Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok ska försöka förklara så kan vi släppa det här.
Alternativet med laddare:
År 1(Första gången du köper en telefon) Du köper en telefon, laddare ingår
År 3: Du köper en telefon plus laddare, inte nöjd köper en till för den som ingick var för dålig
År 5: Du köper en telefon plus laddare, använder din gamla inköpt förra året
År 6: Du tänker på miljön
Summa: Tre telefoner, tre + 1 laddare

Alternativ utan medföljande laddare:
År 1(Första gången du köper en telefon) Du köper en telefon, du köper en laddare
År 3: Du köper en telefon, ingen laddare för du har en.
År 5: Du köper en telefon, ingen laddare
År 6: Köper en laddare för den gamla gick sönder

Summa: Tre telefoner, två laddare

Poängen är att vi är många som har en massa laddare som bara ligger i en låda och skräpar plus att de är inte snabbladdare så jag hade ändå varit tvungen att köpa till en om jag behövde en sån.

Ser du miljötänket nu? Du har valfriheten att köpa vilken j-vla laddare du vill och slipper ha flera liggandes i en låda...

Kul med Tesla!

1. Hur vet du hur många laddare jag har och jag köper?
För din information har jag aldrig någonsin köpt en extra laddare. Dom har INGÅTT med TELEFONEN. Däremot har jag köpt diverse kablar för att min hund har tuggat sönder originala.

2. Jag säljer alltid mina telefoner efter ca ett år. Och jag säljer även med LADDAREN som INGICK. Byter telefoner efter ett år för att jag tröttnar på dem då.

3. Sluta dra slutsatser om folk bara för att du gör på ett visst sätt.

4. Ja, Tesla är mer kul än man anar från första början. Kan varmt rekommendera den. Snittar nästan 40mil på en laddning än så länge.

Permalänk
Medlem

Grabbar.....tänk på tonen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har väldigt svårt att se hur apple skulle behöva tillverka fler laddare nu än när de skickade med en till varje telefon.

Förmodligen kommer kanske inte fler att tillverkas men skulle gissa på att försäljningen kommer öka. Vilket jag gissar är tanken.

Det är ju sånt som tiden får utvisa.

Permalänk

I-landproblem much? Svinbra att det inte medföljer laddare. Roligt (not) att det är 2021 och att Apple fortfarande envisas med (Apple™)Lightning™-uttag så man blir tvungen att köpa och bära runt på en sån sladd istället för att bara köra på en vanlig USB-C (som många kanske ändå använder till sin Macbook?).

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Kluven

Jag är kluven, jag har kört med iPhone sedan modell 3, och personligen tycker jag att det är dåligt att inte skicka med en laddare när de byter standard på laddaren från USB-A till USB-C och allra helst när man köper en premium telefon för 12k!

Visst jag kan hålla med om att det är slöseri till en viss del då det ligger några äldre laddare i lådan som är till de äldre versionerna av iPhones. Men de kan man använda till annat som trådlösa hörlurar, smarta tändare, VR-headset, Raspberry Pi(några versioner), Punktdisplayer m.m.

I mitt arbete så omsätter vi ett stort antal iPhones varje år och vi har haft problem med svullna batterier och laddning. Det är svårt upprätthålla full funktionalitet pga. Apples krav. Apple har kontrat med att det är super viktigt att endast använda deras egna "riktiga" laddare och deras "riktiga" ladd kablar annars kan det bli problem gällande garantin när telefon eller ladd kabel slutar fungera.

Så tänk på det ni som köper "laddare" eller "ladd kablar" på t.ex. Biltema, Jula, Amazon för en billig peng och även laddar telefonen i bilen via bilens egna uttag m.m.
Det har med hur mycket volt som levereras och hur de kurvorna ser ut på de billiga laddare som kan förstöra både ladd kablar och telefoner.
De laddare/ladd kablar tillhandahåller inte tillräcklig god kvalitet enligt Apple själva.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Jag är kluven, jag har kört med iPhone sedan modell 3, och personligen tycker jag att det är dåligt att inte skicka med en laddare när de byter standard på laddaren från USB-A till USB-C och allra helst när man köper en premium telefon för 12k!

Visst jag kan hålla med om att det är slöseri till en viss del då det ligger några äldre laddare i lådan som är till de äldre versionerna av iPhones. Men de kan man använda till annat som trådlösa hörlurar, smarta tändare, VR-headset, Raspberry Pi(några versioner), Punktdisplayer m.m.

I mitt arbete så omsätter vi ett stort antal iPhones varje år och vi har haft problem med svullna batterier och laddning. Det är svårt upprätthålla full funktionalitet pga. Apples krav. Apple har kontrat med att det är super viktigt att endast använda deras egna "riktiga" laddare och deras "riktiga" ladd kablar annars kan det bli problem gällande garantin när telefon eller ladd kabel slutar fungera.

Så tänk på det ni som köper "laddare" eller "ladd kablar" på t.ex. Biltema, Jula, Amazon för en billig peng och även laddar telefonen i bilen via bilens egna uttag m.m.
Det har med hur mycket volt som levereras och hur de kurvorna ser ut på de billiga laddare som kan förstöra både ladd kablar och telefoner.
De laddare/ladd kablar tillhandahåller inte tillräcklig god kvalitet enligt Apple själva.

Det är inte laddaren som avgör laddström och laddspänning, det är telefonens kretsar/mjukvara. Laddaren bara levererar (inom sina begränsningar).
Det sagt - även om skitladdare inte är direkt skadliga för telefonen, håller de kanske inte nödvändigtvis varken sina specifikationer eller en konstruktionskvalitet som garanterar livslängd. Det finns en anledning till att det allra billigaste är allra billigast - både konstruktion och kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte laddaren som avgör laddström och laddspänning, det är telefonens kretsar/mjukvara. Laddaren bara levererar (inom sina begränsningar).
Det sagt - även om skitladdare inte är direkt skadliga för telefonen, håller de kanske inte nödvändigtvis varken sina specifikationer eller en konstruktionskvalitet som garanterar livslängd. Det finns en anledning till att det allra billigaste är allra billigast - både konstruktion och kvalitetskontroll.

Så du menar att om jag har en laddare som levererar t.ex. 9v laddspännning(Volt) inte skulle vara skadligt för telefonen eftersom telefonen skall hantera det och justera det själv till sina tex. 5v?
Laddström Amp ja, mera ström(A) som telefonen kan få levererat reducerar laddtiden pga. mera effekt.
Laddspänning Volt nja, även för låg spänning kan vara skadligt för elektronikkretsar. (Men med dagens teknik finns det kontroller som gör att enheten inte startar eftersom det inte är korrekt spänning(Volt). Är det du menar?

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Jag är kluven, jag har kört med iPhone sedan modell 3, och personligen tycker jag att det är dåligt att inte skicka med en laddare när de byter standard på laddaren från USB-A till USB-C och allra helst när man köper en premium telefon för 12k!

Visst jag kan hålla med om att det är slöseri till en viss del då det ligger några äldre laddare i lådan som är till de äldre versionerna av iPhones. Men de kan man använda till annat som trådlösa hörlurar, smarta tändare, VR-headset, Raspberry Pi(några versioner), Punktdisplayer m.m.

I mitt arbete så omsätter vi ett stort antal iPhones varje år och vi har haft problem med svullna batterier och laddning. Det är svårt upprätthålla full funktionalitet pga. Apples krav. Apple har kontrat med att det är super viktigt att endast använda deras egna "riktiga" laddare och deras "riktiga" ladd kablar annars kan det bli problem gällande garantin när telefon eller ladd kabel slutar fungera.

Så tänk på det ni som köper "laddare" eller "ladd kablar" på t.ex. Biltema, Jula, Amazon för en billig peng och även laddar telefonen i bilen via bilens egna uttag m.m.
Det har med hur mycket volt som levereras och hur de kurvorna ser ut på de billiga laddare som kan förstöra både ladd kablar och telefoner.
De laddare/ladd kablar tillhandahåller inte tillräcklig god kvalitet enligt Apple själva.

Fast Apple säljer ju andra märken på sin egna site som ska möta deras krav och är MFI, så har svårt att tro att Apple kräver att man ska använda deras grejjer när dom säljer andra märken på sin egna store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte laddaren som avgör laddström och laddspänning, det är telefonens kretsar/mjukvara. Laddaren bara levererar (inom sina begränsningar).
Det sagt - även om skitladdare inte är direkt skadliga för telefonen, håller de kanske inte nödvändigtvis varken sina specifikationer eller en konstruktionskvalitet som garanterar livslängd. Det finns en anledning till att det allra billigaste är allra billigast - både konstruktion och kvalitetskontroll.

Du har rätt och jag har fel gällande regulatorerna.

Mvh
freeAppz

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

I-landproblem much? Svinbra att det inte medföljer laddare. Roligt (not) att det är 2021 och att Apple fortfarande envisas med (Apple™)Lightning™-uttag så man blir tvungen att köpa och bära runt på en sån sladd istället för att bara köra på en vanlig USB-C (som många kanske ändå använder till sin Macbook?).

Precis! Att det tog tills femte fliken innan någon tog upp det.
Det är just detta som jag skulle säga är största problemet, med syn på just Apple.

Just nu kan jag jobba på min macbook som laddar med USB-C.
Med samma kabel kan jag ladda min gamla OnePlus 5, samt mina hörlurar.
1 kabel för tre ändamål.

Problemet med just Apple är att de kör sin egen lightning-standard till telefoner.
Då är det självklart att människor blir irriterade när kabeln ej följer med telefonen, för den kabeln är inte universell. Den är särskilt utvecklad till just den telefonen.
USB-C däremot kan jag använda till allt möjligt. Kan koppla den in i gamla adaptrar och sedan in i varenda apparat i huset.
Just nu har jag 3st USB-C.
1 vid kontoret.
1 i köket.
1 i sovrummet.

Är mycket mer "chill" med att android-baserade tillverkare skiter i att skicka med adaptrar och laddare, för dessa har man överallt.
Tycker t.om att tillverkare kan sluta skicka med strömkablar till produkter överlag.
Har gott om strömkablar till nätagg, skärmar, tv, bla bla.

Om jag kunde vara lite jäkligt så skulle jag t.om velat få det lagstadgat att produkter måste följa en viss standard på saker och ting.
* USB-C är dagens standard, alla produkter ska nu använda sig utav det.
* Vanliga stickkontakter ska vara standard för produkter (om inte usb-c räcker. Mindre kabel, mindre miljöpåverkan?)
* Inga externa adaptrar till t.ex tv, skärmar, osv. Gör interna så att det är enkelt att köra med en vanlig jävla kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte laddaren som avgör laddström och laddspänning, det är telefonens kretsar/mjukvara. Laddaren bara levererar (inom sina begränsningar).

Nej, det är inte helt rätt. Telefonen och laddaren måste först komma överrens om spänningen och om hur mycket ström som telefonen får dra. Sen kan laddaren öka spänningen, och telefonen öka hur mycket den drar.

Det är bara laddaren som kan öka spänningen, och det är bara telefonen som kan ändra hur mycket ström den drar. En enhet skulle kunna skada den den får ström från om den drar för mycket. Det är så som elektricitet fungerar.

För förhandlingen så krävs det ett dataprotokoll över USB. Det finns flera proprietära ladd-protokoll: bl.a. Qualcomm Quickcharge, VOOC och SuperCharge, i flera olika versioner som också licensierats ut och fått nya namn, som t.ex. TurboPower.
Problemet här är att när laddare och telefon från olika tillverkare pratar olika protokoll så laddar telefonen långsamt.

Men det finns ett standard-protokoll, som branschen borde anamma: USB Power Delivery. Det är en officiell USB-standard. USB-PD använder USB-C - kablar, med USB-C i båda ändarna.
EU är på väg att kräva av telefontillverkare att stödja USB-PD, och att inte bundla laddare med telefonen — för att minska mängden el-sopor.
Apple har stödjt USB Power Delivery i flera år men envisas med att fortsätta använda Lightning i telefonens ände av kabeln.
Andra tillverkare är lite sisådär: senaste QuickCharge stödjer också USB-PD, men det finns t.om "nya" telefonmodeller från i år med en äldre version av QuickCharge.

Sen finns det en uppsjö exempel på enheter som bryter mot USB-standarden, inklusive såna som drar mer över USB utan att förhandla med laddaren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Problemet med just Apple är att de kör sin egen lightning-standard till telefoner.
Då är det självklart att människor blir irriterade när kabeln ej följer med telefonen, för den kabeln är inte universell. Den är särskilt utvecklad till just den telefonen.

Vilken tur då att apple skickar med en kabel så slipper folk bli irriterade på det.