Permalänk

custom keyboards i svenska

tjeeeena sweclockare!

tänkte lägga händerna på ett tangentbord (Gamakay MK61), men layouten är ju ANSI och utan åäö osv!
min fundering är ju hur funkar detta, har ingen aning om hur detta funkar? kan man få en svensk layout?
och kan man hitta keycaps till det? det kommer vita puddings på tangentbordet och tycker det är snygga som FAN, men kommer ju sakna åäö?
förslag, funderingar?!

Permalänk
Medlem

Testa ställa frågan exakt som du formulerat den här på den Svenska discordgruppen för mekaniska tangentbord (http://mekaniskatangentbord.se/)

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

@baggistrumps Nä, tyvärr finns det inga vita pudding caps i ISO/nordic. Hyperx har precis släppt svarta dock så vita kanske kommer.

Vill du ha vitt med ISO layout får du nog köpa ducky one 2 mini eller Razer Huntsman Mini, och sen hoppas på att keycaps dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@baggistrumps Nä, tyvärr finns det inga vita pudding caps i ISO/nordic. Hyperx har precis släppt svarta dock så vita kanske kommer.

Vill du ha vitt med ISO layout får du nog köpa ducky one 2 mini eller Razer Huntsman Mini, och sen hoppas på att keycaps dyker upp.

egentligen är jag ju bara ute efter åäö (antar jag) själva layouten bryr jag mig mindre om

Permalänk

Det är även § 2 6 7 8 9 0 * ^ ` < - som är annorlunda @baggistrumps

Åäö är ju de man hittar utantill

Permalänk
Medlem

Kör swerty som layout så får du både ÅÄÖ på tangentbordet plus att du har tecknen där knapparna sitter. Du har ju t.ex. inte <>| på samma ställe som på en ISO-bräda p.g.a. den större vänstra shift så om du bara byter rakt av kommer du ha lite mer knepigt att hitta dem t.ex.

Sen att hitta bara ÅÄÖ i keycaps som matchar kommer nog vara rätt hopplöst tyvärr. Men de hittar man ju som sagt utantill, och det är långt från de knappar som kommer visa fel tecken om du tänkte köra en standard ISO-layout som StuntmanMike säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggistrumps:

tjeeeena sweclockare!

tänkte lägga händerna på ett tangentbord (Gamakay MK61), men layouten är ju ANSI och utan åäö osv!
min fundering är ju hur funkar detta, har ingen aning om hur detta funkar? kan man få en svensk layout?
och kan man hitta keycaps till det? det kommer vita puddings på tangentbordet och tycker det är snygga som FAN, men kommer ju sakna åäö?
förslag, funderingar?!

ANSI keycaps kan du få köpa från bl.a USA, finns en sida som heter Drop som har GB (GroupBuys) på bl.a keycaps sets (100% ANSI) men man kan få vänta bra länge innan man får sina grejor. Kör själv med ANSI tangentbord sedan flera år tillbaka å tänker inte gå tillbaka till ISO/Nordic. Finns knappt några snygga/vettiga
ISO/Nordic keycaps sets å den enormt stora fula feta ISO Enter tangenten, nä tack.Nackdelen är ju om tangentbordet går sönder å får ju skickas till USA för garantins skull. Tänk på att det flesta gånger visas ANSI tangentbord på bilderna (gitter väl inte ta bilder på ISO tangentborden, för dålig marknad för ISO, då ANSI är prio nr 1). Står det ISO/Nordic i texten så får du ISO/Nordic tangentbord.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.