Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har bara skickat dem ett svar där jag framförde några argument, men de står fast vid att det är ett uppenbart prisfel.
Kan skicka dig ett PM ikväll

Hur går det för dig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att det är uppenbart att det är en felprissättning, nu kan jag inte heller något om thule cyckelvagn, men bara det att något som kostat 9000 är rabbaterat med 87% hade jag reflekterat över och för att vara på den säkra sidan hade jag googlat det och då hittat att ordinarie pris var mellan 8-9000 på alla andra ställen och då definitivt förstått att den var felprissatt.

och kollar man sedan runt på de andra vagnar de har av märket Thule så borde man direkt förstå

https://www.xxl.se/thule-coaster-xt-w-strollerkit-cykelvagn-m...

den är prissänkt med 200kr så att den dyrare till 9000 skulle vara nedsatt med 87%...nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur går det för dig?

Intet nytt, misstänker att det dimper ner en faktura i brevlådan när som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så kan det absolut vara. Det är ändå då avtalet är ingått och ändringar kan endast göra om båda parter kommer överens. Annars så gäller det som står i orderbekräftelsen.

Beror väl på vad som står i orderbekräftelsen?

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1529325/kan-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intet nytt, misstänker att det dimper ner en faktura i brevlådan när som helst.

Har du hämtat ut och börjat använda vagnen? Det hade i alla fall jag gjort. De gjorde ett fel, som de får stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Har du hämtat ut och börjat använda vagnen? Det hade i alla fall jag gjort. De gjorde ett fel, som de får stå för.

Jag har hämtat ut den, dock inte packat upp och börjat använda den.
Jag hoppas på att butiken antingen ger sig eller kan ge mig en bra rabatt mot ordinarie pris.
Om det kommer en faktura på ordinarie pris kommer jag betala den under protest och sen ta det till ARN

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har hämtat ut den, dock inte packat upp och börjat använda den.
Jag hoppas på att butiken antingen ger sig eller kan ge mig en bra rabatt mot ordinarie pris.
Om det kommer en faktura på ordinarie pris kommer jag betala den under protest och sen ta det till ARN

Nej, du ska inte betala den. Du ska bestrida den direkt till bolaget, betalar du har du godkänt fakturan. Skriftligt, tex via mail. Spara all kommunikation.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har hämtat ut den, dock inte packat upp och börjat använda den.
Jag hoppas på att butiken antingen ger sig eller kan ge mig en bra rabatt mot ordinarie pris.
Om det kommer en faktura på ordinarie pris kommer jag betala den under protest och sen ta det till ARN

Betala den är ingen bra ide, då du godkänner det då, så om den kommer så ska du bestrida den direkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jepp betala inte utan bestrid den.
Kommer det sedan inkasso/kronolle så bestrid dessa med och NEJ du kommer ej få någon betalanmärkning/etc när man bestrider.
Enda sättet som man då kan få betalanmärkning/etc är om företaget vinner i tingsrätt och du ej betalar efteråt.

Handlar det om myndigheter så är det dock en annan sak och man måste betala för att undvika betanmärkningar, men man kan gå vidare efteråt om man vill.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte undvika att dra på mig extra kostnader, om jag bestrider och de skickar till inkasso så kommer det väl tillkomma extra kostnader?

Men det kanske är bättre att bestrida direkt.

Citat:

Om du vill undvika att betala in olika kostnader kan du betala kravet samtidigt som du bestrider. Ange då i bestridandet att du betalar under protest. Nackdelen med att du betalar in beloppet är att du överger ditt bästa "vapen" mot betalningsmottagaren - möjligheten att hålla inne betalning. Om du betalar in beloppet så är det du som kommer behöva rikta krav på återbetalning om kravet var fel. Det kan i slutändan leda till att du, om mottagaren inte betalar tillbaka frivilligt, måste driva en process mot betalningsmottagaren för att få tillbaka dina pengar.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/o...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag tänkte undvika att dra på mig extra kostnader, om jag bestrider och de skickar till inkasso så kommer det väl tillkomma extra kostnader?

