Berzelius är Sveriges snabbaste superdator för AI och maskininlärning

Permalänk
Melding Plague

Berzelius är Sveriges snabbaste superdator för AI och maskininlärning

Vid Linköpings universitet invigs nu en ny superdator med 480 "Ampere"-baserade grafikkretsar under huven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Miners....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

300kW värme..... Det kan man ju värma en lägenhet med..... På översta våningen.....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Can it run Cyberpunk 2077?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

480 ampere-kort...
Think the gamers. Vi skulle kunna ha kul istället för att rädda liv eller vad de nu ska hålla på med där i Linköping.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Såg att DGX A100 börjar på $200000 i pris, får hoppas att de slipper scalpers eller att gamers handlar upp dessa:P

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Webhallen, Inet eller Proshop? Vilken köplats hade dom?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är ju en valid fråga, kör man crypto på den när den står och idlar?

Permalänk
Medlem

NVIDIA DGX A100 är även AMD Epyc baserade (7742) så ytterligare en ny superdator med AMD CPU:er.
https://www.amd.com/en/press-releases/2020-06-08-amd-epyc-pro...

Permalänk
Medlem

Så en Amiga 500 med extra ram alltså. Då borde de kunna få ett bra flyt i supercars 2 men settlers vete katten om de får över 7fps. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det är ju en valid fråga, kör man crypto på den när den står och idlar?

Nej. SNIC tillåter inte "ekonomisk aktivitet" på deras maskiner.
https://www.snic.se/allocations/apply4access/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av UndaC:

480 ampere-kort...
Think the gamers. Vi skulle kunna ha kul istället för att rädda liv eller vad de nu ska hålla på med där i Linköping.

Förjävligt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg att DGX A100 börjar på $200000 i pris, får hoppas att de slipper scalpers eller att gamers handlar upp dessa:P

Listpriserna är långt högre än vad man faktiskt får när man köper i bulk som i detta fall dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

480 ampere-kort...
Think the gamers. Vi skulle kunna ha kul istället för att rädda liv eller vad de nu ska hålla på med där i Linköping.

Jävla as som säkert kringgår återförsäljare och får storkontrakt direkt av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Dom behövde byta ut gamla "superdatorn" dom har på universitet eller dom kommer säkert använda den med.

Fråga om dom kör med Fjärrkyla för att kyla dom eller om dom har ett eget kylsystem (ja Linköping har både fjärrvärme och fjärrkyla vet ingen annan ort som har det)

Är nog enda frågan jag kan komma på rakt upp och ner eftersom ni vill ha någon fråga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De var ju den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius som upptäckte grundämnet kisel!

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

...men hur många mega hasch tar den i bänkpress?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Webhallen, Inet eller Proshop? Vilken köplats hade dom?

Antar de plocka dom vid fab förän den nådde dörren påväg till nvidia.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det är en tuff mining burk

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom behövde byta ut gamla "superdatorn" dom har på universitet eller dom kommer säkert använda den med.

Fråga om dom kör med Fjärrkyla för att kyla dom eller om dom har ett eget kylsystem (ja Linköping har både fjärrvärme och fjärrkyla vet ingen annan ort som har det)

Är nog enda frågan jag kan komma på rakt upp och ner eftersom ni vill ha någon fråga.

Är vanligare än man tror i Sverige

Från wiki "Sveriges första fjärrkyleanläggning togs i drift i Västerås 1992. Under de senaste åren (ca 2012...2016) tillhandahöll ett trettiotal anläggningar i Sverige fjärrkyla motsvarande ungefär 1'000 GWh värmeeffekt per år [1]. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Nej. SNIC tillåter inte "ekonomisk aktivitet" på deras maskiner.
https://www.snic.se/allocations/apply4access/

Passande namn för några som sitter och håller inne med systemresurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom behövde byta ut gamla "superdatorn" dom har på universitet eller dom kommer säkert använda den med.

Fråga om dom kör med Fjärrkyla för att kyla dom eller om dom har ett eget kylsystem (ja Linköping har både fjärrvärme och fjärrkyla vet ingen annan ort som har det)

Är nog enda frågan jag kan komma på rakt upp och ner eftersom ni vill ha någon fråga.

Well, Jönköping har det i alla fall och har haft det i ett antal år såvitt jag kan minnas
https://jonkopingenergi.se/produkter/foretag/kyla/fjarrkyla
https://jonkopingenergi.se/produkter/privat/varme

Missade att lägga till länken om fjärrvärme.
Permalänk
Skrivet av vinylens:

Dom behövde byta ut gamla "superdatorn" dom har på universitet eller dom kommer säkert använda den med.

Fråga om dom kör med Fjärrkyla för att kyla dom eller om dom har ett eget kylsystem (ja Linköping har både fjärrvärme och fjärrkyla vet ingen annan ort som har det)

Är nog enda frågan jag kan komma på rakt upp och ner eftersom ni vill ha någon fråga.

Fjärrkyla är väldigt vanligt på kontor här i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom behövde byta ut gamla "superdatorn" dom har på universitet eller dom kommer säkert använda den med.

Fråga om dom kör med Fjärrkyla för att kyla dom eller om dom har ett eget kylsystem (ja Linköping har både fjärrvärme och fjärrkyla vet ingen annan ort som har det)

Är nog enda frågan jag kan komma på rakt upp och ner eftersom ni vill ha någon fråga.

Jönköping har både värme och kyla.

Edit: Oops, jag var verkligen inte först på den bollen..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Är vanligare än man tror i Sverige

Från wiki "Sveriges första fjärrkyleanläggning togs i drift i Västerås 1992. Under de senaste åren (ca 2012...2016) tillhandahöll ett trettiotal anläggningar i Sverige fjärrkyla motsvarande ungefär 1'000 GWh värmeeffekt per år [1]. "

Skrivet av AtreX:

Well, Jönköping har det i alla fall och har haft det i ett antal år såvitt jag kan minnas
https://jonkopingenergi.se/produkter/foretag/kyla/fjarrkyla
https://jonkopingenergi.se/produkter/privat/varme

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Fjärrkyla är väldigt vanligt på kontor här i Stockholm.

Viste inte att det var så många som hade det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ni få dom att folda en timme eller iaf en stund åt sweclockers lag? 😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om Atos har varit med i det hela så vet vi att grejerna kunde ha varit minst dubbelt så mycket bättre...

EDIT: fast jag ska inte klaga, jag som konsult får ofta komma å städa efter dem.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se resultaten ifrån denna. Vet någon vad det mest jobbar med? Antar att det inte är bild igenkänning utan mera djupa grejer.

Permalänk
Medlem

Men klarar den att köra Crysis?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Passande namn för några som sitter och håller inne med systemresurser.

haha! Dagens bästa!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||