Rockstar uppdaterar GTA V och Online – kapar laddtider med 70 procent

Permalänk
Melding Plague

Rockstar uppdaterar GTA V och Online – kapar laddtider med 70 procent

PC-spelare får drastiska förbättringar i laddtider, men på Xbox-sidan har uppdateringen istället gjort det ospelbart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heh bättre sent än aldrig

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nästan så man blir sugen på att ladda hem det igen för att spela. Men sist jag provade online delen så blev jag jagad av en skrikande kille med oförstörbar tank som dödade alla hela tiden

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ja jäklar, min Billys hann inte bli klar i mikron innan Online hade laddats!

Permalänk
Medlem

Kul att han som fixade till laddtiderna blev belönad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Kul att han som fixade till laddtiderna blev belönad

Håller med! Äntligen Det var väldigt bra gjort av dem, även om jag tycker att 10k USD är i lägsta laget ärligt talat...

Permalänk
Medlem

Att personen blev belönad är FANTASTISKT. Det är så det ska gå till.

Funkar detta så lär jag spela det mer. Precis som jag gjorde när jag väl lade Dragon Age Inquisition på en SSD och fick extremt kortare laddningstider.

Ha INTE Dragon Age Inquisition på en hårddisk med skivor. Det är löjligt vad lång tid det tar att ladda spelet på en sådan.
På en SSD är det en fröjd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får hoppas de fixar laddningstiderna till GTA VI också...så man inte behöver vänta 6-7 år innan någon annan löser det åt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

PC-spelare får drastiska förbättringar i laddtider, men på Xbox-sidan har uppdateringen istället gjort det ospelbart.
...
Som tack för upptäckten belönades "tostercx" med 10 000 USD.

Wow!
Helschysst.
Helt rätt sätt om man vill få återkoppling på det man släppt

Permalänk
Medlem

Jag spelade GTA senast igår efter en uppdatering. Tyckte det kändes som det gick snabbare att ladda men är osäker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Får hoppas de fixar laddningstiderna till GTA VI också...så man inte behöver vänta 6-7 år innan någon annan löser det åt de.

Hoppas de inte bara fokuserar på detta. Gta har ju en underbar story, och möjligheter som gör det till ett mästerverk att ta sig igenom på single player.

Online kan vara kul, men för mig ligger fokus på single player.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att dom belönade personen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Kul när de spelföretaget lyssnar och implementera det som en privatperson själv kunde lösa.

Hoppas nu att de eller (större chans) nån privatperson kan lösa problemet med alla fuskarna men det kanske tar ytterligare 7år?

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

Vet inte vad som är mest irriterande i den här historien egentligen: Rockstars totala ovilja att ens undersöka ett så uppenbart problem av den här kalibern genom alla år, det faktum att källkoden är stängd så att det tog sju år istället för sju dagar för någon ur communityt att hitta en lösning eller antalet millennier* Rockstars kunder sammanlagt väntat på att spelet de köpt bränt CPU-cykler till ingen som helst nytta överhuvudtaget.

* 140 miljoner sålda exemplar. Anta att varje person som köpt spelet har spelat online 10 gånger och att varje sådan gång innebär 1 slösad minut (en underdrift, såvitt jag förstår). Det skulle ge

140 000 000 ex × 10 ggr/ex × 1 min/gång × (1 / 525 600) år/min ≈ 2 664 år

och då tycker jag att jag valt konservativa premisser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ännu mer fantastiskt att dom själva inte löst detta på över 5 år, jävla sopor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

rockstar i ett nötskal så vad ska man säga

Permalänk
Medlem

Ni tjurar alltså om ett spel som kom ut 2013, samtidigt som ni fortsätter spela det och blir förbluffade när spelet återlanseras på nya konsoler? GTA har väl alltid handlat om Single Player i första hand, dessutom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hoppas de inte bara fokuserar på detta. Gta har ju en underbar story, och möjligheter som gör det till ett mästerverk att ta sig igenom på single player.

Online kan vara kul, men för mig ligger fokus på single player.

Förstår inte varför eventuellt slipande av laddningstider skulle ha negativ inverkan på narrativ och speldesign i övrigt. Knappast samma Nissar som jobbar på båda delarna.

Permalänk

Ironiskt att Playstation-ägare inte får ta del av denna mod.. det är trots allt de som lider mest av den enormt långa laddningstiden.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Rockstars grundare dog igår

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Kul att han som fixade till laddtiderna blev belönad

Verkligen snyggt gjort av Rockstar. Sen kan man väl tycka att upptäckten/fixen borde vara värd mer än $10k, men oavsett en fin gest och ett erkännande från Rockstar's sida 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte vad som är mest irriterande i den här historien egentligen: Rockstars totala ovilja att ens undersöka ett så uppenbart problem av den här kalibern genom alla år, det faktum att källkoden är stängd så att det tog sju år istället för sju dagar för någon ur communityt att hitta en lösning eller antalet millennier* Rockstars kunder sammanlagt väntat på att spelet de köpt bränt CPU-cykler till ingen som helst nytta överhuvudtaget.

* 140 miljoner sålda exemplar. Anta att varje person som köpt spelet har spelat online 10 gånger och att varje sådan gång innebär 1 slösad minut (en underdrift, såvitt jag förstår). Det skulle ge

140 000 000 ex × 10 ggr/ex × 1 min/gång × (1 / 525 600) år/min ≈ 2 664 år

och då tycker jag att jag valt konservativa premisser.

Dessutom energi för flera miljoner kronor som bränts i onödan.

Permalänk
Medlem

Yup, enorm förbättring. Tar 1min 40 sek att ladda mot tidigare kanske 5-6 min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

kanske man ska testa något annat än freeroam framöver då. Jag gav upp direkt på heist eller liknande pga laddtider.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Rockstars grundare dog igår

Nja Rockstar: Leeds grundare dog inte själva Rockstars grundare
Rockstars leeds är ansvariga för spelkonsoler, surfplattor och mobiltelefon delen av Rockstars spel utveckling

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Ok, missförstod tidningsartikeln

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Harddrive:

Ni tjurar alltså om ett spel som kom ut 2013, samtidigt som ni fortsätter spela det […]

Jag tolkar dig som att du menar att spelets relativt höga ålder gör vår kritik mindre rimlig, men jag tycker precis tvärtom: "Skandal" är det mest diplomatiska ordet jag vill använda om det faktum att Rockstar, som har tillgång till källkoden, inte brytt sig om att fixa detta på över sju år.

Angående andra halvan av citatet har jag aldrig rört något GTA-spel alls, så jag borde ha ryggen fri då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Yup, enorm förbättring. Tar 1min 40 sek att ladda mot tidigare kanske 5-6 min.

Testade lite här jag också. Från huvudmenyn till single player tar det (33 sekunder tills inzoomningsanimationen börjar). Även kört Online ett par gånger och där har jag snittat på 01:22, men eftersom det är P2P så beror det väl säkert lite på var hosten befinner sig också.

Klar förbättring mot tidigare i alla fall. Innan var lagom att dra igång GTA och sen gå och göra kaffe typ.

Permalänk
Medlem

Det var ju på tiden!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att personen blev belönad är FANTASTISKT. Det är så det ska gå till.

Funkar detta så lär jag spela det mer. Precis som jag gjorde när jag väl lade Dragon Age Inquisition på en SSD och fick extremt kortare laddningstider.

Ha INTE Dragon Age Inquisition på en hårddisk med skivor. Det är löjligt vad lång tid det tar att ladda spelet på en sådan.
På en SSD är det en fröjd.

Hårddisk med skivor, använder folk sådant fortfarande?