Permalänk
Medlem

Fick oxå ett Schackintresse efter att sett Queens Gambit, otroligt välgjord o bra film. Men för mig blev det bara att jag tankade ner någon app till mobilen och körde några matcher och tröttnade sedan.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Kryddost har gått upp i ledningen.
Jag tror att man kan se alla matcher här även om man inte själv deltar.
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering/...
Tänk dock på att inte kommentera drag innan ett parti är avslutat

Skrivet av MeSaber:

Följer GMHikaru på YT dagligen. Rolig humor och proffsanalysering. Det lär mig tänka som en GM. Högst rekommenderat.

Kan rekommendera GM Ben Finegold både på youtube och twitch, han är duktig och har rätt så skön humor. Här är en video med han i:
https://www.youtube.com/watch?v=LY928SzKRhQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser ut som Kryddost har gått upp i ledningen.

I ena gruppen i alla fall. Men i andra gruppen har ryssen två vinster mot Kryddostens 1,5.

Själv sitter jag mest och grämer mig över mina misstag i alla matcher. Stör mig allra mest på hur jag igår kväll kände mig så smart när jag skulle lura Eklekticism att ta min springare.

Idag vaknar jag och ser att han gjort precis det. Problemet är att jag inte kan komma ihåg vad jag hade för bra plan så nu sitter jag här med en springare mindre

Märks att det var ett tag sedan man spelade.

På tal om kryddost så får han troligtvis en till vinst om inte jättelänge ifall jag inte lyckas få liv i geniknölarna. Jag har lyckats ställa till det en hel del för mig.

Heter s-cup på chess.com.

Permalänk
Medlem

Kul initiativ detta och trevliga partier såhär långt! Är Kryddost. Spelade som liten och fick som många andra upp intresset igen av en viss Netflix serie.

Kan förresten rekommendera ChessNetwork och GothamChess på YT, speciellt den senare.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte såg detta tidigare! Hade gärna varit med i turneringen.
Tävlade i schack för ett halvt liv sedan och det hade varit roligt att se hur mycket som satt kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Synd att man inte såg detta tidigare! Hade gärna varit med i turneringen.
Tävlade i schack för ett halvt liv sedan och det hade varit roligt att se hur mycket som satt kvar

Spelade du också i Schack Fyran? Såg också detta lite sent. Får sikta på nästa turnering. Som så många andra har jag spelat en del sen Queens Gambit.

Permalänk
Medlem

Sweclockers schackturnering nr 2
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-...
Jag satte den till privat denna gång så ni får testa om det går att gå med.
Turneringen börjar när 20 personer har anmält sig.
Startade denna för de som inte hann in i den första. Och orkar man kan man spela båda turneringarna samtidigt.

Länk för att gå med https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-... (fungerar förhoppningsvis nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sweclockers schackturnering nr 2
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-...
Jag satte den till privat denna gång så ni får testa om det går att gå med.
Turneringen börjar när 20 personer har anmält sig.
Startade denna för de som inte hann in i den första. Och orkar man kan man spela båda turneringarna samtidigt.

Invite Only, så du får nog länka på något annat vis.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Invite Only, så du får nog länka på något annat vis.

https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-...

Denna länken borde fungera, förhoppnings fungerar samma länk till fler än 1 också. Vi får testa oss fram lite här.

5/20 platser fyllda redan, det verkar gå undan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

https://www.chess.com/tournament/sweclockers-schackturnering-...

Denna länken borde fungera, förhoppnings fungerar samma länk till fler än 1 också. Vi får testa oss fram lite här.

Den fungerar för mig i alla fall. Men bara för att förtydliga så blir man automatiskt registrerad av att gå in i den.

Jag går in och hoppas kunna återta en gnutta heder från den pågående turneringen. Låg som sagt på 1234 men är nu nere på 980. Skyller fortfarande på att det var länge sedan jag spelade. Undra hur länge man kan använda den ursäkten

Permalänk
Medlem

Länken fungerar för mig också.

Permalänk
Medlem

Kul tråd och bra tips. Nu anmäld till turnering 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den fungerar för mig i alla fall. Men bara för att förtydliga så blir man automatiskt registrerad av att gå in i den.

Jag går in och hoppas kunna återta en gnutta heder från den pågående turneringen. Låg som sagt på 1234 men är nu nere på 980. Skyller fortfarande på att det var länge sedan jag spelade. Undra hur länge man kan använda den ursäkten

Haha

Jag har gått med i turneringen nu, någon som vet hur turneringen syns i appen (android) ? Jag är inloggad men tycker inte jag ser turneringen.

Kan ju dock se den när jag tittar via datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Haha

Jag har gått med i turneringen nu, någon som vet hur turneringen syns i appen (android) ? Jag är inloggad men tycker inte jag ser turneringen.

Kan ju dock se den när jag tittar via datorn.

Tänkte precis fråga nästan samma sak, fast för appen i ios.

Jag vill kunna se ställningen i pågående turneringar, något jag tycker man borde kunna göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Haha

Jag har gått med i turneringen nu, någon som vet hur turneringen syns i appen (android) ? Jag är inloggad men tycker inte jag ser turneringen.

Kan ju dock se den när jag tittar via datorn.

Tror tyvärr inte man kan se själva turneringen i appen mer än matcherna när de väl har dragit igång. Dock kan man ju spara länken till turneringen så kan man kolla ställningarna via webbläsaren i telefonen. Lite krångligare men jag har inte hittat någon annan lösning ännu.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: 10 av 20 platser tagna nu till turnering nr 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Spelade du också i Schack Fyran? Såg också detta lite sent. Får sikta på nästa turnering. Som så många andra har jag spelat en del sen Queens Gambit.

Mjo, och några år till efter det

Nu är jag med i turnering 2, roligt!

Permalänk
Medlem

Gick med nu. Vilka tider körs jag har noll koll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gick med nu. Vilka tider körs jag har noll koll

Tidskontroll: 3 dagar!
Alltså 3 dagar per drag antar jag?

Permalänk
Medlem

Nu gick jag med också. Gillar schack, vilket är viktigt om man vill bli bra. Har Peter Granström som användarnamn.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Tre dagar... Jag är mer för blixtschack eller live

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Han och många andra streamar på Twitch också

Jupp men det är lite för många timmar. Tar godbitarna på YT istället

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tre dagar... Jag är mer för blixtschack eller live

Det blir nog lite krångligare att anordna en sådan turnering men det är ju inte omöjligt.
Men kanske detta lite långsammare spelet kan vara lärorikt även för blitzspelare, när man saktar ner lite och får tänka över lite extra, så kanske man lär sig lite nya kontringar som man kan ha nytta utav senare i Blitz.

Uppdatering: 15 av 20 platser tagna nu till turnering nr 2, det går undan

Permalänk

2 platser kvar nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

2 platser kvar nu!

Jag börjar bli smått otålig!

Permalänk
Medlem

Brukar ni bortsett ifrån dailys, spela Scack på telefonen? Vilken hastighet kör ni i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Då var vi igång! Redan förlorat ett parti!

Permalänk
Medlem

Hmm hur fasen får man dragen att registreras. Flyttar bonden men den vägrar registrera? Inloggad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm hur fasen får man dragen att registreras. Flyttar bonden men den vägrar registrera? Inloggad

På PC:

När du gjort draget så tryck på den "gröna bocken" nere till höger om brädet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Haha. Damn han har en bullet rating på 1571 också. Jag tror vi kommer ha en ryss på segerplats. Detta är helt och hållet mitt fel. Jag la turneringen som öppen för jag trodde det var enklaste sättet så alla kunde gå med på. Har som sagt inte skapat någon turnering innan och jag var lite rädd att jag skulle få bjuda in alla manuellt om man valde stängd turnering. Men vem vet, kanske han hänger på Sweclockers också

Jag gillar att vi alla Svenskar börjar med E4-E5 och ryssen svarar på E4 med C5. Jag ska har inte en aning vad han har i kikaren nu. Det känns som att detta kommer gå utför snabbt

En AI som nån knåpat ihop hemma kanske?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT