Intel visar Adaptive Boost Technology – upp till 5,1 GHz på alla kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kul för dom som inte begriper bättre än att ha Intels stockkylare med tanke på hur moderkorts tillverkare krämar på spänning helt i onödan.

Jag ser framför mig massor med trådar från nyregistrerade användare. Varför är min cpu så vaaarm i stock? Buuhu min nya Intel är ostabil osv.

Säljs ju utan kylare men den detaljen sket du kanske i? 9900k, 10900k kom också utan kylare så är ju ingen ny sak. Varit så här i många år nu.

Skrivet av Paul50:

Här sitter jag och kollar på min temp när jag spelar. O.M.G Average 33-37 Grader Max 41-45 Grader.

100 GRADER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sjukt.

Om du har så låga temps så använder du mest troligt inte ens nära max av din cpu eller så har du den ute i snön
Det finns något inget spel som tar ut max av en cpu, många spel belastar bara 1-2 kärnor så om du har t.ex 12st så använder du ju bara kring 10% av den

Skrivet av alexman:

är 100c verkligen säkert för långvarig användning får ångest när min cpu är på 70c alla säger att värme tar död på processorn tidigare så om den klara 4.5ghz vid en viss volt så klarar den inte samma efter 2 år dör den helt efter 5år om man kör 100c under större delen av dagen?
vet att min ryzen inte klarar 3,8 längre knappt 3.5ghz då denbara kört i 70c 1,37v

Om du pressar den till max hela dagarna kanske den inte håller några årtionden. Majoriteten kommer ju dock spela på sina och därför inte köra dem helt max. Jag har själv kört min 2500k överklockad i tio år (på dygnet run, turboläget klockat) och den går lika bra som ny.

Skrivet av sandos:

Min i5 2500K har jag kört med i 10 år. Upptäckte att den gick upp till 92C konstant vid spelande och efter lite meckande så konstaterades att kylpastan var... typ borta! Den fungerar dock fortfarande, men nu med lite bättre kylare och kylpasta. Har säkert varit dåligt i flera år gissar jag på.

Tror inte man behöver oroa sig allt för mycket helt ärligt även om nyare processer säkert gör det känsligare.

Haha, aa min har körts i tio år dygnet runt på samma kylpasta. Mina temps är ungefär 15c högre än när den var ny (då har även tre fläktar i chassit dött och det är en del damm i tornet).

Blir kanske att kolla på kylpastan när min 11900k kommer

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Skriver ju det i texten.
Thermal Velocity Boost får sällskap av något som fungerar över alla kärnor – vid temperaturer upp till 100 °C

Ytterst osannolikt att den når 100c vid spelande. De enda som sägs är att tekniken inte begränsas förens den når 100c. Men jag hade personligen inte kört med så höga temperaturer även om de är ok.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Många företag märker sina produkter dåligt, Amd och Nvidia har gjort detsamma. Men frågan jag ställer mig är vad skiljer Intels bäst i9a från deras bästa i7a? Om det nu blir några tafatta % högre klockfrekens så borde de ej heta i9. Men vi får se.

Detta med att de förfinar deras överklockning lär de håller på länge och jag undrar hur dagen överklockare gör. Förr i tiden höjde man typ bara spänningar och ökade frekvensen, men idag så är det att koda algoritmer som läser av temperaturer ser vilken typ last som körs (AVX-512) och anpassa frekvensen därefter. Så bort från biosen, fram med hexeditorn och koda mikrokod är det lite mer seriösa överklockare gör idag eller?
Poängen jag försöker belysa att trationell överklockning lär bli utdöende, då man inte har en chans att lika bra anpassa frekvensen efter temperatur och typ av belastning genom att enbart ändra i biosen.. Får datorn en massa last typ AVX-512 instruktioner att tugga i någon timma, så var den överklockning som man testade för att endast kunna inkrementera ett värde felaktig.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om detta ger nått i spel om man inte har riktigt bra kylning. Men i vardagsapplikationer lär det ge endel, dvs i korta bursts. Får se hur det beter sig när mer detaljerade tester kommer ut. Vi har ju haft detta i olika former i flera år, framför allt i laptops.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

Ytterst osannolikt att den når 100c vid spelande. De enda som sägs är att tekniken inte begränsas förens den når 100c. Men jag hade personligen inte kört med så höga temperaturer även om de är ok.

