Permalänk
Medlem

QoS på UI EdgeMAX Router 6P

Hur sätter ni QoS och kan ni ge exempel?

/Har letat i UI's dokumentation utan ha hittat något begripligt.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/216787288-EdgeRouter-Qu...-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att förtydliga utmaningen

Behöver se till att min mailserver alltid får ett minimum av bandbredd, typ 1-5 Mbit, kör e-posten på imap och specifika portar.

Ingen som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror många med mig kör hwoffload för att öka throughput och därmed inte kan köra qos. Satte upp qos (visserligen på en erx sfp) innan jag satte på hwoffload men vill inte minnas att det var mycket krångel, har du kikat på youtube? Vad upplever du för problem när du ställer in det?

Sök på edgerouter qos setup så får du flera videos, det är samma för alla edgerouters tror jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Protectera AB

Det beror på var du har flaskhals men normalt på WAN, då kan du sätta en smart queue på det interfacet där du ställer ner max down / up till 5-10 mbit mindre än din normala max U/D. Ex om du har 100/100 uppkoppling ställer du max till 90/90 det reserverar ett utrymme åt dig, så att det alltid finns utrymme.

Ovan beror såklart på hur ditt trafikmönster ser ut

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Tack för lite uppmärksamhet kära med-medlemmar.

Kör inte hwoffload. Routern är i stort sett default.

Flaskhalsen uppstår oftast då Steam eller WU eller annat tuggar i sig hela bandbredden pga nerladdning av uppdateringar eller nytt skräp eller liknande. Då laggar allt annat och värst är det med mailen för den skall liasom vara tillgänglig alltid.

Då det berör flera datorer och flera olika operativsystem - linux, windows, ios - så tror jag att jag måste sätta detta i routern.

Har läst artiklarna på UI, fattar noll. Eller, ja, inte noll, men jag fattar inte hur jag skall göra för mitt specifika scenario.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Det beror på var du har flaskhals men normalt på WAN, då kan du sätta en smart queue på det interfacet där du ställer ner max down / up till 5-10 mbit mindre än din normala max U/D. Ex om du har 100/100 uppkoppling ställer du max till 90/90 det reserverar ett utrymme åt dig, så att det alltid finns utrymme.

Ovan beror såklart på hur ditt trafikmönster ser ut

Du menar att jag istället för att sikta in mig på appliakations/protokoll/ip nivå istället skall säga åt routern att aldrig använda mer än 90% för något? Men begränsar jag inte den totala kapaciteten till 90% då?

100/100 mycket riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Homdax:

Du menar att jag istället för att sikta in mig på appliakations/protokoll/ip nivå istället skall säga åt routern att aldrig använda mer än 90% för något? Men begränsar jag inte den totala kapaciteten till 90% då?

100/100 mycket riktigt.

Nej du begränsar bara en ström, dvs du kommer lösa ditt scenario bra genom att minska. Dock så kommer det se ut som du minskar totalt eftersom även speed tester laddar med få strömmar.

https://youtu.be/o-g2P3R84dw

Runt 10 min in i den så får du en skaplig förklaring. Själv väljer jag att ställa ner lite i mitt fall. 250/250 så ställer jag den till 240/240. Då reserveras utrymme om jag kör en nedladdning parallellt.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Om du själv har kontroll över maskinerna är det bättre att begränsa därigenom, hw offload förstår jag verkligen inte hur man kan nerprioritera.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

OK, satte den till 95. Brukar inte kika på Youtube då många visar gammal info, men med en "second opinion" känns det lite säkrare.
Lite kul att han kallar Ubiquiti routern en "lite" version av EdgeMAX Routern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om du själv har kontroll över maskinerna är det bättre att begränsa därigenom, hw offload förstår jag verkligen inte hur man kan nerprioritera.

Som jag skrev är det olika maskiner med olika OS... knappast genomförbart.

Har inte nedprioriterat hwoffload, bara inte ansett mig behöva det.

Visa signatur
Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Homdax:

OK, satte den till 95. Brukar inte kika på Youtube då många visar gammal info, men med en "second opinion" känns det lite säkrare.
Lite kul att han kallar Ubiquiti routern en "lite" version av EdgeMAX Routern.

Läste igenom uis dokumentation och måste medge att jag gjort fel. Du ska sätta smart queue till din faktiska hastighet, dvs 100/100 för att den inte ska ta ett för stort buffert område.

Sedan kan du ställa ner om du vill öka upp din buffert, men jag skulle börja med 100/100 i ditt fall

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Läste igenom uis dokumentation och måste medge att jag gjort fel. Du ska sätta smart queue till din faktiska hastighet, dvs 100/100 för att den inte ska ta ett för stort buffert område.

Sedan kan du ställa ner om du vill öka upp din buffert, men jag skulle börja med 100/100 i ditt fall

Det är fanimej inte lätt detta här... tänk om man tagit hänsyn till såna här saker och byggt in funktionalitet och information i gränssnittet. Tack för återkopplingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så var vitsen med att utesluta 10% att de tar bort bufferbloat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om du själv har kontroll över maskinerna är det bättre att begränsa därigenom, hw offload förstår jag verkligen inte hur man kan nerprioritera.

Tja, har man "bara" 100 mbit så kkarar man sig utan hwoffload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Tja, har man "bara" 100 mbit så kkarar man sig utan hwoffload.

Vad gör man för vinster med det, har iofs bara 100 men har ganska många enheter så om det har betydelse?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vad gör man för vinster med det, har iofs bara 100 men har ganska många enheter så om det har betydelse?

Inte helt 100, men som jag förstått det så får man ca dubbel throughput (950 mbit istället för ca 500 mbit) med hwoffload men tappar möjligheten till QoS. Är osäker på hur det påverkas om man har många klienter som kommunicerar inom lanet...

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Pellepelikan:

Inte helt 100, men som jag förstått det så får man ca dubbel throughput (950 mbit istället för ca 500 mbit) med hwoffload men tappar möjligheten till QoS. Är osäker på hur det påverkas om man har många klienter som kommunicerar inom lanet...

Glöm inte bort att TS har er-6p som är bra mycket mer kraftfull än exempelvis er-x. Jag har aldrig behövt hwoffload på den serien.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Prelatur:

Om jag kommer ihåg rätt så var vitsen med att utesluta 10% att de tar bort bufferbloat.

Smart queue funktionen hanterar det själv och den ”sparar” undan ca 10% om du ställer enligt din normala bandbredd.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Glöm inte bort att TS har er-6p som är bra mycket mer kraftfull än exempelvis er-x. Jag har aldrig behövt hwoffload på den serien.

Det hade jag helt glömt. Genom sig själv känner man andra😉Bra input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Glöm inte bort att TS har er-6p som är bra mycket mer kraftfull än exempelvis er-x. Jag har aldrig behövt hwoffload på den serien.

Jag har rediga grejor med andra ord....

Visa signatur