Men det kanske är bättre att bestrida direkt.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/o...

"Du ska alltid betala dina räkningar i tid om kravet är korrekt. "
I detta fall är ju kravet inte korrekt då avtalet ni ingått är det priset som står på orderbekräftelsen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De får inte skicka en bestriden skuld till inkasso så du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

De får inte skicka en bestriden skuld till inkasso så du behöver inte oroa dig.

Jo dom får skicka en bestriden skuld till inkasso/kronolle hur många gånger dom vill.
Det är inkassobolaget/kronolle som ej får fortsätta att driva in skulden och ej heller ta betalt för fallet av den skuldsatte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har hämtat ut den, dock inte packat upp och börjat använda den.
Jag hoppas på att butiken antingen ger sig eller kan ge mig en bra rabatt mot ordinarie pris.
Om det kommer en faktura på ordinarie pris kommer jag betala den under protest och sen ta det till ARN

Jag tycker inte alls att du ska betala om du får en faktura, bestrid den och eventuella krav från inkasso. Om de tycker sig ha rätt får de kräva pengarna av dig i domstol. Jag skulle ta den chansen. Vad har de för case om de har skickat orderbekräftelse, tagit betalt och sedan skickat varan?

Som andra har visat i tråden har de ordentliga reor och utförsäljningar med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Om du betalar så förlorar du din enda fördel (att du har pengarna de vill ha), och du blir den som får driva tvisten. Om du ej betalar, utan bestrider kravet, så är det de som får driva tvisten. Även om du går till ARN, så kan de strunta i att följa ARNs rekommendation, och då måste du ta dem till rätten.

Om du betalar betyder det dock inte automatiskt att du godkänner kravet. För att göra det extra tydligt kan du meddela säljaren att du betalar under protest (se https://lawline.se/answers/bestrida-faktura-eller-betala-unde... för mer information), men det innebär som sagt att det blir du som måste driva ärendet. Fördelen för dig är att du inte riskerar inkassoavgifter, dröjsmålsränta etc. Min personliga åsikt är dock att det är bättre att låta dem driva ärendet såvida din ekonomiska situation inte är såpass tajt att varje hundralapp är livsviktig.

Om priset du betalade inte är orimligt lågt för en cykelvagn har du i det ett argument för din sak. En genomsnittskonsument har knappast krav på sig att veta vilka produkter som är "märkesprodukter" och därmed har ett prispåslag på hundratals procent. Kan du dessutom visa att köpet skedde under en utannonserad rea så har du ännu mer som styrker din sak.

Det skulle förövrigt avgöras i ett s.k. förenklat tvistemål, då summan det tvistas om är under ett halvt prisbasbelopp, så om du skulle förlora så är din ekonomiska risk vad gäller motståndarens rättegångskostnader etc. mycket kraftigt begränsad. Troligtvis en handfull tusenlappar som mest. Personligen skulle jag tro, utan att vara bekant med det allmänna prisläget på cykelvagnar, att du har mycket goda chanser att vinna en eventuell rättstvist.

Varje gång du får ett brev om betalning, oavsett om det kommer från säljaren, inkasso eller kronofogden, så svara bara att du bestrider kravet. På https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/o... kan du läsa lite om vad inkassobolaget får göra. De skall t.ex. inte skicka krav angående en faktura som på saklig grund är bestriden sedan tidigare (du bör alltså vara tydlig med varför du bestrider fakturan, t.ex. genom att meddela "Kravet bestridet, betalning erlagd enligt avtal"). Skulle detta ändå hända har de inte rätt att lägga på någon avgift för inkassokravet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack alla, ni har övertygat mig.
Väldigt nyttig info @PeCe:

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag hade ett liknande mål i ARN som jag vann. Det handlade om en roddmaskin till 50% rabatt skillnaden var dock att de inte skickade utan makulerad min order. Jag tog ärendet till ARN och vann. I mitt fall hedrade de dock ARNs beslut.
Men en nyckel är att samla på sig bevis. Tag skärmdumpar från deras hemsida där de har rabatter och hur stora etc. Har de skickat varan samt tagit emot din betalning (det priset i orderbekräftelsen) så har de inte en chans i högre instans.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Hörrni, "toppjurister" och "konsumentexperter", lite ödmjuk osäkerhet tack.

