MSI gör fotpedalen Liberator för spel – med RGB-belysning

Permalänk
Avstängd

Jäkligt mycket negativt här, produkten har väl massor med användningsområden. Även för de som har full rörelse är det väldigt smidigt att ha lean R/L på fotpedaler istället för tangentbordet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Kan vara användbar vid streaming t.ex multi stream, använder flera kameror etc. Att byta emellan

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Har själv ett pedalset från Scythe i garderoben. Förvånansvärt smidigt för saker som man gör parallellt som t ex push to talk och liknande. Kanske skulle ta och damma av det...

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa en sådan om jag hittar en för en billig peng. 750 är lite för mycket.. kanske finns utan RBG för 2-300? Vill testa om jag kan ha Air roll där när jag kör rocket league

Skrivet av livsnjutaren:

Det var en stor macroknapp! Lite udda men kan förstå att det skulle kunna var användbart. Tänker på när tangetbordet började ta slut när man körde warrior tank i wow för 100 år sedan.

Jag körde en gammal fotpedal som modifier (CTRL) på min arms-warrior back in the days

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jäkligt mycket negativt här, produkten har väl massor med användningsområden. Även för de som har full rörelse är det väldigt smidigt att ha lean R/L på fotpedaler istället för tangentbordet.

Enda jag kan tänka mig o klanka ner på är varför just usb typ c, det känns onödigt. Förstår grejen med ljus då man sätter/ställer sig till rätta och klart det blir rgb då även om det känns önödigt

Hur många vill gama utan att ha bakgrundsbelysta tangenter idag oavsett om det är rgb eller inte liksom

Permalänk
Medlem

Skaffa två stycken och börja lira beatsaber...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Bra för alla som har problem med med att använda push to talk i discord.

Permalänk
Medlem

Kan va bra om jag kan avlasta macros och keybinds om jag inte vill köpa mmo mus.

Permalänk
Medlem

Fan vad najs, letat efter en pedal som fungerar perfekt till min symaskinsimulator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Fan vad najs, letat efter en pedal som fungerar perfekt till min symaskinsimulator!

Singer 1.0?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Knappast något för gemene man tänker jag spontant. Men för t.ex folk med olika typer av handikapp är det första jag kommer att tänka på.

Går säkert ha till alla möjliga andra saker också men det finns inget sånt behov jag spontant kan komma på.

Inom MMORPG rading och streaming är det inte helt ovanligt att folk kör med pedaler för att styra fler saker. Man är helt enkelt så upptagen med händerna att det ibland behövs en tredje hand, eller i detta fall en fot

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skala 1-10, hur sur blir frugan om jag norpar pedalen från hennes symaskin och limmar fast en gammal Steelseries Rival 100 i den? 🤔

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Ååh, minns när jag byggde mina första pedaler till datorn.
Hoppade och duckade med dem på gamla Half-Life bla.
Senare blev det dock mindre viktiga saker. Men som folk skrivit... PUSH-TO-TALK! <3

Sen dess har det byggts ett flertal olika varianter varav de senaste stödde makronknappar och hela kitet.
Började bygga ett par trådlösa, men kom aldrig i mål med detta.

Första paret som byggdes

Och ja... de var välanvända vid detta foto... var ett par år gamla då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag antar att andrahandsvärdet sjunker vid kraftig fotodör...

Det beror på vem man säljer till.. 😏

Skrivet av UncleDirty:

Skulle gärna ha två sådana när jag gamar, jag har ganska stela fingrar så när jag sträcker ut pekfingret åt höger följer andra fingrar ibland med och helt plötsligt så har alla fingrar flyttat sig ett steg åt höger och de blir lite pannkaka.

Har gillat musar med mycket tum knappar men samtidigt ogillat naga/scimitar, corsair m95 var dock en dröm så länge den funkade och i de spelen den funkade

Gillar tex när man spelar diablo så använder man endast shift på tangentbordet eller mobas där man endast använder QWE och resten på mus, kan mye väl tänka mig de vore nice att träna in vissa grejer med pedal tramp för muskelminnen, framför allt vid stående spelande!

Kan rekommendera Swiftpoint Z Mouse!
Sanslöst många funktioner samlade på den musen. Har för mig att dom räknade ihop över 50 stycken när de räknade med modifiers man kan aktivera. Dock bara 2 tumknappar, men ett par knappar aktiveras genom att bara sträcka fingrarna framåt. Finns även dubbelfunktion på de vanliga musknapparna, samt fler knappar om du har möjlighet att böja på fingrarna. Samt tilt och accelerometer, så den kan användas som joystick.
Skapligt dyr, men jag har köpt två hittills! Inte för att det är dålig kvalité, jag är däremot en rätt dålig förlorare som då tar ut det på musen..

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Brukade placera min gamla C64 på golvet med foten redo att steppa på mellanslagstangenten och händerna runt Tac-2 när jag spelade Defender. Tanken på en fotpedal har faktiskt dykt lite då och upp då och då....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Enda jag kan tänka mig o klanka ner på är varför just usb typ c, det känns onödigt.

Fast å andra sidan, varför inte? Även om USB A kommer leva kvar många år så är det påväg att fasas ut och ersättas av USB C. Jag köper hellre en pryl med en någorlunda framtidssäker kontakt om jag har valmöjligheten.

Fast det är klart, det är alltid lite irriterande om man sitter med äldre hårdvara och tvingas köpa en adapter eller hub.

Permalänk
Medlem

Var ganska vanligt med fotswitchar för multi boxing, iaf runt 2007. De körde även med tungswitch vilket kanske känns lite so-so i pandemitider

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att mappa melee i apex på denna så blir man hot drop kung sen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd

Minns en gammal liknande produkt, dock utan rgb: http://dansdata.com/footswitch.htm

Fanns i en variant med tre pedaler också. Jag blev lite sugen då när recensionen kom, men jag kunde inte riktigt komma på något jag behövde den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Även om USB A kommer leva kvar många år så är det påväg att fasas ut och ersättas av USB C.

Jag hävdar att majoriteten av alla USB-anslutna grejer inte har någon som helst vinst att gå över till USB typ C, vilket också är anledningen till att USB A inte kommer att fasas ut.

Skönt med pedal till datorn i övrigt, väntar bara på att det ska komma någon variant så att man kan ha fötterna uppe på ett bekvämt fotstöd och samtidigt manövrera pedalerna.

Permalänk
Medlem

Nog finns det personer som kommer ha användning för denna prylen.

Minns när jag jobbade i datorbutik för massa år sen. Fotografer kom in och köpte Razer boomslang, för den var stor nog att använda som fotpedal och mycket billigare än motsvarande fotoutrustning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hävdar att majoriteten av alla USB-anslutna grejer inte har någon som helst vinst att gå över till USB typ C, vilket också är anledningen till att USB A inte kommer att fasas ut.

Hur tänker du nu? Man måste ju vända på en USB-A kontakt minst 3 gånger före man får in den, sen är type-c betydligt mindre skrymmande, och type-c är standarden man går mot.
Hur kan det inte vara någon som helst vinst ?
Tänk om alla el-uttag hade olika kontakter, hur kul skulle det vara? Det räcker ju att man åker utomlands för att få känna på hur drygt det är med adaptrar till förbannelse, resultatet kommer bli det samma om inte alla går mot type-c.

Känns lite som vi har en bakåtsträvare här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Hur tänker du nu? Man måste ju vända på en USB-A kontakt minst 3 gånger före man får in den, sen är type-c betydligt mindre skrymmande, och type-c är standarden man går mot.
Hur kan det inte vara någon som helst vinst ?
Tänk om alla el-uttag hade olika kontakter, hur kul skulle det vara? Det räcker ju att man åker utomlands för att få känna på hur drygt det är med adaptrar till förbannelse, resultatet kommer bli det samma om inte alla går mot type-c.

Känns lite som vi har en bakåtsträvare här.

Nja, jag tycker de fördelarna du tar upp är något överdrivna, även om de förstås är förbättringar. Så jobbigt är det inte att sätta i en kontakt på rätt håll liksom, och för många enheter så spelar inte storleken på kontakten någon större roll.

Däremot är ju en stor skillnad att kablarna är dubbelriktade med samma kontakt i båda ändar, något som inte var tillåtet enligt tidigare specar och som inte fungerade. Det gör det ju enklare att ändra förhållandet så att en enhet kan växla mellan host och klient liksom. Sen är ju kontakten mer robust än tidigare vilket är en stor fördel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur tänker du nu? Man måste ju vända på en USB-A kontakt minst 3 gånger före man får in den, sen är type-c betydligt mindre skrymmande, och type-c är standarden man går mot.
Hur kan det inte vara någon som helst vinst ?
Tänk om alla el-uttag hade olika kontakter, hur kul skulle det vara? Det räcker ju att man åker utomlands för att få känna på hur drygt det är med adaptrar till förbannelse, resultatet kommer bli det samma om inte alla går mot type-c.

Känns lite som vi har en bakåtsträvare här.

Ja på en laddkabel i en mobiltelefon som kopplas i och ur hela tiden är det ju bra med USB C, men på t.ex. tangentbord och mus spelar det knappast så stor roll att det motiverar merkostnaden mot att använda en 25 år gammal och mycket billigare kontakt vilken också fyller alla tekniska behov för en läslampa, fläkt, roterande julgran och alla andra otaliga USB-grejer folk använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Påståendet om att man får bättre responstid med fotpedal vet jag inte om jag köper. Det är längre väg för nervimpuler att ta sig från hjärnan till fötterna än till händerna. Möjligen då att man slipper behöva flytta handen till rätt knapp gör att man totalt får en kortare responstid.

Men absolut så kan jag ju se fördelarna med att man kan använda pedaler beroende på spel, t.ex. om man spelar flygsimulatorspel så är det ju alltid en variant för att kunna styra hjulbromsar alternativt roder. Alternativt om man spelar bilspel så är det ju trevligt för immersionen att kunna gasa och bromsa med fötterna. Men då är ju frågan om just exakt denna fotpedal är rätt val... i båda de fallen handlar det om att man vill åt den analoga axeln, d.v.s. ju mer man trycker desto mer händer saker

Permalänk
Medlem

@pv2b

Det är inte jätteovanligt att fingrarna är belamrade med funktioner när man spelar, och då är det välkommet med t.ex. en PTT-pedal. Utan att veta hur denna fungerar så antar jag att man av mjukvaruskäl ändå alltid kommer att behöva offra en knapp på tangentbordet för att kunna använda pedalens ”knapp” istället, så det blir ju ändå snabbt opraktiskt med för mycket pedaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@pv2b

Det är inte jätteovanligt att fingrarna är belamrade med funktioner när man spelar, och då är det välkommet med t.ex. en PTT-pedal. Utan att veta hur denna fungerar så antar jag att man av mjukvaruskäl ändå alltid kommer att behöva offra en knapp på tangentbordet för att kunna använda pedalens ”knapp” istället, så det blir ju ändå snabbt opraktiskt med för mycket pedaler.

Nu är jag alldeles för lat för att dubbelkolla men jag vill minnas att min ratt har knappar som är ”unika”, d.v.s. att de inte har en motsvarande knapp på tangentbordet. Förutsatt att jag ställt in det så i spelet.

Om det går med en ratt så borde det gå med en fotknapp tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

@pv2b

Det är inte jätteovanligt att fingrarna är belamrade med funktioner när man spelar, och då är det välkommet med t.ex. en PTT-pedal. Utan att veta hur denna fungerar så antar jag att man av mjukvaruskäl ändå alltid kommer att behöva offra en knapp på tangentbordet för att kunna använda pedalens ”knapp” istället, så det blir ju ändå snabbt opraktiskt med för mycket pedaler.

Det går ju att ha voice activation också så slipper man PTT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går ju att ha voice activation också så slipper man PTT...

Fast så får man förr eller senare höra hur någons unge skriker sig hes, hur hunden skäller, frugans utfrågning om vem Camilla från Götet är eller en massa annat oväsen. Man kan inte heller lyssna på externt ljud, prata med sig själv eller trumma på bordet.

Väldigt många nackdelar med voice activated speach men bara en fördel. Enkelt val