Permalänk

Trasigt nätaggregat?

Ända sedan igår kväll har min stationära begagnade dator börjar starta om sig själv efter någon minuts användning. Jag provade att stänga av automatisk omstart i windows men då bara frös den istället och behövde startas om manuellt. Datorn har fungerat perfekt innan och det här hände väldigt plötsligt. Jag har inte kopplat i något nytt eller laddat ner någonting senaste månaderna. Det enda som kan vara en orsak är att när jag kopplade i min webcam så fick jag ett varningsmeddelande om någonting med strömtillförsel. Datorn har startat om en gång innan pga kameran, men jag trodde det bara var en engångsgrej. Vad kan ha hänt, vad ska jag göra åt det?

Permalänk
Medlem

Kvarstår problemet om du kopplar ur kameran?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Kvarstår problemet om du kopplar ur kameran?

Ja, nu kopplade jag datorn till ett annat uttag ifall det var det som var problemet. Jag stängde av nätaggregatet kopplade ur, bytte och sedan kopplade in och hörde några snabba klick. Nu startar inte datorn alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusankatt:

Ja, nu kopplade jag datorn till ett annat uttag ifall det var det som var problemet. Jag stängde av nätaggregatet kopplade ur, bytte och sedan kopplade in och hörde några snabba klick. Nu startar inte datorn alls

Ska vi gissa oss till vilket nätagg du har?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Ska vi gissa oss till vilket nätagg du har?

Haha, juste 🙃
Fractal Design 800w står det på den men vet inte exakt modell. Det är en svart låda inga hål och en snöflinga på tippen

Permalänk

Låter mycket väl som att ev nätagget kan vara defekt.

Speciellt iom att den inte startar efer att agget stått strömlöst en stund vilket tyder på att ev agget inte klarar att hålla tillräckligt jämn spänning på någon/några av spänningsbanorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter mycket väl som att ev nätagget kan vara defekt.

Speciellt iom att den inte startar efer att agget stått strömlöst en stund vilket tyder på att ev agget inte klarar att hålla tillräckligt jämn spänning på någon/några av spänningsbanorna.

Så för att fixa problemen borde ett nytt nätagg fungera bra? Och isåfall vad rekommenderas? Och jag har hört att om det går sönder kan det förstöra andra delar i datorn, är det någonting att oroa sig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusankatt:

Så för att fixa problemen borde ett nytt nätagg fungera bra? Och isåfall vad rekommenderas? Och jag har hört att om det går sönder kan det förstöra andra delar i datorn, är det någonting att oroa sig för?

Moderna nätagg (av seriösa tillverkare, och jag skulle säga att Fractal tillhör den skaran) är designade för att stänga av sig hellre än att skada. Men givetvis är det så att det sliter mer på komponenterna med oregelbunden/fluktuerande strömförsörjning.

Jag har haft bra erfarenhet av Corsairs premiumserier (TX,RX). Många andra rekommenderar Seasonic och EVGA också. Generellt sett får du vad du betalar för dock. Ett premium-nätagg är stabilt och har 10 års garanti, så jag skulle satsa på något sånt av en pålitlig tillverkare! Vill du hitta något för lite rimligare pengar så har jag tyvärr dålig koll. Är en snobb när det kommer till just PSUer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kvarstår problemet om du kopplar ur kameran?

Vad händer när du kopplar ur kameran?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusankatt:

Så för att fixa problemen borde ett nytt nätagg fungera bra? Och isåfall vad rekommenderas? Och jag har hört att om det går sönder kan det förstöra andra delar i datorn, är det någonting att oroa sig för?

Skrivet av SweDragon:

Moderna nätagg (av seriösa tillverkare, och jag skulle säga att Fractal tillhör den skaran) är designade för att stänga av sig hellre än att skada. Men givetvis är det så att det sliter mer på komponenterna med oregelbunden/fluktuerande strömförsörjning.

Jag har haft bra erfarenhet av Corsairs premiumserier (TX,RX). Många andra rekommenderar Seasonic och EVGA också. Generellt sett får du vad du betalar för dock. Ett premium-nätagg är stabilt och har 10 års garanti, så jag skulle satsa på något sånt av en pålitlig tillverkare! Vill du hitta något för lite rimligare pengar så har jag tyvärr dålig koll. Är en snobb när det kommer till just PSUer

Som tidigare redan har påpekat, nätagget du har härstammar från 2012 ca och hade när det var nytt 5 års garanti och det var bara ett 80+ nätagg. Så skall du köpa ett nytt nu så kolla efter att det har minst 7 års garanti och gärna 10 år, högsta standarden är 80+ Titanium och näst högsta är Platinum. Du kan välja vilket märke som helst om det håller högsta standard. Titanium aggen har en verkningsgrad på över 90% och vissa ligger på uppåt 96%.

Många nätagg i Titaniumklassen är semipassiva så nätaggets fläkt startar först vid 20-25% effektuttag, det kan vara värt att ha i åtanke.