Vad gäller vid hyra av stuga

Permalänk
Medlem

Vad gäller vid hyra av stuga

Hej!

Ville bara kolla om någon visste vad som gäller när vi i början på mars betalat förskottsavgift på hyra av en stuga som vi kommit överens om med uthyraren om 1 vecka i Juli, idag hörde denne av sig och berättar att hen sålt stugan nu så vi kommer ej kunna vara där enligt överenskommelse

Har ej svarat på detta än utan försökte leta fram vad som gäller och enda jag hittat är att 3 månaders uppsägningstid gäller vid muntliga kontrakt (har haft mail konversation om detta endast och ej skrivit kontrakt).

Kan man begära ersättning för mer än det vi betalat då vi gjort upp planer osv enligt detta och kanske inte hittar något annat då väldigt mycket redan är uppbokat?

Uthyraren är för övrigt bosatt i Norge men stugan vi skulle hyrt ligger i Sverige.

Tack på förhand

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem

Utan att ha full koll på lagen så skulle jag gissa att du tyvärr inte har ngt att komma med. Affären är mellan 2 privatpersoner som jag förstår det och personen i fråga hör av sig >3 månader innan och säger upp "avtalet". Samtidigt har personen i fråga ett enligt mig giltligt skäl, vet inte ens om skälet spelar någon roll i detta fallet.

Tyvärr så är det nog bara att leta ny stuga.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Utan att ha full koll på lagen så skulle jag gissa att du tyvärr inte har ngt att komma med. Affären är mellan 2 privatpersoner som jag förstår det och personen i fråga hör av sig >3 månader innan och säger upp "avtalet". Samtidigt har personen i fråga ett enligt mig giltligt skäl, vet inte ens om skälet spelar någon roll i detta fallet.

Tyvärr så är det nog bara att leta ny stuga.

Misstänkte det Vi sitter och letar för fullt

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Avstängd

Precis som ovan säger, Har man inget kontrakt med villkor så gäller även inte ens muntliga avtal. Det som skrivs om muntliga avtal är BS för man kan aldrig bevisa något m
untligt, Därför skall man alltid se till att ha kontrakt eller skriftligt.

Permalänk
Medlem

Men det var väl inte muntligt om du har en mailkonversation? Mail är samma sak som skriftligt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får bedragarsignaler från den där situationen? Säger inte att det är så men förfarandet får mig att dra åt mig öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Men det var väl inte muntligt om du har en mailkonversation? Mail är samma sak som skriftligt.

Absolut men utan ett riktigt avtal med vilkor kan båda parter bryta avtalet. Om någon drabbas ekonomiskt av det så kan dem ju ta upp det i domstol men då kostar det oftast mer än att bara gå vidare.

Pengarna tillbaka ska ju TS absolut få men extra ersättning är mycket tveksamt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Låter skumt att ägaren säljer stugan bara dagar efter att du betalt förskottsavgiften.

Min känsla är att du inte har rätt till någon extra ersättning, då du inte lidit någon egentlig skada av vad som hänt utöver att behöva börja snoka runt efter alternativa planer i sommar. Förskottsbetalningen ska du förstås ha tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det enda du kan begära är att få tillbaka förskottsbetalningen.
Det finns ingen anledning till att du ska ha mer ersättning än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut men utan ett riktigt avtal med vilkor kan båda parter bryta avtalet. Om någon drabbas ekonomiskt av det så kan dem ju ta upp det i domstol men då kostar det oftast mer än att bara gå vidare.

Pengarna tillbaka ska ju TS absolut få men extra ersättning är mycket tveksamt.

Nej, så är det nog inte.

Pacta sunt servanda - avtal ska hållas. Du har ett avtal om att hyra en stuga. Muntligt eller skriftligt, det håller. Sen är bevisbördan en annan sak, men om det har skickats mail så går det att bevisa. Det här betyder att uthyraren har begått ett (befarat) avtalsbrott om han har sålt stugan och inte kan hyra ut den, eller en likvärdig, åt dig.

Resultatet är att du ska få tillbaka eventuella pengar du har betalat, plus att du har rätt att få ersättning för dina utgifter och för skillnaden i pris mellan den här stugan och en annan ersättande men motsvarande stuga som ni istället hyr.

//jurist

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jäkligt tråkigt läge
Dock är lösningen inte att uppmana till olaga hot och våld, se §8 i forumets regler:

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara fråga de nya ägarna av stugan om de också hyr ut? Kan ju fråga förra ägaren vem han sålt till för att få reda på vem det är

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så dramatiskt att begära pengarna tillbaka. Är personen en rimlig typ så får du det självklart. Ersättning är att ta i för mycket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Låter skumt att ägaren säljer stugan bara dagar efter att du betalt förskottsavgiften.