Ja. Jag bara tycker dagens CPU som kommer nu är skrämmande varma he he.
Om jag kör något testa program som då kör CPU 100 % så kommer jag upp i 50-55 grader.
När jag ser de nämner 100 grader så blir man lite rädd. Jag som gillar normala temp.
Jag mena inte direkt att just spel kommer ligga 100 grader.
Sen nu om man ska ha så varma CPU plus då en varm sommar på det. Då kommer CPU brinna upp.
Ett vatten system kommer inte räcka till de dessa CPU kan jag säga nu redan.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja. Jag bara tycker dagens CPU som kommer nu är skrämmande varma he he.
Om jag kör något testa program som då kör CPU 100 % så kommer jag upp i 50-55 grader.
När jag ser de nämner 100 grader så blir man lite rädd. Jag som gillar normala temp.
Jag mena inte direkt att just spel kommer ligga 100 grader.
Sen nu om man ska ha så varma CPU plus då en varm sommar på det. Då kommer CPU brinna upp.
Ett vatten system kommer inte räcka till de dessa CPU kan jag säga nu redan.

Förstår vad du menar hehe, sitter på en 8700k som brukar tuffa på runt 55c så temperatur över 70c känns skrämmande även om de är ofarligt. Sen blir de ju lite missvisande när man jämför med Ryzen då du får en mer exakt avläsning snarare än Intels ungefärliga temperatur.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

[quote postid="18987115" userid="76311" name="BergHa"]
Om du har så låga temps så använder du mest troligt inte ens nära max av din cpu eller så har du den ute i snön
Det finns något inget spel som tar ut max av en cpu, många spel belastar bara 1-2 kärnor så om du har t.ex 12st så använder du ju bara kring 10% av den

Du får nog läsa på lite. De senaste åren så kör mina spel på alla kärnor. Någon kör mer en den andra.
Dagens Grafikmotorer kör med flera Kärnor.
2 olika spel.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk3YU8MDh42lDuBe3?e=gR4g1u

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Förstår inte för egen del poängen med att borsta effekt och temperaturer för kung och fosterland bara för att uppnå förhållandevis små ökningar i prestanda.

Permalänk
Medlem

Med dessa höga frekvenser och temperaturer så tycker jag att SweC bör testa dessa nya cpuer med tre olika kylare för att se hur kylaren påverkar verklig prestanda. En mainstream lufkylare för typ 400-500:- , en annan luft för typ 1000-1200:- , och en AIO.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Datavetare

Har lite svårt att exakt se hur de olika boost-teknikerna skiljer sig, men har förstått det ungefär så här

Turbo boost 2.0 är den "klassiska" varianten, det finns en basfrekvens som är den lägsta all-core frekvens som garanteras under värsta tänkbara förhållanden sett till kylning, strömleverans och instruktionsmix. TBV2 är den frekvens man i praktiken ser, framförallt på CPU-modeller med lite högre TDP, och maxfrekvensen varierar i princip bara beroende på hur många kärnor som är aktiva.

Turbo boost 3.0 är en kombination av firmware i CPU och drivrutin i OS. Här identifieras en eller flera "extra bra" CPU-kärnor som tillåts klocka lite högre. Drivrutinen i OS används för att ge enkeltrådade applikationer affinitet till dessa "extra bra" CPU-kärnor, vettigt då interaktiva applikationer nästan uteslutande använder en eller några få kärnor samtidigt som dessa applikationer är väldigt latenskänsliga.

Thermal velocity boost känns lite som en enklare varit av AMDs Precision boost, om kylningen är rejält tilltagen tillåter man en ännu lite högre frekvens så länge som temperaturen är "låg". I Intels fall blir det lite en turbo ovanpå TBV3...

Adaptive boost verkar vara något som är tänkt att dra nytta av det faktum att många moderkort har idag brutalt överdimensionerad strömleverans, de kan leverera långt mer än vad CPU-sockel specifikationen kräver. Förstår det som att moderkortet då kan slå på denna funktion, vilket CPUn då kan tolka som: detta moderkort kan leverera löjligt med ström, så CPUn kan köras på frekvenser som egentligen i princip helt begränsas av hur fort värme kan ledas bort från kretsen vid 100°C (som under många år varit maxtemperatur för Intels CPUer).

Tvivlar på att ABT har någon relevant negativ påverkan på CPU-livslängden. Trenden med ultratunna laptops har gett oss storskalig testning av att regelmässigt köra CPU på nära dess maximala temperatur, det verkar fungera hur bra som helst.

