Windows 10X potentiellt försenat igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Blir lite jobbigt utan Win32API för program som WinRAR, Wireshark, QuickSFV, och alla andra små tools och monitorer erfarna användare vill ha i sitt windows.

Körde en massa sånt jox en gång i tiden. Numera? Orkar inte bry mig. Winrar, aldrig kört typ. Var nagware som kostade pengar när jag kollade senast... Sist jag micklade med filarkiv så använde jag 7Zip, men har inte behövt köra den heller på ett par år nu. Känns som att hårdkomprimerade filarkiv är hedenhös som passade då processorer och hårddiskar och nätverksuppkopplingar var pyttesmå.

Nu? Gör ett självinstallerande arkiv istället. Mycket enklare, mycket bekvämare. Varför tjafsa om några procent (eller ens tiotals) i filstorlek när man har uppladdningshastighet på 50+ Mbit/s eller mer ofta. Kräver mer tid och energi att krama ur all den sista musten ur filerna än att bara dunka upp arkivet som det är.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Körde en massa sånt jox en gång i tiden. Numera? Orkar inte bry mig. Winrar, aldrig kört typ. Var nagware som kostade pengar när jag kollade senast... Sist jag micklade med filarkiv så använde jag 7Zip, men har inte behövt köra den heller på ett par år nu. Känns som att hårdkomprimerade filarkiv är hedenhös som passade då processorer och hårddiskar och nätverksuppkopplingar var pyttesmå.

Nu? Gör ett självinstallerande arkiv istället. Mycket enklare, mycket bekvämare. Varför tjafsa om några procent (eller ens tiotals) i filstorlek när man har uppladdningshastighet på 50+ Mbit/s eller mer ofta. Kräver mer tid och energi att krama ur all den sista musten ur filerna än att bara dunka upp arkivet som det är.

Själv använder jag det för vissa typer av backuper, som jag vill kunna browsa som egen enhet, plus att jag tar emot en del komprimerade filer. Winrar kostar pengar, men shareware versionen är väldigt snäll i min mening och visar en snabb dialogruta (tas bort med ett klick eller 'escape') när man vill browsa ett arkiv (men att komprimera/dekomprimera vid högerklick av arkiv visar dock ingen dialogruta i huvetaget), och shareware-versionen har ingen time limit.

Allt det där "Win32API-joxxet" är det som gör att man tex kan spela in program från webbtv sajter (lagligt enligt privatkopieringsbestämmelserna), tvprogram som annars försvinner men som man kanske vill spara, och gå runt massa andra mekanismer som terrar i tillvaron ...Windows store erbjuder inte mycket sådant.
....Dagen jag slutar med joxxet kan jag nog lika gärna gå över till iOS eller Android (vilket förvisso erbjuder en del joxx numera)

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Om du ej bryr dig mycket om säkerhet och vill göra din äldre bärbara så blixtsnabb det bara går, och ändå ha bra program-kompatibilitet, så skulle jag installera W8.1 (64bit om mer än 4GB, annars 32bit). Sedan skippa/disabla Windows update (eller iaf vara extremt återhållsam vilka uppdateringar du tar), och disabla Windows defender. Glöm ej "Open Shell", för startmenyn.
Detta blir radikalt mycket snabbare än dagens W10 (även med disablad defender). Även om W10 20H2 fick något bättre prestanda än senaste årens W10 versioner, så är det ganska oförskämt slött på gammal hw.

W8/8.1 kom ut en tid då netbooks/plattor (med Atom-CPU's och 1 eller 2GB RAM) började bli mainstream... MS tvingades trimma Windows ganska rejält pga detta, och det märks tex direkt på de äldre Atom och AMD APU E-serie datorer som är totalt oanvändbara med W10, men halvdana med W8 iaf.

Bloaten har tillkommit långt efter Win32-API:t....
En W95 installation var väl knappt 100 megabyte.
W3.1 använde väl mest GDI, o minns ej om det hade Win32. Storleken på W3.1+MSDOS var några ynka megabyte, varför man ansåg W95 vara oerhört bloatat o slött när det släpptes och växt till sig något oerhört.
Skulle tro att du max sparar några hundra MB, om änns det ...kanske snarare 10-tals MB.

