Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det känns som om du sätter likhetstecken mellan att spela datorspel och att shoppa datorhårdvara. Jag ser hårdvarushoppande och datorspelande som två helt separata intressen där en del människor har båda.

Du har en poäng. När det gäller grafik kort så tänker jag nog först att det är nära relaterat till gaming men det finns självklart många fler saker man kan överväga. I mitt fall tittar jag enbart på grafik kort tillverkade av AMD just nu för att dem är enklare att köra i en Virtual Machine, men jag hade nog tittat på en helt annan prisklass om jag struntade i att försöka köra FPS spel med höga framerates.

Skrivet av EntropyQ3:

(Faktum är att min burk och grafikkort (Radeon 7970) från 2012 antagligen hade räckt för det. Till dags dato är jag inte medveten om ett enda spel som släppts till PC som inte kör utmärkt på en sådan maskin, man kan bara inte köra med alla setting på ultra. Och så kommer det antagligen att vara med mitt nuvarande grafikkort också år 2030.)

Här kommer det in ett problem för min egen del, att jag vill kunna köra snabba FPS spel på en låst framerate. Jag tävlade i CS förr så min smärtgräns för vad som är "good enough" är alldeles för låg. När det gäller andra typer av spel så är jag precis som du.

Skrivet av EntropyQ3:

Om man känner sig mjölkad är det bara att låta bli att köpa. Faktum är att jag tror att enda sättet att vända trenden är att försäljningsvolymerna minskar så mycket att det inte lönar sig för industrin att färre betalar mer.

Ibland funderar jag på på är hur mycket möjligheten till att handla på avbetalning bidrar till att göra människor mindre känsliga för prishöjningar. Jag vill aldrig handla på avbetalning så när jag tittar på priset för ett grafik kort just nu så kan jag aldrig rättfärdiga köpet när vi pratar om medelsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Ibland funderar jag på på är hur mycket möjligheten till att handla på avbetalning bidrar till att göra människor mindre känsliga för prishöjningar. Jag vill aldrig handla på avbetalning så när jag tittar på priset för ett grafik kort just nu så kan jag aldrig rättfärdiga köpet när vi pratar om medelsegmentet.

Känns som att dom som tvångsmässigt utnyttjar Klarna är samma människor som försvarar mining med näbbar och klor, hur skall dom annars ha råd att betala, en listig moment 22 fälla

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Här kommer det in ett problem för min egen del, att jag vill kunna köra snabba FPS spel på en låst framerate. Jag tävlade i CS förr så min smärtgräns för vad som är "good enough" är alldeles för låg. När det gäller andra typer av spel så är jag precis som du.

Heh. Ser du ”Q3” i mitt namn här? Tävlade i europeiska Quake 3 ligorna själv. Spelade med CRT ungefär tio år längre än resten av världen av den anledningen, och kör settings som ger minst helt stabila 60Hz, undantagslöst.
Men som tävlingsspelare har man ju alltid skruvat på inställningarna, liksom racerförare ställer in sin bil. Idag börjar jag med att stänga av allt som bisarrt simulerar defekter från gammal filmteknik och optiska system (filmkorn, distorsion, CA, DOF, motion blur, flares), och fortsätter vid behov att kompromissa (det är det som nog behövs för 2030) med det som hjärnan huvudsakligen filtrerar bort i vilket fall som helst, skuggor och reflektioner.

Den nya konsolgenerationen har vettiga CPU:er, så om det börjar produceras bra spel som är CPU-begränsade till 30Hz kan man i framtiden behöva skruva lite på sådana settings också för att få upp frameraten till acceptabla nivåer, men det återstår att se om så blir fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vilken var den första lanseringen där detta fenomen uppenbarat sig? Dvs, vem kastade första stenen?

