Nybörjade vill lära sig underhåll och skötsel av en bil (för att undvika onödiga utgifter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag kan varmt rekommendera Haynes servicemanualer om de har en sådan för den specifika bilmodellen - de är iofs oftast på engelska, men där kan man få detaljerade steg-för-steg instruktioner för många olika underhållsåtgärder. Åtgärderna är graderade efter svårighetsnivå, och då kan man enkelt välja vilka man känner sig bekväm med att ge sig i kast med.

https://haynes.com/en-gb/

Tack för tipset! Jag har nyss köpt en Toyota Corolla. Helt rostfri. Årsmodell 2004. 34500kr. Den lär ha ingen eller en sliten manual. Det där såg lovande ut.

https://haynes.com/en-gb/toyota/corolla/2002-2007

Har lärt mig att den har motorvärmare. Ska fixa en timer så den inte behöver kallstarta. Sen tror jag syntetisk olja var bättre eftersom den smörjer motorn lättare.

Målet är att den ska hålla minst 20 år. Har hört att vissa lyckas med att en Toyota Corolla klarat 600.000 mil vilket låter helt otroligt. Vem sitter och kör så mycket?

Tror att en viktigt del i att få den och hålla är rostskydd byta olja regelbundet. Men finns säkert fler saker.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Lånar tråden lite.
Jag är väldigt okunnig på bilar. Kan skifta däck, kolla olja, spolarvätska etc. Men nu vill verkstad byta mitt bilbatteri som är dåligt tydligen. De vill ha strax över 4000:- för detta. Tänkte om det är skäligt eller om jag kan köpa ett hyffsat bra batteri själv och byta ut det?
Tacksam för hjälp.

Sitter biltema batterier i samtliga av mina bilar, det äldsta höll i 11 år, de andra är runt 5 år och fungerar bra. billigaste varianten. AGM kan behövas vid stop start eller liknande men inget krav. kolla om bilen behöver programmeras om.
Dom ligger runt en tusenlapp. mät nuvarande batteri och kolla så det nya passar, pressa i ett större om möjligt. min 740 svalde ett av deras 95 AH

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Tack för tipset! Jag har nyss köpt en Toyota Corolla. Helt rostfri. Årsmodell 2004. 34500kr. Den lär ha ingen eller en sliten manual. Det där såg lovande ut.

https://haynes.com/en-gb/toyota/corolla/2002-2007

Har lärt mig att den har motorvärmare. Ska fixa en timer så den inte behöver kallstarta. Sen tror jag syntetisk olja var bättre eftersom den smörjer motorn lättare.

Målet är att den ska hålla minst 20 år. Har hört att vissa lyckas med att en Toyota Corolla klarat 600.000 mil vilket låter helt otroligt. Vem sitter och kör så mycket?

Tror att en viktigt del i att få den och hålla är rostskydd byta olja regelbundet. Men finns säkert fler saker.

Men du tänker dig alltså att den bilen ska hålla i 36+ år?
Kan du nog glömma.
600 000 mil?
Miles kanske, men inte mil.

I extremfallen där bilar gått långt har de alltid bytt ut väldigt mycket, dvs det har inte varit kostnaden som varit viktig.

Lite som de datoranvändare som till varje pris vill hålla liv i sitt gamla P3-system el vill uppgradera en speldator som kör Core2.

Lär ju krävas en hel del service och åtgärder om något fordon ska hålla länge öht.
Mest är det att hoppas på att du slipper stora fel som inte är värda att reparera, en hel del sådana går inte att förebygga.
Det lär komma sådana förr eller senare, när bilen knappt är värd något men servicen är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men du tänker dig alltså att den bilen ska hålla i 36+ år?
Kan du nog glömma.
600 000 mil?
Miles kanske, men inte mil.

I extremfallen där bilar gått långt har de alltid bytt ut väldigt mycket, dvs det har inte varit kostnaden som varit viktig.

Lite som de datoranvändare som till varje pris vill hålla liv i sitt gamla P3-system el vill uppgradera en speldator som kör Core2.

Lär ju krävas en hel del service och åtgärder om något fordon ska hålla länge öht.
Mest är det att hoppas på att du slipper stora fel som inte är värda att reparera, en hel del sådana går inte att förebygga.
Det lär komma sådana förr eller senare, när bilen knappt är värd något men servicen är betydligt dyrare.

Haha ursäkta. Det blev jätte fel. Kom på nu hur ologiskt det lät.
600 000 miles = 96560 mil.

Dock är Corolla kännda för att man inte behöver ta dom till mekanikern allt för ofta om man underhåller dom och vad jag hört behöver man ingen stor verkstad hemma för att underhålla dom, men jag är inte helt påläst men det är det som jag hört iallfall. Så tror inte det blir många extra tusenlappar varje år iallfall om man har helförsäkring.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Haha ursäkta. Det blev jätte fel. Kom på nu hur ologiskt det lät.
600 000 miles = 96560 mil.

Dock är Corolla kännda för att man inte behöver ta dom till mekanikern allt för ofta om man underhåller dom och vad jag hört behöver man ingen stor verkstad hemma för att underhålla dom, men jag är inte helt påläst men det är det som jag hört iallfall. Så tror inte det blir många extra tusenlappar varje år iallfall om man har helförsäkring.

Som sagt, de som fått fordon att leva riktigt länge har haft en kombination av tur och skicklighet. Det handlar då i så fall om entusiaster som verkligen vet vad de pysslar med och där kostnaden varit av mer underordnad betydelse.

Sen bör du inte heller räkna med bästascenariot utan betydligt mer konservativt. Det är en sak att med vilja och intresse försöka hålla igång något så länge som möjligt, en annan att räkna med att det håller.

Försäkringen och den ev ersättning du får baseras på bilens ålder och värde m m.
En kollega hade en mycket välskött och fullt fungerande bil som lätt hade kunnat hålla många år till, men den var lite äldre.
Då den hade blivit påkörd av något större fordon när den stod parkerad och fått skador på bakdelen så fick han väl inte många tusen för den, det blev inlösen.
Det är en sak att tänka på, försäkringsbolagen brukar oftast inte välja reparation om fordonets värde är relativt lågt. Det vanliga är inlösen till ungefärligt värde, dvs vad kostar motsvarande att köpa. Och har du en som idag är värd ca 30-35k så lär den ligga på gränsen, dvs det kan räcka med att du kör på något vilt el krockar så blir bilen inlöst och inte reparerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men du tänker dig alltså att den bilen ska hålla i 36+ år?
Kan du nog glömma.

Jag har inte sagt att jag tänkt att den ska hålla så länge eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap som du kan läsa i tråden. Jag satte ett högt mål(kanske lite för högt haha) för att bara ha ett mål. Sen under resans gång får jag en uppfattning vad bilen klarar och inte och kan ta ett bättre beslut vad jag kan tänka mig att den håller då.

Har läst att den kan hålla iallfall 20 år från att den är ny om man tar hand om den väl. Så jag får väl sikta på 9 år iallfall. Jag kommer ligga under 1000 mil/år (som läget är just nu i alla fall). Cyklar till både jobbet och när jag storhandlar mat. Jag köpte bilen beg av Toyota butiken som fått bäst betyg i Sverige i år, den har ingen rost, kommer lägga på rostskydd är tanken och bilen har gått 15000 mil.

Skrivet av D.:

Som sagt, de som fått fordon att leva riktigt länge har haft en kombination av tur och skicklighet. Det handlar då i så fall om entusiaster som verkligen vet vad de pysslar med och där kostnaden varit av mer underordnad betydelse.

Sen bör du inte heller räkna med bästascenariot utan betydligt mer konservativt. Det är en sak att med vilja och intresse försöka hålla igång något så länge som möjligt, en annan att räkna med att det håller.

Försäkringen och den ev ersättning du får baseras på bilens ålder och värde m m.
En kollega hade en mycket välskött och fullt fungerande bil som lätt hade kunnat hålla många år till, men den var lite äldre.
Då den hade blivit påkörd av något större fordon när den stod parkerad och fått skador på bakdelen så fick han väl inte många tusen för den, det blev inlösen.
Det är en sak att tänka på, försäkringsbolagen brukar oftast inte välja reparation om fordonets värde är relativt lågt. Det vanliga är inlösen till ungefärligt värde, dvs vad kostar motsvarande att köpa. Och har du en som idag är värd ca 30-35k så lär den ligga på gränsen, dvs det kan räcka med att du kör på något vilt el krockar så blir bilen inlöst och inte reparerad.

Om du fått uppfattningen att jag tror att jag kommer komma upp i 90000, 70000 eller 50000 mil har du missförstått mig. Jag kanske kommer upp i bara 30000 mil vem vet? Jag vet inte. Är optimistisk eftersom bilen har ett rykte att man inte behöver ta den till bilmekanikern lika ofta som vissa andra modeller. Min farsa sålde sin Toyota Corolla min kusin en som hade mycket ytlig kunskap om bilar han han har bara behövt åka till bilmekanikern en gång på typ 6 år. Min andra kusin äger också en och han har samma tankar om bilen.

Såklart kommer det djur på vägarna. Jag kanske kör på en älg första året. Men förhoppningsvis har jag lagt undan 20.000kr på sparkontot att jag kan lägga ihop dom med försäkringspengarna och köpa en till bil. Jag kör som en tant så jag har kanske lite fördel där att jag inte ligger 20-30 km/h över hastighetsbegränsningarna.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag har inte sagt att jag tänkt att den ska hålla så länge eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap som du kan läsa i tråden. Jag satte ett högt mål(kanske lite för högt haha) för att bara ha ett mål. Sen under resans gång får jag en uppfattning vad bilen klarar och inte och kan ta ett bättre beslut vad jag kan tänka mig att den håller då.

Har läst att den kan hålla iallfall 20 år från att den är ny om man tar hand om den väl. Så jag får väl sikta på 9 år iallfall. Jag kommer ligga under 1000 mil/år (som läget är just nu i alla fall). Cyklar till både jobbet och när jag storhandlar mat. Jag köpte bilen beg av Toyota butiken som fått bäst betyg i Sverige i år, den har ingen rost, kommer lägga på rostskydd är tanken och bilen har gått 15000 mil.

Om du fått uppfattningen att jag tror att jag kommer komma upp i 90000, 70000 eller 50000 mil har du missförstått mig. Jag kanske kommer upp i bara 30000 mil vem vet? Jag vet inte. Är optimistisk eftersom bilen har ett rykte att man inte behöver ta den till bilmekanikern lika ofta som vissa andra modeller. Min farsa sålde sin Toyota Corolla min kusin en som hade mycket ytlig kunskap om bilar han han har bara behövt åka till bilmekanikern en gång på typ 6 år. Min andra kusin äger också en och han har samma tankar om bilen.

Såklart kommer det djur på vägarna. Jag kanske kör på en älg första året. Men förhoppningsvis har jag lagt undan 20.000kr på sparkontot att jag kan lägga ihop dom med försäkringspengarna och köpa en till bil. Jag kör som en tant så jag har kanske lite fördel där att jag inte ligger 20-30 km/h över hastighetsbegränsningarna.

Då är det tydligare, utifrån det du sagt var det lätt att få uppfattningen om att du hade hört/läst saker och hade orimliga förväntningar.

Men sköter man sitt fordon ordentligt och är försiktig osv, samt inte har alltför mycket otur, så ska det kunna hålla bra och länge.
Går säkert att hitta info om vanliga fel osv på den specifika modellen (el närliggande modeller) och ev hur man förebygger dem, finns säkerligen något forum där det diskuteras.

Men generella riktlinjer är att se till att alla oljor och vätskor ligger på bra nivåer (oftare i överkant än nederkant av mätaren) och är fräscha, en del ska bytas med vissa intervall.
Inte minst olja bör bytas årligen oavsett körsträcka, lämplig olja beror på aktuellt fordon och till viss del var i landet du kör.
Kan ev finnas annat som behöver bytas innan de går sönder, även det beroende på bilmodell, kan gälla t ex kamrem/-kedja osv (inte kollat för just den här vad den har).
Smörj lister så håller de längre.
Se till att ha rätt tryck i däcken och inte ojämnt.
Byt batteri om du ofta haft svårt att starta den trots att du laddat, är värt mycket att slippa det problemet frekvent. På många äldre och även en del nyare kan du byta det själv utan att behöva programmera om något.

