Louqe visar chassit Raw S1:s ytterhölje

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Det är med största sannolikhet strängpressad aluminium (leg 6060), verktyg/matris kostar i runda slängar 60KSek sedan kan man pressa denna profil i någonstans mellan 10 och 30 meter/min. Då chassit inte är längre än några decimeter så tar det inte lång tid innan man producerat tillräcklig med profil. Det som tar tid är bearbetning CNC.

Exakt min tanke också.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De har nu lagt ut lite klipp från produktionen av chassit och det är en hel del jobb kan jag säga.
Är utbildad CNC-Op och har jobbat som det tidigare.

https://twitter.com/LouqeSweden/status/1371757535699554305?s=...

Bara den där filmen gör ju köpsuget nästan outhärdligt Sjukt nice
Jag vill ha den i vit eller blästrat aluminium, när jag får bekräftat att den har bra ventilation/kylningsförmåga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Coolt, förresten, jag hade missat att själva chassit är utfräst från ett enda aluminiumblock!

Det är det garanterat inte, för då hade det aldrig kostat så lite som 3500 kr.

De utgår från en aluminiumprofil. Anledningen till att det ser ut som att de bearbetar ett block är för att det sitter uppsatt i två olika fixturer så att de kan bearbeta ytorna (långsidor och ändar) utan att få massa vibrationer som förstör finishen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det bockad aluminiumplåt då? Det kan ju vara en strängsprutad bit aluminium, som man sedan fräser ut ventilation ur. Då blir det dyrare 😁 Den ser inte fyrkantig ut eller? Något välvda ytor?
På jobbet har vi ritat strängsprutade profiler som är ca 250x200mm i yttermått. Det var på gränsen vad tillverkaren klarade av (Profilgruppen) med våra toleranskrav..

Höljet är en strängpressad aluminiumprofil, kikar man på bilden nedan så är det rätt uppenbart

https://twitter.com/LouqeSweden/status/1366312577287008256/ph...