Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är 100 % övertygad om att universum kryllar av liv.

Hoppas det men tror inte det är sannolikt. Stort ansvar som i värsta fall ligger på våra axlar att vara de enda som kan uppfatta universum. Om vi skulle försvinna av egen kraft är det tomt... hiskeligt tomt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

frågan är:
vad är meningen med 200 miljarder stjärnor i vår galax?
vad är sen meningen med 200 miljarder galaxer i vårt universum (kan ju finnas flera)?
skulle all denna ofattbara energi bara pysa bort som en viskning i natten?
verkar en smula elaborerat att slösa på människor, som i slutänden förgör sig själva... vi är för många & fler blir vi

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av landahl:

Jag är 100 % övertygad om att universum kryllar av liv.

Well, i vilken dimension då, vår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Okej, låt oss säga att de är långt mer utvecklade och bara vill observera. Vi har själva tekniken idag för att observera det mesta från omloppsbana med satelliter och olika spektra så moln är inte ens ett problem. Det finns ingen anledning varför de skulle susa runt i vår atmosfär med deras farkoster.

Innan vi började med radio och tv kunde det väl finnas anledning att titta på närmare håll men numera kan de väl, om "de" har lust att kolla vad vi håller på med, göra det på behagligt avstånd.
Nu tror jag personligen att avstånden i rymden gör sådana besök hopplöst osannolika men, vem vet, man betraktar ju numera åldrande som en sjukdom man någon gång i framtiden kommer kunna "bota" och intelligenta livsformer som är mer avancerade än vi kan ju ha löst åldrandets problem (eller kanske aldrig haft det problemet) och då är det ju inte längre fråga om tid utan om att ha tillräckligt med föda eller teknologier för att framställa föda (vad det nu är som "de" äter).
Att det finns liv "därute" är jag däremot fullständigt övertygad om. Den slump som tillät oss att utvecklas borde kunna tillåta liv på andra planeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara så låga odds att liv uppstår att det bara är en planet per galax som utvecklar intelligenta livsformer...
Lika låga odds som att vinna Eurojackpot

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Med tanke på att det finns en flygplats österut känns det ju inte så orimligt att det faktiskt var ett flygplan då. Med tanke på att du inte beskriver någon form eller färg antar jag det var mörkt?

Som ljus sommarkväll, ljusen täckte så man såg ingen form. Liknade egentligen flygplan men med orimlig hastighet, svängradie och helt ljudlös. Om inte för att det var ljudlöst så kunde det väl varit något snabbt lågflygande stridsflyg som flög x gånger ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Well, i vilken dimension då, vår?

I vår galax till att börja med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cracko:

Som ljus sommarkväll, ljusen täckte så man såg ingen form. Liknade egentligen flygplan men med orimlig hastighet, svängradie och helt ljudlös. Om inte för att det var ljudlöst så kunde det väl varit något snabbt lågflygande stridsflyg som flög x gånger ljudet.

Eftersom du endast säger att du såg ett ljus och ner mot en stad och vi inte har något att titta på blir det ju svårt att bedöma. Men hur snabbt något rör sig är väldigt svårt att uppfatta, speciellt på avstånd och utifrån att man endast ser ett ljus. Det kan vara allt från en reflektion till att hjärnan bara misstolkar avstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det är absolut intressant, men samtidigt så finns det ju ganska många aspekter som spelar in om en planet är lämplig för (vår typ av) liv och det är rätt få av dem som man kan kontrollera härifrån. Det de kollar på nu är väl främst avstånd från sin stjärna, stjärnans stabilitet, planetens massa och typ rotationshastighet. En viktig förutsättning för oss i alla fall är ju exempelvis magnetfältet som skyddar oss mot strålning och det kan man inte undersöka på så stora avstånd. Vatten är också en förutsättning för oss och det är väldigt svårt att avgöra om det finns på så stora avstånd, eller för delen en atmosfär.

Fortfarande talar förstås den stora mängden planeter för att liv borde finnas på fler platser men vi har ju liksom ingen aning om hur vanligt det är med vår typ av magnetfält exempelvis. Sen vet vi förstås inte vad förutsättningarna är för andra typer av liv heller. Det är ju svårt för oss att ens föreställa sig hur liv skulle se ut som har utvecklats på en gasplanet exempelvis, om det ens är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Eftersom du endast säger att du såg ett ljus och ner mot en stad och vi inte har något att titta på blir det ju svårt att bedöma. Men hur snabbt något rör sig är väldigt svårt att uppfatta, speciellt på avstånd och utifrån att man endast ser ett ljus. Det kan vara allt från en reflektion till att hjärnan bara misstolkar avstånd.