Bärgning kan vara dyrt, om det kan förebyggas el så att du åtminstone kan ta dig tillbaka (el till verkstad) är det ju bra. Har du assistansförsäkring ingår det, men kan ev innebära självrisk osv beroende på försäkring. För du vill ju helst inte bli stående någonstans olämpligt.

Tillbehör att ha/skaffa, inte minst för att undvika olämpliga stopp el behov av bärgning, kan man förebygga el lösa saker själv är det ofta mycket vunnet:
-OBD-läsare för att läsa av ev felkoder.
-Batteriladdare (ladda gärna fullt någon gång per år), denna kan även hjälpa dig om batteriet någon gång skulle vara så urladdat att bilen inte startar.
-Startkablar för att kunna få hjälp att starta där du inte har tillgång till eluttag för laddaren.
-Bogserlina för att kunna bogseras vid fel el om du kör fast någonstans (snö?)
-Domkraft+fälgkors (vilket bör ingå) och reservhjul om det finns plats för det.
-Säkringssats, men kan ev skippa om du är nära butik för det mesta.
-Beroende på var i landet du bor/kör så kan snöspade vara bra att ha.
-Bra ljus/extraljus om du kör mycket på landsväg.

I övrigt:
-Kör försiktigt och rusa inte, att hålla gasen still och accelerera så (när det är möjligt) istället för att trycka ner gasen aktivt är mer skonsamt.
-Var observant på ovanliga ljud el något annat (lampor/indikeringar osv) som sticker ut från det vanliga.
-Lasta så att det inte blir snedbelastning.
-Passa gropar i vägen och t ex trotoarkanter osv som kan rubba hjulinställningen el skada något annat.
-Undvik att köra där det finns risk att något hårt slår i underifrån, krävs inte mycket där för att det ska bli dyra reparationer.
-Ha för vana att kontrollera där bilen står om det läckt något, läckage kan behöva åtgärdas beroende på vad det är (kondensvatten från AC:n undantaget).

Finns mycket att säga inom detta område, men hoppas att du åtminstone kommit en bit på vägen med det vi sagt här.

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Jag kan varmt rekommendera Haynes servicemanualer om de har en sådan för den specifika bilmodellen - de är iofs oftast på engelska, men där kan man få detaljerade steg-för-steg instruktioner för många olika underhållsåtgärder. Åtgärderna är graderade efter svårighetsnivå, och då kan man enkelt välja vilka man känner sig bekväm med att ge sig i kast med.

https://haynes.com/en-gb/

jag skulle vilja uppa detta. När jag renoverade motorn på min Toyota så kunde jag hyra en halvtimme på toyotas webbtjänst för bilverkstäder. På den tiden laddade jag ned alla tillgängliga manualer för diverse system på bilen och printade ut dom. Gjorde det via vän som arbetar på bilverkstad, men tror det går att fixa som privatperson också. Väl värt pengarna!

Har för mig det var via denna sidan, https://www.toyota-tech.eu/Menu/Repair.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Laars:

Tack för tipset! Jag har nyss köpt en Toyota Corolla. Helt rostfri. Årsmodell 2004. 34500kr. Den lär ha ingen eller en sliten manual. Det där såg lovande ut.

https://haynes.com/en-gb/toyota/corolla/2002-2007

Har lärt mig att den har motorvärmare. Ska fixa en timer så den inte behöver kallstarta. Sen tror jag syntetisk olja var bättre eftersom den smörjer motorn lättare.

Målet är att den ska hålla minst 20 år. Har hört att vissa lyckas med att en Toyota Corolla klarat 600.000 mil vilket låter helt otroligt. Vem sitter och kör så mycket?

Tror att en viktigt del i att få den och hålla är rostskydd byta olja regelbundet. Men finns säkert fler saker.

Och spola av den med högtryck undertill ofta (1-2gg mån) speciellt vid slaskväder (när det saltas på vägarna).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Och spola av den med högtryck undertill ofta (1-2gg mån) speciellt vid slaskväder (när det saltas på vägarna).

Okej, jo det lär hjälpa för rosten på sidor i utrymmet där däcket sitter och utanpå. Men under bilen då? Bör man tvätta bilens undersida någon gång eller är det överkurs?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Okej, jo det lär hjälpa för rosten på sidor i utrymmet där däcket sitter och utanpå. Men under bilen då? Bör man tvätta bilens undersida någon gång eller är det överkurs?

Kan annars rekommendera att göra en underredsbehandling av bilen om du planerar att ha den länge. Kostar ett par tusenlappar, men förlänger bilens livslängd rätt ordentligt. Lämnar själv in min bil varannat år för att bättra på nuvarande underredsbehandling, samt åtgärda eventuella rostangrepp.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Angående rostskydd så skiljer det otroligt mycket mellan bilmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Angående rostskydd så skiljer det otroligt mycket mellan bilmodeller.

Flörstår inte riktigt vad du menar. Menar du om vissa bilar inte behöver lika mycket rostskydd som andra? Eller menar du att det behövs olika slags rostskydd för olika bilar?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Flörstår inte riktigt vad du menar. Menar du om vissa bilar inte behöver lika mycket rostskydd som andra? Eller menar du att det behövs olika slags rostskydd för olika bilar?

Det är stor skillnad på hur bra rostskyddade bilarna är från fabrik, liksom hur motståndskraftig konstruktionen som sådan är mot rost. Rostskyddsbehandling kan man göra i efterhand, främst om man gör det i tid, men en dålig konstruktion, dito materialval o dyl är svårt att helt åtgärda i efterhand. En del bilar har tydligt svaga punkter. All rost syns inte heller, förrän det rostat så mycket att den bryter igenom inifrån, alternativt att den främst på moderna bilar döljs av diverse plastsjok.

Sedan skulle man ju helst inte vilja utsätta en bil för svenska vintervägar alls... Det evinnerliga saltandet är en enastående rostaccelerator, även om det totalt sett öses ut lite mindre mängder nu än när det var som värst. En medicin mot detta är förstås i viss mån att bo någonstans där det är tillräckligt kallt för att vägsalt inte ska fungera bra.

Permalänk
Skrivet av Laars:

Flörstår inte riktigt vad du menar. Menar du om vissa bilar inte behöver lika mycket rostskydd som andra? Eller menar du att det behövs olika slags rostskydd för olika bilar?

Jag menar precis som ztenlund skriver. Bilar har olika skydd från fabrik.
T.ex. bakluckan börjar ofta rosta på äldre bilar, men på vissa bilar kan den inte rosta.
Skärmar är en för rost utsatt del, på vissa bilar är skärmarna plast osv.
Min poäng är att det kan vara värt att kolla upp om bilen har bra skydd innan köp.

Permalänk
Medlem

Här har du statistik från Länsförsäkringar angående kostnader runt bilar: https://www.lansforsakringar.se/skaraborg/privat/forsakring/b...

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Jag menar precis som ztenlund skriver. Bilar har olika skydd från fabrik.
T.ex. bakluckan börjar ofta rosta på äldre bilar, men på vissa bilar kan den inte rosta.
Skärmar är en för rost utsatt del, på vissa bilar är skärmarna plast osv.
Min poäng är att det kan vara värt att kolla upp om bilen har bra skydd innan köp.

Vi Bilägare gör alltid rostskyddsanalyser av de bilar de testar mer grundligt. Dessutom har de ett antal långtestbilar som de behåller i några år och löpande rapporterar om. En lite oroväckande sak som de har upptäckt på senare tid är att Volvo V90 rostar ganska kraftigt. Exempelvis från senaste numret:

Permalänk
Medlem

en bra bil är s70 om du får tag på en av dom sista modellerna från 2000 har själv en s70 2.5t från 98
som jag köpte 2006.Har varit väldigt noga med att köra med den bästa oljan jag kan få tag på och den
rullar på fint och knappt någon rost.