Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Permalänk
Avstängd

Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Någon här som provat denna gamingstolen på riktigt?
Den ser väldigt grym ut.
Vet att den kostar mkt, men kan vara värt det om man ej får ont i ryggen..

Har hört att man köper in Herman Miller billigast från England, hur man nu gör det rent konkret

Permalänk
Medlem

Hörde mig för men dom levererar inte till Sverige.

Permalänk
Medlem

Har inte provat den här gaming-riktade varianten, men är van den traditionella Embody via jobbet och jag utgår från att det är samma stol minus lite bling-bling. En av mina absoluta favoritstolar hur som helst - den är väldigt följsam och bekväm, även efter en heldag vid datorn.

Värt att tänka på är att som med de flesta kontorsstolar är det viktigt att man sitter korrekt. Det här är ingen stol du halvligger i med fötterna på bordet eller dylikt, då blir det inte särskilt bekvämt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steff_gold:

Någon här som provat denna gamingstolen på riktigt?
Den ser väldigt grym ut.
Vet att den kostar mkt, men kan vara värt det om man ej får ont i ryggen..

Har hört att man köper in Herman Miller billigast från England, hur man nu gör det rent konkret

Embody är grym, men skulle hellre köpa originalet än någon "gaming"-variant. Tvek att det är billigare att köpa från UK nu i och med Brexit, många butiker har inte justerat för att det läggs på 25% när varan ankommer Sverige. Leta efter en refurbished från antingen Sverige eller Tyskland om du inte vill betala fullpris.

Permalänk
Medlem

Vi har ett gäng vanliga Emobdy samt Herman Miller Aeron på jobbet, båda fantastiska stolar men jag föredrar RH Logic 400 (som vi också har på kontoret).

Däremot är ju nypriserna på dessa stolar lite väl...Leta efter bolag som säljer begagande kontorsmöbler, har du tur hittar du omklädda/stolar i fantastiskt skick för nästan en femtedel av nypriset. Köpte själv två st RH Logic 400 till mig och sambon innan pandemin slog till, fantastisk stol på alla sätt och vis.

https://rafz.se/product/kontorsstol-logic-400-rh-c-2-c-c-2-c-...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av aabbcc:

Vi har ett gäng vanliga Emobdy samt Herman Miller Aeron på jobbet, båda fantastiska stolar men jag föredrar RH Logic 400 (som vi också har på kontoret).

Däremot är ju nypriserna på dessa stolar lite väl...Leta efter bolag som säljer begagande kontorsmöbler, har du tur hittar du omklädda/stolar i fantastiskt skick för nästan en femtedel av nypriset. Köpte själv två st RH Logic 400 till mig och sambon innan pandemin slog till, fantastisk stol på alla sätt och vis.

https://rafz.se/product/kontorsstol-logic-400-rh-c-2-c-c-2-c-...

Vad är det du tycker är bättre med RH-stolen? Jag är på jakt efter en ny och har funderat på just Embody efter att ha testat några fina Kinnarps-stolar och inte riktigt kännt att jag landat i den perfekta stolen .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad är det du tycker är bättre med RH-stolen? Jag är på jakt efter en ny och har funderat på just Embody efter att ha testat några fina Kinnarps-stolar och inte riktigt kännt att jag landat i den perfekta stolen .

Hm svårt att säga, men i min rh400 kan jag enkelt sitta 12 timmar i sträck (blir lätt så när kontor och gamingrigg är vid samma skrivbord...) utan att känna något i kroppen medans jag efter en dag på kontoret i Herman miller stolarna blir jag lite öm om rumpan

Kinnarps däremot har jag aldrig gillat, har haft massa olika modeller på diverse olika kontor.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av aabbcc:

Hm svårt att säga, men i min rh400 kan jag enkelt sitta 12 timmar i sträck (blir lätt så när kontor och gamingrigg är vid samma skrivbord...) utan att känna något i kroppen medans jag efter en dag på kontoret i Herman miller stolarna blir jag lite öm om rumpan

Kinnarps däremot har jag aldrig gillat, har haft massa olika modeller på diverse olika kontor.

Jag ser att RH400 (även i elite-utförandet) blir några tusenlappar billigare än Embody också. Nu har jag inte kollat runt, men exempelvis härifrån för 12 500:- + moms: DPJ

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Hörde mig för men dom levererar inte till Sverige.

Sedan några dagar tillbaka levererar de nu till Sverige!

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Sedan några dagar tillbaka levererar de nu till Sverige!

