Noctua lanserar NH-U12 Redux – österrikisk tornkylning för femhundringen

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar NH-U12 Redux – österrikisk tornkylning för femhundringen

Bolaget smyger sig nedåt i prisklasserna – och gör sig av med färgen brun.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror jag föredrar gyllenbrunt över sjukhusgrått.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Entusiast

Ska bli spännande att se hur denna står sig prestandamässigt mot Cooler Master Hyper 212 Black Edition, kan bli en intressant kylare i mellanklassen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har inte Noctua en liknande kylare med svart torn och fläkt?
Fast å andra sidan,gillar man färgen grått så är det väl bara att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tror jag föredrar gyllenbrunt över sjukhusgrått.

Du menar bajsbrunt över stilren gråskala?

Ska bli intressant att se hur denna presterar. Misstänker att noctua inser att förutom hardcore nerds så vill folk inte ha brunt + beige i sitt chassi. Sovjetfärgschemat finns ju kvar för de som så önskar så detta kommer ju bara till att göra att de har en möjlighet att sälja fler fläktar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att den här blir mycket attraktiv i mellansegmentet. Jag menar en 120mm Noctua-kylare för en femhundring? Det finns många datorbyggen där den skulle kunna passa bra, och jag tror också många gillar idén att få in en Noctua-kylare i sin budget. Men frågan är så klart, är den 100kr bättre än Be Quiet Pure Rock 2 eller Cooler Master 212 Evo v2?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du menar bajsbrunt över stilren gråskala?

Ska bli intressant att se hur denna presterar. Misstänker att noctua inser att förutom hardcore nerds så vill folk inte ha brunt + beige i sitt chassi. Sovjetfärgschemat finns ju kvar för de som så önskar så detta kommer ju bara till att göra att de har en möjlighet att sälja fler fläktar.

Att något är stilrent är väl inte kopplat till vilka färger en sak har, utan vilka färger man kombinerar inom ett område?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Starric:

Kan tänka mig att den här blir mycket attraktiv i mellansegmentet. Jag menar en 120mm Noctua-kylare för en femhundring? Det finns många datorbyggen där den skulle kunna passa bra, och jag tror också många gillar idén att få in en Noctua-kylare i sin budget. Men frågan är så klart, är den 100kr bättre än Be Quiet Pure Rock 2 eller Cooler Master 212 Evo v2?

Hade den funnits för tre månader sen hade den suttit i grabbens dator istället för den nuvarande 212 Evon.
Inget ont om Cooler Master, men Noctua är ändå Noctua.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande min Noctua kylare för 500kr i main riggen som jag köpte 2007-2008. Har tagit med den mellan 4-5 socket-system och fått gratis kit av noctua varje gång. Väldigt prisvärt och fortfarande bra temps.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ja, skulle jag vara ute efter en tornkylare så skulle det här antagligen vara ett alternativ som ligger högt uppe på listan!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Att något är stilrent är väl inte kopplat till vilka färger en sak har, utan vilka färger man kombinerar inom ett område?

Ja jag skulle säga att Noctuas bruna gägga är väldigt stilrent. Men många tror/tänker stilrent = minimalistiskt/”cleant”

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Att något är stilrent är väl inte kopplat till vilka färger en sak har, utan vilka färger man kombinerar inom ett område?

Skrivet av macmann1:

Ja jag skulle säga att Noctuas bruna gägga är väldigt stilrent. Men många tror/tänker stilrent = minimalistiskt/”cleant”

När det gäller stilrent är det väldigt enkelt egentligen, tänk "stil-rent", dvs en och samma stil. Ett rum inrett enkomt med möbler av stilen barock är alltså stilren.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

Jobbigt när man vill ha Noctua för bra kylare, men samtidigt vill ha bling i datorn...

Permalänk
Medlem

Så osexigt med Noctua produkter i andra färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

När det gäller stilrent är det väldigt enkelt egentligen, tänk "stil-rent", dvs en och samma stil. Ett rum inrett enkomt med möbler av stilen barock är alltså stilren.

Exakt min poöng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ska bli spännande att se hur denna står sig prestandamässigt mot Cooler Master Hyper 212 Black Edition, kan bli en intressant kylare i mellanklassen.

Den har faktiskt 10W lägre maxeffekt än 212 Black (140W mot 150W), men det är väl antagligen för att de stryper maxfarten på fläkten till 1700 varv. Kör för tillfället med en lite hackerlösningen med en Noctua A12x25 som intag till ett rör direkt på en 212 Evo, och sen den inkluderade fläkten som sugfläkt. Fungerar riktigt bra, och mycket bättre än utan röret, men det kan ju alltid bli bättre.

Skrivet av Fahla:

Har inte Noctua en liknande kylare med svart torn och fläkt?

Japp, NH-U12S chromax.black:

https://noctua.at/en/nh-u12s-chromax-black

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Dock mycket dyrare

Permalänk
Hjälpsam

Känns inte prisvärt, bättre att lägga på en hundring och få en riktig NH-U12S.
Fem ledningsrör, low-noise adapter och pastan på tub.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är något med tyskspråkiga länder och förmågan att återanvända Playmobils färgpalett till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Känns inte prisvärt, bättre att lägga på en hundring och få en riktig NH-U12S.

Det är nog en korrekt bedömning av nuläget. Frågan är hur länge den "gamla" NH-U12S kommer finnas kvar på marknaden. Finns nog en uppenbar risk att den fasas ut och då sticker upp i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är nog en korrekt bedömning av nuläget. Frågan är hur länge den "gamla" NH-U12S kommer finnas kvar på marknaden. Finns nog en uppenbar risk att den fasas ut och då sticker upp i pris.

Inet, som är billigaste seriösa ÅF på Prisjakt, tar 649 kr för NH-U12S.

150 kr är avgörande för en snikpelle.

Permalänk
Medlem

Får intrycket av att Redux-serien inte alls håller samma kvalitet som det normala utbudet. Köpte t.ex. fem stycken NF-P12 redux som hade väldigt varierande ljudprofil. Två lät så illa från motorerna att jag fick skicka tillbaka dem. Verkar inte vara ett ovanligt klagomål.

Att man lyckats i premiumsegmentet innebär naturligtvis inte att man per automatik gör det när man försöker ge sig in i ett annat. Det är ingen liten sak att dra ner på materialkvalitet, tillverkningstekniker och kvalitetskontroll. Får känslan av att kvaliteten har dragits ned mer än priset motsvarar och att man räknar med att namnet ska sälja i första hand.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Flera kylare i 3-400:- klassen presterar lika bra som Noctuas för 7-800:-. Hur ska denna kunna konkurrera om den är sämre än Noctuas egna 120mm kylare, men fortfarande till ett pris högre än Be Quiet, CM, Arctic Freezer etc? Noctua måste nog bli lite mer innovativa om de vill konkurrera i denna klass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

Flera kylare i 3-400:- klassen presterar lika bra som Noctuas för 7-800:-. Hur ska denna kunna konkurrera om den är sämre än Noctuas egna 120mm kylare, men fortfarande till ett pris högre än Be Quiet, CM, Arctic Freezer etc? Noctua måste nog bli lite mer innovativa om de vill konkurrera i denna klass.

Vilka kylare i 3-400:- klassen presterar lika bra? (Och har inte högre ljudnivå, gärna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vilka kylare i 3-400:- klassen presterar lika bra? (Och har inte högre ljudnivå, gärna)

CM 212 som nämndes i artikeln, Arctic Freezer 34 eSport och Be Quiet! Shadow Rock 3 (runt 500 visserligen). Tycker Noctua är lite överskattad och överprisad. De var ju bra för många år sedan, men sen har de inte gjort någon förändring alls och priset har bara gått upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

CM 212 som nämndes i artikeln, Arctic Freezer 34 eSport och Be Quiet! Shadow Rock 3 (runt 500 visserligen). Tycker Noctua är lite överskattad och överprisad. De var ju bra för många år sedan, men sen har de inte gjort någon förändring alls och priset har bara gått upp.

Eh. Det där får du gärna visa lite siffror på, för jag tror inte på det förrän då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eh. Det där får du gärna visa lite siffror på, för jag tror inte på det förrän då.

Här är en med 12A, den ligger ju på 1000 kr+ och är ju bättre än 12S
https://www.youtube.com/watch?v=D-Q4dlFtAeA&ab_channel=Machin...

En annan där S är med
https://www.youtube.com/watch?v=HZOGK49NGLQ&t=457s&ab_channel...

Här är en där Dark Rock Slim och 12S är med där de två presterar väldigt lika. Tog med denna review för att Pure Rock 2 är bättre än Dark Rock Slim och kostar under 400
https://www.youtube.com/watch?v=XkgWTH3V-OM&ab_channel=Hardwa...

Direkt jämförelse mellan 212 och 12S
https://www.youtube.com/watch?v=1QvxMVJMdYM&t=334s&ab_channel...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

Här är en med 12A, den ligger ju på 1000 kr+ och är ju bättre än 12S
https://www.youtube.com/watch?v=D-Q4dlFtAeA&ab_channel=Machin...

En annan där S är med
https://www.youtube.com/watch?v=HZOGK49NGLQ&t=457s&ab_channel...

Här är en där Dark Rock Slim och 12S är med där de två presterar väldigt lika. Tog med denna review för att Pure Rock 2 är bättre än Dark Rock Slim och kostar under 400
https://www.youtube.com/watch?v=XkgWTH3V-OM&ab_channel=Hardwa...

Direkt jämförelse mellan 212 och 12S
https://www.youtube.com/watch?v=1QvxMVJMdYM&t=334s&ab_channel...

Haha, redan på första videoklippet visade det ju att den var mycket bättre.

Nej, det var inga övertygande länkar hörredu. Fick mig bara mer att vilja köpa Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, redan på första videoklippet visade det ju att den var mycket bättre.

Nej, det var inga övertygande länkar hörredu. Fick mig bara mer att vilja köpa Noctua.

Jag förstår det, du verkar "läsa" lite för snabbt, så du missar nog detaljerrna. Om du kollar igen så ser du att det är en Noctua u12a som är med i det första testet, en kylare som kostar över 1000:-. Du kan också se att den är ca 3-4 grader svalare än t.ex. Arctic Freezern. En annan kylare som den också är 3-4 grader svalare än är just Noctua u12s

Vet inte riktigt varför jag ens försöker...

Permalänk
Medlem

Monteringsanordningen är så sjukt dålig på Cooler Master 212 att bara det är värt prisskillnaden.

Några hundra hit eller dit på en dator för 20k+ spelar kanske ingen större roll när man tänker på det?