Anställda får ledigt – för att spela Monster Hunter Rise

Permalänk
Melding Plague

Anställda får ledigt – för att spela Monster Hunter Rise

När anställda i drivor ansökte om ledigt för att spela Monster Hunter Rise utlyste VD:n "MonHunDay" och gav personalen semester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Roligt med lite positiva nyhet i dessa tider

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Only in Japan.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Vad betyder PR? Jo Public relations. Det går göra på flera sätt, ett sätt är att utåt låtsats vara otroligt schysst emot de anställda men allt är beräknat och tas ifrån PR-budgeten. Den övning de gör tillsammans kan vara bra för gruppdynamiken på olika sätt och en del av kostnaden kan tas från pengar som ska gå till sådant.

Exakt samma sak är det med alla intyg företag har att de skänker pengar till det ena och andra som de skyltar med. Vissa företag skänker faktisk väldigt lite till vissa saker, men lägger ner mer pengar på att göra reklam att de skänkte.
Lite som att skänka 10 000kr för något med hälsa och sedan lägga 50 000kr i reklampengar på att man har skänkt dessa 10 000kr.

Jag själv har varit med om saker som 1st löpning på arbetstid, där en massa fotografer var där och även intervjuade oss om hur härligt det var att få springa på arbetstid. ,-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Only in Japan.

Skulle faktiskt säga att detta tilltaget är ganska okaraktäristiskt för Japan med tanke på hur arbetskultur ser ut där.

Tycker detta är en briliant idé från företagets sida. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad betyder PR? Jo Public relations. Det går göra på flera sätt, ett sätt är att utåt låtsats vara otroligt schysst emot de anställda men allt är beräknat och tas ifrån PR-budgeten. Den övning de gör tillsammans kan vara bra för gruppdynamiken på olika sätt och en del av kostnaden kan tas från pengar som ska gå till sådant.

Exakt samma sak är det med alla intyg företag har att de skänker pengar till det ena och andra som de skyltar med. Vissa företag skänker faktisk väldigt lite till vissa saker, men lägger ner mer pengar på att göra reklam att de skänkte.
Lite som att skänka 10 000kr för något med hälsa och sedan lägga 50 000kr i reklampengar på att man har skänkt dessa 10 000kr.

Jag själv har varit med om saker som 1st löpning på arbetstid, där en massa fotografer var där och även intervjuade oss om hur härligt det var att få springa på arbetstid. ,-)

Eller så förstår sig VD;n på ledarskap.

Permalänk
Medlem

Fick de extra semester eller tar det bara av alla personers redan berättigad semester? (I japan är det ju en aning tabu att öht ta ut semester även om man har rätt till den vad jag vet.)

För det var ju många på detta forum som tog semester eller flexade ut tidigt när cyberpunk 2077 släpptes också för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Helvetet måste frysa till is först innan det skulle hända där jag jobbar ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

#ValheimWednesday.
Monster hunter hade inte fått godkänt. 😋

Permalänk
Medlem

Tur att jag är ledig resten av veckan. Spelet är installerat och redo att spelas!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Eller så förstår sig VD;n på ledarskap.

Vilket ej går at bevisa med enstaka händelse som i högsta grad är PR då det spreds ändå från japan till sverige.
Företaget kan sedan vara otroligt schyssta eller raka motsatsen. En hel dag för att spela säger inte så mycket om detta egentligen när vi inte vet något om resterande dagar.
Min poäng är alltså att detta är såklart PR, sedan får vi hoppas att företaget även är schysta emot de anställda.

Jag är själv är knappast inte ensam om att jag måste fakturera ut 40h i veckan, sedan har vi ett gäng obligatoriska aktiviteter som egentligen inte behöver ses som arbete. Vi får dock inte tidrapportera på det utan det går på ens fritid. En aktivitet är att 1h varje fredag sitta och diskutera hur veckan har varit, vilka problem man har haft etc, det är väldigt avslappande och den timman går såklart på ens fritid.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade från början tänkt ta ledigt dagen Cyberpunk 2077 släpptes och några dagar till/hel vecka. Men i slutändan blev det bara en halv dag och även det kändes bortkastat pga CDPRs fail. Har nog aldrig tagit ledigt för ett spel innan, och lär nog inte göra det igen heller.

Med tanke på hur speciellt och extremt Japan är på så många vis, speciellt sett till arbete och hur mycket tid man förväntas lägga ner på det så hoppas jag på någon form av minidokumentär. Med lite tur kanske någon av de som bevakar asien och framförallt Japan hakar på detta. Asian Boss förslagsvis.

Permalänk
Medlem

Dragon Quest är också så stort i Japan att många var ledig/var "sjuk" för att spela det när dem spelen släpps så dem började släppa spelen på Lördagar istället för veckodagar, så detta är lite i samma anda.

Själv tog jag ledigt för RDR2 när det släpptes 2018. Reviews kom ut på en torsdag och det verkade hype, så jag sms:ade chefen och frågade lite snabbt om jag kunde vara ledig imorgon (fredag) och mycket väl gick det bra trots kort varsel. Satt och spelade hela helgenoch måndag mådde jag illa som fan. Men det var kul! Klarade ut spelet den helgen (är ca 45h så blev ca 15h per dag)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skulle faktiskt säga att detta tilltaget är ganska okaraktäristiskt för Japan med tanke på hur arbetskultur ser ut där.

Tycker detta är en briliant idé från företagets sida. ^^

Syftade på spelkulturen. 😛

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad betyder PR? Jo Public relations. Det går göra på flera sätt, ett sätt är att utåt låtsats vara otroligt schysst emot de anställda men allt är beräknat och tas ifrån PR-budgeten. Den övning de gör tillsammans kan vara bra för gruppdynamiken på olika sätt och en del av kostnaden kan tas från pengar som ska gå till sådant.

Exakt samma sak är det med alla intyg företag har att de skänker pengar till det ena och andra som de skyltar med. Vissa företag skänker faktisk väldigt lite till vissa saker, men lägger ner mer pengar på att göra reklam att de skänkte.
Lite som att skänka 10 000kr för något med hälsa och sedan lägga 50 000kr i reklampengar på att man har skänkt dessa 10 000kr.

Jag själv har varit med om saker som 1st löpning på arbetstid, där en massa fotografer var där och även intervjuade oss om hur härligt det var att få springa på arbetstid. ,-)

Lite cynisk bild av det här får jag nog säga. Absolut så ligger där även PR och liknande med i beräkningar, men jag skulle snarare säga gott ledarskap. Men att företag lägger mer på marknadsföringen av "goodwill" grejor är nog mer undantag än regel, åtminstone är det min erfarenhet. Sen vill man så klart att ens positiva grejor ska synas.

Det finns många andra positiva anledningar till att vara schysst mot anställda och i slutänden så är samtliga av de anledningarna win-win för medarbetare och företag. Det kallas gott ledarskap att lyckas få de sakerna att fungera och skapar i sin tur högpresterande team.... Näe, nu snöar jag iväg en hel del! (Ledarskap är en annan bit utanför teknik som ligger mig varmt om hjärtat. )

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Helvetet måste frysa till is först innan det skulle hända där jag jobbar ...

Samma, men sen jobbar jag på Intensiven i en pandemi
Vissa arbetsplatser är väl lite så, kan inte bara stänga. Eller i ditt fall kanske det handlar om mer snikenhet?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Sverige stod en gång i tiden still så fort Stenmark närmade sig pisten i en salombacke.
Det var ganska många arbetstimmar som försvann då.

Likaså väldigt många som fått titta på fotbolls-VM när Sverige spelat på arbetstid.

På ett jobb jag hade tidigare i min karriär var det endel som tog semester för att titta på OS, en-två veckor sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Samma, men sen jobbar jag på Intensiven i en pandemi
Vissa arbetsplatser är väl lite så, kan inte bara stänga. Eller i ditt fall kanske det handlar om mer snikenhet?

Monterande industri.
Vet inte vad man ska kalla det.
Skulle jag fråga om jag fick vara ledig för att vara hemma för ett spelsläpp skulle chefen höja ögonbryn, skaka på huvudet och gå därifrån.
Jga skulle bli idiorförklarad helt enkelt

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mathrohas:

Monterande industri.
Vet inte vad man ska kalla det.
Skulle jag fråga om jag fick vara ledig för att vara hemma för ett spelsläpp skulle chefen höja ögonbryn, skaka på huvudet och gå därifrån.
Jga skulle bli idiorförklarad helt enkelt

Anledningen till ledighet har inte din chef att göra med, inte om det är en enda dag. Kan lika väl vara så att du ska på intervju hos en bättre arbetsgivare.

Se sedan på jaktfolket och hur de ser på ledighet. Ut och skjuta i skogen på allt som rör sig är viktigare än allt annat. Och accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Anledningen till ledighet har inte din chef att göra med, inte om det är en enda dag. Kan lika väl vara så att du ska på intervju hos en bättre arbetsgivare.

Se sedan på jaktfolket och hur de ser på ledighet. Ut och skjuta i skogen på allt som rör sig är viktigare än allt annat. Och accepterat.

Nej precis det har att göra vad man söker ledigt för och min poäng är att vara ledig för att vara hemma och spela datorspel inte skulle accepteras.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Japan har gjort bra saker med jobb på sistone?
4 dagars arbetsvecka
Ledigt när din favorit kändis dör/slutar med musik
Och nu detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Japan har gjort bra saker med jobb på sistone?
4 dagars arbetsvecka
Ledigt när din favorit kändis dör/slutar med musik
Och nu detta.

Men jag antar de har kvar "ingen går hem före chefen" och "obigatorisk afterwork varje dag"