Resident Evil: Village får systemkrav för PC/Windows

Permalänk
Melding Plague

Resident Evil: Village får systemkrav för PC/Windows

Capcom sätter en förhållandevis låg ribba där även enklare system kan driva spelet på bekostnad av ray tracing och detaljrikedom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4K och Ray Tracing i 60FPS utan DLSS eller liknande är imponerande. Men både RE2 och RE3 remake har ju varit snygga och skyhög FPS, så helt klart har de lyckats med deras motor. Ungefär som I'd Tech Engine till Doom/Wolfenstein som också har bra grafik och imponerande hög FPS.

Blir nog att köpa lite vuxenblöjor, en defebrilator och lira vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Produkt: Resident Evil 7 inkl. Google Stadia, Chromecast Ultra och frakt
Länk: https://stadia.google.com/store/details/c44439c4ee1741b383c93...
Kategori: Spel
Prisjakt: Pris: 749kr

Se här för ytterligare info.

Dold text

Om systemkraven känns betungande så finns det Stadia-alternativ ovan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har Capcom specificerat någonstans vilken typ av ray tracing som används i Village?

Permalänk

RE går alltid hem Bra spel!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Oh! Nåt att kanske nöta igenom. Körde typ halva RE2 remake sen rann det av nån anledning ut i sanden trots att jag tyckte det var bra. Har spanat in det här tidigare men hade glömt bort att det var på g.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Snusfri

Borde kunna få 60+ i 2160p med ultra och RTX on då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Borde kunna få 60+ i 2160p med ultra och RTX on då.

RE Village ser ut att vara AMD-stämplat, så förmodligen inget "RTX ON" där.

Permalänk
Medlem

Tusan. Kommer alltså bara att nå cirkus 50 FPS då med mitt billiga budgetkort á la 6800XT. Skämt åsido.

Jag ser alltid fram emot RE, då det förknippas med min barndom. Att det sedan släpps på min födelsedag gör ju att jag kan köpa ett spel till mig själv med gott samvete.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte hittat ett enda spel där Ray tracing ens kommer nära att vara värt det. Skillnaden är ju knapp märkbar, och sällan nödvändigtvis till det bättre.

Det bästa hittills är Control med alla reflektioner men det blir väldigt snabbt tröttsamt när varenda yta i byggnaden ser ut som att den är polerad av 15 pigga sommarjobbare under ett dygns tid.

Nä, speltillverkarna har långt kvar att jobba med Ray tracing innan jag personligen skulle överväga det. Än så länge är jag väldigt nöjd över att jag valde ett RX 6000-kort för överlag aningen bättre rasteriseringsprestanda/krona.

Också väldigt märkligt att de skriver ut massa fps hit och dit utan att beskriva vad dom använder Ray tracing till då det skiljer sig så enormt från spel till spel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Mycket snack om grafikkort, men är det någon annan som reagerat på ganska högt ställda krav på CPU'n, i7-8700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Det bästa hittills är Control med alla reflektioner men det blir väldigt snabbt tröttsamt när varenda yta i byggnaden ser ut som att den är polerad av 15 pigga sommarjobbare under ett dygns tid.

Jag vet inte hur mycket du spelat utav Control, men det är lite av meningen med Control att själva kontoret ser ut som det gör, det hör till storyn. Huset är inte människobyggt utan levande/kontrollerat, "vaktmästaren" är ju ett mysterie i sig självt också

Sedan finns det andra områden än bara byggnaden

Kan rekommendera att du kollar Ray Tracing i Metro samt att Wolfenstein har snygg implementation. Sedan är ju Resident Evil ett perfekt spel för Ray Tracing, där mörker och ljussättning är superviktigt för att öka skräckkändlan. Vill minnas att de pratade om det till RE2/3, något av dem när du springer runt i mörka korridorer med bara en ficklampa, men det gjordes tyvärr aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag vet inte hur mycket du spelat utav Control, men det är lite av meningen med Control att själva kontoret ser ut som det gör, det hör till storyn. Huset är inte människobyggt utan levande/kontrollerat, "vaktmästaren" är ju ett mysterie i sig självt också

Sedan finns det andra områden än bara byggnaden

Kan rekommendera att du kollar Ray Tracing i Metro samt att Wolfenstein har snygg implementation. Sedan är ju Resident Evil ett perfekt spel för Ray Tracing, där mörker och ljussättning är superviktigt för att öka skräckkändlan. Vill minnas att de pratade om det till RE2/3, något av dem när du springer runt i mörka korridorer med bara en ficklampa, men det gjordes tyvärr aldrig.

Ja jag får erkänna att jag aldrig spelade klart Control. Och visst var det lite fränt med så snygga reflektioner men min poäng var att det nästan blev lite mycket när alla ytor var så reflekterande.