Svårt att återge på bra sätt helt enkelt. Det var definitivt något som flög förbi och svängde upp mot en dal jag hade utsikt över. Liknar en del av beskrivningarna USAs militär har av saker de sett. Just det där med hastighet/acceleration, orimliga hastighetsändringar och svängar. Allt kanske är något okänt ovanligt naturfenomen med laddade partiklar i en boll eller något sådant.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Det är ju svårt för oss att ens föreställa sig hur liv skulle se ut som har utvecklats på en gasplanet exempelvis, om det ens är möjligt.

Eftersom vi fortfarande svävar i så pass stor okunskap om "allt och allting" kan man lika gärna påstå att det finns en allsmäktig gud som ligger bakom vår upplevda verklighet utan att behöva anses vara tossig/mossig/whatever. Vi är alla troende!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom vi fortfarande svävar i så pass stor okunskap om "allt och allting" kan man lika gärna påstå att det finns en allsmäktig gud som ligger bakom vår upplevda verklighet utan att behöva anses vara tossig/mossig/whatever. Vi är alla troende!

Det håller jag inte riktigt med om. Religioner var ju ett smart sätt att förklara det oförklarliga (och att utöva kontroll över befolkningar) men idag har vi ju förklaringar på det mesta ändå. Däremot kan man ju säga att man tror på strängteorin exempelvis men den är ju ändå baserad på vetenskap (även om det finns en hel del antaganden än så länge). Men det ligger liksom utanför vår vardag ändå. Samma med simuleringshypotesen. Det är ju intressant att spekulera om dessa saker men i praktiken gör det ju ingen skillnad om vi kanske lever i en simulering eller inte liksom. Spaghettimonstret eller övriga gudar däremot har vi ju inga som helst belägg för någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det håller jag inte riktigt med om. Religioner var ju ett smart sätt att förklara det oförklarliga (och att utöva kontroll över befolkningar) men idag har vi ju förklaringar på det mesta ändå. Däremot kan man ju säga att man tror på strängteorin exempelvis men den är ju ändå baserad på vetenskap (även om det finns en hel del antaganden än så länge). Men det ligger liksom utanför vår vardag ändå. Samma med simuleringshypotesen. Det är ju intressant att spekulera om dessa saker men i praktiken gör det ju ingen skillnad om vi kanske lever i en simulering eller inte liksom. Spaghettimonstret eller övriga gudar däremot har vi ju inga som helst belägg för någonstans.

Då kan man undra hur varelserna som simulerar oss lever? Lever dom också i en simulering må tro?

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Då kan man undra hur varelserna som simulerar oss lever? Lever dom också i en simulering må tro?

Simuleringshypotesen bygger inte så mycket på att det finns några bevis för det utan mer på sannolikhet. Om tekniken någonstans är så avancerad att man kan bygga ett simulerat universum så betyder ju det sannolikt att man kan simulera rätt många universum. Om det då bara finns ett "riktigt" universum men många simulerade så är ju sannolikheten att vi skulle leva just i det riktiga inte så stor. Jag lägger ingen vikt vid denna hypotes själv även om det förstås är en rolig tanke. Filmen 13:e våningen har en del roliga idéer kring det här, kanske itne direkt den bästa filmen dock.

Citat:

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Evolution är svaret. Intelligens behövs inte på den nivån när vi har evolution, det naturliga urvalet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Då kan man undra hur varelserna som simulerar oss lever? Lever dom också i en simulering må tro?

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Nej, här visar du bara att du inte förstår hur evolution har fungerat över löjligt lång tid. Att påstå att någon/något designat och producerat människan flyttar bara problemet för att man inte kan förklara det. Vem skapade då skaparen?

Precis som klockan och dess komponenter inte bara uppstår så finns det en process bakom människan, den är dock väldigt mycket mer komplex och har skett över extremt lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, här visar du bara att du inte förstår hur evolution har fungerat över löjligt lång tid. Att påstå att någon/något designat och producerat människan flyttar bara problemet för att man inte kan förklara det. Vem skapade då skaparen?

Precis som klockan och dess komponenter inte bara uppstår så finns det en process bakom människan, den är dock väldigt mycket mer komplex och har skett över extremt lång tid

Jag pratar om livets ursprung och vem/vad som ligger bakom det. DNA är en kod med otroligt mycket information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det håller jag inte riktigt med om. Religioner var ju ett smart sätt att förklara det oförklarliga (och att utöva kontroll över befolkningar) men idag har vi ju förklaringar på det mesta ändå.

Har vi verkligen förklaringar på det mesta, och då syftar jag inte på teorier för det finns det massor av. Saker som lätt kan förbrylla den mänskliga hjärnan är tankar om universums storlek och tidens oändlighet. Är universum oändligt stort och har tiden alltid funnits? Vad finns utanför det vi idag kallar universum? Vad består de minsta beståndsdelarna av som vi känner till (elementarpartiklar så som kvarkar), är det ren energi och vad är i så fall det?

Hur fungerar dragningskraft? Vi kan använda oss av det och vet hur man räknar på det men hur fungerar det egentligen? Kan man avskärma dragningskraft på något sätt sätt så att materia inte påverkas av den? Mig veterligen har ingen lyckats och man vet heller inte hur den uppstår annat än att stora massor ger upphov till den.

Om allt uppstod i samband med big bang, vad existerade innan denna stora smäll skedde?

Om tiden är oändlig och alltid har funnits, då borde det även innebära att det redan har gått oändligt med tid och hur kommer det sig då att big bang inte inträffat för oändigt länge sedan och att alla stjärnor redan har brunnit ut?

Mig veterligen har inte vetenskapen något bra svar på någon av dessa frågor. Kanske är det rent av så att förklaringen till allt inte ryms inom det mänskliga intellektets ramar och att vi med våra hjärnor aldrig kommer kunna förstå allt oavsett hur mycket vi forskar.

Om det nu är så att utomjordiska varelser besöker jorden så ser jag inte det som mer förbryllande eller konstigt än exempelvis tanken på tidens och universums oändlighet. Utifrån det vi känner till om våra egna begränsningar och den teknologi kan föreställa oss skulle kunna existera i framtiden så är det orimligt att någon skulle kunna ta sig hit från planeter i andra galaxer sett till de långa avstånd det är. Men med tanke på att universum existerar utan att vi har någon definitiv förklaring till varför det gör det, så kanske det även existerar mycket annat som vi heller inte har någon förståelse för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag pratar om livets ursprung och vem/vad som ligger bakom det. DNA är en kod med otroligt mycket information.

https://youtu.be/7c9PaZzsqEg

Plus hela biten kring "junk DNA"... mycket intressant ämne! 👍

@Delerium
Jag svarar "ja" på de flesta frågeställningar i ditt första stycke (förutom sista, "vad är energi"... där svarar jag som agnostiker "vet inte, men det är nog svaret på gåtan!"... 😉 )

Pluspoäng för formuleringar! 👍

Lite tillägg
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag pratar om livets ursprung och vem/vad som ligger bakom det. DNA är en kod med otroligt mycket information.

https://youtu.be/7c9PaZzsqEg

Det är precis vad jag menar. Ingen ligger bakom det. Det finns inget som kräver att någon skapar DNA för att liv ska finnas. Visst är det fascinerande hur DNA fungerar men det gör det inte onaturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är precis vad jag menar. Ingen ligger bakom det. Det finns inget som kräver att någon skapar DNA för att liv ska finnas. Visst är det fascinerande hur DNA fungerar men det gör det inte onaturligt.

Titta gärna på klippet.

Permalänk
Medlem

Dom kom, dom såg, dom stack härifrån kvickt som fan när dom såg hur vi beter oss.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Titta gärna på klippet.

Okej, jag kom 4 minuter och 37 sekunder in i klippet tills jag tyckte att den här snubben verkar snacka fullständig skit. Sen kollade jag upp vem han var.

Kolla på länken https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_C._Meyer

Permalänk
Medlem

Till alla som tror att människan är intelligent designad: Hur f*n tänkte de när de satte andningsintag och matintag i samma ingång??! De två mest vitala delarna. Komponentbrist så de sparade in lite? Seriöst, vi är inte särskilt intelligent skapade... (Och testa skita ute i skogen, inte särskilt intelligent där inte. Jag hade lagt analen i en extremitet.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Titta gärna på klippet.

Att nån inte förstår hur evolution och det naturliga urvalet fungerar, och vad det kan åstadkomma, är inget bevis för nåt. Det är enkelt att konstruera ytligt övertygande "bevis" för att evolutionen inte kan förklara det ena eller det andra, och dupera folk som saknar kunskap om ämnet. Men det blir inte sant bara för att det låter rimligt för en oinsatt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till alla som tror att människan är intelligent designad: Hur f*n tänkte de när de satte andningsintag och matintag i samma ingång??! De två mest vitala delarna. Komponentbrist så de sparade in lite? Seriöst, vi är inte särskilt intelligent skapade... (Och testa skita ute i skogen, inte särskilt intelligent där inte. Jag hade lagen analen i en extremitet.)

ROFL 🤣

Argument som ger perspektiv... 😂👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Finns inget som helst krav att någon behöver ha kodat DNA. Det är instruktioner för att bygga proteiner som har förfinats över miljoner år av trial and error. Det är kemi, inte en kod. Vi använder våra bokstäver för att beskriva kemin, men det gör det inte till en kod.

Text på papper och klocka med kugghjul är inte bra liknelser, vi har massor med information kring hur klockor och papper tillverkas. Och om man nu vill gå mot watchmaker, om dna och övrigt på jorden är skapat av någon. Då innebär ju det att stenar, sand, vatten, etc. är tillverkat och precis lika tydligt tillverkat som DNA.

En människa är komplicerad, japps. Men hur komplicerat något är är inte ett bra kännetecken för om det är tillverkat eller ej. Ett stenröse kan ses som extremt komplicerat med miljarder och åter miljarder sätt stenarna kan ligga på medan en strömbrytare är extremt simpel.

Det mesta blir bara pannkaka. Det vi ser idag är resultatet av otaliga utdöda mislyckanden, och även det som överlevt är inte särskilt lyckat. Att ha en nerv som färdas en omväg på flera meter i en giraff när start och slutpunkten är precis bredvid varandra är rätt mycket pannkaka i mina ögon.

Det är klart att man kan fundera mycket på det, men att slå fast att "något intelligent ligger bakom allt" när vi har bra förklaringar till hur saker har kommit till är ett sätt att undvika funderingar genom att dra ett svar ur luften.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Allt beror på denna storfilm.
Rymdinvasion i Lappland
https://youtu.be/QFSxYQ2kESc
Skrämmande bra helt enkelt 🤔

Permalänk
Medlem

Jo, Corona är väl en djeffla Alien..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Universum är ett stort mysterium. Ta dna tex, vem har kodat DNA? Text på ett papper kommer inte till av sig själv.Vad är ursprunget bakom allt liv? En klocka med alla kugghjul kommer inte till av sig själv. Hur komplicerad är inte en människa tex, ta bara hjärnan med alla nervtrådar, blodkärl, celler etc. Något intelligent ligger bakom allt annars skulle det bara bli pannkaka. Är det varelser från en annan dimension? Man kan fundera mycket kring det här.

Att Universum finns, att Big Bang hände, är antagligen bara en ovanligt stor kvantfluktuation. I sammanhanget, 13 miljarder år behöver inte nödvändigtvis vara en lång tid, beror på vad man jämför med. Likadant att den massa som finns i alla Universums galaxer totalt sett kanske egentligen är väldigt liten, beroende på vad man jämför med.

Så det finns inget behov av någon skapare. Det bara uppstod av sig själv och kommer en gång att försvinna av sig själv. Som vilken kvantfluktuation som helst.

Man vet också att proteiner, livets byggstenar, kan uppstå av sig själva. Resten är sedan statistiska processer, entropi eller naturligt urval, vilka begrepp och abstraktionsnivåer man nu vill använda.

Om man nu vill använda en intelligent skapare som förklaring så har man bara försatt sig i en ännu värre situation för då måste man förklara vad/vem som skapade skaparen.

Så himla mycket mysterium tycker jag inte Universum är, vi förstår numera väldigt mycket. Sedan kan man undra varför det finns rymd, närmare bestämt tre dimensioner, liksom varför det finns tid. Man kanske skulle slänga iväg den frågan ut i världsrymden och se om man får något bra svar. Kanske dröjer någon miljard år men då har vi nog hunnit klura ut det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Att Universum finns, att Big Bang hände, är antagligen bara en ovanligt stor kvantfluktuation. I sammanhanget, 13 miljarder år behöver inte nödvändigtvis vara en lång tid, beror på vad man jämför med. Likadant att den massa som finns i alla Universums galaxer totalt sett kanske egentligen är väldigt liten, beroende på vad man jämför med.

Så det finns inget behov av någon skapare. Det bara uppstod av sig själv och kommer en gång att försvinna av sig själv. Som vilken kvantfluktuation som helst.

Man vet också att proteiner, livets byggstenar, kan uppstå av sig själva. Resten är sedan statistiska processer, entropi eller naturligt urval, vilka begrepp och abstraktionsnivåer man nu vill använda.

Om man nu vill använda en intelligent skapare som förklaring så har man bara försatt sig i en ännu värre situation för då måste man förklara vad/vem som skapade skaparen.

Så himla mycket mysterium tycker jag inte Universum är, vi förstår numera väldigt mycket. Sedan kan man undra varför det finns rymd, närmare bestämt tre dimensioner, liksom varför det finns tid. Man kanske skulle slänga iväg den frågan ut i världsrymden och se om man får något bra svar. Kanske dröjer någon miljard år men då har vi nog hunnit klura ut det själva.

We’re probably living in a simulated reality, says Elon Musk