Beställde min den sista augusti och den kommer hemlevererad imorgon. (16dagars leveranstid)
Inte den snabbaste leveransen, men det ska bli skönt att använda en riktig kontorsstol även här hemma 🙂

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Beställde min den sista augusti och den kommer hemlevererad imorgon. (16dagars leveranstid)
Inte den snabbaste leveransen, men det ska bli skönt att använda en riktig kontorsstol även här hemma 🙂

Nice, verkar ta sin tid, är det med postnord? let me know vad du tkr om stolen sedan! Använde du 10% koden man fick på mejlen för första köpet på hemsidan? Jag ska ev. köpa snart med den eller ev. vänta till black friday då de brukar ha 15% rabatt men ej säkert såklart att de kmr att ha det på svenska sidan detta år.

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Nice, verkar ta sin tid, är det med postnord? let me know vad du tkr om stolen sedan! Använde du 10% koden man fick på mejlen för första köpet på hemsidan? Jag ska ev. köpa snart med den eller ev. vänta till black friday då de brukar ha 15% rabatt men ej säkert såklart att de kmr att ha det på svenska sidan detta år.

PostNord hade inte levererat så snabbt🙃 de skickas med DSV sen är de Bring som utför hemleverans.
Lyckades inte få tag i någon rabattkod så det blev fullpris. Jag är i halft akut behov av en ny kontorsstol, mina senaste stolar har jag bytt ut efter 1-2år för att de inte varit bekväma eller gått sönder.. De har kostat mellan 2000-5000kr, så de är på tiden jag köper något ordentligt 🤷

Jag återkommer med ett omdöme!

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

PostNord hade inte levererat så snabbt🙃 de skickas med DSV sen är de Bring som utför hemleverans.
Lyckades inte få tag i någon rabattkod så det blev fullpris. Jag är i halft akut behov av en ny kontorsstol, mina senaste stolar har jag bytt ut efter 1-2år för att de inte varit bekväma eller gått sönder.. De har kostat mellan 2000-5000kr, så de är på tiden jag köper något ordentligt 🤷

Jag återkommer med ett omdöme!

Nice förstår, jag signade upp för deras mailing list så fick man koden typ Om du lyckas få tag på en kod så kanske du kan applicera den i efterhand, de har en bra support Gör så! Jag har varit och testat stolar i en butik, jag gillade embody mest så är bara en tidsfråga innan jag själv beställer

Permalänk
Medlem

Jag letar med ljus och lykta efter en stol och har tittat mycket på Herman Miller och då Embody men tyvärr aldrig provsuttit den (kanske någon som vet var man kan göra det?)

Min fråga är bortsett från reklamen på Logitech versionen är det något alls som skiljer i utförande? material, funktion osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag letar med ljus och lykta efter en stol och har tittat mycket på Herman Miller och då Embody men tyvärr aldrig provsuttit den (kanske någon som vet var man kan göra det?)

Min fråga är bortsett från reklamen på Logitech versionen är det något alls som skiljer i utförande? material, funktion osv?

DPJ på Mäster Samuelsgatan har så du kan testa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

DPJ på Mäster Samuelsgatan har så du kan testa den.

Talade precis med dom, var onödigt snabb att fråga om just det...sorry
Övrig fråga var den relevanta

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lovan:

DPJ på Mäster Samuelsgatan har så du kan testa den.

I vilken stad?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I vilken stad?

Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Talade precis med dom, var onödigt snabb att fråga om just det...sorry
Övrig fråga var den relevanta

Jag är inte helt säkert men jag tror inte att det är någon funktionell skillnad på logitech varianten. Glöm inte att testa Aeron när du ändå är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag letar med ljus och lykta efter en stol och har tittat mycket på Herman Miller och då Embody men tyvärr aldrig provsuttit den (kanske någon som vet var man kan göra det?)

Min fråga är bortsett från reklamen på Logitech versionen är det något alls som skiljer i utförande? material, funktion osv?

Det ska tydligen vara skillnad i tyg och även stoppning både i sits och ryggstöd. Googla embody logitech vs regular så hittar du lite info.

Permalänk
Medlem

Ganska bra genomgång, åtminstone bra filmat om man undrarYoutube

Permalänk
Medlem

Ber @Steff_gold om ursäkt för att jag svävar ut från ämnet något..

Beställde i dag en Herman Miller Embody (standard versionen) från just DPJ.
Min dröm har länge varit en Aeron från samma HM men tvekat pga priset, har provsuttit den några gånger och inte riktigt fastnat för den (bortsett från att den är så snygg och en klassiker)
Nu provade jag en Embody på/vid ett riktigt skrivbord som var höj och sänkbart precis som hemma och fick en genomgång av funktioner och garanti, priset verkar ok även om jag inte är helt säker på att det är en tillfällig rea som säljaren sa, men just nu hade jag råd så jag slog till.

I realiteten kan jag nog inte ge ett omdöme förrän någon månad har gått men jag valde standard modellen för att dom extra tusenlapparna inte riktigt kändes som välinvesterade pengar då jag bara tycker Logitech är ett OK företag.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska Logitech och Herman Miller släppa en ny stol den 6 oktober. Blir intressant det. Undra vad det är, om det är en helt ny stol eller bara någon stol de redan har med små förändringar för att göra den "gaming".

https://twitter.com/HMGaming/status/1572624283196657665

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

PostNord hade inte levererat så snabbt🙃 de skickas med DSV sen är de Bring som utför hemleverans.
Lyckades inte få tag i någon rabattkod så det blev fullpris. Jag är i halft akut behov av en ny kontorsstol, mina senaste stolar har jag bytt ut efter 1-2år för att de inte varit bekväma eller gått sönder.. De har kostat mellan 2000-5000kr, så de är på tiden jag köper något ordentligt 🤷

Jag återkommer med ett omdöme!

Hur känns stolen btw hittills?

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Hur känns stolen btw hittills?

Som de flesta som lägger ner en större summa på en kontorsstol förväntar sig nästan allt och lite därtill när stolen anländer jag var inget undantag, så till en början var jag inte speciellt fascinerad av stolen.

Men idag så är det den bekvämaste stolen jag använt. Efter jag lärt mig alla funktioner och längre stunder sittandes så har stolen bara blivit bekvämare. Gillar starkt att sittdynan är stor och formar sig efter hur du sitter, exempel om du sitter med benen i kors eller bakåtlutad så blir belastningen helt rätt.

Så min slutsats är om denna stolen håller i över 5år så kommer den definitivt vara värt pengarna.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Så min slutsats är om denna stolen håller i över 5år så kommer den definitivt vara värt pengarna.

Det är ju 12 års garanti på samtliga delar av stolen så går något sönder inom den tiden så är det ju lugnt. Och det är väl dessutom 12 år med 24/7 användning så 5 år ska inte vara några problem. 🙂

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Det är ju 12 års garanti på samtliga delar av stolen så går något sönder inom den tiden så är det ju lugnt. Och det är väl dessutom 12 år med 24/7 användning så 5 år ska inte vara några problem. 🙂

Om denna garanti täcker slitage och jag kommer kunna använda den i 12år så känns det som ett extremt bra köp.

Avstår gärna att byta kontorsstol efter ett par år som jag gjort tidigare 🙂

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Man kan inte lita på långvariga garantier eftersom företag kan gå i konken eller bli uppköpta och då gäller kanske inte garantin. Personligen tycker jag det vore oacceptabelt med en knakande stol för dessa pengar. Det borde ju ha gått att lösa på något sätt kanske med silikonbussningar?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Man kan inte lita på långvariga garantier eftersom företag kan gå i konken eller bli uppköpta och då gäller kanske inte garantin. Personligen tycker jag det vore oacceptabelt med en knakande stol för dessa pengar. Det borde ju ha gått att lösa på något sätt kanske med silikonbussningar?

Självklart finns det en risk att företag konkar, men den risken får man ta. Oavsett lämnar man inte 12års garanti om man inte tror på sin produkt.
De knakande/knarrande ljudet upplever jag är tyget som dras mot den räfflade och skårade ytan, om man vill ha en helt tyst stol så borde man titta på en annan.🙂

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Som de flesta som lägger ner en större summa på en kontorsstol förväntar sig nästan allt och lite därtill när stolen anländer jag var inget undantag, så till en början var jag inte speciellt fascinerad av stolen.

Men idag så är det den bekvämaste stolen jag använt. Efter jag lärt mig alla funktioner och längre stunder sittandes så har stolen bara blivit bekvämare. Gillar starkt att sittdynan är stor och formar sig efter hur du sitter, exempel om du sitter med benen i kors eller bakåtlutad så blir belastningen helt rätt.

Så min slutsats är om denna stolen håller i över 5år så kommer den definitivt vara värt pengarna.

Nice! Låter stolen något? Jag ska nog införskaffa mig samma stol även om HM X Logitech kom ut med en ny gamingstol nyligen men tror det blir embody varianten ändå då jag har tittat på flera reviews