Permalänk
Medlem

Mössen går sönder hela tiden

Jag vet inte riktigt hur många möss jag har förbrukat nu. Jag har 1 dator hos mor och far. Jag spelar mycket hns och fps spel.

Grejen är att jag har haft en razer deathadder chroma i säkert 4-5 år minst hos far och den håller, sen har jag förbrukat steelseries sensei, qpad 5k, steelseries rival 300, steelseries ikari, osv sen har köpt en steelseries sensei ten typ nyss känns det som kanske 8 månader sen ish och den börjar bli dålig nu då musen fryser i 1 sekund ibland när jag spelar och det är skit drygt

Bestämde mig för att byta razer till mor och sensei ten till far och testa och det var samma problem med sensei ten när jag använde musmattan, men tar jag bort musmattan så funkar den galant förutom att det är skit äckligt att köra utan då jag är van med steelseries klassiska qck eller vad dom heter. Razern har funkat i 3 dagar hos mor och nu börjar den blir konstig och inte regeisterar rörelserna ibland. Blåser jag på sensorn funkar den bättre.

Skriver detta för jag tycker det är drygt att köpa ny mus konstant hela tiden. Polarnas håller bättre osv.

Mvh

Vilken mus om man köper ny?

Liten korrigering. // MOD
Permalänk
Avstängd

Hade ett par Logitech 518 som gick sönder efter ett halvt år typ. Glapp i kabeln. Skaffade Roccat Kain 120 aimo och den har fungerat perfekt under klart längre tid. Hyfsat tysta knappar, och bra mjukvara som behåller inställningar på musen även utan att installera drivrutin.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en Logitech G305 (trådlös) som har fungerat utan problem i över 1 år än så länge.
Hade 2st G402 som rök relativt fort. Dålig scroll osv.

Permalänk

MM720

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Något låter ju lurt. Möss för mig brukar hålla ett bra antal tusen timmar. Gör du något med dem eller har de någon udda miljö? Tex är du hårdhänt med musen eller har du katt som fäller överallt? För djurhår kan ibland täcka för sensorn och skapa "roliga" problem, men rätt lättstädat. Snacks vid datorn och därav flötiga fingrar?

För om du inte löser grundorsaken så är risken hög att du lär fortsätta gå igenom möss som strumpor.

Edit: Hur är musmattan?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

G900/903 lätt den bästa musen någonsin.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Intellimouse 3.0 Pro, kostar dryga 400:- och håller 2 år.
Men bättre mus går inte att få

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Det låter som om mössen funkar länge hos far men väldigt kort tid hos mor?

Nån hos mor som misshandlar de när du inte är där?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det är inte någon mjukvara som spökar eller drivrutin för USB..?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har TS prövat annan usb port, så den du använder inte skadar den inpluggade musen med typ strömspik?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

är det samma datoe eller två olika? vart anslutar du musen? fram eller baksidan?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

"men tar jag bort musmattan så funkar den galant förutom att det är skit äckligt att köra utan" <-- this.
Det verkar som det är något som har med underlaget att göra. En dum fråga, har du rengjort musmattan? Om den är väldigt dammig blir ju lasern dammig direkt när du för musen över mattan. Vänd på mattan när du inte är hos morsan så slipper du att det blir ett tunt dammlager

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag är ju klinisk ren utav mig och har rent och dammar ofta. Musmattor kan nog vara 7 år gammal i alla fall. Kan det vara att musmattan jag har hos mor är flerfärgad med 4 olika färger typ. Upplever inte att jag spelar med musen på ett annorlunda sett hos mor. Jag sätter alltid i usb på baksidan på USB 3.0 och jag har provat bytt USB port osv. Har inaktivera USB portarna och kollat så senaste uppdateringen är osv. Kan de vara bara att razern håller längre😂

Kul å få tips vad ni kör med så kan jag vet vad som gäller. Får prova köpa ny mus och matta kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kör själv med g703 och sweclockers egna matta, det bästa jag haft so far.
Spelar mest cs och finns ingen anledning till sladd längre för fps
Bra batteritid på den och går att köra med sladd i ifall det skulle krisa.

Permalänk
Medlem

Glöm inte garantitid om minst ett år. Returnera när de spökar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ingen katt som käkar upp alla?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

G pro wireless är suverän men tyvärr med micro usb

Permalänk
Medlem

Jag har haft nån steelseries sen 2014 som fortfarande funkar utan anmärkning. Fattar inte om kvaliteten sjunkit så markant sen dess eller om ni misshandlar era möss när ni använder dem.

Permalänk
Hjälpsam

Steg1 - Skaffa en bungee, minskar belastningen på USB-kabeln, vanligaste problemet med möss.

