En tredjedel av e-handelsköp returneras – stor miljöbov

Permalänk
Medlem

En lastbil med flera varor i retur eller en personbil per vara till o från butik

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

inte direkt någon nyhet, jag har nog ifrågasatt detta i 10+ års tid. Framförallt dom som beställer 2-3 storlekar av varje för att prova, det blir ju garanterade returer så att säga.

En annan sak är folks slöhet. Jag ser dagligen (även pre Corona) folk som hämtar ut produkter på Ica från butiker som ligger 15-20 minuter härifrån. Och då finns det bara ett sätt att ta sig mot stan via buss, så dom som kommer med bussen har ännu mindre, kanske max 10 minuters omväg, men ändå beställs det till Ica för att optimera in dom 10 minutrarna plus evnevtuell kö/köptid.

Skrivet av Aka_The_Barf:

jobbar faktiskt med returer och många returer som tex inte hämtas ut åker direkt i sopporna, det är det som gäller. Inget fel på varorna alls bara att ingen hämtat ut det. Rätt sjukt men så är det.

Sjuka påslag det måste vara på vissa produkter i så fall.
Tvivlar på att man slänger en MacBook eller ett 3090 som kommer i retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

För mig har det varit otänkbart att beställa saker som jag vet att jag delvis kommer behöva returnera. Det var ju ett smart sätt att utnyttja kryphål i reglerna.

Jag har ett bra knep som gör att jag har koll på storlekar. När jag t.ex köper skor/byxor etc. så fotar jag etiketten på andra intressanta skor/byxor etc. sen går jag in i ritverktyget till fotoappen och antecknar tankar om färg, passform.

Sen kan jag beställa online när det nu blir utan att det blir risk för felköp. Har hänt att jag gjort samma sak om det är slut på en färg/ett mönster jag hellre vill ha än det jag prövade i butik.

Det är väl ändå inte ett kryphål i reglerna? Jag tolkar det som att det är fullt avsiktligt att du kan beställa tex flera storlekar och bara behålla den som passar bäst. Gjorde själv så med tex vandringskängor som är helt omöjligt att avgöra utan att testa. Dessutom finns det inte en butik med vettigt utbud innom många mils radie.

On topic: ja, svår nöt att knäcka detta. På artikeln låter det som att det i stor del är hur returerna utförs som gör de värre än butikshandel. Har tex hört exempel på att varor som returneras fraktas till andra länder för att packas om och sedan tillbaka till Sverige.

En annan tanke, om det huvudsakligen är kläder som orsakar detta, är returerna större problem än överkonsumtionen? Hela modebranschen är ju rätt vidrig ur ett miljöperapekiv.

Permalänk
Medlem

har bara retunerat en gång i hela mitt liv, planera ens köp. dock är det ju svårt vid doa.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Returnera varor är inte onödigt och man använder ju samma emballage grejerna kom i så "mer" nerskräpning är det väl inte?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Buulaa:

Den här artikeln är ju lika mkt cringe som när svt bad folk att inte dammsuga trots ''ingen elbrist'' eller andra miljöbait artiklar där man försökte måla semlor som miljöbov.

Folk har blivit ohälsosamt besatta att trycka in miljölinsen i den mest överflödiga mån.

Bra sammanfattat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Många här som droppar argument om att åka bil flera mil till affären. Om ni inte visste det så bor en klar majoritet av Sveriges befolkning i städer och inte i mitt i skogen och behöver således inte köra bil flera mil för att köpa exempelvis skrivarpapper.

Känns som att ni som blir upprörda av detta redan har keff inställning till dessa miljöfrågor.

Permalänk
Medlem

Bytte en storlek på ett par skor lite tidigare i år. Fick betala några tior för besväret, alternativt hade jag ju skickat tillbaka dem och köpt någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

En lastbil med flera varor i retur eller en personbil per vara till o från butik

Tänkte på samma sak dock blir det ju en kort tur per vara oavsett då man måste ta sig där man skickar iväg paketet, men slås väl ihop när det ska handlas mat så kanske inte är så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

inte direkt någon nyhet, jag har nog ifrågasatt detta i 10+ års tid. Framförallt dom som beställer 2-3 storlekar av varje för att prova, det blir ju garanterade returer så att säga.

En annan sak är folks slöhet. Jag ser dagligen (även pre Corona) folk som hämtar ut produkter på Ica från butiker som ligger 15-20 minuter härifrån. Och då finns det bara ett sätt att ta sig mot stan via buss, så dom som kommer med bussen har ännu mindre, kanske max 10 minuters omväg, men ändå beställs det till Ica för att optimera in dom 10 minutrarna plus evnevtuell kö/köptid.

Sjuka påslag det måste vara på vissa produkter i så fall.
Tvivlar på att man slänger en MacBook eller ett 3090 som kommer i retur?

Kanske inte men jag vet företag som kan skicka 20-50 pall med hela saker som de vill att vi bränner upp för att sänka sitt värde på företaget, dom tjänar säkert på det genom att hamna under någon skattegräns eller liknande.

Jag håller på med läkemedel och i princip allt som finns på apoteken/sjukhus. där kastas otroligt många saker som det inte är något fel på. så istället för att skänka dessa 50 pall med läkemedel till behövande bränns dom upp. Så det funkar i verkligheten tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köper typ enbart grejer och prylar på nätet. Shoppa kläder och sånt gör jag fortfarande i en galleria eller köpcentrum. Då det är sådan skillnad mellan märken och fabrikat så använder jag allt mellan m, l, xl, xxl, xxxl och även gått ner till 40 i skor en gång, brukar ha 43, men endel krävs det 42 eller 44 i.

Tycker isåfall man skulle införa något på enbart klädbutikerna på nätet där typ 90% av alla returer är.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Enligt forskare i ämnet returneras i snitt mellan 30 till 40 procent av det som köps på internet jämfört med motsvarande handel i butik"

Jämfört mot vilken siffra? Ser ingen jämförelse här.

Jämförelsen finns i SVTs artikel men försvann tydligen när den översattes till swecska. Skicka gärna in en rättelse du också så blir vi fler som påpekar uppenbara språkfel

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Returnera varor är inte onödigt och man använder ju samma emballage grejerna kom i så "mer" nerskräpning är det väl inte?

Ingen har väl pratat om nedskräpning? Det är förstås utsläppen pga frakt som är problemet. Och att returnera 30-40% av det man köper är extremt onödigt; jag returnerar snarare saker med några år emellan i snitt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Woah! Bäst att sätta skatt på de så vi kan sova lugnt om nätterna!

Detta är väl +-0 då mindre köper in från Asien numera?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske inte men jag vet företag som kan skicka 20-50 pall med hela saker som de vill att vi bränner upp för att sänka sitt värde på företaget, dom tjänar säkert på det genom att hamna under någon skattegräns eller liknande.

Jag håller på med läkemedel och i princip allt som finns på apoteken/sjukhus. där kastas otroligt många saker som det inte är något fel på. så istället för att skänka dessa 50 pall med läkemedel till behövande bränns dom upp. Så det funkar i verkligheten tyvärr.

Jag känner till det, så galet slöseri med resurser och känns som att reglerna snarare är till för att maximera vinsten för läkemedelsbolagen mer än något annat.

När en vet hur det går till så ter sig de här "insamling av medicin till apoteket"-grejen som en enda stor bluff för att hålla undan att behövande kan få tag i fullt fungerande medicin. De hamnar i värmeverket iallafall precis som dina hushållssopor. Skillnaden är att de som forslar dit medicinen nästan följer med dem in i brännugnen för att verkligen säkerställa att ingen obehörig får fingrarna på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

inte direkt någon nyhet, jag har nog ifrågasatt detta i 10+ års tid. Framförallt dom som beställer 2-3 storlekar av varje för att prova, det blir ju garanterade returer så att säga.

En annan sak är folks slöhet. Jag ser dagligen (även pre Corona) folk som hämtar ut produkter på Ica från butiker som ligger 15-20 minuter härifrån. Och då finns det bara ett sätt att ta sig mot stan via buss, så dom som kommer med bussen har ännu mindre, kanske max 10 minuters omväg, men ändå beställs det till Ica för att optimera in dom 10 minutrarna plus evnevtuell kö/köptid.

Sjuka påslag det måste vara på vissa produkter i så fall.
Tvivlar på att man slänger en MacBook eller ett 3090 som kommer i retur?

Det låter ju som att du inte har ifrågasatt någonting mer än att näthandel existerar

Med utgångspunkt på slöhet / och tidsoptimering
- Det går ofta snabbare/smidigare att handla i lokal butik
- Man kan ju knappast förvänta sig att näthandeln ska leva på att människor åker in och provar saker i butikerna eller att det ens finns i butik / vissa produkter kan behöva beställas i flera olika storlekar beroende på vad man handlar.
- Under Coronan så är det e-handel med hemleverans som gäller
- Pre-corona så fungerade hemleverans sådär / kan ju knappast fungera bättre nu (senaste 7paketen , hemleverans/express hämtades i en trång butik med ett SMS att jag inte har varit hemma/ jobbar hemifrån.)

Lokal butik upp till 30min promenadavstånd slår för mig näthandeln när det gäller smidighet/tidsoptimering/slöhet förutsatt att det är tillgängliga produkter både pre och under corona, ska man handla annat som normalt sett inte finns (eller behöver springa igenom 10 butiker och leta) så är det näthandel för mig

Permalänk
Medlem

Handlar enbart kläder online, och har självklart returnerat en hel del. Men majoriteten har jag behållit så.
Rätt logiskt man får returnera kläder om man inte vet sina EXAKTA storlekar och alltid köper exakt samma plagg då storlekar etc skiljer sig markant mellan märken.

Har returnerat andra grejer också som man ej varit nöjd med eller haft dåligt kvalitet.

Sen tror jag det är fler som returnerar i butik på ex elgiganten än som gör online retur.
Oftast kostar det att returnera saker som inte är kläder.

Majoriteten av returer är ju kläder. Också därför flesta sådana företag bannar folk som missbrukar retur policyn. Men det är en väldigt minimal % så.

Personligen bryr jag mig inte om de vill införa någon skatt, slutat bli kränkt på det utan bara accepterat att Sverige har massa konstig skatter

Permalänk
Medlem

Detta får man ju leva med om man ska ha en fungerande e-handel? Vem fasen vill handla om möjlighet till retur tas bort? Lös transport frågan istället på ett miljövänligare vis.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag känner till det, så galet slöseri med resurser och känns som att reglerna snarare är till för att maximera vinsten för läkemedelsbolagen mer än något annat.

När en vet hur det går till så ter sig de här "insamling av medicin till apoteket"-grejen som en enda stor bluff för att hålla undan att behövande kan få tag i fullt fungerande medicin. De hamnar i värmeverket iallafall precis som dina hushållssopor. Skillnaden är att de som forslar dit medicinen nästan följer med dem in i brännugnen för att verkligen säkerställa att ingen obehörig får fingrarna på dem.

Off-topic, men pratar vi om destruktion av läkemedel som kommer in från slutkund? Så fort läkemedel har lämnat transportkedjan och lagret (t.ex. apotek eller sjukhus i detta fallet) så finns ingen garanti för att läkemedlet har förvarats inom rätt förvaringsbetingelser (det kan även haft andra handhavandefel, eller rent av manipulerats). Då finns det ingen annan sak att göra än att skicka läkemedlet för destruktion, det skulle innebära en patientfara att "återanvända" såna läkemedel (och särskilt nu när Falsified Medicines Directive (FMD) är igång sedan februari 2019). Anledningen till att destruktionen bevittnas är för att eliminera risken att medicinen återintroduceras på marknaden (även via andra kanaler än den lagliga). Jobbar inom läkemedelsindustrin sedan 2017, innan dess jobbat på apotek ett par år. Hoppas jag missförstått er

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill inte peka finger men jag tror jag vet vilka grupper som returneras mest.
Ja det är vi datanördar som beställer X antal exemplar av processorkylare och annat.

Känns ändå som att vi som köper processorkylare och liknande saker inte kan stå för en stor del av returer. Vi är ju redan en liten marknad kan jag tänka.

Jag tänker på mitt tidigare jobb inom hår / frisörbrancshen där typ alla kollegor (90% kvinnliga) pratade om de kläder de köpt. Om de skulle köpa 5-10 plagg så valde de 2-4 olika storlekar på varje plagg för att testa och skicka tillbaka de storlekar de inte ville ha. Även min flickvän är till viss del skyldig på den fronten (hon beställer några storlekar per plagg oftast för att skicka tillbaka de som intr passar.

I mitt huvud är detta klart vanligare (utan någon som helst fakta att backa upp något av det jag skriver - endast reflektioner och tankar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

jobbar faktiskt med returer och många returer som tex inte hämtas ut åker direkt i sopporna, det är det som gäller. Inget fel på varorna alls bara att ingen hämtat ut det. Rätt sjukt men så är det.

Vem är det som inte hämtar ut returerna menar du? Företagen? Och då slängs det i soporna av fraktföretaget?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fixade till den oavslutade meningen där.
30-40% returneras av det som handlas på nätet, jämfört med 1-2% av det som handlas i fysisk butik.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stora problemet är väl att så många företag bara slänger returnerade varor då det är billigare än att kontrollera och packa om. Inte så mycket elektronik förstås, förutom väldigt billiga grejer, men klädföretag och så.

Detta plus att många har returlager i t ex Polen vilket bidrar till fler transporter.

I inslaget från vetenskapens värld tyckte jag Boozt sa att skor oftast passerar genom 5 kunder. Då innebär det att skorna åkt tur och retur till Polen och olika kunder. Som vanligt vill man beskylla konsumenter istället för att ta strid mot företagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

Många här som droppar argument om att åka bil flera mil till affären. Om ni inte visste det så bor en klar majoritet av Sveriges befolkning i städer och inte i mitt i skogen och behöver således inte köra bil flera mil för att köpa exempelvis skrivarpapper.

Känns som att ni som blir upprörda av detta redan har keff inställning till dessa miljöfrågor.

Majoriteten av vedertagna nischbutiker i Sverige finns i de största städerna (Göteborg, Malmö, Stockholm).

Finns ingen tillspetsad datorbutik i Sundsvall, Härnösand, eller Östersund som i Göteborg, Malmö eller Stockholm. Webhallen, Komplett, Inet, som vanliga butiker, finns inte heller där. Och massa Ullaredsbutiker finns det dessutom inte heller där.

Nu vet jag inte hur många som bor minst 5-10 mil ifrån Göteborg, Malmö och Stockholm, men lär vara halva befolkningen åtminstone? Sverige är väldigt avlångt så du vet!

EDIT: Jag kikade här https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsdelar#Geografiska... och upptäckte att tamefanimig bor 90% i Svealand och Götaland kombinerat. Inte undra på coro...

Hursomhelst, då undrar jag hur många som bor just minst 5 mil ifrån Göteborg, Malmö och Stockholm? Alltså måste du bo minst 5 mil ifrån alla dessa tre städer. Jag undrar hur stor andel det då blir av de 90% som utgör de landsdelarna?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta får man ju leva med om man ska ha en fungerande e-handel? Vem fasen vill handla om möjlighet till retur tas bort? Lös transport frågan istället på ett miljövänligare vis.

Nej men man kanske kan sätta en prislapp på returer, låta kunder som returnerar ofta eller varje gång betala för retur, göra det svårare att handla utan att tänka efter eller kanske enbart klädesplagg ska böi svårare att returnera etc. Sätta upp barrirärer helt enkelt. Men det kommer inget företag att göra frivilligt. Det är för billigt att skita ner helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har många jobbarkompisar som beställer ifrån alla dessa ehandels företag som Zoolando som brukar beställa alla kläder i typ 3 storlekar, och sedan skicka tillbaka de storlekar som inte passade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Nej men man kanske kan sätta en prislapp på returer, låta kunder som returnerar ofta eller varje gång betala för retur, göra det svårare att handla utan att tänka efter osv. Sätta upp barrirärer helt enkelt. Men det kommer inget företag att göra frivilligt.

Det är inte tillåtet enligt lag att göra så. Distansköplagen gäller. Det bästa man kan göra som näthandlare att inrätta sin verksamhet så att returer blir smidiga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Jag vill dra fram det gammla citatet "Det finns ingen gratis lunch".
I slutändan så är det vi kunder som betalar för alla frakter, Om snittpriset för en retur är 50 kronor per vara och 30% av varorna returneras så ökar priset på alla varor med 15-20 kronor.

Jag ser inga problem med att riksdagen sätter in lite tvingande åtgärder för att minska antalet returer. Gratis retur är inte gratis.

Nja, jag vet inte om jag håller med om det.

Det är knappast så att handlare som ej erbjuder gratis frakt har lägre priser...

Jag tror snarare att de som erbjuder gratis frakt "räknar hem det" med större försäljningsvolymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Off-topic, men pratar vi om destruktion av läkemedel som kommer in från slutkund? Så fort läkemedel har lämnat transportkedjan och lagret (t.ex. apotek eller sjukhus i detta fallet) så finns ingen garanti för att läkemedlet har förvarats inom rätt förvaringsbetingelser (det kan även haft andra handhavandefel, eller rent av manipulerats). Då finns det ingen annan sak att göra än att skicka läkemedlet för destruktion, det skulle innebära en patientfara att "återanvända" såna läkemedel (och särskilt nu när Falsified Medicines Directive (FMD) är igång sedan februari 2019). Anledningen till att destruktionen bevittnas är för att eliminera risken att medicinen återintroduceras på marknaden (även via andra kanaler än den lagliga). Jobbar inom läkemedelsindustrin sedan 2017, innan dess jobbat på apotek ett par år. Hoppas jag missförstått er

Eftersom läkemedel är förhållandevis dyrt så förstår ju jag att det skulle ha gått och hållit ekonomiskt om en viljat. Skillnad på en ask ibuprofen för 25 kr och ett riktigt dyrt läkemedel för hundratals kanske tusentals kronor. Det hade gått att ha plomberingar, dolda kontrollpunkter och indikatorer som löst ut om den förvarats utanför intervall som den inte tål.

Nu är grejen att apoteken utger att medicininsamlingen är en "samhällstjänst" när i själva verket inte alls medicinerna återgår till kretsloppet eller gör någon annan nytta. Många jag pratat med som lämnat in medicin tror att när de återlämnar medicin så går det till andra som behöver och när jag berättar för dem att allt går till förbränning känner de sig helt enkelt grundlurade. Finns många behövande som skulle behövt dem mer än brännugnen och framför allt, så skulle det ha lindrat den gigantiska bristen det är på en del mediciner.

Kan dra en parallell med Covid-vaccinet. En batch Pfizer-vaccin hade förvarats fel, men istället för att skicka det på förbränning som det skulle gjorts i vanliga fall så gjorde de en snabb analys på det och såg att det fortfarande var dugligt. Det går bara en vill, men en vill inte och det är det som är problemet. Det finns mer pengar att tjäna på att det destrueras och beställs mer i andra ändan. Det är det jag motsätter mig och det har inget att göra med falska/äkta mediciner att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tycker att postmord och andra instanser istället borde se till returer inte är miljöbovar då. De säger själva att de är väldigt oeffektivt..
Från säg zalando eller HM till kund så går det ofta i grupp och delar upp sig. Lastbilen (eller annan fraktmetod) måste ju åka till zalandos lager och hämta tröjan från lagret, om den inte har med sig returer dit utan kör ytterligare en lastbil för det så är det ju postmords fel...inte vi som beställer att de är inkompetenta.
Inte för att jag returnerar saker...tror alldrig det har hänt, men jag handlar online av just anledningen att jag KAN göra det om något inte stämmer. Ta inte bort det...då åker jag ju istället 2 mil enkel resa i min 20 år gamla bil för att känna på det...och kanske inte ens köper. Det är väl en grymt större miljöbov än att en tom lasbil tar varan tillbaka till lagret nästa gång den ska åt det hållet och hämta nya tröjor åt någon annan

Som jag har fattat är inte returnera tillbaka till säljaren som är problemet, utan att att säljaren (framför allt klädkedjor) skickar kläderna till låglöneland för att fräscha till kläderna och paketera om varan (typ Kina, Indien mm).
En del fall säljs kläderna till u-land där en del säljs lokalt och resten eldas upp eller hamnar på deponi.

Jag kan tänka mig att en del elektronik gör liknade resa, men jag tror att mindre vanligt.

Så har jag fattat i alla fall... men jag kan missat något...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."