Permalänk
Medlem

Ny ssd

Jag sitter nu med en gammal 500gb hårddisk i datorn men skulle vilja uppgradera till en 500+ GB SSD.

Jag har gjort en total återställning så den gamla disken är tom. Enbart Windows på men till frågan.

Skulle det gå att föra över mitt Windows till den nya ssdn och sedan bara koppla ut den gamla disken och fortsätta med ssdn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Jag sitter nu med en gammal 500gb hårddisk i datorn men skulle vilja uppgradera till en 500+ GB SSD.

Jag har gjort en total återställning så den gamla disken är tom. Enbart Windows på men till frågan.

Skulle det gå att föra över mitt Windows till den nya ssdn och sedan bara koppla ut den gamla disken och fortsätta med ssdn?

Det går, genom att klona disken. Dock så rekommenderar jag iallafall att man installerar om Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går, genom att klona disken. Dock så rekommenderar jag iallafall att man installerar om Windows.

Det är helt rent på min disk nu allt fabriksåterställd(?)
Har du någon bra guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Det är helt rent på min disk nu allt fabriksåterställd(?)
Har du någon bra guide?

Att göra en ny installation på nya SSDn är att föredra då problem som i slutändan blir omöjliga att lösa kan uppkomma.

Förstår inte varför så många har emot att installera om windows nu för tiden. Tar ju inte mer än 10 minuter....

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Att göra en ny installation på nya SSDn är att föredra då problem som i slutändan blir omöjliga att lösa kan uppkomma.

Förstår inte varför så många har emot att installera om windows nu för tiden. Tar ju inte mer än 10 minuter....

Oftast blir det strul med konverteringen GMP eller vad det kallas.. eller så krånglar kontot.. ta alltid ett lokalt konto för att slippa problem.

Inte alltid smärtfritt att installera Windows.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jaegrlicious:

Att göra en ny installation på nya SSDn är att föredra då problem som i slutändan blir omöjliga att lösa kan uppkomma.

Förstår inte varför så många har emot att installera om windows nu för tiden. Tar ju inte mer än 10 minuter....

Det tar lite längre tid än så och du glömde en hel del efterarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Jag sitter nu med en gammal 500gb hårddisk i datorn men skulle vilja uppgradera till en 500+ GB SSD.

Jag har gjort en total återställning så den gamla disken är tom. Enbart Windows på men till frågan.

Skulle det gå att föra över mitt Windows till den nya ssdn och sedan bara koppla ut den gamla disken och fortsätta med ssdn?

Ja det går utan problem, använd tillverkarens cloningsprogram som finns att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Att göra en ny installation på nya SSDn är att föredra då problem som i slutändan blir omöjliga att lösa kan uppkomma.

Förstår inte varför så många har emot att installera om windows nu för tiden. Tar ju inte mer än 10 minuter....

Fixa alla inställningar så som man vill ha dem för både Windows och diverse program man använder kan ta ganska lång tid men beror ju på vad man sysslar med på datorn. TS bör dock förstås installera om eftersom han redan verkar ha använt den inbyggda återställningsfunktionen i Windows.

Till TS: Det gör man genom att ladda ner creation tool från MS sida som skapar en bootbar USBsticka åt dig. Sedan kopplar du in den nya SSDn(borde också koppla ut gamla HDDn medan du installerar annars kan installern få för sig att lägga bootpartioner på den) och bootar från din installationssticka genom att gå in i UEFI/BIOS där du antingen hittar boot-override så du kan välja den eller bara flyttar upp den i boot priority. Så länge som du inte byter moderkort så behöver du inte din licens om det är det du är orolig för(med tanke på att du vill flytta installationen istället för att bara installera om), bara att välja "jag har ingen nyckel" när den frågar så aktiveras Windows automatiskt när den är ansluten till internet via HWID.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det tar lite längre tid än så och du glömde en hel del efterarbete

Efterarbete i och med vad? Spel osv har man på annan partition/disk. Vad mer än drivrutiner och logga in på googlekontot samt nått mer stackars program behöver man? Killen verkar ju inte direkt hardcore med allt va de innebär att göra så går nog snabbt nog för honom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Det jag brukar göra är att ladda ner windows och lägga in det på en usb sticka, sedan byta disk och installera windows ifrån usb stickan.

"Följ de här anvisningarna om du vill skapa installationsmedia (USB-enhet eller DVD) för att installera ett nytt exemplar av Windows 10, utföra en ren installation eller installera om Windows 10."
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att klona den befintliga disken. Dock kan det vara så att den har MBR som startinformation vilket medför att även SSDn blir MBR. I dagens värld är det att föredra GPT som startinformation samt att BIOS ställs in på UEFI start. Det går att lösa i efterhand med lite fixande. Länk för kloning mm. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/snabba-upp-datorn-me...
Länk för övergång till GPT https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Lycka till.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jaegrlicious:

Efterarbete i och med vad? Spel osv har man på annan partition/disk. Vad mer än drivrutiner och logga in på googlekontot samt nått mer stackars program behöver man? Killen verkar ju inte direkt hardcore med allt va de innebär att göra så går nog snabbt nog för honom.

Mer en generalisering. Förarbetet består i att ordna ISO på USB, drivrutiner.
Installation tar som du skriver ca 10 minuter. Efterarbetet består i att installera drivrutiner och uppdatera OS samt program/spel, även om dessa finns på annan disk (alla har det?..) så måste man iaf installera/uppdatera biblioteken.

En uppdaterad image (Januari) tar för mig ca 10min att installera över nätverket med MDT men sen ska adminkontot konfiggas/loggas in på och OS uppdateras..