Blir lite jobbigt utan Win32API för program som WinRAR, Wireshark, QuickSFV, och alla andra små tools och monitorer erfarna användare vill ha i sitt windows.

Edit:
Om .NET Framework räknas till Win32-API, vilket är ytterst tveksamt, finns det dock gigabytevis med data att klippa bort.
DirectX räknas knappast då det lär användas av typ alla spel med hw acceleration på Windows Store.

Win32s fanns som tillägg till Windows 3.1x och installationsfilen är 2MB stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den dagen Microsoft promotar UWP framför win32, så kommer jag att bojkotta Windows!

Edit: Jag bojkottar tydligen redan det iom Windows 10 Version 20H1 som började trycka ned UWP i halsen på användarna.

Som jag sagt tidigare, så förblir Windows 10 Version 1809 sista versionen av Windows för mig

Har du lust att utveckla detta lite? På vilket sätt blir UWP nerkört i halsen med dessa versioner?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Har du lust att utveckla detta lite? På vilket sätt blir UWP nerkört i halsen med dessa versioner?

Jag tänker bland annat på sökfunktionen i explorer.exe (filhanteraren) som numera är en UWP-komponent och samtidigt tappade en stor del av funktionaliten. Det lär inte vara långt bort innan hela filhanteraren är omskriven och fördummad.

Microsoft byter ut del för del i systemet, vilket gör det smått omöjligt att undvika UWP i Windows.

Att Microsoft stoppar Win32 i Windows 10X gör även att jag exempelvis inte kan köra Classic start/Openshell för att ersätta startmenyn.

För mig är varje program som flyttat till WindowsApps-katalogen ett förlorat program, då jag inte längre har kontroll över dessa. Och just nu går flytten snabbare än tidigare.

Jag vill även ha tillbaka gamla SnippingTool, Paint och Notepad (utan hårdkodad koppling till Bing)

Det finns även åtskilliga snabbkommandon i Windows som numera öppnar UWP-appar, utan någon möjlighet av stänga av dessa. Här tänker jag bland annat på Win+w.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag tänker bland annat på sökfunktionen i explorer.exe (filhanteraren) som numera är en UWP-komponent och samtidigt tappade en stor del av funktionaliten. Det lär inte vara långt bort innan hela filhanteraren är omskriven och fördummad.

Jag tycker du får förklara dig lite mer, filhanteraren funkar precis som vanligt för mig men jag kanske inte använder de funktioner du syftar på.

Citat:

Microsoft byter ut del för del i systemet, vilket gör det smått omöjligt att undvika UWP i Windows.

Frågan är varför du vill undvika det så mycket? För många saker är väl UWP-appar lämpligt, de har ju en del fördelar, säkerhet främst. Visst får man släppa viss kontroll men det är ju för att man inte behöver ha den längre liksom.

Citat:

Att Microsoft stoppar Win32 i Windows 10X gör även att jag exempelvis inte kan köra Classic start/Openshell för att ersätta startmenyn.

Nej men det är lite som att gnälla att man inte kan köra Netscape på ChromeOS i mina ögon. 10X är en förenklad och moderniserad plattform och det är hela poängen med den, ska man kunna köra allt gammalt på den så har den inget syfte längre liksom.

Citat:

För mig är varje program som flyttat till WindowsApps-katalogen ett förlorat program, då jag inte längre har kontroll över dessa. Och just nu går flytten snabbare än tidigare.

Man kan ju också se det som att man inte behöver ha så mycket kontroll över dessa program för de kan inte ställa till det på samma sätt som tidigare, de kan inte besudla registret med en massa onödig skit som inte försvinner vid avinstallation exempelvis, eller lägga diverse filer på en massa ställen. Alltså: Du slipper tänka på sånt, det är väl en vinst?

Citat:

Jag vill även ha tillbaka gamla SnippingTool, Paint och Notepad (utan hårdkodad koppling till Bing)

Alla de programmen finns kvar. Paint lär inte försvinna, men Snipping Tool ersätts av något med mer funktionalitet så jag vet inte varför det är så problematiskt. Notepad är precis som förut förutom att du kan markera text och söka på den på Bing.

Citat:

Det finns även åtskilliga snabbkommandon i Windows som numera öppnar UWP-appar, utan någon möjlighet av stänga av dessa. Här tänker jag bland annat på Win+w.

Jag gillar all tillagd funktionalitet för diverse genvägar med Windows-knappen, men alla kan försåts inte vara nöjda med allt. Vad är det du saknar? I Windows 8 betydde Win+W sök i inställningar, idag trycker man Win+I istället så är det bara att börja söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

10X är en förenklad och moderniserad plattform och det är hela poängen med den, ska man kunna köra allt gammalt på den så har den inget syfte längre liksom.

Är den? Det mesta i bakgrunden går fortfarande på Win32 inklusive Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Körde en massa sånt jox en gång i tiden. Numera? Orkar inte bry mig. Winrar, aldrig kört typ. Var nagware som kostade pengar när jag kollade senast... Sist jag micklade med filarkiv så använde jag 7Zip, men har inte behövt köra den heller på ett par år nu. Känns som att hårdkomprimerade filarkiv är hedenhös som passade då processorer och hårddiskar och nätverksuppkopplingar var pyttesmå.

Nu? Gör ett självinstallerande arkiv istället. Mycket enklare, mycket bekvämare. Varför tjafsa om några procent (eller ens tiotals) i filstorlek när man har uppladdningshastighet på 50+ Mbit/s eller mer ofta. Kräver mer tid och energi att krama ur all den sista musten ur filerna än att bara dunka upp arkivet som det är.

Skrivet av lastninja:

Själv använder jag det för vissa typer av backuper, som jag vill kunna browsa som egen enhet, plus att jag tar emot en del komprimerade filer. Winrar kostar pengar, men shareware versionen är väldigt snäll i min mening och visar en snabb dialogruta (tas bort med ett klick eller 'escape') när man vill browsa ett arkiv (men att komprimera/dekomprimera vid högerklick av arkiv visar dock ingen dialogruta i huvetaget), och shareware-versionen har ingen time limit.

Allt det där "Win32API-joxxet" är det som gör att man tex kan spela in program från webbtv sajter (lagligt enligt privatkopieringsbestämmelserna), tvprogram som annars försvinner men som man kanske vill spara, och gå runt massa andra mekanismer som terrar i tillvaron ...Windows store erbjuder inte mycket sådant.
....Dagen jag slutar med joxxet kan jag nog lika gärna gå över till iOS eller Android (vilket förvisso erbjuder en del joxx numera)

+ @lastninja

Gällande just att sakna WinRAR för sitt syfte:

Det finns ju alternativ (open source) till Total Commander med varierande OS-stöd, och suveränt stöd för olika algoritmer.
Det är 1337 ! 👍

Tror ett par heter Double Commander samt Tux Commander.

Bör enkelt hittas genom att söka på "Total Commander" nedan:
https://alternativeto.net/

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Bör enkelt hittas genom att söka på "Total Commander" nedan:
https://alternativeto.net/

Men kommer dessa att fungera utan Win32-stöd ? Dvs hur mycket måste man "lära om" i Windows 10X?

Jag tror fortfarande att många (främst äldre) kommer bli lurade framöver när de kommit hem med en dator med Windows 10X, där varken Foderstat, Mahjongg, Picasa, kartprogrammet eller släktforskningsprogrammet längre fungerar. Kan tillägga att mina föräldrar (75+) fortfarande kör Windows XP just pga ovan nämda program på en gammal stationär dator. I övrigt kör de Windows 10 på sina laptops samt har iPhone och iPad till allt annat.

Beroendet till Win32 är enligt mig långt större än vad Microsoft själva begriper.

För att återgå till alternativ för Total Commander, så har jag ersatt filhanteraren i Windows med Directory Opus Även där finns det inbyggd arkivhantering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Är den? Det mesta i bakgrunden går fortfarande på Win32 inklusive Edge.

Spelar det någon roll för användaren? Det känns som vi har samma diskussion ganska ofta men det finns ett behov av något enklare, marknaden för Ipads och Chromebooks talar sitt tydliga språk. Vad operativsystemet har för komponenter är inte relevant för det, IOS bygger på OSX som i sin tur bygger på unix någonstans i botten, Android och ChromeOS bygger på Linux, varför är det ett problem att MS vill göra samma sak byggt på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Spelar det någon roll för användaren? Det känns som vi har samma diskussion ganska ofta men det finns ett behov av något enklare, marknaden för Ipads och Chromebooks talar sitt tydliga språk. Vad operativsystemet har för komponenter är inte relevant för det, IOS bygger på OSX som i sin tur bygger på unix någonstans i botten, Android och ChromeOS bygger på Linux, varför är det ett problem att MS vill göra samma sak byggt på Windows?

Är det enklare att gömma saker? Windows 10 med S-mode blev ju inte långlivat. Meningen med W10X var väl att kunna köra Win32 som virtualiserade appar, oklart om det blir strömmat från Azure eller lokalt än så länge.

Varför denna artikel/nyhet publicerades är för att det ryktas om att Win32 kommer vara tillgänglig för användarna i Windows 10X även lokalt, kanske även med appar som inte förpackats för W10X och installeras via Microsoft Store och att det är detta som tar lite extra tid.

Sen är det väl ett problem för Microsoft att göra samma sak, för på en vanlig PC så kan du köra fullversionen, på en ChromeOS eller iPadOS-maskin kan du inte praktiskt köra något annat. Sen spelar det väl roll för utvecklarna, kan deras desktop-app köras på W10X i utvecklarläge varför ska de då lägga energi på att skriva om den från grunden för Windows Runtime? Om lokal eller molnbaserad applikationsvirtualisering är för mycket jobb varför ska de lägga ner arbetet? Företagsanvändarna kan ju köra RemoteApp/Citrix. På de andra plattformarna kan det finnas fördelar med en lokal app som beter sig som en nativ app.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Är det enklare att gömma saker? Windows 10 med S-mode blev ju inte långlivat.

Jag kan inte påstå att jag har superkoll men stämmer verkligen det? Min uppfattning är att S-mode fortfarande säljs och används inom exempelvis utbildningssektorn.

Citat:

Meningen med W10X var väl att kunna köra Win32 som virtualiserade appar, oklart om det blir strömmat från Azure eller lokalt än så länge.

Det blir nog en kombination, men poängen är att de är isolerade från systemet i stort och därmed ökar säkerheten.

Citat:

Varför denna artikel/nyhet publicerades är för att det ryktas om att Win32 kommer vara tillgänglig för användarna i Windows 10X även lokalt, kanske även med appar som inte förpackats för W10X och installeras via Microsoft Store och att det är detta som tar lite extra tid.

Jo, i en virtualiserad miljö skild från resten av systemet.

Citat:

Sen är det väl ett problem för Microsoft att göra samma sak, för på en vanlig PC så kan du köra fullversionen, på en ChromeOS eller iPadOS-maskin kan du inte praktiskt köra något annat. Sen spelar det väl roll för utvecklarna, kan deras desktop-app köras på W10X i utvecklarläge varför ska de då lägga energi på att skriva om den från grunden för Windows Runtime? Om lokal eller molnbaserad applikationsvirtualisering är för mycket jobb varför ska de lägga ner arbetet? Företagsanvändarna kan ju köra RemoteApp/Citrix. På de andra plattformarna kan det finnas fördelar med en lokal app som beter sig som en nativ app.

Tanken är väl att maskiner med 10X ska köra just 10X och inte vanliga Windows? Att utvecklarna inte måste lägga tid på den nya plattformen är en fördel, men förhoppningen på sikt är förstås att fler saker kan köras som UWP eller web-appar. Sen kan man förstås diskutera om det är en bra strategi, det var ju typ det som fick OS/2 att aldrig slå igenom exempelvis (ingen utvecklade OS/2 program då systemet var så bra på att köra Windowsprogram), men något får de ju hitta på då deras marknad annars hade krympt allt mer ju fler som gick över till simplare plattformar. Och det är nog inte hemanvändare i allmänhet eller "power users" i synnerhet som är den tänkta marknaden utan skolor och företag.