Nvidia bekräftar oavsiktlig distribution av kryptodrivrutin för RTX 3060

Permalänk
Medlem

Trevligt att de lyssnade på LTT (eller så tolkar jag det i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

De har audits av alla drivare innan de publiceras (vad jag har förstått) så jag tror inte det är en miss. ...

Man kan utgå från att Nvidia följer ISO 9001:2015. Då finns rutiner för hur drivare ska verifieras innan de släpps.

Det är fullt möjligt att verifieringen följt rutinerna till punkt och pricka och verifierat ETH-blockeringen på exakt samma sätt som man verifierat den i alla andra drivrutiner senaste åren... dvs inte alls!
Om rutinerna för drivarverifiering inte har uppdaterats så vore det en kvalitets-avvikelse att frångå rutinerna och verifiera den nya funktionen. (Om rutinerna inte uppdaterats så är det i stället den uteblivna uppdateringen som är en avvikelse.)

Skrivet av Tripsen:

Skulle det inte ligga en hårdvaruspärr som skulle förhindra mining av ETH utöver mjukvaruspärr?

Tre stycken, som dock inte verkar gälla hårdvaran på kortet.

Spärren ska (så som jag förstått det) kicka in om något av följande kriterier inte är uppfyllt:
1. Endast ett grafikkort i datorn.
2. Grafikkortet anslutet till 16xPCIe-slot.
3. (Minst en) Bildskärm är ansluten till kortet.

Skrivet av pv2b:

Undrar om det kommer särskilda risers som lurar kortet att tro att det sitter i en x16-slot också, säkert också bara en tidsfråga.

Borde vara ganska svårt att övertyga moderkortet om att slotten som vanligtvis är x4 nu blivit en x16, vilket borde vara vad som krävs för att även lura drivrutinen.
Känns ändå som ett icke-problem så länge man inte även lyckas lura drivrutinen att kommunicera med (det extra) grafikkortet utan att notera dess existens, för om du bara använder ett grafikkort kan det lika gärna anslutas till en x16-slot (med vanlig fullkopplad riser).

Observation:
Med den "av misstag" släppta drivrutinen är det alltså fullt möjligt att använda en ordinär speldator för att köra ETH med RTX 3060.
Om man i stället använder samma drivrutin i en typisk mining-dator kommer minst en hårdvaruspärr att aktiveras.

Permalänk
Medlem

Tror en inte det var avsiktligt är man lagom naiv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man kan utgå från att Nvidia följer ISO 9001:2015. Då finns rutiner för hur drivare ska verifieras innan de släpps.

Det är fullt möjligt att verifieringen följt rutinerna till punkt och pricka och verifierat ETH-blockeringen på exakt samma sätt som man verifierat den i alla andra drivrutiner senaste åren... dvs inte alls!
Om rutinerna för drivarverifiering inte har uppdaterats så vore det en kvalitets-avvikelse att frångå rutinerna och verifiera den nya funktionen. (Om rutinerna inte uppdaterats så är det i stället den uteblivna uppdateringen som är en avvikelse.)

Tre stycken, som dock inte verkar gälla hårdvaran på kortet.

Spärren ska (så som jag förstått det) kicka in om något av följande kriterier inte är uppfyllt:
1. Endast ett grafikkort i datorn.
2. Grafikkortet anslutet till 16xPCIe-slot.
3. (Minst en) Bildskärm är ansluten till kortet.

Borde vara ganska svårt att övertyga moderkortet om att slotten som vanligtvis är x4 nu blivit en x16, vilket borde vara vad som krävs för att även lura drivrutinen.
Känns ändå som ett icke-problem så länge man inte även lyckas lura drivrutinen att kommunicera med (det extra) grafikkortet utan att notera dess existens, för om du bara använder ett grafikkort kan det lika gärna anslutas till en x16-slot (med vanlig fullkopplad riser).

Observation:
Med den "av misstag" släppta drivrutinen är det alltså fullt möjligt att använda en ordinär speldator för att köra ETH med RTX 3060.
Om man i stället använder samma drivrutin i en typisk mining-dator kommer minst en hårdvaruspärr att aktiveras.

Fungerar dock med två kort i 8x/8x i samma dator och med ’dummy-skärmar’ i portarna

Permalänk
Medlem

Snart: "Då den redan är ute av misstag kommer här en officiell och mer optimerad drivrutin för mining med säkerhetsfixar."

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

HAHAHA, sån bullshit! Såklart att nVidia "råkade" publicera drivrutinen.

Det här är inget annat än att skapa publicitet. nVidia pudlar till gamers och miners vart-om-vart-annat.
nVidia skiter i hederliga konsumenter, det är bara dollars i skallen.

nVidia's största problem är om dem ska chansa och tillgodose miners så länge det håller (några månader till?), ta pengarna och springa till banken. Eller ska dem vara lojala mot konsumenterna som fött dem i snart 30år?

Jag börjar bli less på nVidia. Dem har alltid varit giriga, både när det gäller att dela med sig av teknik och att trissa upp priser till orimliga nivåer.
Tack och lov att AMD finns och kan knäppa nVidia på näsan med jämna mellanrum. Det är nästan så att jag ser fram emot Intel's Xe, så kan nVidia ägna sig helt å hållet åt mining, så slipper vi dem!

Det är patetiskt att tänka tillbaka när skinnpajen stog och bakade grafikkort i sitt kök i höstas. Merparten av grafikkorten är idag miljöförstörare och göder den undre världen. Tack för det nVidia :/

Har alltid haft Nvidia-grafikkort, men den här generationen är jag faktiskt glad att jag valde att gå över till AMD som verkar ha tänkte på detta i designen av grafikkorten då Navi presterar sämre än föregående kort i mining men mycket bättre i spel. Man kan väl hoppas att girigheten har ett pris till slut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12