Intel visar Adaptive Boost Technology – upp till 5,1 GHz på alla kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel visar Adaptive Boost Technology – upp till 5,1 GHz på alla kärnor

Thermal Velocity Boost får sällskap av något som fungerar över alla kärnor – vid temperaturer upp till 100 °C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj vad de kan åstadkomma när de är desperata

Permalänk

Så det var Intel som Ebba Grön sjöng om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asså vafan.. Vem är det som bestämmer dom här namnen? Varför inte bara kalla det boost v1, v2 v3 osv osv.. Detta börjar bara bli löjligt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas att de slår AMD på fingrarna i spelprestanda.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av norrby89:

Asså vafan.. Vem är det som bestämmer dom här namnen? Varför inte bara kalla det boost v1, v2 v3 osv osv.. Detta börjar bara bli löjligt..

Vad har du emot fyra olika namn för boostfunktioner på en och samma produkt?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Aight! Rätt trevligt för de som inte pallar pilla med det själva, vilket känns som den stora massan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Imponerande vad Intel kan kräma ut ur sina processorer. Gammal arkitektur, gammal tillverkningsprocess, ändå 5.1 GHz på alla kärnor.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Imponerande vad Intel kan kräma ut ur sina processorer. Gammal arkitektur, gammal tillverkningsprocess, ändå 5.1 GHz på alla kärnor.

Denna gång får man väl i alla fall ge dem "ny arkitektur" eller hur ny och annorlunda måste den vara för att korsa gränsen?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Imponerande vad Intel kan kräma ut ur sina processorer. Gammal arkitektur, gammal tillverkningsprocess, ändå 5.1 GHz på alla kärnor.

Fast det är ny arkitektur: https://www.sweclockers.com/artikel/31554

Men gammal tillverkningsprocess, roliga är ju att deras 14nm är så sjukt optimerad att de kan kräma ut mer ur den än 10nm när det kommer till dessa CPUer.

Hade varit intressant att se hur deras första iteration av 14nm stått sig emot deras 10nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Denna gång får man väl i alla fall ge dem "ny arkitektur" eller hur ny och annorlunda måste den vara för att korsa gränsen?

Skrivet av wargreymon:

Fast det är ny arkitektur: https://www.sweclockers.com/artikel/31554

Men gammal tillverkningsprocess, roliga är ju att deras 14nm är så sjukt optimerad att de kan kräma ut mer ur den än 10nm när det kommer till dessa CPUer.

Hade varit intressant att se hur deras första iteration av 14nm stått sig emot deras 10nm.

Ah! Där ser man. Jag bara antog att det var samma, läste inte artikeln ordenligt. Tack för rättelsen!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det här kan ju förklara varför vi ser temperaturer uppemot (och t.o.m. över) 100C i tidiga tester..? Intressant.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Låter som det kommer gå ganska varmt, Lite samma grej på min 5900x, Säkert ingen fara men har man eftersträvat låga temperaturer i 20 år är det jobbigt när det inte längre går

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Kul för dom som inte begriper bättre än att ha Intels stockkylare med tanke på hur moderkorts tillverkare krämar på spänning helt i onödan.

Jag ser framför mig massor med trådar från nyregistrerade användare. Varför är min cpu så vaaarm i stock? Buuhu min nya Intel är ostabil osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det krävs för kyllösningar för detta.
Jag undrar även om CPU:erna håller i längden om de når så höga temperaturer.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Kul för dom som inte begriper bättre än att ha Intels stockkylare med tanke på hur moderkorts tillverkare krämar på spänning helt i onödan.

Jag ser framför mig massor med trådar från nyregistrerade användare. Varför är min cpu så vaaarm i stock? Buuhu min nya Intel är ostabil osv.

Häftiga siffror säljer som vatten i Sahara.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kul för dom som inte begriper bättre än att ha Intels stockkylare med tanke på hur moderkorts tillverkare krämar på spänning helt i onödan.

Jag ser framför mig massor med trådar från nyregistrerade användare. Varför är min cpu så vaaarm i stock? Buuhu min nya Intel är ostabil osv.

10600K och uppåt kommer ju inte ens med kylare. Men ja, kanske borde skippas för alla.

Permalänk
Medlem

Man kanske måste ha en Intel Cryo Cooling certifierad kylare för att låsa upp den nivån av turbo.
Typ: https://www.sweclockers.com/test/31351-snabbtest-cooler-maste...