Om man uttrycker bedömningar och åsikter som fakta riskerar man att ge råd som andra behöver betala dyrt för, då kan det vara klart klädsamt att beskriva vad man själv har för typ av expertis i frågan.

@glemmy Det bästa är väl just kontakt med konsumentombudsman etc och ställa frågorna direkt dit innan du bestämmer dig för hur du ska göra i ditt mål, så du får lite faktiska experters ord i frågan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hörrni, "toppjurister" och "konsumentexperter", lite ödmjuk osäkerhet tack.

Om man uttrycker bedömningar och åsikter som fakta riskerar man att ge råd som andra behöver betala dyrt för, då kan det vara klart klädsamt att beskriva vad man själv har för typ av expertis i frågan.

@glemmy Det bästa är väl just kontakt med konsumentombudsman etc och ställa frågorna direkt dit innan du bestämmer dig för hur du ska göra i ditt mål, så du får lite faktiska experters ord i frågan.

Jag ringde en konsumentvägledare helt i början men de uttalar sig inte om enskilda fall utan kunde bara peka på vad som står i avtalslagen osv., vilket var något jag redan hade koll på. Konsumentombudsman kanske är något annat? Här har jag dålig koll känner jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag ringde en konsumentvägledare helt i början men de uttalar sig inte om enskilda fall utan kunde bara peka på vad som står i avtalslagen osv., vilket var något jag redan hade koll på. Konsumentombudsman kanske är något annat? Här har jag dålig koll känner jag.

Har du varit i kontakt med ARN överhuvudtaget ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du varit i kontakt med ARN överhuvudtaget ännu?

Nej, vet inte vad butikens nästa drag blir så har inte kontaktat ARN.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Betalade du vagnen vid köptillfället, eller köpte du den via faktura?
Om du köpte via faktura, har du då fått (eller väntar på) en extra eller är det originalfakturan som är justerad?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte vad ARN har med saken att göra?

Jag hade inte gått till ARN med detta utan att få butiken att i förhand gå med på att respektera ARNs beslut, och att pausa eventuella krav på dig tills att de uttalat sig i frågan, annars kommer ni ju bara tillbaka till ruta 1 igen med en tvist... finns inte heller något som hindrar dem från att dra detta till tingsrätt också även om det finns ett pågående ärende hos ARN. ARN är inte en rättsinstans eller en myndighet, de är endast 100% rådgivande.

Personligen hade jag bara bestridit. Inkasso och kronofogden kan inte röra dig så länge du bestrider. De får i så fall ta frågan till tingsrätt om de ska kunna tvinga dig till något.

Edit: Om det är XXL, så har XXL redan bundit sig själva till att följa ARN:s rekommendationer, i sina köpvillkor, däremot hade jag ju som sagt fortfarande krävt att de lovar att de pausar eventuella krav till att ARN gjort sitt uttalande, om du väljer att gå den vägen.

Citat:

Vid eventuell tvist kommer XXL Sport & Vildmark att följa allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Betalade du vagnen vid köptillfället, eller köpte du den via faktura?
Om du köpte via faktura, har du då fått (eller väntar på) en extra eller är det originalfakturan som är justerad?

Kortbetalning. Men efter mail konversation tror jag de kommer sända en faktura på mellanskillnaden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag ringde en konsumentvägledare helt i början men de uttalar sig inte om enskilda fall utan kunde bara peka på vad som står i avtalslagen osv., vilket var något jag redan hade koll på. Konsumentombudsman kanske är något annat? Här har jag dålig koll känner jag.

Vad som står i lagar är ju sekundärt till hur de uttolkas och faktiskt används egentligen, det är väl det man hade hoppats på att vägledaren skulle kunna hjälpa dig med.

Känner du någon faktisk jurist som du kan bolla med? Om du litar för mycket på folk här riskerar du att få både svar som är i linje med hur saker bedöms men också svar som är helt uppåt väggarna och de kommer presenteras lika övertygande och intygas med egna erfarenheter, du riskerar alltså att hamna rejält snett i ställningstaganden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad som står i lagar är ju sekundärt till hur de uttolkas och faktiskt används egentligen, det är väl det man hade hoppats på att vägledaren skulle kunna hjälpa dig med.

Känner du någon faktisk jurist som du kan bolla med? Om du litar för mycket på folk här riskerar du att få både svar som är i linje med hur saker bedöms men också svar som är helt uppåt väggarna och de kommer presenteras lika övertygande och intygas med egna erfarenheter, du riskerar alltså att hamna rejält snett i ställningstaganden.

För egen del hade jag aldrig tagit kontakt med någon som kallar sig för jurist, just för den skull att vem som helst kan kalla sig för det utan att för den skull veta något om våra lagar... Jurist är bara en person som rent allmänt kanske är intresserad av juridik till skillnad mot en advokat som har en adekvat utbildning. Advokat är en skyddad titel i lag.

Bara den som är antagen till Sveriges advokatsamfund får kalla sig för det och advokater är ständigt utsatta för granskning. Så en advokat är en kvalitetsstämpel i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

För egen del hade jag aldrig tagit kontakt med någon som kallar sig för jurist, just för den skull att vem som helst kan kalla sig för det utan att för den skull veta något om våra lagar... Jurist är bara en person som rent allmänt kanske är intresserad av juridik till skillnad mot en advokat som har en adekvat utbildning. Advokat är en skyddad titel i lag.

Bara den som är antagen till Sveriges advokatsamfund får kalla sig för det och advokater är ständigt utsatta för granskning. Så en advokat är en kvalitetsstämpel i sig.

Absolut, har man möjlighet att konsultera en advokat så är ju det helt klart att föredra, ska man betala för tjänsten så håller jag med dig, då vill jag ha någon form av kvalitetssäkring.

Här menade jag ju dock att jag hellre skulle fråga någon med jur.kand. än att lita på "tekniksforumsexpertisen". Dunning-Kruger effekten har ju massivt genomslag på internet där alla är experter på allt och uttalar sig tvärsäkert inom alla områden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kortbetalning. Men efter mail konversation tror jag de kommer sända en faktura på mellanskillnaden.

Vad hände i detta case, @glemmy? Skickade de verkligen en faktura? Eller visade det sig vara tomt snack från någon på kundtjänst, och de kom på bättre tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Vad hände i detta case, @glemmy? Skickade de verkligen en faktura? Eller visade det sig vara tomt snack från någon på kundtjänst, och de kom på bättre tankar?

Ett par veckor sen fick jag veta att en bekant till min fru köpte samma vagn och de anmälde till ARN efter liknande mailväxling. Det är nog därför det inte kommit någon faktura.

ARN har senast vi kollade inte kommit med något utlåtande men de har tagit sig an fallet. ARN har efterfrågat information från företaget som företaget inte svarat på, och det var tydligen ganska länge sedan.

Så jag avvaktar lite till, men skriver i tråden så fort jag vet mer!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ett par veckor sen fick jag veta att en bekant till min fru köpte samma vagn och de anmälde till ARN efter liknande mailväxling. Det är nog därför det inte kommit någon faktura.

ARN har senast vi kollade inte kommit med något utlåtande men de har tagit sig an fallet. ARN har efterfrågat information från företaget som företaget inte svarat på, och det var tydligen ganska länge sedan.

Så jag avvaktar lite till, men skriver i tråden så fort jag vet mer!

Om dem tagit sig an det andra fallet kanske du borde skicka ditt fall till dem oxå så har dem 2 liknande fall att jobba med mot samma företag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros