Vad använder ni för mus till MacOS?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för mus till MacOS?

Tjena,
Jag har kört en MacOS i många år nu och har inga planer på att byta ifrån det. En grej som jag upplevt som svårt ända från dag 1 är dock det här med musen: Apples Magic Mouse lämnar allt för mycket att önska i termer av ergonomi, medan de sedvanliga alternativen på marknaden ställer till det när man ska svepa mellan olika skrivbord/helskärmsfönster (tre-finger-swipe på trackpads).

I dagsläget använder jag en Logitech G502, vars två knappar bredvid vänster musknapp används till att skifta mellan skrivbord/helskärmsfönster. Det har fungerat riktigt bra. Tyvärr ger mig G502 ont i handleden, vilket är varför jag söker efter alternativ.

Jag testade Logitech MX Master 3, men den kom jag inte alls överens med. Upplevde den som för stor och med knapparna på fel ställen. Hittade inget riktigt bra upplägg för att byta mellan skrivborden heller.

Youtube-profilen MKBHD använder en Magic Trackpad bredvid sin vanliga mus enbart för svep-mellan-fönster-funktionen. Det är ju ett alternativ, men känns lite omständigt att behöva släppa musen varje gång man ska skifta mellan fönstren. Eller? Kanske är en vanesak som man snabbt blir vän med.

Jag hör gärna hur ni andra har löst det här problemet, eller om ni har några tips på lösning ändå? Letar med ljus och lykta efter en passande mus, men hittar inget.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte tipsa om MX Master, kör den själv till jobbdatorn.

Har du något behov av fler knappar eller klarar du dig bra på 5 st.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag som tänkte tipsa om MX Master, kör den själv till jobbdatorn.

Har du något behov av fler knappar eller klarar du dig bra på 5 st.?

Bara extra knappar för fönsterbytena. I övrigt klarar jag mig på de vanliga Sidoscroll hade varit gött dock

Visa signatur

---

Permalänk

På Mac kör jag enbart med Magic Trackpad sedan något år efter att första versionen släpptes och är otroligt nöjd med det; särskilt med påslagen Tap to click, som minskar slitaget på handlederna vid långa arbetsdagar.

På speldatorn kör jag en Logitech G603-mus som har allt jag behöver av upplösning och noggrannhet.

Permalänk
Medlem

Kör också enbart magic trackpad. Tycker mus i Mac OS funkar rätt kasst, vet inte vad det är. Testade MX Master men tyckte den var för tung och klumpig. Blev bara ännu värre.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

På Mac kör jag enbart med Magic Trackpad sedan något år efter att första versionen släpptes och är otroligt nöjd med det; särskilt med påslagen Tap to click, som minskar slitaget på handlederna vid långa arbetsdagar.

På speldatorn kör jag en Logitech G603-mus som har allt jag behöver av upplösning och noggrannhet.

Skrivet av macmann1:

Kör också enbart magic trackpad. Tycker mus i Mac OS funkar rätt kasst, vet inte vad det är. Testade MX Master men tyckte den var för tung och klumpig. Blev bara ännu värre.

Mycket svårare att arbeta med grafik med touchpad dock. Typ Photoshop :/

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Mycket svårare att arbeta med grafik med touchpad dock. Typ Photoshop :/

Har ärligt talat inte försökt använda just Photoshop, men det är inte särskilt svårt att uppnå pixelexakta rörelser med pekplatta efter lite träning. Det är ju bara motorik och vana. Däremot kan det ju finnas ergonomiska orsaker: jag hade inte velat spela FPS med pekplatta.

Permalänk

Jag har en G603 och tycker den funkar OK.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Jag kör mest med trackpaden, men om jag behöver en mus använder jag någon av mina trådlösa logitech möss.
Logitech G903 eller Logitech G603

603 brukar gå att få tag på billigt, jag betalde 369kr för min hos inet.
903 är klart bättre, men den kostar också mer.

Värt att nämna är att jag inte använder musen särskilt mycket i mitt arbete, mest tangentbordet (skriver kod).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Hm, kanske är värt att införskaffa en trackpad och testa om man kan komma överens med den då. Men det blir ju dubbla kostnader då, i och med att jag gärna har en mus också. Kanske får komplettera med en G603, som @MaxieTheHatter rekommenderar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Till vardags använder jag en Magic Trackpad 2 då jag, som andra i tråden, upplever att det ger den överlägset bästa upplevelsen i MacOS. Vid precisionsarbete flyttar jag bara över den trådlösa mottagaren från gamingburken och använder min Logitech G900.

Jag har beställt denna så att jag bara kan byta tangentbord och mus enkelt då jag använder Windows och Mac på samma skärm: https://www.iphonebutiken.se/twelve-south-magicbridge-11891.h...

Tror det kommer bli en trevlig lösning

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kör med Logitech M705 till allt. Jag tror jag har fyra av den modellen i olika lådor här Däremot med appen sensible side buttons för att få framåt och bakåt att fungera som jag vill.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitechs G502 Hero.
Har fritt spinnande scrollhjul inställt och till virtuellt desktopbyte använder jag CTRL och höger/vänster piltangenter på mitt wired Pro tangentbord.
Men jag är ochså sugen på en trackpad för att prova på min iMac.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv

Jag behöver också en mus till Mac men har svårt att bestämma mig för vilken. Står främst mellan Magic Trackpad och Logitech MX Master 3. Även funderat på Logitech MX Ergo då den fungerar på alla ytor, men osäker på om styrkula är något för mig (noll erfarenhet). Dock lät det ju lite oroande att trådskaparen skriver att MX Master 3 upplevs som stor. Har ju relativt små tjejhänder.

Magic Mouse intresserar mig inte alls. Ser inte alls skön eller ergonomisk ut, och känns inte bra i handen de få gånger jag har testat den i butik. Även idiotisk kabelanslutning. Magic Trackpad antar jag är som trackpads i MacBooks och där har jag inget att klaga på. Mer rädd för Bluetooth problem (Mac mini M1). Om det skulle bli problem kan jag ju bara använda Logitech's USB unifyer så är det problemet löst. Med Magic Trackpad blir jag låst till Bluetooth eller kabel.

Permalänk
Inaktiv

Kör med en vanlig Andersson från netonnet funkar kanonbra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

Kör med en vanlig Andersson från netonnet funkar kanonbra

Bra idé. Vet inte varför jag kollar på så dyra möss... Såg att de hade hyfsat fina möss för under 500 kr, även några som såg ganska ergonomiska ut, och alla med USB unifyer. Kan ju alltid komplettera med Magic Trackpad om jag vill utan att låsa mig till den.

Permalänk
Medlem

Använder Logitech MX Master 3 till min Macbook Pro och är hur nöjd som helst! Skönt med sido-scroll samt använder den extra tumknappen för att byta fönster hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigfudge:

Använder Logitech MX Master 3 till min Macbook Pro och är hur nöjd som helst! Skönt med sido-scroll samt använder den extra tumknappen för att byta fönster hela tiden.

Jag testade med tumknappen i kombination med musrörelse, men tyckte det gick så jäkla långsamt jämfört med dedikerade knappar (likt jag har på G502) eller sveprörelser med Magic Trackpad/Mouse.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface Precision Mouse kanske kan vara något?

Har den trådade varianten och MX Master 3, tycker också MX Master 3 är lite i klumpig och gillar formen på surface musen, dock är scrollen pp logitech musen sjukt vass.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Microsoft Surface Precision Mouse kanske kan vara något?

En knapp för lite för att kunna växla mellan virtuella skrivbord

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Logitech G PRO Wireless.

Fungerar väldigt bra på Mac OS med mjukvaran G Hub.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk

Du kan ju även byta knapparnas funktioner på MX 3. Använder du inte 'Middle button' eller 'Wheel mode shift' så kan du sätta någon av dem till din 'Gesture button' istället. Alternativt prova med andra kombinationer.

Edit: Snabbläste och missade att du tyckte den var för stor.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Logitech G PRO Wireless.

Fungerar väldigt bra på Mac OS med mjukvaran G Hub.

Den är intressant, men synd att den saknar sidoscroll på hjulet. Också lite skeptisk till ergonomin på knapparna på högersidan, men det kanske funkar bra?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag hittat lite intressanta möss för under femhundringen.

Hama EMC-500
Deltaco DELO-0320
iiglo Ergo Neutral

Undrar hur stora/små dessa är. Har inte samma krav som trådskaparen. Det enda jag efterfrågar är trådlös USB-mottagare och ergonomisk utformning.

Permalänk
Medlem

Här har du deras specs avs storlek:

https://www.hama.com/00182698/hama-vertical-ergonomic-emc-500...

https://www.deltaco.se/produkter/mus-ergomus-spelkontroller/t...

https://www.komplett.se/product/1114861#

I övrigt, jag har Logitech MX Master 3 och tycker den är riktigt nice. Det tog ett tag för mig att vänja mig vid formen, blev slut i armen men inte längre. Man kan installera Logitechs programvara för musen där man kan ställa in knapparnas funktion för varje program.

Köpte Microsoft Surface Precision när den släpptes vilket är hyffsat länge sedan nu. Var otroligt missnöjd med den faktiskt, insåg efter ett tag att den faktiskt hade skitkass tracking vilket förvånade mig starkt pga priset. Gav bort den... ville inte ens sälja den.

Permalänk
Medlem

Jag är nu lite inne på att testa HyperX Pulsefire Raid. Den har tillräckligt många knappar för att kunna växla mellan skrivborden, samt sido-scroll. Kostar bara 500kr på komplett just nu också. Tyvärr är den inte trådlös. Inget jag egentligen behöver i dagsläget, men tror mig komma behöva framöver. Och då är man ju tillbaka i samma kniviga sits igen :/

https://www.komplett.se/product/1149977/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är nu lite inne på att testa HyperX Pulsefire Raid. Den har tillräckligt många knappar för att kunna växla mellan skrivborden, samt sido-scroll. Kostar bara 500kr på komplett just nu också. Tyvärr är den inte trådlös. Inget jag egentligen behöver i dagsläget, men tror mig komma behöva framöver. Och då är man ju tillbaka i samma kniviga sits igen :/

https://www.komplett.se/product/1149977/gaming/spelutrustning...

På Logitech G900 kan du montera två extra knappar på högersidan. Med scrollhjulet blir det fem knappar totalt att programmera. Den är trådlös, men ganska mycket dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

På Logitech G900 kan du montera två extra knappar på högersidan. Med scrollhjulet blir det fem knappar totalt att programmera. Den är trådlös, men ganska mycket dyrare.

Har kikat på den, men förstått att den ska vara taskigt utformad rent ergonomiskt, och det är ju problemet jag har med min G502 :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har kikat på den, men förstått att den ska vara taskigt utformad rent ergonomiskt, och det är ju problemet jag har med min G502 :/

Den har ett väldigt neutralt grepp och det dog några dagar att vänja sig vid den. Jag har kört den i över ett år nu och gillar formen - men det är ju extremt subjektivt såklart 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom precis på nu, har du provat G604? Kör den hemma också och trivs klart bättre med den än med G502, inte lika platt form och riktigt skön att hålla i. Mkt knappar också

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3