Permalänk
Medlem

Så, hela kretsen hade varit kapabel till 5,1GHz om det inte vore för skenande energiförbrukning? Och de mjölkar ut det sista i korta stunder till bekostnad av temperaturer?
Det blir ju ett snäpp upp i prestanda denna generationen. Den hårdare överladdningen kommer ge sken av ökad IPC om man bara jämför frekvenser rätt av. Men det är att äta sin framtid att pressa turbo sådär. För ska de få ut fulla fördelen av nästa generation så måste de pressa den lika hårt. Annars får de minska ökningen den generationen istället. Eller rent av se ingen eller negativ utveckling.

Modern turbo kan ju plocka ut mer användbar prestanda till lägre effekt än vad en halvdan hobbyöverklockare gjort på en turbolös motsvarighet av samma krets. Men jag är inte förtjust i att det pressas så hårt. För om de är standardläget som ska recenseras för att etablera kretsen i rangordningen så kommer man få en effektslukande krets om man ska få det man köper om man tittat på recensioner. Hade varit roligare om det var ett normalläge som låg kvar på gamla hederliga 65W, och Turbofunktionen sågs som just en turbofunktion. Förstår ju att det är en omöjlighet på grund av marknadsmässiga skäl när det är hård konkurrens. Men ändå tråkigt att det går åt det hållet.

Finns ju en anledning till att man valde 3700x på 65W när man köpte nytt sist. Fördelen annars nu förtiden är ju att det utöver ren undervoltning finns konfigurerbar TDP. Men svårt att veta om prestandaförhållandena är desamma vid undervoltning som vid standard. Två likvärdiga processorer i standardutförande kan vara helt olika när de båda körs vid 65W.

Permalänk
Medlem

Kislet ger upp av plastiskt deformering pga termiska svängningar.

Permalänk
Avstängd

Här sitter jag och kollar på min temp när jag spelar. O.M.G Average 33-37 Grader Max 41-45 Grader.

100 GRADER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sjukt.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Ska bli intressant att se vad det krävs för kyllösningar för detta.
Jag undrar även om CPU:erna håller i längden om de når så höga temperaturer.

100-105 är väl rätt vanligt för laptops?
Ryzen boostar till 90 grader utan problem, fast visst låter 100 läskigare. 10 grader är ändå en del när det är så pass höga temperaturer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Här sitter jag och kollar på min temp när jag spelar. O.M.G Average 33-37 Grader Max 41-45 Grader.

100 GRADER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sjukt.

Vad är det som blir 100 grader vid spelande?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Dom som överklockar slår ju ofta av dessa funktioner oavsett. En del moderkort måste hha turbo aktiverad dock. Asus Z-390 till exempel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

100-105 är väl rätt vanligt för laptops?
Ryzen boostar till 90 grader utan problem, fast visst låter 100 läskigare. 10 grader är ändå en del när det är så pass höga temperaturer.

Ja laptops går varma nuförtiden. Sambons gaming laptop med 10750H gick upp mot 80-90c vid spelande (Wow och andra inte så cpu krävande spel).

Jag fick undervolta core&cache för att hamna under rimliga temperaturer och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Till vilken strömförbrukning är väl viktiga frågan?

Permalänk
Avstängd

är 100c verkligen säkert för långvarig användning får ångest när min cpu är på 70c alla säger att värme tar död på processorn tidigare så om den klara 4.5ghz vid en viss volt så klarar den inte samma efter 2 år dör den helt efter 5år om man kör 100c under större delen av dagen?
vet att min ryzen inte klarar 3,8 längre knappt 3.5ghz då denbara kört i 70c 1,37v

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Hoppas att de slår AMD på fingrarna i spelprestanda.

Hoppas att Rocket Lake inte gör det, för AMD behöver pengar, och Alder Lake lanseras ändå innan Zen4.

Hoppas vidare att Alder Lake slår AMD, för att sätta press på AMD att inte vänta med lanseringen av Zen4.

Permalänk
Medlem

Min i5 2500K har jag kört med i 10 år. Upptäckte att den gick upp till 92C konstant vid spelande och efter lite meckande så konstaterades att kylpastan var... typ borta! Den fungerar dock fortfarande, men nu med lite bättre kylare och kylpasta. Har säkert varit dåligt i flera år gissar jag på.

Tror inte man behöver oroa sig allt för mycket helt ärligt även om nyare processer säkert gör det känsligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Vad är det som blir 100 grader vid spelande?

Skriver ju det i texten.
Thermal Velocity Boost får sällskap av något som fungerar över alla kärnor – vid temperaturer upp till 100 °C

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.