Xiaomi presenterar egenutvecklad processor den 29 mars

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi presenterar egenutvecklad processor den 29 mars

Tar till kinesisk social media och haussar en uppföljare till 2017 års systemprocessor Surge S1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vågar man? Foliehatten säger "bakdörrar".

Permalänk
Medlem

Konkurrens är alltid trevligt. Det finns säkert bakdörrar i deras grejer, både från företaget och kinesiska myndigheter, men det är säkert fallet med det mesta nu för tiden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Fint med fler aktörer
Sen har vi USA att tacka med deras handelsblokad mot Huwaei mm så fler aktörer från Kina kommer att utveckla egna saker när dom inte kan lita på handeln.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Vågar man? Foliehatten säger "bakdörrar".

Alla kinesiska företag borde bojkottas av principskäl.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Och jag som såg bilden och trodde det var något nytt coolt spel.

Tji fick man.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Var väl bara en tidsfråga. När handelsblockader införs som hindrar Amerikanska bolag att sälja sina kretsar till Kina så blir det ytterligare ett incitament att de säkrar sin egen kretsförsörjning.
Visst skulle man inte bli förvånad om det hittas bakdörrar i dessa produkter, men det är tveksamt om de andra alternativen egentligen är något bättre.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det är väl få bakdörrar som skulle vara värre än kinesiska.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Att det inte finns Ericsson nallar att köpa skyller jag på alla som hoppade på Nokias design tåg pre millenium

Permalänk
Medlem

Huawei har sina egna utvecklade Kirin chip & redan i slutet av augusti 2020 gick det rykten att Xiaomi & Mediatek skulle ha ett samarbete så att Xiaomi får egen utveckling på halvledare.

Men ska bli spännande och se hur dessa presterar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Fint med fler aktörer
Sen har vi USA att tacka med deras handelsblokad mot Huwaei mm så fler aktörer från Kina kommer att utveckla egna saker när dom inte kan lita på handeln.

Självklart är det så dom Kinesiska företagen har många investera mycket i Mediatek.

Xiaomi krets ska vara samarbete med dom.

Honor har nästan uteslutande Mediatek chip i sina nya telefoner & sett Vivo & Oppo också med Mediatek chip.

Varit rykten att Mediatek kan tänkas bygga en fabrik i Kina & Huawei ryktas satsat en del in i detta för att lösa deras kris sedan dom blockat dom från Tsmc.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Huawei har sina egna utvecklade Kirin chip & redan i slutet av augusti 2020 gick det rykten att Xiaomi & Mediatek skulle ha ett samarbete så att Xiaomi får egen utveckling på halvledare.

Men ska bli spännande och se hur dessa presterar

Jag tänkte mer att kanske Huawei borde ha några ingenjörer över, och kanske en och annan idé hur man ska få till en bra krets (med tanke på deras sista ARM64-designer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Alla kinesiska företag borde bojkottas av principskäl.

Bara kinesiska företag, eller allt som produceras i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte mer att kanske Huawei borde ha några ingenjörer över, och kanske en och annan idé hur man ska få till en bra krets (med tanke på deras sista ARM64-designer)

Det är inte helt omöjligt heller.

Men med den rådande situationen mellan Kina & Usa så tror jag inte dom skulle gå ut med officiellt uttalande om dom hade löst kretsbristen & fått till egen tillverkning i Kina.

För hade dom gjort detta hade Usa försökt motarbeta detta till fullo.

Tråkigt att det blivit sådan upptrappning som bara verkar förvärras efter senaste mötet i Alaska som jag försökt följa från både Amrekanska & Kinesiska media så man får höra bådas åsikter.

Men helt säker att Kina jobbat på att lösa egen kretstillverkning sedan sanktionerna blev beslutat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara kinesiska företag, eller allt som produceras i Kina?

Beror på om du vill ha en utmaning eller inte. Kinesiska företag är lätt att bojkotta och är därför något som ALLA klarar av. Om du däremot syftar på "Made in China" eller produkter som produceras i andra länder men innehåller minst en kinesisk komponent så blir det helt klart svårare, men inte omöjligt. Det blir komplicerat när det t.ex. står att en tröja tillverkas i ett annat land, men bomullen kommer från kinesiska slavfält. Man borde åtminstone sträva efter att inte handla något som är producerat i Kina, och som tur är så blir alternativen fler i takt med att företagen flyttar sina produktioner från Kina.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Aldrig haft strul med mina Yeelights, Roborocks eller Redmi produkter. Blir också svinbilligt inom EU om "china"butikerna har Xaoimi lager i Frankrike, Nederländerna osv. Bra produkter för pengarna och telefonerna är tillräckligt populära för att byta operativ.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jonas79:

Varit rykten att Mediatek kan tänkas bygga en fabrik i Kina & Huawei ryktas satsat en del in i detta för att lösa deras kris sedan dom blockat dom från Tsmc.

Spännande, ska Mediatek börja med egen tillverkning, menar du? De tillverkar allt högpresterande hos TSMC i nuläget och är 100% fabless.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Beror på om du vill ha en utmaning eller inte. Kinesiska företag är lätt att bojkotta och är därför något som ALLA klarar av. Om du däremot syftar på "Made in China" eller produkter som produceras i andra länder men innehåller minst en kinesisk komponent så blir det helt klart svårare, men inte omöjligt. Det blir komplicerat när det t.ex. står att en tröja tillverkas i ett annat land, men bomullen kommer från kinesiska slavfält. Man borde åtminstone sträva efter att inte handla något som är producerat i Kina, och som tur är så blir alternativen fler i takt med att företagen flyttar sina produktioner från Kina.

Det finns många och oförståliga problem i världen orsakade av människor.
Jag förstår att du vill fokusera på nationen Kina eftersom det är populärt nu men det är att blunda för allt annat.
Ryssland, Polen och och Ungern borde då också helt bojkottas tex.

När Sverige levererar vapen till diktaturer för att vi vill tjäna pegnar är väl heller inte så eftertänksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Spännande, ska Mediatek börja med egen tillverkning, menar du? De tillverkar allt högpresterande hos TSMC i nuläget och är 100% fabless.

Bara rykten som florerat sedan Huawei blev utestängda från Tsmc att dom ska börja egen tillverkning i Kina tillsammans med inhemska aktörer.

Med tanke på alla pengar Kinesiska aktörer pumpat in i Mediatek senaste tiden tror jag dom gör det av en anledning.

Men frågan är som sagt om dom kommer gå ut med det officiellt med tanke på det allt upptrappade läget mot USA.

Nda kan säkert användas i olika syften kan jag tänka mig.

Första ryktena på Xiaomi egna kretsar såg jag i augusti 2020 & enligt dessa sa dom samarbete med Mediatek men rykten stämmer inte alltid.

Nya Honor har enbart använt Mediatek egna kretsar sedan dom blev fristående företag.

Huawei har använt Mediatek tidigare vid samarbeten som jag förstått detta & Oppo & Vivo har telefoner med deras kretsar så något jag reagerat på som följer Kinesiska uppdateringar från lojala fans i Kina.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det finns många och oförståliga problem i världen orsakade av människor.
Jag förstår att du vill fokusera på nationen Kina eftersom det är populärt nu men det är att blunda för allt annat.
Ryssland, Polen och och Ungern borde då också helt bojkottas tex.

När Sverige levererar vapen till diktaturer för att vi vill tjäna pegnar är väl heller inte så eftertänksamt.

Aldrig populärt att diskutera känsliga uppgifter för ens egna nation som att Sverige gynnats av att få sälja vapen till Saudiarabien & starta friskolor där medans Usa roffa åt sig Olja via deras samarbete där.

Media i Sverige rapportera inget om detta utan här ligger locket på.

Eller att flera anställda från Ericsson i Usa varit & spionera på Huawei i Sydafrika & även mutat vissa anställda inom företaget & var upp en artikel om detta i Dagens Nyheter.

Min misstanke är självklart att dom ville åt 5g teknik för att kunna förbättra sina egna produkter.

Ganska komiskt att USA kan tänka sig att sno Kinesiska 5g innovationer medans man samtidigt stänger dom ute från 5G nätverk & köper sig in i Svenska Ericsson som dock Usa ökat sitt ägande inom.

Dock inte sett någon uppföljning på denna artikel om det ledde till något åtal mot dom anklagade inom Ericsson.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tar till kinesisk social media och haussar en uppföljare till 2017 års systemprocessor Surge S1.

Läs hela artikeln här

Till er som tror att det bara är Kina som spionerar är det fakta eller bara något man har trummat in i huvudet?...Om man blir ljugen inför tillräckligt så tror man till slut att det är sanningen. Ni har väl inte glömt bort Eric Snowden..Eller att USA spionerade på Angela Merkel?. Huawei äger 5G licensen så alla som använder den måste betala för att använda den, varför är det ingen som säger att det finns bakdörrar där om det nu skulle vara sant?...Jag betvivlar sannings halten i detta påstående. Undrar hur USA president kan tvinga Stora företag att inte låta Huawei få använda Google om dom inte är knutna till Staten som Kina anklagas för, ingen fakta har presenteras som stödjer USAs påstående överhuvud taget?, jag lovar hade dom haft det så hade dom stämt Huawei för länge sedan!. Jag försvarar ingen men rätt ska vara rätt. Logiken säger ju att dom inte kan spionera på alla i hela världen...Dessutom varför skulle någon förutom Google och Twitter, Instagram vilja kolla mitt tråkiga liv där jag bara smsar barnen och Tanten lol, eller inköpslistan till matbutiken =P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke66:

Till er som tror att det bara är Kina som spionerar är det fakta eller bara något man har trummat in i huvudet?...Om man blir ljugen inför tillräckligt så tror man till slut att det är sanningen. Ni har väl inte glömt bort Eric Snowden..Eller att USA spionerade på Angela Merkel?. Huawei äger 5G licensen så alla som använder den måste betala för att använda den, varför är det ingen som säger att det finns bakdörrar där om det nu skulle vara sant?...Jag betvivlar sannings halten i detta påstående. Undrar hur USA president kan tvinga Stora företag att inte låta Huawei få använda Google om dom inte är knutna till Staten som Kina anklagas för, ingen fakta har presenteras som stödjer USAs påstående överhuvud taget?, jag lovar hade dom haft det så hade dom stämt Huawei för länge sedan!. Jag försvarar ingen men rätt ska vara rätt. Logiken säger ju att dom inte kan spionera på alla i hela världen...Dessutom varför skulle någon förutom Google och Twitter, Instagram vilja kolla mitt tråkiga liv där jag bara smsar barnen och Tanten lol, eller inköpslistan till matbutiken =P.

Det handlar om att det är enklare att se världen som svartvit/braOchDålig etc... jobbigt att behöva leta upp de riktigt bra sakerna och se allt det mörkgråa som kryper in från alla håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det finns många och oförståliga problem i världen orsakade av människor.
Jag förstår att du vill fokusera på nationen Kina eftersom det är populärt nu men det är att blunda för allt annat.
Ryssland, Polen och och Ungern borde då också helt bojkottas tex.

När Sverige levererar vapen till diktaturer för att vi vill tjäna pegnar är väl heller inte så eftertänksamt.

Fast nu handlade nyheten om ett kinesiskt företag och inte ett ryskt, polskt eller ungerskt. Och att bojkotta svenska företag för att Bofors säljer vapen till diktaturer känns lite väl skevt. Ska man inte ens kunna handla på ICA? Att folk bojkottar Kina beror på saker som att störa världsordningen, folkmord och politiska hot mot individer såväl som länder (inkl Sverige) för att vara oliktänkande eller inte vilja göra som Nalle Puh vill.

I ett fritt land så visar man sitt missnöje genom att demonstrera, men när den möjligheten inte finns, pga att det är olagligt, så får man ta till andra medel, och en bojkott är ett av många medel för att plocka ner det hybrisdrabbade kommunistiska parti från skyarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fast nu handlade nyheten om ett kinesiskt företag och inte ett ryskt, polskt eller ungerskt. Och att bojkotta svenska företag för att Bofors säljer vapen till diktaturer känns lite väl skevt. Ska man inte ens kunna handla på ICA? Att folk bojkottar Kina beror på saker som att störa världsordningen, folkmord och politiska hot mot individer såväl som länder (inkl Sverige) för att vara oliktänkande eller inte vilja göra som Nalle Puh vill.

I ett fritt land så visar man sitt missnöje genom att demonstrera, men när den möjligheten inte finns, pga att det är olagligt, så får man ta till andra medel, och en bojkott är ett av många medel för att plocka ner det hybrisdrabbade kommunistiska parti från skyarna.

Det där med Världsordningen är det jag stör mig mest på!, vem har rätt att bestämma det?, vart står det skrivet?, vem säger att Kineser inte är nöjda?. Hur stor del av 1,3 Miljarder Kineser är emot sin ledare?, hade det vart alla hade blivit rätt trång på himmelska fridens torg vore kul att se på nåt sjukt sätt =P. Nej jag är inte Kinas sida men som vanligt var är dom riktiga bevisen?. Men nu finns det ju viktigare saker i alla fall för oss Gamers...Var sjutton är våra Grafikkort?...=P

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

När Sverige levererar vapen till diktaturer för att vi vill tjäna pegnar är väl heller inte så eftertänksamt.

Det blir ganska fånigt att jämföra det med landet som krossat demokratin i Hong Kong och stoppar muslimer i omskolningsläger.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Meantek Något som iallafall är bekräftat är att Samsung ska tillverka Kirin 9000L till Huawei om du missat denna nyheten.
https://www.gizmochina.com/2021/03/20/multiple-sources-hint-a...

The unannounced Kirin 9000L is said to be manufactured using Samsung’s 5nm EUV process. The chipset is slightly inferior to the two TSMC models manufactured earlier on, considering its setup.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Det är väl få bakdörrar som skulle vara värre än kinesiska.

Du får gärna motivera, såvida du inte var sarkastisk

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke66:

Till er som tror att det bara är Kina som spionerar är det fakta eller bara något man har trummat in i huvudet?...Om man blir ljugen inför tillräckligt så tror man till slut att det är sanningen. Ni har väl inte glömt bort Eric Snowden..Eller att USA spionerade på Angela Merkel?. Huawei äger 5G licensen så alla som använder den måste betala för att använda den, varför är det ingen som säger att det finns bakdörrar där om det nu skulle vara sant?...Jag betvivlar sannings halten i detta påstående. Undrar hur USA president kan tvinga Stora företag att inte låta Huawei få använda Google om dom inte är knutna till Staten som Kina anklagas för, ingen fakta har presenteras som stödjer USAs påstående överhuvud taget?, jag lovar hade dom haft det så hade dom stämt Huawei för länge sedan!. Jag försvarar ingen men rätt ska vara rätt. Logiken säger ju att dom inte kan spionera på alla i hela världen...Dessutom varför skulle någon förutom Google och Twitter, Instagram vilja kolla mitt tråkiga liv där jag bara smsar barnen och Tanten lol, eller inköpslistan till matbutiken =P.

Kan det bero på att dom anställda äger aktier i företaget & finns en bok med antal aktier alla Huawei anställda har.

Dom har valt detta sättet för att då är alla anställda delaktiga i besluten som ska tas framåt & alla känner att det berör en själv.

Är en Japan som gjort en dokumentär i 3 delar om Huawei pga sanktionerna så man får en inblick i företaget.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke66:

Till er som tror att det bara är Kina som spionerar är det fakta eller bara något man har trummat in i huvudet?...Om man blir ljugen inför tillräckligt så tror man till slut att det är sanningen. Ni har väl inte glömt bort Eric Snowden..Eller att USA spionerade på Angela Merkel?. Huawei äger 5G licensen så alla som använder den måste betala för att använda den, varför är det ingen som säger att det finns bakdörrar där om det nu skulle vara sant?...Jag betvivlar sannings halten i detta påstående. Undrar hur USA president kan tvinga Stora företag att inte låta Huawei få använda Google om dom inte är knutna till Staten som Kina anklagas för, ingen fakta har presenteras som stödjer USAs påstående överhuvud taget?, jag lovar hade dom haft det så hade dom stämt Huawei för länge sedan!. Jag försvarar ingen men rätt ska vara rätt. Logiken säger ju att dom inte kan spionera på alla i hela världen...Dessutom varför skulle någon förutom Google och Twitter, Instagram vilja kolla mitt tråkiga liv där jag bara smsar barnen och Tanten lol, eller inköpslistan till matbutiken =P.

Klassiskt whataboutism. Fungerar inte...
Problemet med kina är att de tycker de är i krig med västvärlden. Kriget handlar om pengar och makt. De tänker vinna kriget med alla till medel stående bud. De saknar helt det vi kallar etik och moral, man går över lik om det krävs för att nå sina mål

Vi måste förstå detta i väst och lära oss hantera kina. Den massövervakning kina bedriver, de studenter/arbetskraft de sprider över världen som spionerar/ den propagandamaskin som rullar på osv., det är en del av detta.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Klassiskt whataboutism. Fungerar inte...
Problemet med kina är att de tycker de är i krig med västvärlden. Kriget handlar om pengar och makt. De tänker vinna kriget med alla till medel stående bud. De saknar helt det vi kallar etik och moral, man går över lik om det krävs för att nå sina mål

Vi måste förstå detta i väst och lära oss hantera kina. Den massövervakning kina bedriver, de studenter/arbetskraft de sprider över världen som spionerar/ den propagandamaskin som rullar på osv., det är en del av detta.

Peka på något kinesiskt propaganda är du snäll, vart kan du läsa sånt?
Eller du menar alla positiva nyheter om Kina är propaganda kanske? såna nyheter är ganska få, SVT/DN/Aftonbladet levererar inga positiva nyheter iaf.

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit