Permalänk
Medlem

Noctua NH-U14S till en Ryzen 7 5800X

Tjenare!

Tänkte uppgradera min kylare till 5800X.

Hade först tänkt ta en NH-D15 eftersom det är Noctuas bästa, men tyvärr har jag lite för höga RAM (Corsair Vengeance RBG PRO). Det går att flytta fläkten så att RAM stickorna får plats under, men då kommer kylaren inte få plats med sidopanelen på 🙃.

Chassit jag har nu (gammalt Corsair Carbide 300R) har inte heller stöd för 240+ mm AIO, så en Arctic Liquid Freezer II går ej heller. Är inte in the mood för att uppgradera chassit också, utan den duger annars, och helt ärligt pallar inte lägga ner mer pengar på min dator just nu 🤣.

Så det stod mellan U14S och en D15S. Har läst och sett att dessa presterar i princip identiskt, så jag tog U14S eftersom den var billigare.

Tycker ni det blir bra? Någon annan som har en U14S och 5800X som kan dela av sig lite?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jadå! Sweclockers testade kylaren redan 2014, och den presterar som Nocua ska, dvs i världsklass:

Så köp den du, den kommer orka kyla din CPU utan problem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua har utförliga kompatibilitetslistor, som även anger klockutrymme: https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-7%205800X-1046

U14S ser ut att räcka och bli över.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jadå! Sweclockers testade kylaren redan 2014, och den presterar som Nocua ska, dvs i världsklass:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/5344?key=5a544f6c2d58d6ba567f29f1e15b71b5

Så köp den du, den kommer orka kyla din CPU utan problem

Ser riktigt nice ut! Har bara haft svårt att hitta siffror med just 5800X som är one varm boi.

Skrivet av Oegat:

Noctua har utförliga kompatibilitetslistor, som även anger klockutrymme: https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-7%205800X-1046

U14S ser ut att räcka och bli över.

Perfekt ju!

Kan återkomma efter jag installerat den och berätta vad jag får för temperatur förr och efter, ifall någon sitter på en 5800X och undrar hur det ser ut

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju köra en Noctua NH-D15 och bara montera ena fläkten, den som sitter mellan de två kyltornen. Då kommer du inte få något problem med RAM-kompatibilitet.

Jag monterade precis en dator åt en kollega, med en 5600X och en Noctua NH-D15, och med båda fläktarna monterade så går inte CPU-fläkten över 900 rpm och CPU-temperatur inte över 60 grader. Detta i något random antikt chassi.

Så nog finns det en del spelrum där att bara ha en fläkt om man vill.

Permalänk
Medlem

Men då så!

Har nu installerat nya kylaren och holy shit vilken skillnad!

Valde Noctua eftersom jag alltid hört just hur bra kvalité deras grejer är och den levde upp till mina förväntningar. Allt från förpackningen, till instruktionerna, till den lilla metalliska badge jag fick, till själva konstruktionen på kylaren, verkligen 10 av 10. Stor skillnad mot min DeepCool Gammaxx 400 som skar mina fingrar flera gånger när jag skulle montera den xD.

Installationen var väldigt enkelt. Hade liiite problem med att koppla in fläkten efter monteringen, men enbart pga mitt chassi som är lite för trångt tycker jag.

Men till det intressanta, prestandan. Holy shit. Testade att köra med fläkten på max hastighet. Fick då min allra högsta stock resultat på Cinebench R23, en enda körning, processor helt stock, inte ens PBO på eller liknande. Ett hårstrå under 16k poäng. Helt galet. Har sett många 5800X som knappt får 15000. Med gamla kylaren med fläkt på 100% kunde jag får 15500 som max.

Kollade temperaturerna vid en annan körning med Ryzen Master på och noterade att alla kärnor låg över 4.6 GHz, ibland även 4.65 GHz, och att temperaturen klättrade sakta upp till 81-82C och stannade där. Min gamla kylare gick upp till 90C vid slutet av en körning, och då med max 4.5 GHz, oftast 4.45 GHz. Också med fläktarna på 100%. Så nästan 10C lägre temps med 100+ MHz högre frekvens. Nice

Angående ljudnivån, det går definitivt att höra när den är på 100% hastighet, men låter fortfarande mindre än min gamla kylare på 100%, och ger ifrån sig en mycket mer behaglig ljud som inte alls är störande. Har inte testat köra fläkten på lägre varvtal, förutom att vid idle så är fläkten helt tyst

Väldigt nöjd och skulle 100% rekommendera denna till andra som sitter på en varm 5800X boi.