Hur ofta råkar ni ut för olyckor i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vad är det för ålder på bilen? Det är ju en ganska rejäl avskrivning om något skulle hända och du inte har helförsäkring på den.

Jag jobbar faktiskt med försäkringar vid sidan av studierna, (främst bilförsäkringar, men man får ju en inblick i hur det fungerar). Vissa försäkringar är faktiskt svinvassa. På telefonen kör jag personligen en försäkring med 750 kronor självrisk och ingen avskrivning. Kostar ungefär 100 kronor månaden. Går telefonen sönder efter 2 eller 3 år får jag alltså en helt ny, (ofta senare modell än den jag hade), istället för ingenting. När telefonen kostar 10 000 - 14 000 kronor styck så blir det ju ganska snabbt värt om man klantar sig.

Hemförsäkring skrattar ju rent generellt åt elektronik.

vilken försäkring är det du har då? (telefonen).

Permalänk
Medlem

Har Hem-, bil-, olycksfall- och livförsäkring (två sistnämnda rabatterat genom facket). Allt utöver det är slöseri på pengar enligt mig.
Aldrig nyttjat någon försäkring förutom bilförsäkring än så länge, första gången för 16 år sedan när jag backade in i en bil och andra gången var för fyra år sedan när bilen blev ståendes längs e4an och fick ringa bärgare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag tappade en ny smartphone i betonggolvet på jobbet en gång, glaset blev som spindelväv, men bet ihop och använde den tills jag bytte ut den genom att ha en bit plast från en förpackning över glaset och det fungerade.
Jag är nog inte riktigt inom målgruppen för drulleförsäkringar, eftersom jag är en rätt tålmodig och försiktig typ.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Mjo, men samtidigt är det väl över 10 år också. Jag hade ett spillsäkert tangentbord, men kunde inte hitta något mekaniskt. Så det bytte jag bort pga det.

Ändra vanor hur? Ställer inga glas nära tangentbordet längre, men olyckor händer ändå. Vilket också är anledningen till att försäkringar finns. Räcker att man glömmer en gång.

Så kan man säkerligen tycka.
Jag själv har dock inte någon större lust att få högre premier på grund av sådant.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har man båt ska man absolut inte skippa båtförsäkring. Det finns i princip ingen övre gräns för skadebelopp om ens båt orsakar skada på annat. Vi snackar tiotals miljoner man kan bli skyldig i skadestånd om det vill sig riktigt illa. Med en försäkring täcks detta.

Försäkringen jag har täcker följande, bara som en fingervisning om vilka belopp det handlar om:
"Samlad försäkringssumma för varje skada
SEK 100.000.000,00 samlad försäkringssumma för person- och /eller sakskada.
SEK 80.000.000,00 Maximal täckning per person vid personskada
SEK 60.000.000,00 finansiella förluster"

Alltså upp till 100 miljoner!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har man båt ska man absolut inte skippa båtförsäkring. Det finns i princip ingen övre gräns för skadebelopp om ens båt orsakar skada på annat. Vi snackar tiotals miljoner man kan bli skyldig i skadestånd om det vill sig riktigt illa. Med en försäkring täcks detta.

Försäkringen jag har täcker följande, bara som en fingervisning om vilka belopp det handlar om:
"Samlad försäkringssumma för varje skada
SEK 100.000.000,00 samlad försäkringssumma för person- och /eller sakskada.
SEK 80.000.000,00 Maximal täckning per person vid personskada
SEK 60.000.000,00 finansiella förluster"

Alltså upp till 100 miljoner!

Nyfiken, vad kan man egentligen ha sönder som kostar så mycket? Typ om båten tar eld och drar med sig halva hamnen i lågorna? Men hamnarna har väl försäkring för sånt. Det kan väl inte ligga på enskilda båtägare. Om nån saknar försäkring skulle ju hamnen vara rökta, inte många som kan hosta upp de beloppen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nyfiken, vad kan man egentligen ha sönder som kostar så mycket? Typ om båten tar eld och drar med sig halva hamnen i lågorna? Men hamnarna har väl försäkring för sånt. Det kan väl inte ligga på enskilda båtägare. Om nån saknar försäkring skulle ju hamnen vara rökta, inte många som kan hosta upp de beloppen.

De som drabbas får normalt ersättning från sina försäkringsbolag, men försäkringsbolagen driver ju skulden vidare mot den part som orsakat skadan. I första hand till den partens försäkringsbolag, men finns ingen försäkring så blir man personligt ansvarig.

Det finns enskilda båtar som kostar många miljoner. I min hemmahamn finns det en båt som gissningsvis kostar 8-10 miljoner...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi hade en surfplatta som åkte i golvet för några år sen, 1500kr i självrisk sen fick vi ut 3600kr direkt efter ett samtal till folksam när självrisken var avräknad, försäkring till den skulle gått på drygt 1000kr när den köptes.

så nej köper aldrig några "extra" försäkringar då jag har drulle gratis genom facket.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade rejäl otur när jag skulle köpa ny TV.
Första TVn kom i småbitar.
Andra TVn fick katten för sig att hoppa upp och hänga sig fast på ovansidan tills TVn välte frammåt och slogs i bitar mot golvet.

Suck

Den första borde posten/bolaget du köpte varan täcka.

Den andra olyckan borde hemförsäkringen täcka.

Ofta så gör dom detta, men folk tror dom är oförsäkrade, detta är oftast INTE tillfället, alltid värd att gå långt för att kolla.

Jag trodde inte min hemförsäkring täckte ett dyrt test-instrument jag hade, men fick det råd att kolla, jovisst det gjorde försäkringen, jag hade köpt ett dyrt instrument begagnat - och ingen garanti fanns kvar, kollade med försäkringen och sade att det 1 vecka efter köp gick sönder. Försäkringen täckte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Den första borde posten/bolaget du köpte varan täcka.

Den andra olyckan borde hemförsäkringen täcka.

Ofta så gör dom detta, men folk tror dom är oförsäkrade, detta är oftast INTE tillfället, alltid värd att gå långt för att kolla.

Jag trodde inte min hemförsäkring täckte ett dyrt test-instrument jag hade, men fick det råd att kolla, jovisst det gjorde försäkringen, jag hade köpt ett dyrt instrument begagnat - och ingen garanti fanns kvar, kollade med försäkringen och sade att det 1 vecka efter köp gick sönder. Försäkringen täckte!

Första täckte Komplett.

Andra täcktes inte, efter som det inte var jag som orsakade skadan utan katten. Det var svaret jag fick från Folksam

Har numera drulle och kommer aldrig erkänna om det är jag eller katten som klantar mig xD

Permalänk
Medlem

Jag är försäkringarnas mardröm.

Jag är klantig, har dålig balans, skador och sjukdomar som gör att jag kan tappa saker eller ramla på saker, så jag har fullt försäkrat på precis allt i princip

2v efter att min nya tv för några år sedan kom hem, min fina sony av sista bästaste gamingtv på den tiden, inneboende hade besök och satte sig med rygg mot tv, det räckte tydligen för att den skulle gå åt skogen, inte så att han lutade sig emot eller nåt men bara ett lättare tryck

Jag själv har brutit mig, skurit mig, ramlat, you name it

Sista gången jag behövde nyttja försäkringen, var när ett av mina dyraste modelltåg åkte i golvet pga ett anfall av min jädra tremor plus panikattack, det var såpass traumatiskt för mig då det var ett unikt samlartåg att jag fick ytterligare ett till panikattackanfall..och näe..jag är inte helt frisk för den som undrar

För 2 år sen, sjönk båten till följd av att en helt nytt bytt slang för säsongen gick sönder, båten hann komma in till en brygga men sjönk förstås, båtförsäkring, ni som inte har ifall ni inte har en eka, skaffa er det så slipper ni mardrömmar ekonomiskt sett
Fick se en mindre båt för några år sedan bränna in i en båt i mångmiljonklassen, det lär inte ha blivit billigt för den ägaren som körde på den stora

Så ja, jag tecknar i princip över vad normalt folk gör, men beror på att min otur och klantighet är känd, vida känd så jag har också förstås högre premier pga det men det lönar sig iaf för min del på sikt med råge

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köper aldrig extra försäkringar för prylar.

