AMD Radeon RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Powercolor reference 6700xt kort igår från Inet ,40 fick det i Sverige.Tror jag beställde det på mellan 5 till 10 sekunder. Kan därmed pensionera mitt gtx 670. Kan hända att jag blir en scalper längre fram om mitt beställda rtx 3080 hittar hem. Tills dess skall jag undra om mina kassa ögon verkligen ser skillnaden på 2k och 4k. Med tiden hoppas jag att priser blir mer humana kanske en intel gpu lurar kring hörnet. Vaccinen och sommaren kanske gör att alla med gpu drömmar får andra drömmar. Min dator har varit installerad rengjord och spelklar i över 20 timmar men är orörd trots att det finns två gamers i familjen. Till helgen tror jag att det sjunkit in att man har en 2k gpu i datorn så att man kan köra flygsim och de nyare spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, men känns ju sjukt att det ska ha triplats eller fyrdubblats sedan dess, eller? Vad är det som gjort att priserna ser ut som de gör jämfört med för 8 år sedan?

Kostnaderna för tillverkning har helt enkelt gått upp. Dels har GPU kretsarna blivit större samt att priset per wafer är högre. Sen har kostnaderna för DRAM inte sjunkit lika snabbt som mängden gått upp. Korten drar också mer och behöver dyrare strömförsörjning/kylning osv.

Sen om vi tar 5870 och GTX 580 specifikt. Svenska kronan var betydligt starkare mot dollarn för 10 år sedan. Framförallt Q4 2010 när GTX 580 kom och USD var nere under 7 kronor, för att sedan under 2011 sjunka ytterligare ända ner till 6 kronor. GTX 580 hade ett lanseringspris på $499 och det hade förmodligen blivit runt 6k med dagens växelkurs, sen ska inflation läggas till på det.

Permalänk
Medlem

Har någon testat Resizable BAR med Intel och ett RX kort ?

För såg dem hade lagt upp en bios uppdatering till mitt kort som är ett Z370 den som jag har i sign.
Kollade upp Asus Maximus hero z390, där hade det inte dykt upp ngn bios.

Borde väl dyka upp på alla moderkort kan man tycka ..
Eller så släpps det bara till high end kort, tycker ju att Asus Hero borde vara en av de första.

Ska bli kul att testa och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har någon testat Resizable BAR med Intel och ett RX kort ?

För såg dem hade lagt upp en bios uppdatering till mitt kort som är ett Z370 den som jag har i sign.
Kollade upp Asus Maximus hero z390, där hade det inte dykt upp ngn bios.

Borde väl dyka upp på alla moderkort kan man tycka ..
Eller så släpps det bara till high end kort, tycker ju att Asus Hero borde vara en av de första.

Ska bli kul att testa och se om det blir någon skillnad

Det väll endå bara supportad med ryzen 3000 och ryzen 5000 och inte med intel ? Har iallfall tästad det med min ryzen 5 3600 och rx 6700 xt och får ungefär 5% mer prestanda i vissa spel så ingen stor skillnad men iallafall något.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Nej.
Inte längre. Fungerar även på Intel platform.
Så inte längre exklusiv till Ryzen!

https://overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/resizable_bar_t...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, men känns ju sjukt att det ska ha triplats eller fyrdubblats sedan dess, eller? Vad är det som gjort att priserna ser ut som de gör jämfört med för 8 år sedan?

Känner du inte till att det råder komponentbrist och mining hysteri?

Hade det inte varit denna extrema obalans i tillgång och efterfrågan så hade nog Nvidas riktpriser varit relevanta/gällande i butik. Och då blir priserna helt plötsligt ofta rätt rimliga (när man tar hänsyn till inflation, kronkurs och ökade tillverkningskostnader).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Känner du inte till att det råder komponentbrist och mining hysteri?

Hade det inte varit denna extrema obalans i tillgång och efterfrågan så hade nog Nvidas riktpriser varit relevanta/gällande i butik. Och då blir priserna helt plötsligt ofta rätt rimliga (när man tar hänsyn till inflation, kronkurs och ökade tillverkningskostnader).

Jo, det är klart jag vet. Men när ett toppkort kostar 4 gånger så mycket nu som ett toppkort då, så känns det skevt bara. Jag fattar bara inte att det finns idioter som betalar 2 000-3 000 kronor mer för ett grafikkort än vad det är värt, bara för att ha det senaste. Å andra sidan så får väl just de idioterna skylla sig själv om de är beredd att gynna scalpers bara för att ha ett grafikkort.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Jo, det är klart jag vet. Men när ett toppkort kostar 4 gånger så mycket nu som ett toppkort då, så känns det skevt bara. Jag fattar bara inte att det finns idioter som betalar 2 000-3 000 kronor mer för ett grafikkort än vad det är värt, bara för att ha det senaste. Å andra sidan så får väl just de idioterna skylla sig själv om de är beredd att gynna scalpers bara för att ha ett grafikkort.

Det blir skevt när tillgång och efterfrågan är helt skev.

Men ja, det blir ju inte bättre av idioterna som gynnar scalpers, väldigt sant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Jo, det är klart jag vet. Men när ett toppkort kostar 4 gånger så mycket nu som ett toppkort då, så känns det skevt bara. Jag fattar bara inte att det finns idioter som betalar 2 000-3 000 kronor mer för ett grafikkort än vad det är värt, bara för att ha det senaste. Å andra sidan så får väl just de idioterna skylla sig själv om de är beredd att gynna scalpers bara för att ha ett grafikkort.

Lite trist att kalla människor "idioter" som är beredda att betala mer för något - än vad man själv tycker det är värt.

Jag gissar på att fler människor kan tänka sig betala mer för grafikkort nu pga:
- Covid (andra evenemang/aktiviteter inställda samt sitter hemma mer = värdesätter tiden mer vid datorn och kan därmed betala mer)
- Mining (Om du ändå kan tjäna ihop priset på kortet med tiden så antar jag att man kan betala mer)

Men självklart hade det vart kanon med lägre priser på grafikkort, precis som med mycket annat

Permalänk
Medlem

Man kan räkna på så många olika sätt också.

Om jag tar min gamla dator, med en Phenom II X4 965 och ett HD 5870, som exempel. Den var dyr för sin tid, men den var min huvuddator i nio år och slår man ut kostnaden på hela tiden så blir månadskostnaden blyga 150 kronor. Använder den dock fortfarande som kontorsdator vid behov så det blir egentligen ännu mindre.

Min nuvarande dator är inte så gammal och jag uppgraderade av två skäl. Jag skaffade ett VR-headset, något jag inte hade i åtanke när jag byggde den och mitt 5700 XT var lite för klent för att driva det. Dessutom har jag börjat leka runt lite med videoredigering och 3D så både en snabbare processor med fler kärnor och ett bättre grafikkort kändes motiverade just nu. Att jag dessutom kunde sälja de jag bytte ut för nästan samma pris jag betalade för dem gjorde att det egentligen inte kostade mig så mycket extra. Nu går det inte att sia om framtiden men jag ser inte att jag kommer uppgradera något de närmsta 2-3 åren i alla fall så slår jag ut totalkostnaden på den tiden så blir den inte särskilt hög ändå. Vi får väl se när den dagen kommer.

Alla har säkert olika motiv för varför man köper trots de höga priserna. Jag har mina och känner inte att jag behöver ursäkta dem då jag dels kände behovet och dessutom att jag hade råd. Nu hade jag ändå lite tur i oturen och fick mitt 6800 XT för ett pris som är långt under vad de kostar idag. Folk får kalla mig idiot om de vill, detta är min hobby och jag vet människor som spenderar oerhört mycket mer pengar på sina hobbies utan att någon ser ner på dem. Tror det säger mer om den som sätter epitet som "idiot" på andra än vad det säger om de som får dem satta på sig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Lite trist att kalla människor "idioter" som är beredda att betala mer för något - än vad man själv tycker det är värt.

Jag gissar på att fler människor kan tänka sig betala mer för grafikkort nu pga:
- Covid (andra evenemang/aktiviteter inställda samt sitter hemma mer = värdesätter tiden mer vid datorn och kan därmed betala mer)
- Mining (Om du ändå kan tjäna ihop priset på kortet med tiden så antar jag att man kan betala mer)

Men självklart hade det vart kanon med lägre priser på grafikkort, precis som med mycket annat

Än om det är tråkigt att behöva uttrycka mig så, står jag fast vid hur jag uttryckte mig. Jag ser det som enormt egoistiskt för det stjälper för bra många fler än det hjälper. Jag undrar hur många datorbyggen som står stilla för vissa bara för att andra köper 5, 10, 15 grafikkort för att sätta i en miningrig eller scalpa dom. Men nu ska ju inte jag köpa ett nytt kort men jag vet andra som försöker och vilken enorm besvikelse och irritation som uppstått för dom p.g.a detta. Men det ska ju köpas av någon I guess.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man kan räkna på så många olika sätt också.

Om jag tar min gamla dator, med en Phenom II X4 965 och ett HD 5870, som exempel. Den var dyr för sin tid, men den var min huvuddator i nio år och slår man ut kostnaden på hela tiden så blir månadskostnaden blyga 150 kronor. Använder den dock fortfarande som kontorsdator vid behov så det blir egentligen ännu mindre.

Min nuvarande dator är inte så gammal och jag uppgraderade av två skäl. Jag skaffade ett VR-headset, något jag inte hade i åtanke när jag byggde den och mitt 5700 XT var lite för klent för att driva det. Dessutom har jag börjat leka runt lite med videoredigering och 3D så både en snabbare processor med fler kärnor och ett bättre grafikkort kändes motiverade just nu. Att jag dessutom kunde sälja de jag bytte ut för nästan samma pris jag betalade för dem gjorde att det egentligen inte kostade mig så mycket extra. Nu går det inte att sia om framtiden men jag ser inte att jag kommer uppgradera något de närmsta 2-3 åren i alla fall så slår jag ut totalkostnaden på den tiden så blir den inte särskilt hög ändå. Vi får väl se när den dagen kommer.

Alla har säkert olika motiv för varför man köper trots de höga priserna. Jag har mina och känner inte att jag behöver ursäkta dem då jag dels kände behovet och dessutom att jag hade råd. Nu hade jag ändå lite tur i oturen och fick mitt 6800 XT för ett pris som är långt under vad de kostar idag. Folk får kalla mig idiot om de vill, detta är min hobby och jag vet människor som spenderar oerhört mycket mer pengar på sina hobbies utan att någon ser ner på dem. Tror det säger mer om den som sätter epitet som "idiot" på andra än vad det säger om de som får dem satta på sig.

Jo, men nu köpte ju inte du ett kort ur händerna på någon som sålde det för flera tusenlappar mer än vad det är värt och du sätter grafikkortet till användning för att du hade nytta av det, mer än endast "för att". Att folk köper kort har jag inte sagt någonting om, men köper man av en scalper hjälper man bara den personen med omsättning så att denne kan fortsätta hålla priserna höga tills det lugnar ner sig. Det är bara min åsikt och ingen behöver dela den. Jag ska inte köpa en ny dator personligen men många jag känner planerar på det men de har inte möjligheten just nu då kort
* Inte går att få tag i.
* Är så jävla dyra.

Sen är det väldigt intressant då folk som KÖPER av scalpers och sedan fortsätter klaga på priserna själva.
Som sagt bara min reflektion och åsikt men... ah, tråkigt att alla andra som försöker ta sig in i hobbyn inte har råd med det.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jaha, detta var mindre skoj. Fick hem ett ex med riktigt otrevlig coil whine.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaha, detta var mindre skoj. Fick hem ett ex med riktigt otrevlig coil whine.

Jävlar vad surt... Väntat länge?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Jävlar vad surt... Väntat länge?

Inte längre än någon annan antar jag. Men går ifrån ett kort med 0 whine och får nåt i denna nivå, det känns lite trist. Skam och klaga antar jag, får ge det ett par dagar och testa lite inställningar så får vi se.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Fått 6700XT Red Devil och installerat. Så förbannat snyggt kort, är knäpptyst och sval.

Fick en bra prestanda boost i spelen vs mitt gamla 1080.

Köpte det för 7749:-

Glad jag inte köpte det istället för 3070 som kostar ca 10k men såpas små skillnader..

Kul att även Resizable BAR funkar till mitt Z370

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Håller med om det. Under förra kryptovågen fanns det fortfarande vissa modeller i lager. Till och med under januari som var den värsta månaden gick det att köpa de sämre modellerna. Var främst AMDs kort och till mindre grad 1060 och 1070 som blev fullständigt slutsålda. Ändå var dessa inte alltför svåra att hitta om man kollade lagerstatus då och då. Själv lyckades jag köpa två 1070 till två byggen innan jul.

Nu tror jag inte heller att det är rättvist att lägga hela skulden på scalpers; om det fanns tillräckligt stort utbud skulle scalpers gå med förlust. Problemet är väl snarare att det råder en global brist på produktionskapacitet för avancerade kiselkretsar samtidigt som efterfrågan är extra hög då folk stannar hemma. Scalpers och miners gör det givetvis värre, men jag tror inte att det är grundorsaken till problemet. (Tycker dock fortfarande att scalpers är värdelösa insekter som välden kunde leva utan; de bidrar med absolut ingenting till världens utveckling. Miners ska åtminstone vara viktiga för kryptovalutorna om jag inte har förstått det fel).

Jag förstår inte varför inte Nvidia kan starta upp produktionen av 12 nm-kretsar (2000-serien) igen och sälja dem till reducerat pris, men jag antar att de inte skulle göra tillräckligt med vinst på det och hellre säljer skitdyra kort från 3000-serien.

Men nu tror jag inte längre det är scalpers som köper upp grafikkortslagren. +24 000 kr grafikkort går ju åt på några sekunder när de annonseras. På 7-8 månader gräver folk tillbaka den kostnaden och har ett gratis grafikkort om kursen inte faller för mycket eller svårighetgraden skjuter i höjden. "Sedan vet jag inte hur folk får ut fiat pengar för sina krypto eller vad skattmasen kräver tillbaka".

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]