Intel röjer specifikationer för mobila Xe-HPG

Permalänk
Melding Plague

Intel röjer specifikationer för mobila Xe-HPG

Dokumentation för systembyggare förklarar vilka utföranden som gäller spelorienterade DG2, som framöver också når marknaden i form av instickskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja Intel när det kommer till sånt här! Mer konkurrens är det vi konsumenter behöver!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Ja mer konkurrens är bra. Samtidigt om de ej använder sig av samma tekniker så blir det mycket jobb och mycket overhead kod som förstör. Vi har nu Intel och AMD, snart kommer Intel in på denna grafikkortmarknad. Och om jag gissar rätt så kommer nästa Apple TV bli en mediamaskin utan dess like, där man både kan kolla på film och spela större spel.

Detta leder till 4st grafikprocessor-tillverkare som ej som ej samarbetar och många spel ska fungera på de alla utan att koden ändras altförmycket.

Permalänk

Förr var det väl mest prestanda och energieffektivitet det talades om när det kom till grafikkort. Nu är det mest tillgänglighet som är viktigt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Citat:

150 watt – i samma härad som Nvidias mobila Geforce RTX 3080. Med en föreslagen prestandanivå i närheten av RTX 3070 antyder detta att energieffektivitet inte nödvändigtvis är Xe-HPG-familjens starkaste sida.

Har det talats om prestanda i nivå med bärbara eller stationära RTX 3070? Om det sistnämnda, så är väl 150W ganska väldigt bra?

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Förr var det väl mest prestanda och energieffektivitet det talades om när det kom till grafikkort. Nu är det mest tillgänglighet som är viktigt.

Ja komisk, men en 3:e aktör förbättrar detta. Jag vet inte hur många elektronikprylar det senaste där jag inte har valt den jag helst ville ha, utan jag fick begränsa mig till vad som fanns i lagret och ta någon som jag inte lika gärna ville ha. (2st laptops, en skrivare kommer jag på)

Permalänk
Medlem

Intels satsning är ju extremt välkommen i dessa tider, håller tummarna även drivisarna kommer vara någorlunda i paritet med Röd/Gröna röran så inte avvakta en tid blir ett alternativ!

Vore så tråkigt om intels lösning mestadels blir ett OEM alternativ...

Korten behövs liksom snarast på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja komisk, men en 3:e aktör förbättrar detta. Jag vet inte hur många elektronikprylar det senaste där jag inte har valt den jag helst ville ha, utan jag fick begränsa mig till vad som fanns i lagret och ta någon som jag inte lika gärna ville ha. (2st laptops, en skrivare kommer jag på)

Du har ju i grunden rätt då de inte använder sina egna foundries för dessa kretsar, vart avsevärd skillnad om de tillverkat dem själva. Men hade deras noder varit tillräckligt bra hade vi inte haft ett Amd som kan konkurrera som de gör idag heller så vet i tusan om vi inte ska va glada endå.

Permalänk

Det blir intressant att se vad mining prestandan blir på dessa.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja mer konkurrens är bra. Samtidigt om de ej använder sig av samma tekniker så blir det mycket jobb och mycket overhead kod som förstör. Vi har nu Intel och AMD, snart kommer Intel in på denna grafikkortmarknad. Och om jag gissar rätt så kommer nästa Apple TV bli en mediamaskin utan dess like, där man både kan kolla på film och spela större spel.

Detta leder till 4st grafikprocessor-tillverkare som ej som ej samarbetar och många spel ska fungera på de alla utan att koden ändras altförmycket.

Det är ju det som API'er är till för, opengl, Vulkan, DirectX, Metal.
Är ju upp till intel att stödja dessa i mjuk och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har det talats om prestanda i nivå med bärbara eller stationära RTX 3070? Om det sistnämnda, så är väl 150W ganska väldigt bra?

150w är för den klenaste modellen om du kollar bilderna dock. Så inge vidare tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer en efterföljare till Intel 740, det är på tiden!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Är dessa bara för de mobila enheterna eller gäller det även instickskort på pci-e, Ska bli intressant när de dyker upp & dessutom intressant att de gör de mer lukrativa kretsarna för datahallar själva men låter tsmc göra spelkorten på 6nm ska bli intressant att se prestandaskillnader (om intels kort är bättre än tsmc s, om det bara handlar om pris eller ? hoppas de släpper dessa snart skulle behöva ett grafikkort.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Förr var det väl mest prestanda och energieffektivitet det talades om när det kom till grafikkort. Nu är det mest tillgänglighet som är viktigt.

Ja, kan Intel bara leverera kort som finns tillgängliga för köp är de redan där konkurrenskraftiga i dessa tider.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade ju varit skoj om de faktiskt kommit med några kretsar/kort för test också. Nu annonserar de mest olika modeller som ingen vet hur de kommer att prestera ändå.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!