LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florris:

Om man bara kollar ”vanliga”program , är det värt att köpa en oled tv då? Är det någon skillnad att se på t ex SVT play med en oled?

Utan tvekan. Om sen OLED är rätt för just dig och dina förutsättningar är svårare att svara på. Även om jag i rask takt ersätter alla hushållets skärmar med OLED så finns det en del nackdelar också, främst kanske den något lägre ljusstyrkan jämfört med vissa LCDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag förstår verkligen inte detta argument, som man ofta hör nämnas av de som förespråkar UW.

Kul UW-rant fast som du sade så snackade jag ju enbart om bytet mellan 48 till 55 tum med samma upplösning.
Då ger den större storleken i princip ingen vinning alls än att kunna få skärmen liiite längre från ögonen om man tycker det är skönare, men med nackdelen att den blir oskönt hög på skrivbordet.

Men för att motargumentera lite mot det andra du skriver:
Jag ser å andra sidan inte poängen med att ha massa skärmyta i riktningar där det är rätt oskönt att använda den. Då kan jag nog lika gärna vara utan. (och ergonomiskt är uppåt generellt oskönast)
Vissa grejer som film och spel vill man ju köra fullskärm. Jag vill inte behöva böka med black bars och specialupplösningar för det, och vill inte heller betala för massa skärmyta jag inte nyttjar

Med det sagt är jag ingen UW förespråkare! Man kan ha onödigt mycket yta åt sidorna också...

För mig går smärtgränsen för höjden på en skärm för skrivbordet nånstans runt 40-45 tum (16:9)...
Sen finns det ingen större poäng att göra den högre för jag kommer inte nyttja det iallafall.
Vill man ha större skärm än så, då kan möjligen UW format bli aktuellt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul UW-rant fast som du sade så snackade jag ju enbart om bytet mellan 48 till 55 tum med samma upplösning.
Då ger den större storleken i princip ingen vinning alls än att kunna få skärmen liiite längre från ögonen om man tycker det är skönare, men med nackdelen att den blir oskönt hög på skrivbordet.

Men för att motargumentera lite mot det andra du skriver:
Jag ser å andra sidan inte poängen med att ha massa skärmyta i riktningar där det är rätt oskönt att använda den. Då kan jag nog lika gärna vara utan. (och ergonomiskt är uppåt generellt oskönast)
Vissa grejer som film och spel vill man ju köra fullskärm. Jag vill inte behöva böka med black bars och specialupplösningar för det, och vill inte heller betala för massa skärmyta jag inte nyttjar

Med det sagt är jag ingen UW förespråkare! Man kan ha onödigt mycket yta åt sidorna också...

För mig går smärtgränsen för höjden på en skärm för skrivbordet nånstans runt 40-45 tum (16:9)...
Sen finns det ingen större poäng att göra den högre för jag kommer inte nyttja det iallafall.
Vill man ha större skärm än så, då kan möjligen UW format bli aktuellt

Kan bli jobbigt hålla diskussionen vid liv om vi ska vara eniga redan från början

Skärmstorleken är väl dock en annan parameter som inte direkt har med aspekt ratio att göra. Jag ser inte heller värdet i ökad skärmstorlek utan ökad upplösning (för skrivbordsbruk). En annan är gammal nog att minnas när 4:3 var da shit och där räcker det ju att titta någon i ansiktet för att förstå varför ökad bredd i förhållande till höjden kan vara en bra ide. Dagens 16:9 format var väl typ UW när den lanserades.

Mitt problem med UW skärmar är nog till viss del en allmän åsikt om att marknaden för "spelskärmar" varit lite bedragarnas julafton sista åren där man sålt produkter där det lovats mycket men kanske varit lite si och så med uppfyllandet av de löftena. Men den ranten kanske passar bättre på annat håll

Permalänk
Avstängd

Jag upplever extremt fula visuella "artefacts" i mörka områden i vissa spel. Främst Warzone men även nu i Jedi Fallen Order. Gränsen mellan skugga och ljus blir extremt blurrig och det ser verkligen inte bra ut. Svårt att beskriva Kanske kan försöka spela in något klipp och se om det går att fånga. Upplever inte samma sak i te x Tarkov eller PUBG dock.

Någon som upplevt samma? Vet inte om det är något med spelmotorn som fuckar upp på OLED eller om det faktiskt är något fel från min sida. GPU, skärm, inställningar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag upplever extremt fula visuella "artefacts" i mörka områden i vissa spel. Främst Warzone men även nu i Jedi Fallen Order. Gränsen mellan skugga och ljus blir extremt blurrig och det ser verkligen inte bra ut. Svårt att beskriva Kanske kan försöka spela in något klipp och se om det går att fånga. Upplever inte samma sak i te x Tarkov eller PUBG dock.

Någon som upplevt samma? Vet inte om det är något med spelmotorn som fuckar upp på OLED eller om det faktiskt är något fel från min sida. GPU, skärm, inställningar?

Har spelat båda spelen på min CX48 och detta är inget jag lagt märke till, spelar CoD dagligen, kör via GTX3080 kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paydaye:

Har spelat båda spelen på min CX48 och detta är inget jag lagt märke till, spelar CoD dagligen, kör via GTX3080 kort.

Spännande. Kör du default i nvidia control panel?

Ska försöka spela in en snutt ikväll och visa

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan bli jobbigt hålla diskussionen vid liv om vi ska vara eniga redan från början

Skrivet av improwise:

Skärmstorleken är väl dock en annan parameter som inte direkt har med aspekt ratio att göra.

Där håller jag inte helt med, vilket jag var inne på mitt tidigare argument: om du vill ha en väldigt stor men ändå någorlunda ergonomiskt vettig skärm så kommer du till sist behöva bredda den mer än 16:9.

Sen håller jag väl delvis med om att öka storleken utan att öka upplösningen kan vara bortkastat, men inte alltid i alla lägen. Det kan tex vara rätt skönt att kunna flytta skärmen lite längre från för att vila ögonen lite... Och en större skärm på samma avstånd kan ge mer inlevelse. (jag tex 32 tums 1440p nu pga detta plus att jag tycker DPI:n blir lite för småttig på 27 tummare)

Men även denna diskussion har väl halkat OT vid det här laget - sorry

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Spännande. Kör du default i nvidia control panel?

Låter mer sannolikt det är TV-inställningar som kan behöva pillas på?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Spännande. Kör du default i nvidia control panel?

Ska försöka spela in en snutt ikväll och visa

Ja mer eller mindre, Gsynk aktiverat, Vsync på i kontrollpanelen, sen 10bps istället för 8, men det kanske är default osäker nu

Permalänk
Medlem

Tjena, slog till på en 65CX under Elgigantens rea. Är det någon som har nå tips på en bra fot till TVn? Skulle vilja få upp höjden på TVn lite. Dessvärre är väggen inte lämplig för upphängning.

Har kikat på dessa:
Andersson Bordsstativ
Nedis Bordsstativ

Är dessa något att ha?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Låter mer sannolikt det är TV-inställningar som kan behöva pillas på?

Verkar som om senaste drivrutinen löste allt, iaf i Jedi. Inte testat CoD. Såg mycket bättre ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Att de tagit bort DTS är faktiskt närmast obegriplig. Finns ju garanterat en logisk förklaring, den är bara svår att se. =/

Det krävs en licens för DTS något LG inte äger

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Funderar på Elgigantens erbjudande med CX 65, men lite undrande till om mitt vardagsrum är för ljust för OLED. Tankar? Tänker på reflektioner. Tvn som står där är Sony 40" från 2012-2014 (nåt sånt). Tycker den klarar reflektioner rätt ok, men CX verkar ju vara högblank?

https://drive.google.com/file/d/1cYEq-5jnhLlqkSzfg4viUIYiOg3L...

https://drive.google.com/file/d/1-hSURC5kzu4Rh54PGR3KX3jIcvm3...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det krävs en licens för DTS något LG inte äger

Jo men den kan inte vara så overkligt dyr. Med tanke på vad min 77" OLED kostade måste den kostnaden anses vara försumbar.

Permalänk
Medlem

Några som testat 03.21.18 än?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Funderar på Elgigantens erbjudande med CX 65, men lite undrande till om mitt vardagsrum är för ljust för OLED. Tankar? Tänker på reflektioner. Tvn som står där är Sony 40" från 2012-2014 (nåt sånt). Tycker den klarar reflektioner rätt ok, men CX verkar ju vara högblank?

https://drive.google.com/file/d/1cYEq-5jnhLlqkSzfg4viUIYiOg3L...

https://drive.google.com/file/d/1-hSURC5kzu4Rh54PGR3KX3jIcvm3...

Ja just nu är det ju väldigt ljust

Går väl att dra för gardiner och ner persienner?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Några som testat 03.21.18 än?

Installerade den precis, men har inte kommit längre än att bekräfta att tvn startar igen.. Men nu får man börja om med alla inställningar igen antar jag.

Edit: Nej, ser ut som inställningarna är kvar. Men hittar inget nytt. White-balance är tex fortfarande låst för mig.

Ingen info om vad uppdateringen innehöll visades

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Installerade den precis, men har inte kommit längre än att bekräfta att tvn startar igen.. Men nu får man börja om med alla inställningar igen antar jag.

Edit: Nej, ser ut som inställningarna är kvar. Men hittar inget nytt. White-balance är tex fortfarande låst för mig.

Ingen info om vad uppdateringen innehöll visades

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...
"LG will today release a firmware update for its 2020 OLED TVs (BX, CX, GX, ZX) meant to mitigate the 'VRR raised black' issues that users have been experiencing together with PCs and consoles."
"The firmware specifically introduces a new 'Fine Tune Dark Areas' feature lets the user manually adjust black levels in VRR mode. After installing the new firmware, you can find 'Fine Tune Dark Areas' from Picture > Additional Settings."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...
"LG will today release a firmware update for its 2020 OLED TVs (BX, CX, GX, ZX) meant to mitigate the 'VRR raised black' issues that users have been experiencing together with PCs and consoles."
"The firmware specifically introduces a new 'Fine Tune Dark Areas' feature lets the user manually adjust black levels in VRR mode. After installing the new firmware, you can find 'Fine Tune Dark Areas' from Picture > Additional Settings."

Tackar för info!

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Tjena, slog till på en 65CX under Elgigantens rea. Är det någon som har nå tips på en bra fot till TVn? Skulle vilja få upp höjden på TVn lite. Dessvärre är väggen inte lämplig för upphängning.

Har kikat på dessa:
Andersson Bordsstativ
Nedis Bordsstativ

Är dessa något att ha?

Jag kommer själv att köra på den från NetOnNet. Den har fått grym betyg och dessutom är foten i pianolack glas vilket jag verkligen dras till (finns även i vitt).
Har mätt och kan bekräfta att den till och med passar CX 77" som jag har, med ca 290 mm marginal!
Kan tillägga att anledningen till att jag vill ha en bordstativ är för att jag vill slippa borra ytterligare i våran gipsvägg och för att få plats med min centerhögtalare under TV:n.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Några som testat 03.21.18 än?

Verkar fungera som förut, med tillägget "fine tune dark areas". Jag har dock inte haft problem med förhöjd black i VRR, så jag ser mest fram mot en eventuell fix på VRR-flicker, även om det är egentligen ett ickeproblem utanför laddskärmar.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag kommer själv att köra på den från NetOnNet. Den har fått grym betyg och dessutom är foten i pianolack glas vilket jag verkligen dras till (finns även i vitt).
Har mätt och kan bekräfta att den till och med passar CX 77" som jag har, med ca 290 mm marginal!
Kan tillägga att anledningen till att jag vill ha en bordstativ är för att jag vill slippa borra ytterligare i våran gipsvägg och för att få plats med min centerhögtalare under TV:n.

Ja den verkar väldigt bra Det var dock någon kommentar om att TVn lätt kan tippa framåt samt att skruvarna på undersidan repar mot bänken som den står på, men det verkar ju väldigt underligt tycker jag.
Hör av dig om hur du upplever den!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Uppdaterade min post ovan, kör bara en kabel.

Fjärrade dock in till min M1 mini på jobbet som har en vanlig 1440p inkopplad via HDMI och där finns inte heller några skalningsalternativ, så det kan ju vara så som du säger.

Kan tillägga att det var dockan som var skurken i detta!
Köpte mig en HDMI -> USB-C kabel och nu funkar det perfekt, med flera skalade HiDPI upplösningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Ja den verkar väldigt bra Det var dock någon kommentar om att TVn lätt kan tippa framåt samt att skruvarna på undersidan repar mot bänken som den står på, men det verkar ju väldigt underligt tycker jag.
Hör av dig om hur du upplever den!

Nu har jag köpt den. Den är klockren och väldigt enkel att montera ihop. Skruvarna på undersidan (2 st bara) förstår jag inte hur de ska komma i kontakt med TV-bänken då det följer med fyra tjocka möbeltassar, men är man rädd så kan man alltid tejpa vanliga möbeltassar över skruvarna så har man löst problemet pragmatiskt.
Det är framförallt väldigt trevliga material den består av. En tjock pianolackad härdad glasskiva och själva stället är av stål, det finns med andra ord ingen plast någonstans

Imorgon kommer jag montera upp TV:n så får vi se om det finns tipprisk. Det finns i så fall det här man kan köpa till:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/andersson-...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa er utifall det inte nämnts ännu, att Power just nu säljer LG CX OLED 65 tums (2020 modellen) för 16990kr för medlemmar (man kan bli medlem på en gång). Inklusive gratis hemkörning med Bring. Måste ändå va det lägsta priset hitintills, eller? Knep en direkt

Edit: Elgiganten likaså, klubbpris.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Kan någon säga hur många tum 55” 16:9 blir om man kör i 21:9 med bars?
Undrar också hur många tum 65” blir.
Väldigt intresserad av att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kan någon säga hur många tum 55” 16:9 blir om man kör i 21:9 med bars?
Undrar också hur många tum 65” blir.
Väldigt intresserad av att veta!

På en 55 tummare ungefär 52.2 tum
På en 65 tummare ca 61.7 tum

Iaf enligt denna kalkylator:
http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-52,2-inch-21x9

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På en 55 tummare ungefär 52.2 tum
På en 65 tummare ca 61.7 tum

Iaf enligt denna kalkylator:
http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-52,2-inch-21x9

Tack.

Fan, är så himla sugen på att köpa en 55" nu när jag skaffat ny hembio och lagom till Mass Effect-remaken släpps.. Men mitt 2070 räcker inte till så behöver nytt grafikkort och det har jag dels inte råd med och sen går det väl inte ens att få tag på ett 3080 i dagsläget..

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte en LG gx 65 för några månader sen. Är i stort väldigt nöjd med tv:n. Men det är 2 saker jag stör mig på som tusan. 1 är att jag inte kan stänga av prewiev grejen när jag trycker på guideknappen. Väldigt irriterande att behöva klicka bort meddelandet om att prewiev is not available varje gång. Sen har jag problem med att tv:n inte vill starta om jag stänger av den och sedan ångrar mig direkt. Då måste jag oftast rycka strömmen för att kunna få igång tv:n igen. Är det någon som har en lösning på dessa problem?

Permalänk
Medlem

En annan fråga: Jag är osäker på om pixeltätheten skulle bli tillräcklig på en 55" när man har den på skrivbordet. Skulle vilja se hur det blir genom att jämföra på min 34" UW - kan någon säga vilken upplösning jag ska ställa in på för att få motsvarande pixeldensitet som en 55" LG?