Tycker RTX 2xxx serien utmärker sig här där pris/prestanda inte ökade alls från GTX 1xxx serien. Det var lite denna som var inkörsporten till den generella prisökningen. Tyvärr hade de flesta glömt denna launch när RTX 3xxx serien släpptes vilket gjorde att folk jämförde RTX 3xxx pris/prestanda med RTX 2xxx (och som nämnt var helt off) och därmed så hade nVidias "plan" lyckats.

Permalänk
Medlem

Hade jag halt liten längre skulle jag fått den 7000spänn jag föreslog för mitt 2080ti. Blev bort skrattat och hånad i början, andra fick 7000 plus par månad senare.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Känns som att dom som tvångsmässigt utnyttjar Klarna är samma människor som försvarar mining med näbbar och klor, hur skall dom annars ha råd att betala, en listig moment 22 fälla

Jag själv försvarar inte Klarna men jag utesluta inte dem heller.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Marquzz:

Tycker RTX 2xxx serien utmärker sig här där pris/prestanda inte ökade alls från GTX 1xxx serien. Det var lite denna som var inkörsporten till den generella prisökningen. Tyvärr hade de flesta glömt denna launch när RTX 3xxx serien släpptes vilket gjorde att folk jämförde RTX 3xxx pris/prestanda med RTX 2xxx (och som nämnt var helt off) och därmed så hade nVidias "plan" lyckats.

Tänker att man bör dra en stark skiljelinje mellan dyra priser och att ljuga om priser

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att man bör dra en stark skiljelinje mellan dyra priser och att ljuga om priser

Jo, men det känns som det började där tycker jag

Oavsett så hoppas jag att detta sätter stopp för fan girlandet över en viss tillverkare som är sjukt märkligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snooc:

Jag skulle hellre lägga spelandet bakom mig faktiskt. Jag uppgraderade min PC för den första gången på 8 år omkring 2020 och huvud orsak till det var att jag kunde köpa en AMD processor för rimligt pris samt ett moderkort som stödjer åtminstone en till generation framåt. Nu sitter jag och tittar på priser för grafik kort som motsvarar den totala konstnaden för när jag köpte RAM, Moderkort och CPU.. Jag är inte villig att köpa ett grafik kort i medel klass för mer än 4000:- men mer än det så vägrar jag att stötta företag som jag upplever spelar fult.

Jag kanske är bland en minioritet, känner någon annan likadant?

Jag förstår dig till fullo!
Själv önskade jag inte gå över 3500 spänn för ett grafikkort. Det har funkat bra varje gång fram till sista vändan.
När RTX 2000-serien kom var det dags för uppgradering och jag tänkte göra ett undantag. Så det blev ett 2070 för ganska mycket mer. 5600 spänn.
Det lär användas ett bra tag framöver tror jag. För ja, jag vill inte heller lägga mer än 4000 spänn på nästa kort. Och då bör det också ge iaf dubbla prestandan mot nu.
Prestanda per krona ökade inte för RTX 2000-serien. Korten blev bättre - och dyrare.
Och med rådande priser var det ingen prestandaökning per krona för RTX 3000- heller.

Så det kan kanske ta ett bra tag innan jag köper nå nytt på grafikkortfronten...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag vill inte heller lägga mer än 4000 spänn på nästa kort. Och då bör det också ge iaf dubbla prestandan mot nu.

Då kommer du nog att få vänta.

Tyvärr sätts ju priserna på grafikkort i Sverige (och på alla andra marknader) i hög grad efter vad folk är villiga att betala för dem, så 7-8000 för motsvarande ett 3080 kan vi nog räkna med kommer upprepas. Fördelen med att många andra uppgraderar oftare är att de ofta säljer sina bättre begagnade grafikkort billigt. Jag tror inte vi kommer se någon större förändring i prisnivå på grafikkort innan PC-gaming minskar som fenomen, och det tvivlar jag på kommer hända trots att konsolerna är bättre än på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Att rapportera pris/prestanda om priset som rapporteras inte har något med verkligheten alls att göra ger ju inte heller något. Recensera prestandan är ju ändå relevant utan pris. Sedan får man ta ställning till pris/prestanda när komponenten faktiskt får ett riktigt pris i butik och inte en hittepå-siffra i förväg.

Då recenserar man ju inte längre, det blir ju bara en redovisning av faktisk prestanda vilket förstås ändå kan ha relevans. Tycker dock fortfarande att prisaspekten är alltför viktig för att helt glömma bort. Ett av kärnkoncepten i en recension är ju trots allt för majoriteten av konsumenter: såhär mycket får du för dina pengar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde ha en sorts live koppling; prestanda <-> pris. En koppling till t.ex prisjakts dagspris. Utesluta helt att nämna pris statiskt utan endast ha det länkat/kopplat till dagspris. Då hade testerna fortsatt vara aktuella på ett annat sätt dessutom. Kanske är svårt att genomföra i praktiken ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CraXteR:

Tänk om man kunde ha en sorts live koppling; prestanda <-> pris. En koppling till t.ex prisjakts dagspris. Utesluta helt att nämna pris statiskt utan endast ha det länkat/kopplat till dagspris. Då hade testerna fortsatt vara aktuella på ett annat sätt dessutom. Kanske är svårt att genomföra i praktiken ¯\_(ツ)_/¯

Blir extra svårt med referenskorten/founders edition som inte ens listas på prisjakt tex
Men för andra produkter hade det ju kunnat funka.

Vore awesome att bara kunna publicera hela vårt index livekopplat mot prisjakt. Är något jag tänkt vi ska kolla på men kommer inte ske den närmsta tiden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då kommer du nog att få vänta.

Tyvärr sätts ju priserna på grafikkort i Sverige (och på alla andra marknader) i hög grad efter vad folk är villiga att betala för dem, så 7-8000 för motsvarande ett 3080 kan vi nog räkna med kommer upprepas. Fördelen med att många andra uppgraderar oftare är att de ofta säljer sina bättre begagnade grafikkort billigt. Jag tror inte vi kommer se någon större förändring i prisnivå på grafikkort innan PC-gaming minskar som fenomen, och det tvivlar jag på kommer hända trots att konsolerna är bättre än på länge.

Fast nu säljer ju folk inte sina gamla grafikkort längre, dom minar på alla kort dom har.

Och 7-8000Kr är vad low mid end kostar just nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast nu säljer ju folk inte sina gamla grafikkort längre, dom minar på alla kort dom har.

Somliga använder säkert sina kort till mining men knappast gemene man.

Skrivet av the squonk:

Och 7-8000Kr är vad low mid end kostar just nu.

Visst, under en period av extrema leveransproblem till följd av råvarubrist på elektronikmarknaden, men vi kan nog lugnt utgå från att det inte kommer att förbli normalläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CraXteR:

Tänk om man kunde ha en sorts live koppling; prestanda <-> pris. En koppling till t.ex prisjakts dagspris. Utesluta helt att nämna pris statiskt utan endast ha det länkat/kopplat till dagspris. Då hade testerna fortsatt vara aktuella på ett annat sätt dessutom. Kanske är svårt att genomföra i praktiken ¯\_(ツ)_/¯

Hehe, någon form av ETF för grafikkort kanske.

https://www.investopedia.com/terms/e/etf.asp

Skrivet av Sveklockarn:

Somliga använder säkert sina kort till mining men knappast gemene man.
Visst, under en period av extrema leveransproblem till följd av råvarubrist på elektronikmarknaden, men vi kan nog lugnt utgå från att det inte kommer att förbli normalläget.

Känns i mitt tycke på att miners och mining är något många väljer att skylla på utan att faktiskt veta hur stor andel dessa tar. Även miners är kunder.

Övergående bekymmer, bara världen öppnar upp och tillverkningskapaciteter utvecklas och byggs ut. Men ja, segt att jaga kretsar. Om man så är gamer, miner eller industrin. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Somliga använder säkert sina kort till mining men knappast gemene man.

