Köpråd: Backup för PC & iPhone

Permalänk
CS-mästare

Köpråd: Backup för PC & iPhone

Hej

Skulle behöva tips på en extern backup-disk (+programvara?) som fungerar till både PC & iPhone.

Då den är tänkt som en present till mina gamla föräldrar måste den vara superenkel att använda, vill att de bara ska behöva koppla in USB-kabeln så kopierar den automatiskt över deras bilder och korta videoklipp.

Antar att det behövs programvara för att åstadkomma detta, tipsa gärna om program jag kan ställa in åt dem så det fungerar som beskrivet.

Superenkel
Underhållsfri
God hållbarhet & livslängd
Överföringshastighet ej av större vikt
500GB borde räcka, bara bilder och korta videos
Extern

Budget: helst under 1500:- om möjligt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter krångligt. Iphone lirar dåligt med externa diskar.

Icloud drive lagring eller motsvarande? (google, dropbox osv)

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter krångligt. Iphone lirar dåligt med externa diskar.

Icloud drive lagring eller motsvarande? (google, dropbox osv)

Okej.

Kanske är enklast med en backup endast till PC'n och utöka iCloud, morsan har redan överstigit kapaciteten på iCloud dock, ska se vad det kostar att öka utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Okej.

Kanske är enklast med en backup endast till PC'n och utöka iCloud, morsan har redan överstigit kapaciteten på iCloud dock, ska se vad det kostar att öka utrymmet.

Det går ju även att spara filer även på PCn till icloud drive. Men det kanske kräver för mycket utrymme. Dataplanerna ligger väl på 50gb/200gb/2TB för 9/29/89 kr/mån.

Permalänk
Avstängd

OneDrive är ganska prisvärt när det gäller molnlagring. Jag har satt upp det till bland annat mina föräldrar med automatisk uppladdning av foton och videos från deras telefoner (Iphone och Android), och så att Dokument och Foton på deras datorer också ligger i OneDrive. Då behöver de inte göra något utan allt kommer över av sig själv och finns på deras datorer. Bara de sparar sina grejer i Mina Dokument och liknande på datorn.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Skrotnisse92:

Det går ju även att spara filer även på PCn till icloud drive. Men det kanske kräver för mycket utrymme. Dataplanerna ligger väl på 50gb/200gb/2TB för 9/29/89 kr/mån.

Skrivet av snajk:

OneDrive är ganska prisvärt när det gäller molnlagring. Jag har satt upp det till bland annat mina föräldrar med automatisk uppladdning av foton och videos från deras telefoner (Iphone och Android), och så att Dokument och Foton på deras datorer också ligger i OneDrive. Då behöver de inte göra något utan allt kommer över av sig själv och finns på deras datorer. Bara de sparar sina grejer i Mina Dokument och liknande på datorn.

Tack så jättemycket att ni tog er tid!

Kommer följa ert råd och skippa den fysiska backupen och köra på antingen iCloud eller onedrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Tack så jättemycket att ni tog er tid!

Kommer följa ert råd och skippa den fysiska backupen och köra på antingen iCloud eller onedrive.

Det kan vara även värt att kolla snabbt på kostnaderna för google drive och dropbox. Jag vet att iaf dropbox kan synka bilder enkelt, och jag har svårt att tro att google inte kan det.

Man hamnar ganska fort på att välja "favorit företag" av dessa alternativ, då tjänsterna är väldigt likvärdiga så länge man har iOS/Android/windows/mac.
Edit: Icloud funkar antagligen dåligt på Android.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fördelen med OneDrive är att det är sjukt billigt om man passar in i deras betalmodell. Office 365, vilket innebär Office och 1TB på OneDrive, är hyfsat billigt i sig men köper man familjepaketet så får man allt detta för fem separata användare och det kostar inte så mycket mer än för en person. Sen kan man ha tur och hitta "årskort" på rea och då blir det förstås ännu billigare. Jag har lyckats köpa på mig för 400-500 per år och då har jag alltså löst backup (och Office men det är liksom sekundärt) för mig, tjejen, min farsa, min morsa och morsans man. Hittar man bra deals på licensen för en användare så kan man omvandla de till familj-licensen och den ger då 9 månader per år.