Intel uttrycker önskan att tillverka kretsar åt Apple

Permalänk
Melding Plague

Intel uttrycker önskan att tillverka kretsar åt Apple

Bolagets VD Pat Gelsinger beskriver kampanjen Go PC som "kul konkurrens" och uttrycker en önskan att tillverka kretsar åt Apple i intervju.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt kul med en Apple ARM som har ett chip producerat i PC-världen.

Permalänk
Avstängd

Lite kul om dom lyckas få över Apple, och sen så boka dom upp allt hos TSMC så att dom kan tillverka sina GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag gillar kängorna de försöker ge Apple samtidigt som de försöker ragga upp Apple som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar kängorna de försöker ge Apple samtidigt som de försöker ragga upp Apple som kund.

Fan nu råkade nån hälla sirap i depositen som skulle till Apple produktionen. Blir ingen bra yield på denna batch. Attans!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta kräver nästan ett nytt ordstäv; att krypa till korset samtidigt som man piskar Jesus?

Permalänk
Medlem

Jag trodde Apple var ett Lifestyle-företag riktat till hippies som gillar att kasta pengar på överprisat bling-bling. Varför ska Intel som riktar sig till företag och seriösa Gamers™ samarbeta med sådant flummeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fan nu råkade nån hälla sirap i depositen som skulle till Apple produktionen. Blir ingen bra yield på denna batch. Attans!

Kommande mysterier att vänta kanske blir när Apples ARM-processorer plötsligt blir mer energikrävande än intels HPC-diton.

Permalänk
Medlem

Apple behöver inte billigare kretsar, de vill ha bättre, effektivare kretsar och har nog med pengar och marginaler att betala för det. Om Intel kommer igen och börjar göra bra konkurrenskraftiga kretsar igen kommer de såklart vara ett alternativ, men nu ligger de minst 2 år efter, så ser inte själv någon möjlighet för Intel att vinna över dem just nu iaf.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att tron på Apple's egen CPU-arkitektur kan vara lite överdriven.
Den största faktorn bakom Apple M1-chippets prestandasiffror verkar vara den höga minnesbandbredden: Den är tre gånger större än den på en Intel-baserad MacBook Pro. Men den har de kunnat maxa för att de satt minnet i samma kapsel som processorn, med begränsningen att man kan få max 16 GB minne.

Jag tror att Intels tanke om att bygga CPU:er för mer specifika tillämpningar innehåller att man anammar samma idé. Även många Intel-baserade laptops nuförtiden innehåller ju också fastlött minne som inte går att uppgradera.
Förresten undrar jag hur Apple hade tänkt bygga mer kraftfulla ARM-baserade Mac'ar med mer minne i framtiden (om de ens hade tänkt göra det).
Vi kanske går mot att få NUMA-lösningar i persondatorer (tänk: flera M1-chipkluster med "normal" accesstid mellan dem) — något som tidigare mest hittats i superdatorer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Findecanor:

Jag misstänker att tron på Apple's egen CPU-arkitektur kan vara lite överdriven.
Den största faktorn bakom Apple M1-chippets prestandasiffror verkar vara den höga minnesbandbredden: Den är tre gånger större än den på en Intel-baserad MacBook Pro. Men den har de kunnat maxa för att de satt minnet i samma kapsel som processorn, med begränsningen att man kan få max 16 GB minne.

Jag tror att Intels tanke om att bygga CPU:er för mer specifika tillämpningar innehåller att man anammar samma idé. Även många Intel-baserade laptops nuförtiden innehåller ju också fastlött minne som inte går att uppgradera.
Förresten undrar jag hur Apple hade tänkt bygga mer kraftfulla ARM-baserade Mac'ar med mer minne i framtiden (om de ens hade tänkt göra det).
Vi kanske går mot att få NUMA-lösningar i persondatorer (tänk: flera M1-chipkluster med "normal" accesstid mellan dem) — något som tidigare mest hittats i superdatorer.

Själv är jag övertygad om att de flesta klart underskattar hur bra Apples CPU-arkitektur faktiskt är, bl.a. då den presterar rätt kasst i benchmarks som Cinebench*.

Bandbredden mot RAM är viktig för iGPU prestanda, men den har rätt liten påverkan på de flesta CPU applikationer. Det kan man bl.a. se hos Tiger Lake U i form av i7-1165G7. Den bäst presterande enhet som Notebook check testat så här långt sett CPU-prestanda är NUC11, den är samtidigt den sämst presterande sett till iGPU prestanda. iGPU prestanda förklarar lätt med att NUC11 kör med DDR4-3200 medan i princip alla laptops kör med LPDDR4X med hastigheter upp till LPDDR4X-4266.

M1 kör även den med LPDDR4X-4266, så RAM bandbredd är ~60 % högre, inte 3x snabbare, jämfört med senaste generationen Intel-baserade Mac:ar då dessa använder DDR4-2666.

Tar man applikationer som har hyfsat stort avtryck på kodsegment, men inte alls beror av RAM hastighet, vilket inkluderar program som använder JavaScript, Python och liknande, så är inte M1 bara snabb. Den demolerar ofta sina x86_64 baserade konkurrenter.

GB5 är rätt bra att avgöra CPU-prestanda för M1 ställd mot x86_64. "Problemet" är att Apple är väldigt duktiga på att erbjuda OS-stöd för att effektivt utnyttja "heterogena" kretsar, så även GB5 är en klart underskattning av M1 prestandan då det enbart mäter prestanda hos CPU-delen. Många "äkta" MacOS program använder redan idag GPGPU och NPU som finns i M1.

Angående Intel och kretstillverkning. Vad Intel rimligen kan erbjuda Apple är större volymer. Vad vi ser nu mellan AMD och Intel är på väldigt många sätt en upprepning av vad som hände ~15-20 år sedan. När AMD sitter på en bättre produkt än Intel kan de ändå bara ta en rätt begränsad del av marknaden, för det finns tyvärr ingen annan än Intel som har kapaciteten att leverera kretsar till i princip hela PC-marknaden.

Givet hur bra Apple silicon ställd mot alla andra kretsar för bärbara datorer är och givet hur stor del av PC-marknaden bärbara står för är det inte helt osannolikt att även Apple kommer få problem att leverera datorer i tillräckligt takt framöver. Intel har kapaciteten, men det fungerar kanske inte att komma med 14 nm eller ens deras 10 nm...

* Passa på att kolla hur kass Cinebench är när Rocket Lake S lanseras på tisdag, jämför t.ex. hur bra relativ prestanda i Cinebench står mot t.ex. spel, webbprestanda, kompilering etc jämfört med vad t.ex. Geekbench 5 visar. Cinebench kommer vara ett rejält avvikande värde, GB5 kommer vara betydligt närmare där "riktiga" program ligger.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket prat om Apple, jag tycker däremot det skulle vara mer intressant att veta hur intresserade dom är att ragga upp AMD som kund för deras kretstillverkning.