Kör samma MX518 som jag skaffade 2005, fyller 16 år i år! Demonterat och gjort rent några gånger men aldrig något problem. Hustrun fick ta över föregångaren MX510 som fyller 17 år i år...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Haft sjuhelvetes massa möss genom åren.
De man varit mest nöjd med och som hållt längst är iallafall:
Logitech MX510
Logitech MX518
SteelSeries Kinzu
SteelSeries Rival 300
HyperX Pulsefire FPS Pro

Idagsläget har jag en "HyperX Pulsefire Haste".

Möss utöver dessa som avverkats:
Qpad 5k(sensor problem)
SteelSeries Rival 710(alldeles för tung-dragen)
Razer Deathadder(skrollhjulet paj extremt fort)
SteelSeries Sensei(en av de första, utsidan gjord av något konstigt material som gjorde att man svettades extremt)
SteelSeries 310 Sensei(fel köp, skulle köpt en Rival men polarens tjej köpte fel)

Musen jag varit mest nöjd över på senare år är "HyperX Pulsefire FPS Pro" dels för det låga priset och hållbarheten. Enda egentliga problemet med den är att om man lyfter musen ibland så reagerar den och muspekaren kan flyga åt helvete.

Bästa musen genom tiderna: Logitech MX510. Underbar mus på alla sätt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag hade provat att slänga in musmattan i tvättmaskinen (förutsatt att den är av tyg), eller köpt en ny innan musbyte igen Själv är jag en sån som tvättar mina musmattor på 60 grader lite då och då, hittills har de överlevt det och blivit fräschare!

Personligen gillar jag Logitechs möss, men det kan vara för att jag haft min G400s sedan typ 2013

Permalänk
Medlem

Kör med Ltech g603 och har bara haft problem i början när firmwaren inte var riktigt ok. Haft den ett par år nu och har aldrig saknat trådad mus. Betänk då att jag var extremt nitisk och förespråkade kulmus för FPS ganska länge efter lasermössen kom.
g603 laddar jag typ 2 gånger per år, den har inga fansy LED lampor som blinkar osv men den gör det den skall göra vääldigt bra.
Jag gillar den lite mindre modellen på möss där man har "klo-greppet" så denna är perfekt.

Som musmatta kör jag Corsairs aluminium med den ruggliga ytan. Aldrig haft problem med att musen inte kan följa underlaget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Nu vet jag inte hur 20 är men 710/11 har riktigt dåligt mushjul som redan efter 2-år börjat vobbla och registrera fel. I min erfarenhet håller Logitechs produkter bäst och deras kundtjänst är dessutom fantastisk ifall något skulle hända inom garantitid.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

Kör en Logitech G700 på speldatorn och den har hängt med i minst 5-6 år.
På kontoret kör jag en Logitech M560 (kit med tangentbord) och även den har hållit i snart 10 år.

Hur andra kan äta möss som inte ens är gott är konstigt. Använder ni dessa som hammare kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

De möss som haft mest felfrekvens av all de möss man förbrukat genom åren är för min del Steel Series. Kommer aldrig mer befatta mig med det fabrikatet.

5st totalt från Steel Series som bara slutat fungera efter ca 1-2 år. 2st fick jag reklamera och fick nya som ersättning tills de också bestämde sig för att ge upp.

Har nu en Xtrfy som funkat felfritt i snart 3 år.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Brukar byta möss efter ca 2-4 år. Detta är oftast inte pga att dem går sönder per se (scroll brukar ge upp först och då byter jag direkt) utan jag byter för de är slitna. Senast köpte jag Logitech G903 Hero Lightspeed och den har iaf känslan av kvalitet jämfört med tidigare möss från konkurrenter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Brukar byta möss efter ca 2-4 år. Detta är oftast inte pga att dem går sönder per se (scroll brukar ge upp först och då byter jag direkt) utan jag byter för de är slitna. Senast köpte jag Logitech G903 Hero Lightspeed och den har iaf känslan av kvalitet jämfört med tidigare möss från konkurrenter.

Vråldyr🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

De möss som haft mest felfrekvens av all de möss man förbrukat genom åren är för min del Steel Series. Kommer aldrig mer befatta mig med det fabrikatet.

5st totalt från Steel Series som bara slutat fungera efter ca 1-2 år. 2st fick jag reklamera och fick nya som ersättning tills de också bestämde sig för att ge upp.

Har nu en Xtrfy som funkat felfritt i snart 3 år.

Dags att ge upp steelseries även fast jag älskar deras former

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweeNop3:

Vråldyr🤘

Stämmer, jag gav ca 1600 för min när den släpptes.

Nu finns den för 730kr från UK.
#18996607

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.