Min 3900X ligger regelmässigt på 80-90°C, vill att den ska vara någorlunda tyst så kör hellre med högre CPU-temperatur och lägre fläkthastigheter. Kyleffekt ökar linjärt med skillnad mellan kylmedel (omgivande luft) och det som ska kylas vid konstant luftflöde, så lite svårt att se poängen med att hålla <50°C. Det är en CPU som legat väldigt länge på 100 % last under långa tidperioder då den används som byggserver.

Problemet med denna "turbo" man envisas med på x86 är: relativt liten påverkan på prestanda samtidigt som det skjuter upp effekten i taket. Både Intel och AMD har ju lyckats pressa upp maxeffekten per CPU-kärna till 40-50 W, det för att nå ~5 GHz...

Samtidigt har livsstilsföretaget i Cupertino en CPU-design som är lika snabb som Intels/AMDs senaste, fast det vid 3,2 GHz och effekt som mäts i enstaka Watt... Fatta hur mycket bättre den designen är när man börjar skruva upp antalet kärnor, utan "turbo" får man noll negativ påverkan på interaktiva laster av att CPUn börjar skala ned frekvenserna allt eftersom fler kärnor aktiveras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

[quote postid="18987115" userid="76311" name="BergHa"]
Om du har så låga temps så använder du mest troligt inte ens nära max av din cpu eller så har du den ute i snön
Det finns något inget spel som tar ut max av en cpu, många spel belastar bara 1-2 kärnor så om du har t.ex 12st så använder du ju bara kring 10% av den

Du får nog läsa på lite. De senaste åren så kör mina spel på alla kärnor. Någon kör mer en den andra.
Dagens Grafikmotorer kör med flera Kärnor.
2 olika spel.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk3YU8MDh42lDuBe3?e=gR4g1u

0 av kärnor går på fullt flås där i graferna. Kör du benchmarkprogram så lastas väl alla kärnor 100% istället för 40% och då skulle troligtvis värmen sticka iväg en del, även på din processor. Så precis som personen du svarar säger: det finns inga spel som belastar processorn till 100%.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara en utarmad, åsna som piskas för att fortsätta dra det tunga lasset som man envisas slänga mer saker på.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

0 av kärnor går på fullt flås där i graferna. Kör du benchmarkprogram så lastas väl alla kärnor 100% istället för 40% och då skulle troligtvis värmen sticka iväg en del, även på din processor. Så precis som personen du svarar säger: det finns inga spel som belastar processorn till 100%.

Nä jag har heller inte påstått att spel kommer gör det eller kommer göra det. Det är inte det som som denna tråden handlar om. Det börja med Varme. Hur de nya kan bli varma. Det är det som jag antyder ATT DET ÄR JU HELT PÅ FEL VÄG.
Sen NEJ min CPU blir bara runt 50-55 Grader när jag kör ett benchmarkprogram som jag då aldrig gör för det är helt totalt ointressant. Det jag menar och då liten gör en jämförelse. Jag skulle aldrig nämna vid spel. Blir ett J.. tuggande här då.
Jag skulle Skrevet benchmarkprogram.
Jag bara tog upp hur jag har det när jag belastar min CPU naturligt. Sen den CPU kommer säkert ligga runt 80 grader vid spel. Men det får vi se sen. 80 Grader är mycket med i mina ögon.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Skriver ju det i texten.
Thermal Velocity Boost får sällskap av något som fungerar över alla kärnor – vid temperaturer upp till 100 °C

Då förstod du inte riktigt. Ger du din cpu samma last och effekt går nog din också upp i nära 100 grader. Gaming ger inte samma last.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Då förstod du inte riktigt. Ger du din cpu samma last och effekt går nog din också upp i nära 100 grader. Gaming ger inte samma last.

Sists jag kolla så har jag inte Thermal Velocity Boost. Så jag tro nog inte det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Med dessa höga frekvenser och temperaturer så tycker jag att SweC bör testa dessa nya cpuer med tre olika kylare för att se hur kylaren påverkar verklig prestanda. En mainstream lufkylare för typ 400-500:- , en annan luft för typ 1000-1200:- , och en AIO.

Åhhh, det vore absolut intressant! Tex 11400F påverkas ju mycket av kylningen, men det lär även andra göra. En jämförelse mellan AMD Och Intel vore ju bra här. Speciellt som jag snart ska investera i en bra kylare