Nvidia Geforce RTX 3000-serien bristvara fram till år 2022

Permalänk
Medlem

Forskning på farliga virus pågår överallt så en smitta kan komma ut på andra ställen också. Problemet med Kina är deras marknader och traditioner med levande djur uppspättade till försäljning. Forskaren på SARS avdelningen kände sig kanske snuvig men gick ändå till marknaden för lite bat soup. Hostade där och smittade ner djuren som sen smittade alla som gick förbi.

Kinas siffror är tillrättalagda av regimen. Vi har ingen insyn och WHO fick en dagisrunda innan de åkte hem igen.
Sluta skydda Kina.

SLutsatsen On Topic är att bättre sjukvård= fler kort på marknaden

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Jag är torsk på hög framerate i spel och spelar just nu en hel del Warzone.
Min gamla rigg orkade inte driva det bra nog för mig så det blev en stor uppgradering.
Kör även lite PCVR av och till och där hjälper det också att ha lite knuff i prylarna.

Hög framerate är mumma i alla shooters!
Vi får se vad som händer i framtiden givet den nya konsolgenerationen. XBox One och PS4 hade förfärligt långsamma CPUer så om man vill spela spel från den generationen med hög framerate, ja då är det bara att dra upp sin GPU prestanda.
Men de nya konsolerna har riktigt anständiga CPUer. Att dra upp ett 60 fps konsol spel till 144 fps kan komma att kräva att man kompromissar med CPU beroende inställningar om det är möjligt.
Att driva ett 30fps konsolspel i 144fps kan bli riktigt svårt eller helt enkelt omöjligt.
Tror tveklöst att flaskhalsen för höga fps kommer att byta plats från GPUn till CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Sen kan de ju möjligen va så att barnet/barnen sommnar någonstanns runt 19 och man vill ladda upp med nått meningslöst inför nästa dag med bus och skoj?

Tror du att barn somnar vid 19.00 och sover till morgonen? 😂
Nej. Dessutom är det i de luckorna man behöver göra allt annat som inte är barnrelaterat. Det är i princip omöjligt att fatta hur mycket det kräver att ha barn, om folk gjorde det skulle det bli betydligt färre barn gjorda. 🙂 Att ha barn innebär att man kan älska utan förbehåll. Det är fantastiskt. Men det kostar på andra plan - tid, frihet, pengar, listan är lååång. Att skaffa barn innebär för de flesta att man behöver byta livsstil, om man inte är beredd att göra det är det nog klokast att helt enkelt låta bli.
Att utgå från att mamman fixar det är inte nödvändigtvis ett framgångsrecept för familjen.

Kunde jag klämma in lite spelande då och då? Jodå. Men vare sig när barnen var små eller nu blir det mer än några timmar i veckan, och jag skulle aldrig hävda att det är särskilt vettigt nerlagd tid, det är i praktiken alltid något viktigare som blir försummat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror du att barn somnar vid 19.00 och sover till morgonen? 😂
Nej. Dessutom är det i de luckorna man behöver göra allt annat som inte är barnrelaterat. Det är i princip omöjligt att fatta hur mycket det kräver att ha barn, om folk gjorde det skulle det bli betydligt färre barn gjorda. 🙂 Att ha barn innebär att man kan älska utan förbehåll. Det är fantastiskt. Men det kostar på andra plan - tid, frihet, pengar, listan är lååång. Att skaffa barn innebär för de flesta att man behöver byta livsstil, om man inte är beredd att göra det är det nog klokast att helt enkelt låta bli.
Att utgå från att mamman fixar det är inte nödvändigtvis ett framgångsrecept för familjen.

Kunde jag klämma in lite spelande då och då? Jodå. Men vare sig när barnen var små eller nu blir det mer än några timmar i veckan, och jag skulle aldrig hävda att det är särskilt vettigt nerlagd tid, det är i praktiken alltid något viktigare som blir försummat.

Har själv två barn 3 och 4, somnar 18.30-19.00 utan problem, sen städas/plockas huset fram till 19.30-20.00 vissa dagar är det nått program som tittas på, vissa dagar lite jobb som behöver göras, vissa dagar träning men sen finns dom kvällarna som man kan spela lite.

Har börjat förlägga teänimgen mer och mer till innan man lämnar barnen på dagis så blir ännu mer tid på kvällarna till sånt man vill göra, såg till att totaörenovera huset innan barnen kom så det knallar och går av sig själv några år till iallafall.

Blir inte så mycket spelande för min del längre då jag hellre åker till golfbanan eller nått annat jag vill göra när barnen sover

Planerar man sin tid så finns ganska mycket fritid att hämta. Bara för att du lever på ett sätt behöver inte alla ha det så:)

Permalänk
Skrivet av ronz:

Mitt 3080 svettas rejält med Max inställningar i 1440p.
Beror såklart på spel men tänker de flesta AAA spel.