Wolfenstein och Metro har jag spelat och tycker inte Ray tracing är något att hänga i granen i nån av dom. Men detta är ju självklart min personliga åsikt och jag inser också att vissa värdesätter Ray tracing betydligt mer.

Hade jag fått låta extra gnällig så hade jag mycket hellre lagt krutet på en grym HDR upplevelse än ray tracing för mörka ficklampespel :). Men visst, jag hoppas också att RT kommer vara skitbra i spelet så även jag får en anledning att slå på det nån gång

Sen om man vågar spela det över huvud taget är en helt annan fråga

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har fortfarande inte hittat ett enda spel där Ray tracing ens kommer nära att vara värt det. Skillnaden är ju knapp märkbar, och sällan nödvändigtvis till det bättre.

Det bästa hittills är Control med alla reflektioner men det blir väldigt snabbt tröttsamt när varenda yta i byggnaden ser ut som att den är polerad av 15 pigga sommarjobbare under ett dygns tid.

Nä, speltillverkarna har långt kvar att jobba med Ray tracing innan jag personligen skulle överväga det. Än så länge är jag väldigt nöjd över att jag valde ett RX 6000-kort för överlag aningen bättre rasteriseringsprestanda/krona.

Också väldigt märkligt att de skriver ut massa fps hit och dit utan att beskriva vad dom använder Ray tracing till då det skiljer sig så enormt från spel till spel.

Cyberpunk o dess skuggor tycker jag är ett jättefint exempel. Att saker nära marken ger skarpa skuggor medans hus osv längre bort ger suddigare skuggor på marken, ser assmutt ut imo!
Men sen är ju raytracing alltid till det bättre eftersom det är mer fysiskt korrekt (om målet är fotorealism då), o det oavsett om det kanske skulle råka se subjektiv sämre ut.
Personligen så tappar jag iaf hellre lite upplösning o några fps för att kunna slå igång raytracing. Dock så spelar jag ju knappt RTX-kort ändå, men OM jag skulle göra det så

Permalänk
Medlem

Blir att kolla på Pewdiepies Lets Play, jag är för feg för att spela det själv 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Minimum Specs

Jag har en AMD Fx-8350 och ett gtx 970. Tror ni det funkar fint? Jag tror jag kommer kunna spela på låga till vissa inställningar på medium

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt hype för det här spelet, Capcom har verkligen fått till det med RE7, REmake2 och nästan riktigt bra med REmake3! Håller tummarna för att de inte sjabblar till det här!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Fruktansvärt hype för det här spelet, Capcom har verkligen fått till det med RE7, REmake2 och nästan riktigt bra med REmake3! Håller tummarna för att de inte sjabblar till det här!

Lirade demot på PS5 och det gav en underbar försmak tycker jag!!!

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpas på release, det som visats so far har varit riktigt intressant och det kommer nog rulla på som en dröm.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lika bra med så hårda krav som möjligt, på så sätt kommer jag aldrig våga spela det med nerdragna gardiner och släckt lampa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg inget som såg ut som raytracing i PS5 demot dock (walkthroughs på Youtube), men det betyder ju inte att finaliserade versionen inte har det.

Dock så verkar Capcoms spelmotor vara bra optimerad, och de har duktiga grafiker så då blir det ett spel som ser bra ut även på mindre snabb hårdvara

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

1070 = 5700.......... ok?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kraven är för 1440p med ray tracing? 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har fortfarande inte hittat ett enda spel där Ray tracing ens kommer nära att vara värt det. Skillnaden är ju knapp märkbar, och sällan nödvändigtvis till det bättre.

Det bästa hittills är Control med alla reflektioner men det blir väldigt snabbt tröttsamt när varenda yta i byggnaden ser ut som att den är polerad av 15 pigga sommarjobbare under ett dygns tid.

Jag skrattade orimligt mycket åt detta när jag insåg att du slog huvudet på spiken. Hur fan kan allting vara så jävla polerat när man tänker efter.

Kanske låter lite som en gubbe, men det är intressant hur utveckligen av grafik har gått nu. Nu är vi nästan där att allting ser extremt verkligt ut, iallfall jämfört med bara 10 år sen. Problemen nu är snarare att just eftersom allt ser så verkligt ut (på de spel eller delar i spel vars design/intention är att se just så verkligt som möjligt) så hittar man annat som bryter immersion. Just ditt exempel "vem i hela världen polerar en byggnad sådär noggrant" tycker jag är ett bra exempel på det.
Det blir på nått sätt mer overkligt i det avseendet att det blir fel/konstigt än ifall spelet hade en mindre detaljerad/"verklighetstrogen" stil eller om man var mer selektiv med var man placerade dessa ultra-polerade ytor.

Just nu fnittrar jag av tanken att se små sommarjobbare gå runt i hela byggnaden med 20000 grit sandpapper i ena handen och fin mikrofibertrasa i andra handen.