Radeon RX 6700 XT slår Geforce RTX 3070 – i DirectX 11

Permalänk
Medlem

Så Timespy-resultat är alltså skäl att svepande dra slutsatser om prestanda i DX12. Okay...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

DX11 resultaten är snarlika mitt 2080Ti men DX12 resultaten ligger långt under. Är detta ett framtidssäkert grafikkort? Nej!

Du menar att ett kisel som är 335 mm²* och troligtvis förbrukar ungefär hälften så mycket energi som ett kisel på 754 mm² inte är framtidssäkert? För att det trillar efter i prestanda i DX12 för stunden?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du menar att ett kisel som är 335 mm²* och troligtvis förbrukar ungefär hälften så mycket energi som ett kisel på 754 mm² inte är framtidssäkert? För att det trillar efter i prestanda i DX12 för stunden?

Du menar alltså att energiförbrukningen är viktigare är prestandan hos ett grafikkort för att det skall vara framtids säkert. Jag antar att antalet nya DX12 titlar kommer att öka samtidigt som antalet nyproducerade titlar med DX11 minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Du menar alltså att energiförbrukningen är viktigare är prestandan hos ett grafikkort för att det skall vara framtids säkert. Jag antar att antalet nya DX12 titlar kommer att öka samtidigt som antalet nyproducerade titlar med DX11 minskar.

Och Timespy är inte =allt DX12. Och Firestrike är inte =allt DX11.

Det ser ju inte ut så för 6800/6800-serien utan är mer beroende på vilket spel man tittar på. Så vänta in ordentliga recensioner.

Permalänk
Medlem

Slår med 4GB extra VRAM får ju kortet och vara om inte ett RTX 2080 Ti med en extra VRAM.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Du menar alltså att energiförbrukningen är viktigare är prestandan hos ett grafikkort för att det skall vara framtids säkert. Jag antar att antalet nya DX12 titlar kommer att öka samtidigt som antalet nyproducerade titlar med DX11 minskar.

Jag menar att kortet är framtidssäkert eftersom det är en effektiv design, allt är relativt beroende på vad du tittar efter. Du jämför förra generationens flaggskepp med denna generationens mellanbudget-kort. RX 6700 XT har en förmodad MSRP på ~$470, RTX 2080 Ti hade MSRP på $999. Jämför det istället med ett kort i samma budgetklass så kan vi diskutera framtidssäkert sen.

Sen att priserna är helt bananas nu är ju en helt annan femma.

Jag antar att Navi 22 kommer få bättre prestanda än Turing med tiden i DX12-titlar med tanke på att den delar arkitektur med samtliga GPU:er i både XBOX Series X och PS5.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Och Timespy är inte =allt DX12. Och Firestrike är inte =allt DX11.

Det ser ju inte ut så för 6800/6800-serien utan är mer beroende på vilket spel man tittar på. Så vänta in ordentliga recensioner.

Precis, man ska vänta tills det nötts & stötts ordentligt av diverse recencenter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

DX11 resultaten är snarlika mitt 2080Ti men DX12 resultaten ligger långt under. Är detta ett framtidssäkert grafikkort? Nej!

Inga kort är framtidssäkra varför skulle folk annars byta kort så fort det kommer ett nytt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam

Så omvända roller nu då? Tidigare (GTX1000 serien), var det Nvidia som var bättre i DX11 och AMD i DX12, nu är det tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |