Hjälp! Min hårddisk går inte igång (Toshiba N300 4TB)!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min hårddisk går inte igång (Toshiba N300 4TB)!

Hej!

Jag har nyligen (över nätet via CDON) köpt en fabriksny Toshiba NAS N300 4TB. Men hur jag än försöker vill den inte starta/synas!

* Den syns inte i BIOS när jag tittar på vad som är anslutet till SATA-anslutningarna och det behövs nog knappast sägas att den heller inte syns i diskhanteraren i Windows.
* Jag har försökt koppla in hårddisken med samtliga SATA-sladdar, vilka alla är verifierade fungerande med andra diskar, men utan framgång.
* Disken är helt tyst och "orörlig" vid uppstart av datorn.
* Ett observandum är att jag precis har kopplat in en ny SSD som syns i BIOS och som jag också framgångsrikt lyckats allokera i Windows.

OS: Windows 10
BIOS: Gigabyte - UEFI DualBIOS (copyright 2013)

Vad säger ni? Kan det finnas något sätt att få igång den, eller bör jag utgå ifrån att disken är paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanner:

Hej!

Jag har nyligen (över nätet via CDON) köpt en fabriksny Toshiba NAS N300 4TB. Men hur jag än försöker vill den inte starta/synas!

* Den syns inte i BIOS när jag tittar på vad som är anslutet till SATA-anslutningarna och det behövs nog knappast sägas att den heller inte syns i diskhanteraren i Windows.
* Jag har försökt koppla in hårddisken med samtliga SATA-sladdar, vilka alla är verifierade fungerande med andra diskar, men utan framgång.
* Disken är helt tyst och "orörlig" vid uppstart av datorn.
* Ett observandum är att jag precis har kopplat in en ny SSD som syns i BIOS och som jag också framgångsrikt lyckats allokera i Windows.

OS: Windows 10
BIOS: Gigabyte - UEFI DualBIOS (copyright 2013)

Vad säger ni? Kan det finnas något sätt att få igång den, eller bör jag utgå ifrån att disken är paj?

Edit: såg att du redan testat med andra diskar så då har jag ingen idé tyvärr
Låter som att den är död då

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Tror att enklast är nog att reklamera och få en ny alternativt pengarna tillbaka och köpa en annan.
Skapar den såna problem nu så skulle jag nog inte chansa på att den lever så länge som den egentligen bör

Permalänk
Hedersmedlem

SATA-sladdarna bör inte ens spela roll, disken bör vad jag vet starta om den får ström.
Har du testat olika strömkablar (som du vet funkar)? Isåfall är den nog helt enkelt död tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har du kollat alla SATA-portar på moderkortet.
I vissa fall slutar vissa fungera ifall du till exempel har en M.2 enhet, dubbelkolla i moderkortsmanualen vad som gäller för dig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! I och med att alla sladdar verkar funka (har testat samtliga både före och efter att jag försökt plugga in nya disken), samt att disken inte reagerar vid uppstart, verkar det vara som att den är paj.

Vad skulle ni rekommendera för 4TB NAS-disk i stället för Toshiban?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har du kollat alla SATA-portar på moderkortet.
I vissa fall slutar vissa fungera ifall du till exempel har en M.2 enhet, dubbelkolla i moderkortsmanualen vad som gäller för dig.

Har provat alla SATA-portar.
Har ett ganska gammalt och enkelt moderkort utan plats för M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanner:

Tack för alla svar! I och med att alla sladdar verkar funka (har testat samtliga både före och efter att jag försökt plugga in nya disken), samt att disken inte reagerar vid uppstart, verkar det vara som att den är paj.

Vad skulle ni rekommendera för 4TB NAS-disk i stället för Toshiban?

- Seagate IronWolf

- WD RED (CMR, ej SMR)
https://www.servethehome.com/wd-red-smr-vs-cmr-tested-avoid-r...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Thomas:

SATA-sladdarna bör inte ens spela roll, disken bör vad jag vet starta om den får ström.
Har du testat olika strömkablar (som du vet funkar)? Isåfall är den nog helt enkelt död tyvärr.

Det räcker med ström för att disken ska "starta", ja.

Skrivet av stanner:

Tack för alla svar! I och med att alla sladdar verkar funka (har testat samtliga både före och efter att jag försökt plugga in nya disken), samt att disken inte reagerar vid uppstart, verkar det vara som att den är paj.

Vad skulle ni rekommendera för 4TB NAS-disk i stället för Toshiban?

Som andra nämnt, reklamera disken. Den är ju ny men fungerar inte, och har heller ingen data på sig som jag förstår, så gör dig av med den bara och returnera. Seagate har ganska kasst rykte i dataräddningskretsar, men jag förmodar att de diskar som å andra sidan dyker upp där är deras lowest grade konsumentdiskar. Detta gör hur som helst att jag tycker att WD Red Plus (tack vare CMR-tekniken till skillnad från WD Red icke plus) känns som ett säkrare kort.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det räcker med ström för att disken ska "starta", ja.

Som andra nämnt, reklamera disken. Den är ju ny men fungerar inte, och har heller ingen data på sig som jag förstår, så gör dig av med den bara och returnera. Seagate har ganska kasst rykte i dataräddningskretsar, men jag förmodar att de diskar som å andra sidan dyker upp där är deras lowest grade konsumentdiskar. Detta gör hur som helst att jag tycker att WD Red Plus (tack vare CMR-tekniken till skillnad från WD Red icke plus) känns som ett säkrare kort.

Tack så mycket för tipsen! Spelar det jättestor roll om man kör på 64 eller 256MB cache, så länge det är CMR (skiljer ju ändå några hundringar i pris mellan de båda)?

Permalänk
Medlem

Syns disken i Diskhanteraren?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av stanner:

Tack så mycket för tipsen! Spelar det jättestor roll om man kör på 64 eller 256MB cache, så länge det är CMR (skiljer ju ändå några hundringar i pris mellan de båda)?

Inte för vanlig lagring skulle jag säga, men om du exempelvis redigerar tunga foton på dom så kan det märkas en del.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Syns disken i Diskhanteraren?

Disken syns inte i Diskhanteraren (eller någonstans i övrigt i Windows) och heller inte i BIOS trots att jag har provat alla SATA-portar, vilka jag via andra diskar verifierat verkligen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanner:

Tack för alla svar! I och med att alla sladdar verkar funka (har testat samtliga både före och efter att jag försökt plugga in nya disken), samt att disken inte reagerar vid uppstart, verkar det vara som att den är paj.

Vad skulle ni rekommendera för 4TB NAS-disk i stället för Toshiban?

Jag väntar just nu på två Ironwolf 4TB från Komplett för 1049:-/styck. Stod mellan dom och WD Red (CMR) och har suttit och läst och läst och läst om de två men föll för Ironwolf då det var snäppet typ 300kr billigare och blev lite allmänt lack på WD efter deras SMR/CMR-tjafs....

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz