Spela in instruktionsfilm av mjukvara

Permalänk
Medlem

Spela in instruktionsfilm av mjukvara

Hej!

Har fått i uppdrag att göra en video som går igenom funktioner i en online portal. Videon skall sedan läggas upp på YouTube. Tanken är att "spela in" vad jag gör på skärmen med ljud och bild.

Vilket mjukvara skall jag använda för detta, OBS? Windows Game Bar (tror jag det heter)? eller något annat? Budget är tyvärr i linje med "Gratis är bäst". Behöver inte vara något avancerat.

Som videoredigeringsprogram har jag blivit rekommenderat Davinci Resolve gratisupplaga. Har tittat på deras hemsida men det känns som "overkill", finns det simplare eller är det enkelt att sätta sig in i med tanke på det lilla jag skall göra?

Tack för er input redan på förhand,

jan

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad har du för grafikkort? Nvidias Shadowplay kan ställas om till att spela in i "desktop-läge" och ska väl fungera på alla RTX/GTX-kort i serien 600 och uppåt.

HitFilm Express är väl ett enklare men mer begränsat alternativ till DaVinci Resolve, dryg process att skaffa det tycker jag då de väldigt gärna vill sälja på en extra licenser (inte så konstigt kanske men upplägget ogillar jag) men det finns en gratis licens för basutbudet om du bara ska klippa/klistra lite.
Edit: Med det sagt vet jag inte om gratislicensen är tillräcklig för ditt ändamål eller om du behöver någon annan kommersiell variant.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad har du för grafikkort? Nvidias Shadowplay kan ställas om till att spela in i "desktop-läge" och ska väl fungera på alla RTX/GTX-kort i serien 600 och uppåt.

HitFilm Express är väl ett enklare men mer begränsat alternativ till DaVinci Resolve, dryg process att skaffa det tycker jag då de väldigt gärna vill sälja på en extra licenser (inte så konstigt kanske men upplägget ogillar jag) men det finns en gratis licens för basutbudet om du bara ska klippa/klistra lite.
Edit: Med det sagt vet jag inte om gratislicensen är tillräcklig för ditt ändamål eller om du behöver någon annan kommersiell variant.

Tack för svar!
Min arbetsdator är en Surface Pro 7 med endast Intel Iris Plus grafik. Kan iofs gör det på min egen stationära som har ett GTX 1080 kort. Skall kolla på Shadowplay och HitFilm Express också, tack.

Permalänk
Avstängd

Jag har använt Gamebar till det sedan den kom. Funkar utmärkt. Tidigare fick man leva med watermarks eller betala för sådan grundläggande funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har använt Gamebar till det sedan den kom. Funkar utmärkt. Tidigare fick man leva med watermarks eller betala för sådan grundläggande funktionalitet.

Tack för svar. Skulle ju vara enkelt i det hänseendet att det redan finns på datorn. Råkar du minnas vilket format det sparas i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

Tack för svar. Skulle ju vara enkelt i det hänseendet att det redan finns på datorn. Råkar du minnas vilket format det sparas i?

Mp4. Bitrate varierar beroende på storlek på fönstret och så, men den verkar dra ner det till 1080p på höjden, men det kanske går att ställa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mp4. Bitrate varierar beroende på storlek på fönstret och så, men den verkar dra ner det till 1080p på höjden, men det kanske går att ställa in.

TACK!

Permalänk
Inaktiv

Davinci resolve är verkligen lätt att jobba i så där förstår jag inte hur du tänker. Du startar det drar in videon i edit fönstret och klipper och klistrar och exporterar, klart. Men låna en mac och screencappa med quicktime det funkar skitbra.