Men ja att uppgradera från 2080 Ti till 3080 är kanske lite onödigt och svårmotiverat.
Men jag sålde mitt 2080 Ti för 7400kr och mitt 3080 Strix kostade 9690kr. Så en upp till 30% boost för 2300kr tycker jag är trevligt.

Har själv ett Strix 2080 super i den "nya" burken som jag haft i drygt ett år, som jag tycker klarar allt i 1440p med ultra settings/RT + reshade (tex Shadows of the Tomb Raider, Metro Exodus, Control eller Witcher 3 (OK, har ett antal på nacken men fortfarande ett av de grafiskt snyggaste spelen och körde i 4k-upplösning (DSR) + ultra HD Mod och reshade).

I de spelen behöver man ändå inte 120+ fps, fungerar alldeles utmärkt med 50-70 fps, för mig i alla fall (jag brukar ändå låsa framerate/V-sync på 75 fps)...

Dessutom har jag en hel del ospelade AAA-titlar (tex RDR2, AC Odyssevs etc), så kortet lär klara allt till nästa gen (det skulle väl ev vara cyberpunk då, men det äger jag inte, då jag brukar först köpa spel först när de legat ute ett tag så de har blivit fullpatchade och priset sjunkit). ...men jag tror kortet grejar cyberpunk också, om det skulle bli aktuellt...

Tänkte ett tag att köpa ett Strix 3080, och sätta in 2080 kortet i den äldre "pensionerade" burken som har ett strix 1080, men under rådande situation/prisbild så får det nog vänta till 4000-serien.

...och när allt kommer omkring varför? 1080-kortet (bästa kort jag ägt) klockade fantastiskt (2085-2100ghz i snitt under spelsessionen) och klarade allt (som inte var RT) lysande i 1440p tex AC Origins, GR Wildlands, Far Cry, Hitman etc med ultra settings + reshade (oumbärligt, men kostar ca 5 fps).

...kanske säljer jag det som marknaden ser ut, det vilar ju ändå bara nu...

Köpte mest 2080-kortet till den nya datorn för att jag ville pröva raytracing...

När 4000-serien väl kommer (förhoppningsvis under "normala" förhållanden) kanske man seriöst kan överväga att gå över till 4k (eventuellt), men innan dess och i 1440p (i alla fall med dagens spelkrav) duger mitt 2080 super utmärkt...

Sist men inte minst, gratulerar jag alla som har fått sina Ampere-kort till "normala" priser, och gläds med dem! (inklusive dig, du gjorde ett bra deal!)

Sorry, blev lite långt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mitt 3080 svettas rejält med Max inställningar i 1440p.
Beror såklart på spel men tänker de flesta AAA spel.

Men ja att uppgradera från 2080 Ti till 3080 är kanske lite onödigt och svårmotiverat.
Men jag sålde mitt 2080 Ti för 7400kr och mitt 3080 Strix kostade 9690kr. Så en upp till 30% boost för 2300kr tycker jag är trevligt.

Jag uppgraderade från ett 1080 Ti till ett 3080 gigabyte eagle oc.

Sålde mitt 1080 Ti för 5500kr och gav 7300kr för mitt 3080.
Ganska trevlig boost för 1800kr.

Kanske borde köpa en trisslott när man ändå haft turen på sin sida.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har själv två barn 3 och 4, somnar 18.30-19.00 utan problem, sen städas/plockas huset fram till 19.30-20.00 vissa dagar är det nått program som tittas på, vissa dagar lite jobb som behöver göras, vissa dagar träning men sen finns dom kvällarna som man kan spela lite.

Har börjat förlägga teänimgen mer och mer till innan man lämnar barnen på dagis så blir ännu mer tid på kvällarna till sånt man vill göra, såg till att totaörenovera huset innan barnen kom så det knallar och går av sig själv några år till iallafall.

Blir inte så mycket spelande för min del längre då jag hellre åker till golfbanan eller nått annat jag vill göra när barnen sover

Planerar man sin tid så finns ganska mycket fritid att hämta. Bara för att du lever på ett sätt behöver inte alla ha det så:)

Gratulerar till att dina barn sover länge (fast jag noterar att du inte säger när de vaknar). Mina har aldrig sovit mer än 9-10 timmar ens i den åldern (dvs hade de somnat 19 hade de vaknat 4-4.30 av sig själva...). Vår verklighet när barnen var så små var att de somnade runt 21.00, vi fixade det som behövde fixas, stöp i säng framåt 12-snåret och vaknade med grusiga ögon 6.30. Om natten var ostörd. Jag var en lycklig man.

Fast också du formulerar det som ” finns dom kvällarna som man kan spela lite." vilket låter ungefär som jag hade det. Kruxet var att det blev 45 minuter här och där när det fanns en lucka och jag helt enkelt var för trött för att göra något vettigt. Vilket inte funkar alls för organiserat multiplayer spelande t.ex., eller för spel som kräver någon skärpa. Jag hade lika gärna kunnat låta bli, eller gått och lagt mig för att ta igen sömn. Vi har nog stulit sovtimmar till spelande lite till mans här på forumet, men om man heltidsarbetar och har barn är det ingenting jag skulle rekommendera även om jag gjort det själv. Det är inte det klokaste jag gjort precis.

Och här hade vi en kille som just fått sitt första barn och det bästa råd jag kan ge honom är att uppskatta och älska sitt barn tillsammans med sin partner och lägga spelande åt sidan. Jag har sett flera familjer splittras några år framåt från där han är nu, och det handlar typiskt om att endera föräldern (eller båda) inte kunde skifta prioriteringar i livet och blir frustrerad.
"Det är mitt liv!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hög framerate är mumma i alla shooters!
Vi får se vad som händer i framtiden givet den nya konsolgenerationen. XBox One och PS4 hade förfärligt långsamma CPUer så om man vill spela spel från den generationen med hög framerate, ja då är det bara att dra upp sin GPU prestanda.
Men de nya konsolerna har riktigt anständiga CPUer. Att dra upp ett 60 fps konsol spel till 144 fps kan komma att kräva att man kompromissar med CPU beroende inställningar om det är möjligt.
Att driva ett 30fps konsolspel i 144fps kan bli riktigt svårt eller helt enkelt omöjligt.
Tror tveklöst att flaskhalsen för höga fps kommer att byta plats från GPUn till CPUn.

Jo, men det blir nog svårt att förutse hur detta kommer se ut framöver.
Det är ju rätt hög konkurrens emellan AMD och Intel nu(kan ske snabbare prestanda utveckling) och det pratas ju också lite om att byta processor design framöver.
En annan lösning är ju ifall man börjar köra på fler kärnor istället, ifall konsolerna kör på upp till 16 trådar(det kanske blir mindre om till exempel systemet vill ha en kärna) och PC istället kör på 16 riktiga kärnor.

Sen så kommer ju GPU prestandan fortfarande skilja en hel del som vanligt, så där går det som sagt också att hämta in FPS.

Riktigt trevligt för andra delar än grafik också, nu när processorn orkar med att driva lite mer avancerad speldesign.
Det är ju också bra för PC miljön, att det inte bara ögongodis som tar ett ganska stort steg framåt, det är ju helt klart en stor flaskhals när det måste fungera på relativt billiga datorer eller 8 år gamla konsoler(Cyberpunk är väl ett bra exempel på detta).

Det kommer också vara ganska ovanligt med spel som är optimerade för den nya generationens konsoler minst till 2023 skulle jag tro också, då ligger PC sidan antagligen 3 generationer framför konsolerna(Zen 2 vs Zen 5).

Edit* får ju se lite hur det blir med uppskalning som DLSS och hur det kommer påverka prestandan framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag uppgraderade från ett 1080 Ti till ett 3080 gigabyte eagle oc.

Sålde mitt 1080 Ti för 5500kr och gav 7300kr för mitt 3080.
Ganska trevlig boost för 1800kr.

Kanske borde köpa en trisslott när man ändå haft turen på sin sida.

Andrahandsvärdet på 1080TI måste vara det sjukaste i datorkomponenters historia.

Permalänk
Skrivet av westrandy:

kul med garantiärenden..mitt evga 3080 dog nyligen.. black screen of death och enligt Inet finns det ingen "förtur" vid RMA utan man hamnar sist i den specifika kön för just det kortet.. så då lär man va utan speldator ett år eller så , såvida man inte pyntar ut 10-12 lax till på ett nytt

Du kan skicka kortet direkt till EVGA och få kortet utbytt. Jag fick nytt kort med UPS samma dag dom fick in mitt trasiga kort.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Jäkligt lycklig att man inte hade bråttom att sälja sitt 2080 Ti som många andra gjorde i ren panik när priserna på dessa kort började rasa. Säkert flertalet som nu får lov att köpa de simplaste korten bara för att kunna få igång sin burk.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte envist väntade på ett 3080 Ti och slog til på ett 3080 så fort jag kunde istället.
3080 Ti verkar som det evigt försenade kortet och tillgången lär inte vara suverän när det väl anländer heller.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag uppgraderade från ett 1080 Ti till ett 3080 gigabyte eagle oc.

Sålde mitt 1080 Ti för 5500kr och gav 7300kr för mitt 3080.
Ganska trevlig boost för 1800kr.

Kanske borde köpa en trisslott när man ändå haft turen på sin sida.

Damn. Sålde min "gamle" i7-7700k dator för 7500kr med 1080ti för 2 månader sen. Damn skulle sålt grafikkortet seperat. Nåja, slapp se skiten och såldes på några timmar på blocket. Såklart ^^

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Lagom till 4000-serien som blir en bristvara?