Permalänk

Oförsäkrad, eller ja, har någon försäkring via jobbet som nyttjats och gett några hundralappar i addering till försäkringskassan när man vart sjukskriven en period. Missade visserligen 50k i handen direkt då iom ingen egen sjukförsäkring. Tycker det är för otydligt och krångligt att hitta rätt försäkring (verkar ju som man får offert från banken, och då kan man ju knappast jämföra, eller ta reda på hur en tex spelsamling skulle täckas inom det, som är typ det materiella man skulle kunna ha nytta av försäkrat).

Bättre man lägger mer pengar på hög istället för att hamna i situationen där försäkringen inte täcker det som den borde iom någon klausul vilket man hört ofta om att folk med kanske tom trippla försäkringar råkat ut för.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad. Jag själv har familj och råkar ut för olycka minst vartannat år eller var tredje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Måste säga att jag är förvånad. Jag själv har familj och råkar ut för olycka minst vartannat år eller var tredje år.

Lust och dela med dig av dina erfarenheter?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Menar du skada?

Vi har drulle och jag har använt den nån gång när jag har tappat telefonen. Vår självrisk är 1500, så det blir inte många kronor man får för en sådan grej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Måste säga att jag är förvånad. Jag själv har familj och råkar ut för olycka minst vartannat år eller var tredje år.

Vet inte varför du är förvånad, att teckna små försäkringar för prylar är något av det sämsta du kan göra som privatperson, jäklar vilka månadskostnader man skulle få om man tog alla onödiga försäkringar man erbjuds.
Sen får du tänka på vilka man frågar, tror inte sweclockers är det mest representativa för svensson

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Aldrig så illa än så länge.

Bara behövt få hjälp för inbrott i sommarstugan.

Har då haft flera båtar/skotrar/bilar/mopeder/mc (samtidigt), oklara summor på elektronik (men miljonbelopp genom mitt liv). Ingenting har gått sönder genom en olycka. Räknar in min tid från 6års ålder och 24 år framåt och har nu en styvson som springer runt i lägenheten ibland.

Har tappat min telefon hundratals gånger i stengolv, fortfarande hel. 100+ gånger i snön, t.om spolat av den under kranen fast den officiellt inte är vattentålig och det fungerar fortfarande bra flera år senare
Fått plocka upp några från havsbotten men även där har ingen dött.

Från taket av hus ner i altanen åkte en annan, litet märke i kanten bara (utan skal).

Skrivet av Hasson39:

Måste säga att jag är förvånad. Jag själv har familj och råkar ut för olycka minst vartannat år eller var tredje år.

På vilken nivå? Känns som att man aldrig typ hör om olyckor på den nivån.

Visst jag har kört av vägen 20ggr med bil (upp till 90km/h), krockat skoter i 110km/h men inget gick sönder. Bara upp på vägen, tuta och köra. Inte ens plastskada på bilen när den snurrade av i 90km/h. Värsta var att vänta på bärgaren i två timmar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aldrig råkat ut för något, och har inga extra försäkring för det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Så glad över att min hemförsäkring har till 100% täckt 3 st premiumcyklar som blivit stulna i vår brf, de är nog dock mindre nöjda med det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Lust och dela med dig av dina erfarenheter?

För bara några veckor sedan så satt jag i bilen och telefonen gled ur byxorna (märkte inte det, så när jag skulle ur bilen och stänga dörren, så hamnade telefonen självklart precis intill, så jag hade sönder telefonen helt.

Innan dess för ca 2 år sedan, så hade barnen sönder min laptop, de satt och kollade på barnprogram och jag lämnade de ensamma för ett ögonblick, kom tillbaka med en blöt dator.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat krossa en kristallskål med min klantighet en gång. Jag hade av okänd anledning ställt den på spisen och senare satt på spisen. När jag väl såg vad som hänt så flyttade jag skålen till en kall yta varvid den exploderade i en miljon glödheta bitar. Sen har man ju vält ner hundratals glas, krossat lampor och speglar och haft sönder nån soffa och säng och lite annat junk. Men inget har man kunnat ta på försäkring pga ålder eller ringa värde.
Jag köper aldrig extraförsäkringar men har nåt bankkort där det ingår så jag brukar handla på det om jag köper nåt dyrare. Men jag har inte använt försäkringen ännu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

För bara några veckor sedan så satt jag i bilen och telefonen gled ur byxorna (märkte inte det, så när jag skulle ur bilen och stänga dörren, så hamnade telefonen självklart precis intill, så jag hade sönder telefonen helt.

Innan dess för ca 2 år sedan, så hade barnen sönder min laptop, de satt och kollade på barnprogram och jag lämnade de ensamma för ett ögonblick, kom tillbaka med en blöt dator.

Okej ja det låter ju inte alls kul!
Nå har den turen att mina telefoner har hållit genom åren. Enda gången jag fått en spricka på skärmen är på min gamla LG G5300 som jag ägde för 18 år sedan men ändå så tappar jag mina telefoner allt för ofta.
Ah just ja, tappade min Nokia Lumia 800 i toastolen efter att ha ägt den i ett halvår, fungerade i cirka ett halvår till innan den slutade ta laddning vilket ledde till att jag köpte en ny telefon.

Har något slutat fungera för mig så har det varit produktionsfel och kunnat använda mig av garantin, sällan olyckan är framme.

Grabben min är bara ca 2½ och har inte lyckats ta sönder något än i.a.f. men får se vad hans nyfikenhet kan lyckas med i framtiden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Blixten ha tagit min dator 2 ggr på 8 år, samt mina 1 veckor gamla slipade ray-ban solglasögon blev stulna i firmabilen= 750 -1000 kr i självrisk per ärende under 8 år, så jag är nöjd med folksam hemförsäkring stor. va aldrig några problem.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Enda jag råkat ut för var stöld av däcken till bilen av några knarkare i samma fastighet (hyresrätt). Detta är på 20+ år. Kör även med förhöjd självrisk nu för tiden för att sänka kostnaden för hemförsäkringen. Har inga andra försäkringar då jag ändå verkar lyckas att inte skada mig etc. Blir billigare att lägga undan några kronor själv än betala "räntan" på försäkringar.

Permalänk
Medlem

Har under hela mitt liv aldrig råkat ut för någon "olycka" i hemmet.
Inbrott har vi haft 1 gång dock.

Har ingen "drulle" försäkring då det helt enkelt är meningslöst för min del.
Tecknar heller inte dyra försäkringar på produkter jag skulle köpa ex tv, mobil osv. Då det helt enkelt inte betalar sig i längden för mig.

Permalänk
Medlem

Ni som har bostäder då, tecknar ni inte dessa utökade skydden som behövs eller finns när man köpt bostad?

Permalänk
Medlem

Aldrig olycka

En gång stöld i förråd där jag förvarade en otymplig sak som jag i annat fall hade haft inne i bostad om jag bodde större. Köper aldrig extra försäkringar, förlitar mig på hemförsäkringens allrisk och/eller de pengar jag helt enkelt sparat på att inte slösa på extra försäkringar.

Sett till vad jag fått lägga på att ersätta den varan så har jag lätt gått "plus" med många tusenlappar mot om jag hade köpt extra försäkring på varje hemelektronikpryl för 3-500kr

Permalänk
Medlem

Köper aldrig till extraförsäkringar på produkter jag köper. Rent allmänt är jag ganska dålig på att utnyttja försäkringar. Barnen har förstört en TV vardera, men det var endast senast, när sonen kastade in en Joycon-kontroll i TVn, som jag nyttjade hemförsäkringen. TVn var endast 9 månader gammal vilket var lite surt. Fick ut ca 60% av nypriset efter avdrag för självrisk så det var ju åtminstone bättre än ingenting.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bor med sambo men har inga barn eller djur, så har inte varit med om några olyckor med undantag för ett par tappade telefoner med sprucken skärm, samt icke värdefulla saker som det bara har varit att köpa nytt.
Från början lade jag till drulleförsäkringar för portabla produkter men inte stationära, men har slutat göra det för ett par år sedan då jag har förstått att hemförsäkringen täcker.

Skrivet av Chromatic:

Första täckte Komplett.

Andra täcktes inte, efter som det inte var jag som orsakade skadan utan katten. Det var svaret jag fick från Folksam

Har numera drulle och kommer aldrig erkänna om det är jag eller katten som klantar mig xD

Du kan ju kräva ersättning från din katt, ha ha. Skämt åsido, du äger ju ändå din katt och därför tycker jag personligen att försäkringen borde ha täckt. Hade detta hänt mig så hade jag blivit oerhört paff och arg på mitt försäkringsbolag, för det handlar ju om ganska många tusenlappar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.