Extern hårddisk vibrerar, vad gör jag?

Permalänk

Extern hårddisk vibrerar, vad gör jag?

Köpte en Seagate Backup Plus 12TB idag. Problemet är att den vibrerar. Det darrar/surrar i hela skrivbordet när den kör och det är en showstopper just nu. Finns det nått fiffigt man kan investera i som kan hjälpa tro?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Stoppa den i brallan! Skämt o sido, ska det verkligen vibrera så dant?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte en Seagate Backup Plus 12TB idag. Problemet är att den vibrerar. Det darrar/surrar i hela skrivbordet när den kör och det är en showstopper just nu. Finns det nått fiffigt man kan investera i som kan hjälpa tro?

Alla mekaniska diskar vibrerar mer eller mindre.
Skulle lämna tillbaka den om du tycker att det är för mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte en Seagate Backup Plus 12TB idag. Problemet är att den vibrerar. Det darrar/surrar i hela skrivbordet när den kör och det är en showstopper just nu. Finns det nått fiffigt man kan investera i som kan hjälpa tro?

Placera den på något som kan dämpa vibrationerna, tex en bit skumgummi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har en den står på en liten hylla på skrivbordet och vibrationerna fortsätter ner i skrivbordet. Inte jättemycket, men bordet "surrar" liksom.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har en den står på en liten hylla på skrivbordet och vibrationerna fortsätter ner i skrivbordet. Inte jättemycket, men bordet "surrar" liksom.

Hämta en tvättsvamp i köket och lägg hårddisken på den

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Finns mycket att göra. Ihopvikt tyg. Disktrasa.

Permalänk
Medlem

Förutom redan förslag på olika mellanlägg, tyngre, mer massiv bord eller vägghängd hylla som inte berör bordet - även om vibrationerna är små så kan det bli förstärka av olika 'naturliga' hävstänger och där viktkvoten mellan det som genererar vibrationer och underlaget som för det vidare har stor betydelse då tyngre saker har en lägre egenresonas och plockar inte upp vibrationer lika lätt som en lättare bordsyta.

Dagens diskar är ofta mindre vibranta än de för 10 år sedan av anledningen hög packningsdensitet kan inte tillåta allt för mycket mekanisk vibration längre. - se bara på WD-Black från anno 2010 eller så som vibrera så mycket att diskdockan sakta kryper omkring på bordet - hade den inte gått 40 ktimmar redan så skulle man nästan tro att det var någon fel på den...

Sedan finns förstås sedvanliga driver-lotteriet vid köp där det finns de som knappt vibrerar kännbart alls och de som vibrerar lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Såna här följer med varje fodral eller skal till mobiler man köper, dämpar vibrationer sjukt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte en Seagate Backup Plus 12TB idag. Problemet är att den vibrerar. Det darrar/surrar i hela skrivbordet när den kör och det är en showstopper just nu. Finns det nått fiffigt man kan investera i som kan hjälpa tro?

Lägga den på fönsterbrädat eller direkt på golvet, så att den inte får kontakt med större lösa saker som kan resonera. Lägga som flera redan föreslagit något mjukt emellan. Hänga upp den i gummisnoddar, resårband eller hårsnoddar, så att den befinner sig strax över men inte nuddar bordet.

Om det är en gammal disk som låter mycket så kan det vara för att den håller på att bli utsliten. Men nu eftersom den är ny så behöver du inte tänka på den saken.

Permalänk

Min WD book 8Tb gorde likadant i mitt skrivbord, så jag flyttade den till ett litet blombord som står brevid, nu vibrerar den däri istället och jag känner det inte längre, däremot kan jag höra den lite ibland när den håller på o gör sin sak, "over there in the corner"

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.