Spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ned

Permalänk
Medlem

Längesedan jag läste tidningen, men den var välskriven varvad med mycket humor, speciellt på captions. Även ryggen på tidningen brukade vara ganska spårad <3

Permalänk

Klart lite vemodigt. Även om det inte var min favvo tidning läste jag den ändå en del ett tag. Sen har jag alltid blivit glad över att se den där vid tidningssektionerna. RIP PC Gamer.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Jag köpte ett nummer för någon månad sen, men hade innan dess inte köpt på flera år så jag är väl en del av problemet tyvärr. Just numret på bilden med Syndicate Wars var väl perioden då jag köpte varje nummer.

Jag minns särskilt en tid då jag backpackade i Australien; då kunde jag på regniga dagar gå in på olika bibliotek och nostalgimysa med gamla nummer av PC gamer som av någon anledning fanns i välsorterade högar på nästan varje bibliotek.

Permalänk

Fyfan vad trist. Man saknar slutet på 90 talet och tidigt 2000 tal. Tyckte spelen var som bäst då.

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med det här är väl att man nu slipper spam utskicken, trots att man har avregisterat sig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Blev några nummer i yngre dagar. Men förstår att det inte är hållbart längre. Test och recensioner finns på YT

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Nej min Toa tidning RIP!!!!!!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nej min Toa tidning RIP!!!!!!!

Jupp, den var nr.1 när man satt på toa eller låg på stranden!
Fortfarande inte läst ut sista numret. Nästan så man inte vill göra det nu...
Började läsa PCG runt 2007 och köpte varje nummer för att några år senare bli prenumerant right up until the end...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Blev mycket PC gamer i tonåren, guldåldern var definitivt 1997 till 2004. Det jag kommer minnas mest är trähattar, Viktor Pefsin och hypandet av Black & White.

Permalänk
Medlem

Jag minns det numret av tidningen som ni har på bilden.
Brukade prenumerera på den tidningen länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nej min Toa tidning RIP!!!!!!!

Tragiskt
Denna tidning och En ding ding värld har förgyllt många kvällar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Låg i mitt pojkrum, läste nog om samma sidor om Half-life 2 100 tals gånger.

Bra minnen.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Hur tänker dem? Hur ska man nu få tag i demos? Hemglass?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt men klart förståeligt. Prenumererade från nummer 3 eller nåt liknande till... ja, kanske 2005 eller nåt i den stilen? En hel del nummer och CD-skivor (och en del DVD också) blev det!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Runt 97-03 när jag bara hade slö uppkoppling via 56K modem så var deras demo CDs guld värda och tyckte även recensionerna höll hög klass. Men idag har de noll relevans som papperstidning så förstår att de lägger ner. Fullt rationellt men tråkigt av nostalgiska själ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

Mina första möten med typ Diablo 1 och Fallout 1 är ju från Pc Gamers demo skiva, bara det är nostalgi nog värdig en tår!

Saknar bra demon, ett demo kan få dig bra mer hype på ett spel en ngn jävel som tjattrar sönder spelet på tuben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Mina första möten med typ Diablo 1 och Fallout 1 är ju från Pc Gamers demo skiva, bara det är nostalgi nog värdig en tår!

Saknar bra demon, ett demo kan få dig bra mer hype på ett spel en ngn jävel som tjattrar sönder spelet på tuben!

Jag tror jag spelade igenom Diablo 1 demot 30 gånger eller nått haha.

Även Fallout demot spelade jag igenom massor med gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Mina första möten med typ Diablo 1 och Fallout 1 är ju från Pc Gamers demo skiva, bara det är nostalgi nog värdig en tår!

Saknar bra demon, ett demo kan få dig bra mer hype på ett spel en ngn jävel som tjattrar sönder spelet på tuben!

Ja man har bra med minnen från den tiden! Jag som var väldigt ung under denna tiden fick inte köpa spel hur som helst men tidningar fick jag köpa ibland, enbart för att få cd skivan.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt, men dessvärre inte förvånande.

Trodde liksom många andra här inne att tidningen varit borta längre. Jag sneglar inte ens på tidningshyllorna idag.

Själv är min relation till tidningen att jag köpte enstaka nummer mellan 1997-1999 när jag var i övre tonåren, men jag var aldrig prenumerant. Jag minns vissa nummer särskilt väl, t.ex. julinumret år 1997 när X-Wing vs. Tie-Fighter recenserades. Jag satt och dreglade över bilderna från skeppen och de oerhört snygga texturer som spelet hade för sin tid. Jag minns så klart också recensionen av Quake II hösten 1997. Det var det spel som fick mig att i början av 1998 köpa mitt första dedikerade 3D-kort i form av Canopus Pure 3D med hela 6 MB i videominne.

PC Gamer hade en viktig funktion runt millennieskiftet för den svensk-språkiga marknaden - och jag tyckte alltid att man som kund fick mycket läsning för pengarna. Men som de själva säger är det ett brutalt hårt medieklimat där ute och det blir tuffare för var dag som går. Att i Sverige, som har bland världens bästa IT-infrastruktur med bredband i varje hem - samt med det svenska folket som är mycket duktiga på engelska - driva en tidning för en liten marknad som Sverige blir problem. Det har ju öppnats upp en helt annan värld upp där ute med till exempel YouTube och andra mediekanaler. Där finns det aktörer med helt andra resurser - t. o. m. sajter som GameSpot kämpar ju idag med fallande besökssiffror.

Och ja, jag saknar att sitta och bläddra i en "riktig" tidning ibland.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

Haha, tänkte exakt samma sak. PCGAMER eller PC för alla.

In med skivan och öppna upp datorn för all världens bloat i form av freeware, shareware och demos.

På den tiden var det ju faktiskt vettigt, det hade inte direkt varit populärt att tanka 50mb demos på 56k modemet hemma...
Var även flitig köpare av Playstationtidningen, vad den nu hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Jag minns att jag såg fram emot dessa nått otroligt när jag var yngre. Skivorna var fantastiskt trevliga. Finns det nått arkiv där alla skivor är upplagda? Hade varit kul att gå igenom dessa igen

Precis så kände jag med när jag var yngre. Älskade att starta upp dessa skivor och testa demos och massa program.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Klart det är vemodigt! Men det är f-n ingen som köper tidningar längre! Speciellt inte när de kostar närmare hundringen.
Sen ska e ligga o skräpa någonstans trots att man aldrig mer kommer bläddra i dem mer.
Reklamfinansierade siter är det som gäller nuförtiden. Kan inte SVT göra ett spel magazin på sin sida nu när de drar på skatten.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt

Första åren köpte jag tidiningen som lösnummer men har varit prenumerant i 20+ år och har alltid sett fram emot när tidiningen kommit, fortfarande samma härliga, ivriga glädje att lägga sig ner och läsa den.

Det var tack vare PC Gamer och deras demo-CD's som jag fick upp ögonen för Heroes of Might and Magic III, som sedan blev ett av mina allra största favoritspel genom tiderna, för att ge ett exempel vad tdingen betytt för mig.

Blir tomt utan PC Gamer att se fram emot.

Permalänk
Medlem

PC-gamer var guld innan internet blev allt för lättillgängligt och när vi alla hade CD-läsare i våra datorer

Permalänk
Medlem

Men PC GAMER finns kvar ändå!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Pojkrumsnostalgi! Prenumererade under Bennet-dynastin och delar av Darthberg-dynastin under glansdagarna. Uppskattade humorn och självdistansen, förmågan att skilja på seriositet och allvar genom måttfullt (nåja) tramsande i ett professionellt format, särdrag som ju faktiskt kommit starkt på Swec under @UndaC till glädje för åtminstone mig.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Prenumererade några år men sen slutade jag då tidningen började levereras ej inplastad som den hade gjort innan så det slutade med att tidningen kom skrynklig och trasig. Sånt ville jag inte betala för. Nu läser man ändå allt på nätet. Tidningen man läst på skithuset har ersatts med att man sitter o blippar på mobilen istället...

Permalänk
Medlem

Mycket tråkiga nyheter. Jag har själv aldrig prenumererat men som ung snodde jag ofta från brorsan som gjorde och läste hans nummer. Minns speciellt deras speciella humor som genomsyrade deras nummer, i såväl artiklar som recensioner. Deras DVD:er med demos var uppskattade när vi bodde på landet med enbart 56k-modem och inte riktigt möjligheter att tanka vare sig demos eller patchar. En institution går härmed i graven. Må den vila i frid!

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en polare som prenumererade på PC gamer och jag på Highscore sedan bytte vi efter en vecka eller så. Highscore urartade till en mjukporrblaska innan den försvann.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ghoti:

Pojkrumsnostalgi! Prenumererade under Bennet-dynastin och delar av Darthberg-dynastin under glansdagarna. Uppskattade humorn och självdistansen, förmågan att skilja på seriositet och allvar genom måttfullt (nåja) tramsande i ett professionellt format, särdrag som ju faktiskt kommit starkt på Swec under @UndaC till glädje för åtminstone mig.

<3

Förstår att det inte faller alla i smaken men, det är roligare när man har roligt

Visa signatur

240p är livet