Gemene man köper inte RTX3080 ens till MSRP, nu pratar jag om dom som köper RTX3080 och uppåt, jag tror att bland dessa är det rätt många som inte kan hålla fingrarna bort från mining varför dessa kort inte kommer att dyka upp på begagnat marknaden förrän mining kraschar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av the squonk:

Gemene man köper inte RTX3080 ens till MSRP, nu pratar jag om dom som köper RTX3080 och uppåt,

Vad menar du?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Förresten, Digitimes hade en artikel för fem dagar sedan angående grafikkortstillverkarnas vinster. Huvuddelen av artikeln är bakom en paywall nu, men:

Citat:

Taiwan-based graphics card makers including Asustek Computer, Gigabyte Technology and Micro-Star International (MSI) are expected to generate handsome profits in 2021, thanks to pandemic-driven demand and the cryptomining fever, according to market...

Dra era egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad menar du?

Dom som köper grafikkort för scalping priser räknar nog med att få igen en del genom mining, är troligen få rena gamers som köper så dyra kort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Förresten, Digitimes hade en artikel för fem dagar sedan angående grafikkortstillverkarnas vinster. Huvuddelen av artikeln är bakom en paywall nu, men:
Dra era egna slutsatser.

Stopp och belägg, hur kan partnertillverkarna gå med rejäla vinster när AMD och Nvidia har höjt priserna så AIB knappt har råd att tillverka kort.. det är ju dom som säljer chippen som tjänar grova stålar. eller hur var det nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då kommer du nog att få vänta.

Tyvärr sätts ju priserna på grafikkort i Sverige (och på alla andra marknader) i hög grad efter vad folk är villiga att betala för dem, så 7-8000 för motsvarande ett 3080 kan vi nog räkna med kommer upprepas. Fördelen med att många andra uppgraderar oftare är att de ofta säljer sina bättre begagnade grafikkort billigt. Jag tror inte vi kommer se någon större förändring i prisnivå på grafikkort innan PC-gaming minskar som fenomen, och det tvivlar jag på kommer hända trots att konsolerna är bättre än på länge.

Yes. Det är säkert så att jag kommer få vänta. Det gör mig inte så mycket. Jag spelar mer och mer spel så som in to the breach och liknande ändå. För det behövs väl ungefär en potatis i spelprestanda ;).
Ett alternativ är att välja konsolvägen framöver.
Det är säkert inte ohemult dyrt med datordelar. Men det kostar mer än det smakar just nu - för mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CraXteR:

Tänk om man kunde ha en sorts live koppling; prestanda <-> pris. En koppling till t.ex prisjakts dagspris. Utesluta helt att nämna pris statiskt utan endast ha det länkat/kopplat till dagspris. Då hade testerna fortsatt vara aktuella på ett annat sätt dessutom. Kanske är svårt att genomföra i praktiken ¯\_(ツ)_/¯

Jag gillar det. Men det som du säger. Komplext.

Exempelvis är det vanligt på prisjakt att lägsta priset hittas hos en mindre aktör som egentligen inte har varorna inne. De har bara sämre skött lagerhållning/prissättning. Vidare visas demoproduktpriser på prisjakt ibland.
Så lägstapriset kan man inte riktigt gå på.

Det här kanske kan lösas med att ta priser endast från webhallen, inet, komplett och netonnet och sammanställa dem för att få fram ett medelvärde av priset. Exempelvis. Det kommer finnas åsikter om urvalet av butiker här. Och det kommer finnas åsikter om att en av dem kan ha kampanjer vilket förställer prisläget.
Så lösningen är inte helt perfekt. Men det är görbart iaf.

Det finns emellertid svårare problem med upplägget.
När grafikkorten börjar bli äldre så finns det ofta kvar några handlare med högre priser. Alltså högre priser än vid release. Exempelvis GTX 1080 för 11.000. Långt mer än det kostade när folk faktiskt köpte kortet ;).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4253302

Priset här är inte representativt för vad kortet kostade. Det här värdet kan inte användas för jämförelser mot priserna på GTX-1000 korten.

Tar man in priser för nyare kort och jämför med äldre kort så kan alltså äldre kort ge en förvrängd bild av pris/prestanda för att utbudet och priset är knasigt.
Ett alternativ då är att i förväg plocka in priser på grafikkort från prisjakt och behålla dem för senare jämförelser. En databas från gammalt. Men när ska man då göra detta? Vid release? Ett år senare? När blir det mest representativt? Det varierar säkert vilket i sig är problematiskt.

Edit:
[Dessutom ska man då jämföra gamla pris/prestandavärden som inte är färska - med just väldigt färska pris/prestandasiffror för de nya korten.
Eller det går väl. Men det blir mer komplext här också.
Om de nya korten initialt har "lanseringspriser" så borde det väl främst då jämföras med förra generationens lanseringspriser. Inte den generationens lägsta priser under sitt livsspann.
Lanseringspris mot lanseringspris. Men det ger då inte kontinuerlig jämförelse utan det blir en ögonblicksbild ställt mot en annan ögonblicksbild.
Tar man istället förra generationens kort när de var som billigast (kanske några månader in?) så blir det kanske inte helt optimalt att jämföra den mätpunkten med denna generationens introduktionspriser heller.
Det blir lätt så att man jämför äpplen och päron när man tar in en databas som är gammal och hämtad vid en specifik tidpunkt med en ny databas på priser som är i kontinuerlig förändring.
Mmmm. Det är svårt det här ;).]

Värt att tillägga är att prisjakts prishistorik visar lägsta priser bakåt, men har en butik slutat säja kortet så syns inte butiken i prishistoriken längre. Så att i efterhand fånga fram respektive butiks priser är svårt för gamla kort.

Och ja, vilka kort kan man jämföra? Kan man jämföra prissättningen från Asus 2080 med EVGAs 3080? Eller går det ens att jämföra asus kort mot asuskort mellan olika generationer? De har olika modeller och prissätts olika mellan vändorna.
Det skulle väl då vara referenskorten. Men på den här fronten fifflas det med subventioner, "lanseringspriser" och liknande också. Och dessa säljs inte ens på butikerna från prisjakt. En soppa är vad det är hehe.
---------------------

Ja, det här går att bena ut tror jag. Men det är ett gissel. Både i arbetsinsats och att det finns inslag av godtycklighet i prisurvalet.

Jag hoppas väl på att det här kan användas lite mer ändå. Så jag är på din sida ;).
För det är svårt för gemene man att göra bra sammanställningar på läget. På så sätt skulle det uppskattas om en redaktion gjorde ett lite mer gediget jobb här. Men ja, kanske kostar insatsen mer än den smakar här. I dont know.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har gett upp väntan på ett nytt grafikkort. Blev istället en Xbox Series X. Spelar mkt mer på den numera. Sedan får vi väl se till hösten om läget normaliserats något och man kan få fatt på nytt 3080 till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gillar det. Men det som du säger. Komplext.

Exempelvis är det vanligt på prisjakt att lägsta priset hittas hos en mindre aktör som egentligen inte har varorna inne. De har bara sämre skött lagerhållning/prissättning. Vidare visas demoproduktpriser på prisjakt ibland.
Så lägstapriset kan man inte riktigt gå på.

Det här kanske kan lösas med att ta priser endast från webhallen, inet, komplett och netonnet och sammanställa dem för att få fram ett medelvärde av priset. Exempelvis. Det kommer finnas åsikter om urvalet av butiker här. Och det kommer finnas åsikter om att en av dem kan ha kampanjer vilket förställer prisläget.
Så lösningen är inte helt perfekt. Men det är görbart iaf.

Det finns emellertid svårare problem med upplägget.
När grafikkorten börjar bli äldre så finns det ofta kvar några handlare med högre priser. Alltså högre priser än vid release. Exempelvis GTX 1080 för 11.000. Långt mer än det kostade när folk faktiskt köpte kortet ;).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4253302

Priset här är inte representativt för vad kortet kostade. Det här värdet kan inte användas för jämförelser mot priserna på GTX-1000 korten.

Tar man in priser för nyare kort och jämför med äldre kort så kan alltså äldre kort ge en förvrängd bild av pris/prestanda för att utbudet och priset är knasigt.
Ett alternativ då är att i förväg plocka in priser på grafikkort från prisjakt och behålla dem för senare jämförelser. En databas från gammalt. Men när ska man då göra detta? Vid release? Ett år senare? När blir det mest representativt? Det varierar säkert vilket i sig är problematiskt.

Edit:
[Dessutom ska man då jämföra gamla pris/prestandavärden som inte är färska - med just väldigt färska pris/prestandasiffror för de nya korten.
Eller det går väl. Men det blir mer komplext här också.
Om de nya korten initialt har "lanseringspriser" så borde det väl främst då jämföras med förra generationens lanseringspriser. Inte den generationens lägsta priser under sitt livsspann.
Lanseringspris mot lanseringspris. Men det ger då inte kontinuerlig jämförelse utan det blir en ögonblicksbild ställt mot en annan ögonblicksbild.
Tar man istället förra generationens kort när de var som billigast (kanske några månader in?) så blir det kanske inte helt optimalt att jämföra den mätpunkten med denna generationens introduktionspriser heller.
Det blir lätt så att man jämför äpplen och päron när man tar in en databas som är gammal och hämtad vid en specifik tidpunkt med en ny databas på priser som är i kontinuerlig förändring.
Mmmm. Det är svårt det här ;).]

Värt att tillägga är att prisjakts prishistorik visar lägsta priser bakåt, men har en butik slutat säja kortet så syns inte butiken i prishistoriken längre. Så att i efterhand fånga fram respektive butiks priser är svårt för gamla kort.

Och ja, vilka kort kan man jämföra? Kan man jämföra prissättningen från Asus 2080 med EVGAs 3080? Eller går det ens att jämföra asus kort mot asuskort mellan olika generationer? De har olika modeller och prissätts olika mellan vändorna.
Det skulle väl då vara referenskorten. Men på den här fronten fifflas det med subventioner, "lanseringspriser" och liknande också. Och dessa säljs inte ens på butikerna från prisjakt. En soppa är vad det är hehe.
---------------------

Ja, det här går att bena ut tror jag. Men det är ett gissel. Både i arbetsinsats och att det finns inslag av godtycklighet i prisurvalet.

Jag hoppas väl på att det här kan användas lite mer ändå. Så jag är på din sida ;).
För det är svårt för gemene man att göra bra sammanställningar på läget. På så sätt skulle det uppskattas om en redaktion gjorde ett lite mer gediget jobb här. Men ja, kanske kostar insatsen mer än den smakar här. I dont know.

Det går ju att räkna statistiskt på det, så att du har nedre pris vid 20% och övre pris vid 80%. Sedan för att undvika EOL-galna priser så går det dels att hålla koll på när de försvinner från de mer seriösa butikerna, dels när priset helt plötsligt får sig en tjofläng från medelvärdet uppåt men också att det går att peta in EOL manuellt för en produkt när Swec märker av att den utgått. Det sistnämnda är görbart då det är förhållandevis lite arbete och går att göra även i efterhand.

Resultatet är ett lägre och ett högre prisindex och kan med fördel presenteras som ett intervall i summeringen. Om en ändå bara vill ha ett värde går det krasst att dra medel av nedre och högre pris. Lite fult kanske men ändå ganska exakt.