Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

1 SSD, 1 NVMe och 1 x 4TB modern typ HDD, har nästan 4 terabytes i spel på Steam så prislappen på NVMe måste ner först, billigaste 4tb här i landet kostar ju fortfarande kring 7K.

Använder en NVMe lagringsenhet till dom spel och den mjukvara jag använder dagligen.

Permalänk

I dator.
4st 4Tb SATA HD
1st 1Tb 10.000rpm SATA HD
2st 1Tb SATA SSD
1st 1Tb M2 SSD
1st BD-RW SATA

I NAS.
8st 4TB WD Red SATA HD

Så mekaniska får leva ett tag till iaf...

Permalänk
Medlem

Använder mekaniska HDDs för lagring i min NAS samt templagring i gamingburken (orkar inte hålla på och ominstallera).
I övrigt endast SSD och NVME.

Permalänk
Medlem

Mina NAS:ar har mekaniska diskar men samtliga datorer har SSD/M2 i varierande storlek.
SSD/M2 används för operativ och program enbart.
Allting annat skall ligga på NAS
Snabbt och enkelt att återställa ifall någonting kraschar.

Permalänk
Inaktiv

Köpte nyligen 4x16TB Exos x16 till en DS920+. Sitter 8TB, 4TB, 4TB, 1TB Sata ssd och 1TB Nvme

Permalänk
Medlem

JA, NEJ!

Ingen mekanisk i nya dator, men sitter då där med dåligt lagrings utrymme (för NVMe/SSD är så mycket dyrare).
Sitter med 7TB i gamla dator med mekaniska hårddiskar (plus 3 ej inkopplade interna, för det inte finns mer plats, på totalt 2TB)

När en NVMe/SSD på 1TB kostar från 1000-2000kr och en mekanisk för samma pris ger dig 4-8TB är det svårt att välja NVMe/SSD.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Använder ett gäng för lagring i NAS och en mekanisk i tösens dator för filmredigering eller snarare lagring av redigerade filmer.. Det var smidigare att kasta in en mekanisk disk än att dra nätverkskabel till hennes rum.

I min dator har jag nog inte haft på 10år skulle jag gissa på, kanske ännu längre sedan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en massa liggande inklusive några 2TB SSHD i USB-skal, men det enda jag köpt på de tre senaste Black Fridays är SSD'er så det blir aldrig mer snurrande skivor. Moderkorten med tre m.2 slottar kom också som en skänk ifrån ovan. Halleluja!

Permalänk
Medlem

Nej ingen mekanisk i några av mina datorer förutom i htpc och nasen.

Kanske skulle varit ett svarsalternativ: "Ja, i NAS/HTPC"

Men ovanstående är väl mer eller mindre självklart om man inte har dasspapper av guld så har man nog enterprise ssd som nasdiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Mekaniska hårddiskar, självklart!
Som C disk? aldrig mer.

Skrivet av Tigerhamster:

Ja. Min lösning hade dock sett annorlunda ut om jag hade byggt nytt nu. Jag hade nog fortsatt kört på flera lagringsenheter, t ex en ssd för spel, en för os/annat och en för inspelat spelmaterial. Traditionell skivlagring för djuplagring eller diverse mediafiler på annan plats i hemmet.

Men nu finns det ingen anledning till det, egentligen. Tänkte skaffa nytt grafikkort, men det tänkte visst alla andra också. Tur att jag ändå har GTX 680 så att jag står mig ett tag. 🙄

Skrivet av Fatmajk:

Nix, kör dessutom endast laptop sen några år tilbaka så där är det bara SSD. Hade jag haft en NAS hemma hade jag absolut funderat på mekanisk hårddisk.

Skrivet av Hylve:

Inga mekaniska diskar i stationära burken. Kör dock mekaniska i servrar (3st) och NAS:en.

Skrivet av cyklonen:

Fyra mekaniska i NAS:en, och två externa mekaniska via USB (kopplas in då och då för att säkerhetskopiera).

Men i min primära dator är det bara SSD.

Skrivet av HoboCop:

13TB mekanisk lagring för spel och dokument/bilder. Och skäms inte!

Skrivet av pickadulverman:

Ja. För medialagring. Två stycken IronWolf Pro 8TB i raid 1.

Kör själv en Seagate Archive 8TB i min desktop parat med en mindre SSD som systemdisk. Den väsnas inte så farligt men å andra sidan är det svaga surret (svagare än fläktljuden) samt knattret när jag drar igång något ett knippe datornostalgiljud som jag vill ha kvar.

Skrivet av htbtoma:

Har en extern backup som är mekanisk. Alla interna diskar är enbart SSD sedan ett par år tillbaka då den sista mekaniska jag hade rasade

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart, men det går inte dra några direkt slutsatser av undersökningen. Då det finns helt olika användning.
Jag skulle tro att otroligt många mer har en backup hdd än att de har en ssd i deras laptop, vad ska de då rösta på?

jag själv har helt gått över till ssd i laptopparna, men längre än så dröjer det länge. Orsaken är pris och långtidsförvaring. Vill man ha runt 50TB lagring så kostar fortfarande ssd en hel del, hdd är i sin tur inte heller gratis.

Skrivet av xxargs:

Det ena utesluter inte det andra.

SSD/NVMe i laptop givetvis - kanske tom. båda om laptopen kan ta flera diskar.

på stationär är det ofta båda SSD/NVMe som systemdisk och snurrdisk som volymlagring

För arkivering och backup så är det på snurrdisk i alla lägen, SSD och liknande av modernt snitt har inte övertygande retentionstid längre att man skulle våga lägga viktigt material mer i 6 månader utan att vara spänningssatt och kanske även påtvingad genomläsning och idag med QLC-minnen så handlar det snarare om veckor än månader för första bitrot om de förvaras ej spänningssatt i varm miljö.

Sedan är mitt förtroende för SSD extra tilltufsat just nu av mina tester med bcache och hårdlast därefter - men det är annan historia

För backup så är det mekaniska som gäller. Litar inte alls på SSDer när det gäller långtidslagring just på grund av dess usla retentionsförmåga. Som system och cachedisk ja, men aldrig lagring av viktig data.

Kommer jag köpa SSD i framtiden? Ja. Försöker då få tag på MLC eller möjligen TLC beroende på användningsområde. Aldrig QLC så usla på att hålla data som de är.

Kommer jag köpa HDD i framtiden? Ja absolut, även om SSD skulle vara billigare i pris / TB. I det skedet skulle de dock förpassas till en dedikerad backupserver som jag startar någon gång i veckan för att backa upp all ny data som lagrats in på SSD-main. Alternativt bygga en MAID-array, för att bara spinna igång dem max någon gång i veckan när de verkligen behövs (data inte finns tillgänglig på SSD-main eller är korrupt) och på så sätt öka livslängden på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

I servern ja, men i spelburken är det en kombination av M.2 och SSDs som gäller

samma här

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert

Har en gammal 2TB HDD i min primära dator som jag har alla mina bilder på, så att jag snabbt kan gå igenom framkallningar och råfiler utan att behöva ta fram backuper. Annars blir det bara SSD.

Däremot kör jag uteslutande mekaniska diskar i mina gamla datorer (Macintoshar, Pentium MMX etc) men det känns som ett sidospår...

Permalänk
Medlem

Har kvar gamla HD för den är säkrare en ssd i långtids lagring.. 😃
Men till spel och annat som lätt kan hämtas ner går in på ssd

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det skulle jag haft om jag inte stördes så av oljudet från dem.

Permalänk

Jag kör SSD i både spelburk och NAS.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Har bytt till SSD i både main riggen och laptopen.😊

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köpte min första SSD förra året och har den som C drive + 3st mekaniska som Speldisk D, Backup E, Download F

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Riktiga män kör HD och har en 15k SCSI vinkelslip i sin grå data!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Svarade nej, men kör 2.5" 15k SAS i servern och vanliga 3.5" SATA i Nasen, men inte i min primära PC bara m.2

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jaa precis! Sata power och Sata Data är inget som jag vill förvara i mitt ghost

Power-kabeln har jag iofs gjort en egen som tar minimalt med plats och disken ligger bakom nätagget, men sata-data är extra otymplig, stel, står rakt ut från moderkortet, alldeles för lång.. Kan man göra egna såna också?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv

Endast NVMe förståss, det är ju 2021 herregud

Permalänk
Medlem

Ja, för väldigt kall lagring, så backups och även gamla foton. När jag ska kolla på foton så förs de tillfälligt över till ssdn för snabb laddning

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Nänä föffan. Har inte haft någon mekanisk hårddisk i datorn sedan 2015

Har fortfarande några externa som ligger och skräpar vid behov, men inte monterat I datorn

Permalänk
Medlem

Japp.

1 på 4Tb
1 på 2Tb
1 på 1Tb

Dom två minsta ska bytas ut mot större mekaniska när tillfälle sker i marknaden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, mest för lagring av sådant som tar för mycket plats. Fortfarande bäst lagring per krona.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
99:e percentilen

Har sedan några år tillbaka en princip att inga mekaniska diskar kommer in i någon av mina [person]datorer. Servern har däremot tre stycken à 4 TB, men drömmen är att så småningom kunna gå över till endast SSD även där. 🤤

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

nej, bara SSDer, kommer nog aldrig att köpa en mekanisk disk igen

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Använder bara mekniskt i media och lagringservern + en NAS.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inte på många år. 2,5TB SSD för appar och spel. Resten skulle ligga på en 4tb NAS var det tänkt men den är inte ens inkopplad pga utbudet av streamingtjänster. Jag var inte tidig att anamma varken SSD eller streaming men blev snabbt frälst i kapade laddningstider och slippa torrent/codecmek och dylikt.

Permalänk
Medlem

Skrammeldiskar endast i NAS:en. Längesedan jag hade det i PC:n.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i