AMD planerar inte att begränsa brytning av kryptovaluta

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar inte att begränsa brytning av kryptovaluta

"Vi kommer inte blockera någon typ av arbetslast", hälsar bolagets Nish Neelanojanan i svallvågorna av Nvidias kryptodebacle.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Smart.. vänta hellre tills kryptovaluta självdör igen.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Så ingen tillverkare begränsar brytning av kryptovaluta.
Att en drivrutin utan begränsning råkade publiceras av nvidia kan ifrågasättas om det var ett misstag eller inte.

Permalänk
Medlem

Går det gräva på Xbox/PS5 eller är det nerlåst? Det är ju trots allt där mycket av AMDs wafers hamnar.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Nästan så man får börja tacka företag för att man tillåts använda köpta produkter som man själv vill.
Framtiden är här?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Snubb1:

Så ingen tillverkare begränsar brytning av kryptovaluta.
Att en drivrutin utan begränsning råkade publiceras av nvidia kan ifrågasättas om det var ett misstag eller inte.

Känns lite så. Inbillar mig ett scenario där man på måndagsmötet såg att efterfrågan på 3060 var en bråkdel av övriga kort i serien som kan säljas svindyrt och bestämde sig för att läcka ut en lösning typ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

AMD har CDNA...

Deras compute graphics skulle vara perfekt för uppgiften men priserna är lite högre.

Permalänk
Medlem

För min del får de gärna blockera det på 3080 om det hade bidragit till att man faktiskt kan få tag på fler kort osv.

Permalänk

Jag skulle vilja ha ett grafikkort som är begränsat så det suger på spel? Amd gjorde ju så med deras bulldozer cpu som inte var helt värdelöst till större laster men sög till spel. Detta innebar att vi andra fick vår Bulldozer för oss själva. PS: om ni ej förstår så är jag ironisk.

Jag tror inte mycket på begränsningar och jag tror probelemt löser av sig själv, asic är effektivare och gpulösningar blir bara attraktiva i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Går det gräva på Xbox/PS5 eller är det nerlåst? Det är ju trots allt där mycket av AMDs wafers hamnar.

Det kom en rapport för 2 veckor sedan som sa att de lyckats mina med 90Mh/s på en PS5a. Det var bara bullshit tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För min del får de gärna blockera det på 3080 om det hade bidragit till att man faktiskt kan få tag på fler kort osv.

Fast det går inte att göra. Måste göras INNAN korten släpps. Annars finns fungerande BIOS och drivers redan ute.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jösses vad jag är trött på att läsa om mining och kryptovaluta. Utöver att jag tycker att det primärt är negativt av flera anledningar så känns det som att var och varannan nyhet och tråd handlar om mining nu mera. Väntar bara på att denna trend skall dö igen.

Permalänk
Medlem

Gillar generellt inte att vara begränsad i att mina grejer som jag vill när det bevisligen är alldeles utomordentligt för det.
Bara för att det inte är aktuellt för dig idag så betyder det inte att det skulle vara användbart framgent eller för nästa ägare.

Ett bra exempel är passthrough av grafikkort vid virtualisering, att detta är något de öht lägger sig i visar på deras absoluta tondövhet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jösses vad jag är trött på att läsa om mining och kryptovaluta. Utöver att jag tycker att det primärt är negativt av flera anledningar så känns det som att var och varannan nyhet och tråd handlar om mining nu mera. Väntar bara på att denna trend skall dö igen.

Kommer nog aldrig hända. Krypto är framtidens valuta.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av wessmen:

Kommer nog aldrig hända. Krypto är framtidens valuta.

Frågan är väl hur stor roll mining kommer att ha i det hela, etherium som är hett nu är ju planerat att gå ifrån det rätt rejält.
Men det är ju å andra sidan mycket möjligt att det dyker upp någon ny coin stup i kvarten så det alltid finns något att mina.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Kommer nog aldrig hända. Krypto är framtidens valuta.

När alla pratar om aktier sägs att det är risk för en bubbla... När alla pratar om krypto är det ???????

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

När alla pratar om aktier sägs att det är risk för en bubbla... När alla pratar om krypto är det ???????

Dags att sälja

Permalänk
Medlem

Jag tycker kryptovaluta som koncept verkar intressant men är skeptisk till kryptobrytning. Tycker det verkar vara ett stort slöseri på energi och bristen på kort är ett problem. Däremot tycker jag inte att tillverkarna ska begränsa vad kunderna gör med sina kort. Bästa är väl att vänta på att utbudet hinner ikapp efterfrågan. AMD och Nvidia ska få mer kapacitet hos TSMC så man får hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra kort som är SUPERDUPERbra på mining i stället? Fler blocks per energienhet och hårdvarublock på 50W. Så sparar vi på miljön.

Jag kör mina 5 kort på mining nu medans det är en topp och de har snart betalat en vintermånads uppvärmningskostnad. Plus att man fått sova i GPU-värme. Det är lite extra kärlek i sådan värme!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lika bra, det är inget dom kan stoppa ändå. Många större mining farms hade knäckt det ändå.

Bryan del Rizzo på Nvidia gjorde sig själv till åtlöje och pratade om "secret handshake" på 3060, jo tjena sen släpps en drivrutin av misstag som låste upp allt.

https://twitter.com/bdelrizzo/status/1362619264423747590

Permalänk
Medlem

Patetiskt och desperat av AMD. Om tillgången varit god hade det varit en annan sak. Men nu när tillgången är mycket dålig så får de ju se till att gamers får de kort som finns. Annars kan de lika gärna kalla sina kort för crypto processing units istället för Grafik-kort. Fan ta dem! Det räcker nu!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför skulle dem? Grafikkorten säljer som smör.. Varför tror vissa att företag värnar om deras kunder? Allt handlar om pengar.

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Nästan så man får börja tacka företag för att man tillåts använda köpta produkter som man själv vill.
Framtiden är här?

Fast du kommer ju inte kunna köpa några kort då alla redan är köpta av miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast du kommer ju inte kunna köpa några kort då alla redan är köpta av miners.

Fast det är ju många som kunnat köpa kort trots miners.
Efterfrågan är högre än på länge.

Måna olika anledningar som lett till att det inte kan produceras kort för att mätta marknaden. Mining är "bara" en del av anledningarna.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

När alla pratar om aktier sägs att det är risk för en bubbla... När alla pratar om krypto är det ???????

Vem säger att aktier är en bubbla? Tittar man på index så ökar det i snitt 10% och har gjort så över 30år.

Att enskilda går lite upp och ner visst. Bitcoin ser ju knappast ut att spricka, det blir snarare större och större. Lär knappast förändras nu när Bitcoin ska accepteras av tex Tesla.

Det lär alltid finnas ett coin som är hyffsat lönsamt att växla till bitcoin/fiat även om vi förmodligen aldrig ser ett nytt bitcoin som gick från värde av några ören till dagens 500.000kr.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Smart.. vänta hellre tills kryptovaluta självdör igen.

På något sätt känns det inte som kryptovaluta kommer självdö denna gång. Man börja undra varför många bettar på luft?

Permalänk
Medlem

När det började talas om begränsningar för RTX 3060 så var jag kluven.
Å ena sidan så tycker jag det är tråkigt om de flesta korten går till mining, så de som vill ha kort till antingen gaming eller produktivitet får svårt att få tag på kort.
Å andra sidan är jag inte förtjust i artificiella begränsningar och tycker att köper man hårdvara bör man få använda den till vad man vill.

Så jag förstår både sidor.

Som affärsbeslut så tror jag att det är bäst att ha det öppet, om inte en segmentering innebär att man kan släppa Pro produkter till ett betydligt högre pris.

Ideologiskt är jag för öppenhet.
(Även om jag kan känna en viss frustration över rådande situation)

Permalänk
Medlem

Ok att det inte är jätteroligt att vänta men att beställa ett kort och vänta ett par månader dör ingen av.
Jag tror definitivt inte på begränsning, det kommer låsas upp ändå om det inte är hårdvarumodifieringar typ sälja kort utan displayutgångar mkt billigare med samma hastighet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Kommer nog aldrig hända. Krypto är framtidens valuta.

Nej, det har inget värde i sig.. om man inte konverterar om det till värde.. inte som det är guld eller andra ädelmetaller?

Eller jag kanske har allt om bakfoten.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Att krypto tillhör nutid och framtid tror jag med; vi får se när nuvarande boom går över..

..kanske hinner strömmande tjänster ta över innan.

En tillverkare som kan uttrycka sig på det här viset "våra produkter är designade för konsumentgrupp A, råkar konsumentgrupp B gilla den så är det ok" är ganska säker på att sälja sina produkter även när konsumentgrupp B är bidragande till att konsumentgrupp A blir lidande.

(Det kanske finns forum där miners gnäller över att gamers köper alla kort men det lär sticka lite mindre i deras ögon eftersom AMD inte säger att deras kort är gorda för dem).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)