MSI MECH x2 Rx 6700xt tempraturer.

Permalänk
Medlem

MSI MECH x2 Rx 6700xt tempraturer.

Jag undra om dett är ett fel i Windows eller om det är gafikortert som blir så sjukt varmt. Jag har ett rx 6700xt som enligt msi after birner ligger på runt 65-70c under full belastning men när ja göppnar task manager så stor det att grafikortet ligger på 85-90c är detta ett fel i task manager? Eller är det grafikortet som de är fel på?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

skulle inte lita på task manager. bättre att använda särskilda program som afterburner, gpu-z eller hw-monitor om du ska kolla upp sonna saker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

skulle inte lita på task manager. bättre att använda särskilda program som afterburner, gpu-z eller hw-monitor om du ska kolla upp sonna saker.

Jag använder mig av msi afterbruner för att kolla mina temps men task manager har alltid visad samma temps som msi afterbruner med mina andra grafikkort som jag har haft i datorn.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Låter som att task manager visar hotspot (junction) temperaturen, dvs den varmaste punkten på kärnan medan du tittar på "vanliga" kärntemperaturen i afterburner. Hotspot kan vara upp till 110c innan kortet "throttlar", dvs klockar ned sig själv för att inte överhettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Låter som att task manager visar hotspot (junction) temperaturen, dvs den varmaste punkten på kärnan medan du tittar på "vanliga" kärntemperaturen i afterburner. Hotspot kan vara upp till 110c innan kortet "throttlar", dvs klockar ned sig själv för att inte överhettas.

Så alltså inget man ska fora sig över ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så alltså inget man ska fora sig över ?

Kolla i radeon istället vad för temp som visas, där kan du se både junction och "vanlig" temp. Sålänge junction inte drar iväg till 110c som en annan skrev så är det ok. Du kan ju testa att undervolta kortet lite, brukar göra mkt för tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Kolla i radeon istället vad för temp som visas, där kan du se både junction och "vanlig" temp. Sålänge junction inte drar iväg till 110c som en annan skrev så är det ok. Du kan ju testa att undervolta kortet lite, brukar göra mkt för tempen.

Har kollat nu verkar inte vara något problem ligger runt 56-70c i spel och clock speed boostar som den ska 😃

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO