Samsung gör DDR5-minne på 512 GB – går i upp till 7 200 MHz

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör DDR5-minne på 512 GB – går i upp till 7 200 MHz

Inför den storskaliga utrullningen av DDR5 tillkännager Samsung ett primärminne av rang, med rekordhög kapacitet och bandbredd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Viking

omg

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Yikes, så 11TB ram i en pizzakartong

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Serverhårdvara så mycket mer intressant än vanlig PC-hårdvara.
Även fast jag inte har några servrar eller har hand om några servrar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Då är frågan vilka latenser som används vid dessa hastigheter?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det här måste vara ett bevis på att vi redan lever i framtiden

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man börja använda Google Chrome!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kablash:

Äntligen kan man börja använda Google Chrome!

Jag tror till och med att du kan köra två flikar öppna med den stickan i burken

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vore en fin uppgradering ifrån 8GB ddr3 ^^
Får väl se ifall det blir ddr5 eller ddr6 för mig. Sålänge får mina ddr3 leva vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror till och med att du kan köra två flikar öppna med den stickan i burken

Fast kommer det att fungera med den nya funktionen där man kan göra flikgrupper är frågan..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Är väl framför allt bandbredd som DDR5 gör stora framsteg i. DDR5 innebär ju dual channel i en sticka då varje sticka kan ha två subchannels. Förhoppningsvis gör det också att vi kan få en mindre standard än mini itx att se på. En slot på ett moderkort innebär färre fysiska banor, och också kortare banor. Med bättre APU'er, lär vi se ännu mindre PC'er framöver. Just nu är det nog effektuttag som är showstopper för oss vanliga dödliga.
DDR5-7200 skulle nog ge ca cl58 eller cl60.
Däremot så kan det se ut som DDR5-5600 A-die (cl42-42-42) kan bli det ordenliga lyftet för oss dödliga. Riktig skaplig latens på högt binnade A-die.

Entusiastminnen kommer ju efter vart som ger lägre latenser men vid mer effekt.

Tyvärr tror jag att tilverkning av dessa minnen blir mycket dyrare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Holy bananas!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Är väl framför allt bandbredd som DDR5 gör stora framsteg i. DDR5 innebär ju dual channel i en sticka då varje sticka kan ha två subchannels. Förhoppningsvis gör det också att vi kan få en mindre standard än mini itx att se på. En slot på ett moderkort innebär färre fysiska banor, och också kortare banor. Med bättre APU'er, lär vi se ännu mindre PC'er framöver. Just nu är det nog effektuttag som är showstopper för oss vanliga dödliga.

Tyvärr tror jag att tilverkning av dessa minnen blir mycket dyrare.

Givetvis kommer det bli komponentbrist även på dessa och priserna kommer bli hemska till att börja med. Just denna sticka är inte vad någon av oss vanliga dödliga kommer köpa iallafall men även de normala stickorna för hemmamarknaden kommer säkerligen vara mycket dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Min serverdator har bara 256 GB ram, då har jag ändå tre serverdator och alla har 256GB var.

Man mår ofta dåligt av dessa nyheter, då måste jag skaffa ännu mera ram.

Skrivet av Kablash:

Äntligen kan man börja använda Google Chrome!

Synd bara att Chrome ska ta så mycket ram.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis kommer det bli komponentbrist även på dessa och priserna kommer bli hemska till att börja med. Just denna sticka är inte vad någon av oss vanliga dödliga kommer köpa iallafall men även de normala stickorna för hemmamarknaden kommer säkerligen vara mycket dyrare.

Bara att vänta på tryckfelsnisse hos Amazon 😂

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vore en fin uppgradering ifrån 8GB ddr3 ^^
Får väl se ifall det blir ddr5 eller ddr6 för mig. Sålänge får mina ddr3 leva vidare.

Det är ambitiöst att vänta på ddr6! Om de följer samma tidslinje som DDR4 (lanserades Q2 2014 enligt wikipedia) -> DDR5 (specifikationen släpptes Q2 2020) = 6 år, så hoppas du kunna använda din burk med ddr3 till 2026. All power to ya

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ambitiöst att vänta på ddr6! Om de följer samma tidslinje som DDR4 (lanserades Q2 2014 enligt wikipedia) -> DDR5 (specifikationen släpptes Q2 2020) = 6 år, så hoppas du kunna använda din burk med ddr3 till 2026. All power to ya

Haha vi får väl se. Beror väl lite både på ekonomi och lite andra krav. Idag liras det mest Schack och ett annat gammalt spel. Så det flyter på fint :). Men vem vet vad jag lirar om 6år. Det är så långt fram i tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer det gå att använda 4 stickor i alla datorer även om de inte är små ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är vanliga storlekar på minnen i dessa användningsområden? 500 GB känns väldigt stort, men jag har ingen referens till serverar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Ja då förstår jag verkligen att Intel ser ut att avveckla Optanedivisionen.
Såvida de inte har tiofaldigat kapaciteten och bandbredden så finns det inte ens suck att de kan tävla mot DDR5.

Förstår att Dessa minnen kommer vara dunderdyra, men stickor om 128GB kommer nog ändå vara på ett relativt överkomligt konsumentpris ett år eller två efter att att moderkortet för dem kommit.

Permalänk
Hjälpsam

Jag -> RAMdrive
BOOM

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Aaaaaand theres a shortage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är vanliga storlekar på minnen i dessa användningsområden? 500 GB känns väldigt stort, men jag har ingen referens till serverar.

DDR4 finns upp till 128GB-moduler, så vanliga dual-cpu-servrar kan ha upp till 3TB (Intel) eller 4TB (AMD) med minne. Med 512GB moduler kommer man få in 16TB i en dual-cpu-servrar vilket är väldigt mycket.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag -> RAMdrive
BOOM

Förväntar mig att LTT kommer testa detta, har dock svårt att se att det är speciellt prisvärt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är vanliga storlekar på minnen i dessa användningsområden? 500 GB känns väldigt stort, men jag har ingen referens till serverar.

32/64 GB har länge varit standard på servers med hög densitet, t ex Dells 14e generation servers såsom Dell R740 har 24 slots vilket ger maximalt 1,5 TB RAM. Det kan låta som brutalt mycket men på mitt förra jobb körde vi ett hundratal eller fler VMar per server. Om trenden på ökat antal kärnor i moderna servers håller i sig så behöver minnet hänga med för att behålla densiteten.

Edit: Dell R740 klarar visst 3TB LRDIMM

Permalänk
Medlem

Tänk ett konsumentmoderkort med 4st minnesplatser.
Upp till 2TB DDR5 RAM.
Imponerande!

Kommer säkert bli riktigt dyrt i början.
Men kanske någon gång i framtiden överkomligt.

Med tanke på att man ändå kan klara sig ganska långt idag med datorer med "bara" 16-32GB RAM så är troligtvis DDR5 utdaterat innan man behöver 2TB RAM i klientdatorer.

Permalänk
Medlem

Trevligaste med DDR5 är ECC som standard
Större mängd och bättre hastighet är roligt det med så klart!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Trevligaste med DDR5 är ECC som standard
Större mängd och bättre hastighet är roligt det med så klart!

Förhoppningsvis lägre pris per GB också.
Troligtvis inte i år.
Men kanske när DDR5 blivit mer etablerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Förväntar mig att LTT kommer testa detta, har dock svårt att se att det är speciellt prisvärt

Förhoppningsvis får vi äntligen se en ny riktning I spelutvecklingen där man får valet att cachea en större del av spelfilerna i minnet.

Jag menar, jag ser helt klart hur 32GB stickor kan komma att bli en standard i konsumentriggar, om inte 64GB blir det.

Om spelen fortsättningsvis hålls runt 100GB så bör det inte vara något problem att ladda halva spelet i en sådan burk, vilket bör tillåta en väldigt stor andel av de mest frekvent brukade filerna att finnas redo på ett ögonblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Då är frågan vilka latenser som används vid dessa hastigheter?

Hade exakt samma fundering men eftersom du var före citerar jag. Skulle vara bra om latenserna specificerades om redaktören har infon redan, annars får man Googla?

Skrivet av Ricerunner:

Förhoppningsvis får vi äntligen se en ny riktning I spelutvecklingen där man får valet att cachea en större del av spelfilerna i minnet.

Jag menar, jag ser helt klart hur 32GB stickor kan komma att bli en standard i konsumentriggar, om inte 64GB blir det.

Om spelen fortsättningsvis hålls runt 100GB så bör det inte vara något problem att ladda halva spelet i en sådan burk, vilket bör tillåta en väldigt stor andel av de mest frekvent brukade filerna att finnas redo på ett ögonblick.

Kan det ersätta VRAM?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8