Min känsla är att du inte har rätt till någon extra ersättning, då du inte lidit någon egentlig skada av vad som hänt utöver att behöva börja snoka runt efter alternativa planer i sommar. Förskottsbetalningen ska du förstås ha tillbaka.

Skrivet av Sando:

Nej, så är det nog inte.

Pacta sunt servanda - avtal ska hållas. Du har ett avtal om att hyra en stuga. Muntligt eller skriftligt, det håller. Sen är bevisbördan en annan sak, men om det har skickats mail så går det att bevisa. Det här betyder att uthyraren har begått ett (befarat) avtalsbrott om han har sålt stugan och inte kan hyra ut den, eller en likvärdig, åt dig.

Resultatet är att du ska få tillbaka eventuella pengar du har betalat, plus att du har rätt att få ersättning för dina utgifter och för skillnaden i pris mellan den här stugan och en annan ersättande men motsvarande stuga som ni istället hyr.

//jurist

Skrivet av Jeebentoft:

Kan du inte bara fråga de nya ägarna av stugan om de också hyr ut? Kan ju fråga förra ägaren vem han sålt till för att få reda på vem det är

Skrivet av NodCommander:

Det är väl inte så dramatiskt att begära pengarna tillbaka. Är personen en rimlig typ så får du det självklart. Ersättning är att ta i för mycket.

Jätte tack för alla svar uthyraren har fört tillbaka förskottsbetalningen så det gick smidigt tack och lov dock det sura är att vi sa nej till andra som nu är hyrda då vi fick hyra denna det som egentligen gjorde oss sura men ska fråga om nya ägaren vill hyra ut, bra tips! Försökte få mer ersättning men fick inget svar på det

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Skrivet av Jeebentoft:

Kan du inte bara fråga de nya ägarna av stugan om de också hyr ut? Kan ju fråga förra ägaren vem han sålt till för att få reda på vem det är

De nya ägarna kanske vill använda stugan som en sommarstuga och därför kanske de tänker vara där själva under den veckan. Sedan kanske de tycker att det är obehagligt att hyra ut stugan till någon de inte känner. De kanske är rädda för att trådskaparen ska förstöra stugan.

Permalänk
Medlem

Hej,

det är Avtalslagen som gäller

eftersom du redan fått tillbaka förskottet kan den frågan anses hanterad.

teoretiskt kan du ha rätt till till skadestånd om du tvingats att hastigt boka en ny stuga till ett högre pris - men bara de faktiska kostnader som du har haft och bara om ni i förskott avtalat om det.

så det där med "mer ersättning än ni har avtalat" kan du glömma. Du ska kunna gå skadelös i ärendet, du ska inte gå med vinst eller förlust

så "vi är sura och vi vill få dem att bli straffade" är inget argument. Punitativa skadestånd används inte i svensk civilrätt på det sätt som det görs i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

De nya ägarna kanske vill använda stugan som en sommarstuga och därför kanske de tänker vara där själva under den veckan. Sedan kanske de tycker att det är obehagligt att hyra ut stugan till någon de inte känner. De kanske är rädda för att trådskaparen ska förstöra stugan.

Självklart, men frågan är ju alltid fri

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är det bara jag som får bedragarsignaler från den där situationen? Säger inte att det är så men förfarandet får mig att dra åt mig öronen.

TS nämner inte något om att inte ha få tillbaka förskottsbetalningen, så ser inga problem från den synvinkeln.

Skrivet av Mr.Borka:

Låter skumt att ägaren säljer stugan bara dagar efter att du betalt förskottsavgiften.

Ägaren kan ha försökt sälja stugan utan att hitta köpare/rimligt bud, och la ut en uthyrning för att få in pengar under tiden.

Permalänk
Medlem

Då det finns en mailkonversation om överenskommelsen samt att förskott erlagts så är det sannolikt tillräckligt för att visa att ett avtal förelåg. Då uthyraren gjort sig skyldig till avtalsbrott finns det goda möjligheter att stämma denne för att få ersättning för de kostnader (exempelvis om annan likvärdig stuga blir dyrare att hyra, alternativt redan nedlagda kostnader för den resa som måste ställas in om ingen annan stuga går att finna) som uppstår p.g.a. nämnda avtalsbrott.

Sannolikt rör det sig om mindre än ett halvt prisbasbelopp, varför ett förenklat tvistemål är aktuellt. Den ekonomiska risken för trådskaparen är därmed begränsad (sannolikt max en handfull tusenlappar vid en eventuell förlust).

Å andra sidan kan man fråga sig om det är värt tiden och energin att inleda en tvist då merkostnaderna troligtvis inte uppgår till någon större summa.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD