Polisens användning av spionprogram kritiseras – "oerhört allvarligt"

Permalänk
Melding Plague

Polisens användning av spionprogram kritiseras – "oerhört allvarligt"

Hemlig dataavläsning har använts av polisen upp till fem gånger mer än först bedömt, något Advokatsamfundet omgående vill utreda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steg 2: Det är för jobbigt att gå igenom och godkänna alla ansökningar. Varsågod och övervvaka som ni tycker själva verkar bäst.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Mycket IT-politik idag. Skrivs det för mycket i forumet så servrarna måste få vilodag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Facebook ger mer hemlig information till vem som helst än vad polisen skulle få tag på känns det som

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Facebook ger mer hemlig information till vem som helst än vad polisen skulle få tag på känns det som

Vem som helst med pengar kan ju köpa information från dem. Hela deras affärsplan är uppbyggd på det.

Permalänk

Jag kan slå vad om att 9/10 gånger handlar det om Nordiska Motståndsrörelsens medlemmar eller likasinnade. Samt dem få gånger som det handlar om riktig kriminel verksamhet så är det internationelt eftersökta personer som Interpol och liknande sätter press på att dem ska övervakas.

Permalänk

Känns som att detta helt enkelt har att göra med att encrochat och sky ecc knäcktes. Märkligt att det inte ens nämns.

Permalänk
Medlem

"Men vad förvånad jag blev!" Sa ingen någonsin

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael_1987_ar:

Jag kan slå vad om att 9/10 gånger handlar det om Nordiska Motståndsrörelsens medlemmar eller likasinnade. Samt dem få gånger som det handlar om riktig kriminel verksamhet så är det internationelt eftersökta personer som Interpol och liknande sätter press på att dem ska övervakas.

Precis det är aldrig oss vanliga svensson det gäller, då ska man listas som "national target"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte orolig så som det verkar användas i dagsläget. En uppoffring jag är beredd att göra för att de lättare ska kunna komma åt tungt kriminella. 500 tillstånd känns inte alls som en orimlig mängd i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Nyfiken hur de får in spoinprogrammen i telefonen? när det griper misstänkta och sedan släpper dem? smyga in i hemmet när man sover kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Nyfiken hur de får in spoinprogrammen i telefonen? när det griper misstänkta och sedan släpper dem? smyga in i hemmet när man sover kanske?

Kända (inom "branschen") bakdörrar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en skandal att det här hade gått igenom riksdagen från början. Dataintrång är fortfarande dataintrång, vad man än kallar det, och dataintrång är ett brott, vem som än utför det.
Om man utnyttjar ett säkerhetshål i ett system så kan man riskera att öppna fler säkerhetshål, som andra aktörer skulle kunna utnyttja för sina ändamål, vad de än är.

Integritetskränkande tvångsmedel ska i allmänhet egentligen inte användas i annat fall än när det finns en högre misstankegrad vid mycket allvarliga brott.
Med så här många användningar undrar man hur mycket ändamålsglidning som kan ha skett. Hur många oskyldiga (som i framtiden blir avskrivna från utredningar) har blivit utsatta?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Undrar hur ofta dom lyckas/misslyckas med att installera spionprogrammen samt hur ofta programmen upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Nyfiken hur de får in spoinprogrammen i telefonen? när det griper misstänkta och sedan släpper dem? smyga in i hemmet när man sover kanske?

Kolla in serien Johan Falk, eller snabbspola till sista avsnittet och se vad som visas när eftertexterna rullar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag är inte orolig så som det verkar användas i dagsläget. En uppoffring jag är beredd att göra för att de lättare ska kunna komma åt tungt kriminella. 500 tillstånd känns inte alls som en orimlig mängd i mina ögon.

Problemet är tudelat. Dels att man förutsätter att övervakningen sker mot tunga kriminella. De tungt kriminella brukar ju bli kvar på gatan, så att säga, genom att de arbetar i grupper som gör det svårt att koppla individer till specifika brott. Vilket gör det svårt att få tillräckliga bevis för att också ansöka om så tunga tvångsmedel som vi ändå talar om. Att domstolen inte nekar förfrågningar kan också betyda att domstolarnas filtrerande funktion inte fungerar.

Den intima typen av övervakning som vi talar om bjuder också in till missbruk genom att alldeles för mycket information samlas in och kan användas mot personen. Att i princip all data i en dator eller en smarttelefon skulle kunna betraktas som bevismaterial är på tok för djupgående och är utan rimlig balans mot den generellt ganska smala strömmen data som torde vara relevant för en brottsutredning.

Huruvida 500 ansökningar är många är också svårt att säga. Gentemot förväntningen tycks det vara många. Jag tror heller inte att de 500 personerna, om vi utgår från att varje ansökan gäller en unik person, siktar på kriminella ledare och andra högprioriterade mål. Utan handlar om mål betydligt längre ned på rangordningen. Om inte annat för att det skulle sända dåliga signaler för nya kampanjer vädjande om nya maktmedel om ordningsmakten inte gjorde slag med de nya leksakerna som regeringen arbetat fram åt dom.

När det inte finns någon meningsfull transparens i hur verktygen används, eller ens hur många ansökningar som avslås, betraktar jag hela arbetet med en stor skepsis.

Skrivet av Viochee:

Nyfiken hur de får in spoinprogrammen i telefonen? när det griper misstänkta och sedan släpper dem? smyga in i hemmet när man sover kanske?

Jag antar att man tillsammans med andra säkerhetstjänster arbetar med olika svagheter i systemen, med eller utan tillverkarnas medgivande, för att plantera den kod man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Känns som att detta helt enkelt har att göra med att encrochat och sky ecc knäcktes. Märkligt att det inte ens nämns.

Garanterat. Det blev ett jävla liv när det kom fram att polisen hade avlyssnat Yasin genom Encrochat. Och jag fattar inte vad problemet är egentligen då polisen har haft lagligt rätt sedan 1 april förra året att bedriva den här typen av verksamhet. Och jag personligen tycker att det är bra att de har befogenheten och verktygen för att kunna bekämpa brott när allt mer skickas krypterat. Att polisen sedan har ansökt fem gånger så mer än vad man hade förväntat sig säger väl kanske mer om hur pass allvarlig brottsligheten är i Sverige?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sverige är så jävla reglerat ändå.
Samma med tramset att de försöker få att man inte får använda encrochat osv som bevisning i Sverige i domstol, så jävla patetiskt löjligt.

Jag har absolut inget emot mer övervakning av polismyndighet i Sverige, och betydligt fler CCTV tack.
Men sen krävs det ju betydligt mer för det ska bli någon förbättring i detta landet inom rättsväsendet.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Garanterat. Det blev ett jävla liv när det kom fram att polisen hade avlyssnat Yasin genom Encrochat. Och jag fattar inte vad problemet är egentligen då polisen har haft lagligt rätt sedan 1 april förra året att bedriva den här typen av verksamhet. Och jag personligen tycker att det är bra att de har befogenheten och verktygen för att kunna bekämpa brott när allt mer skickas krypterat. Att polisen sedan har ansökt fem gånger så mer än vad man hade förväntat sig säger väl kanske mer om hur pass allvarlig brottsligheten är i Sverige?

Exakt! Sverige har fri bevisprövning (undantag för ex. tortyr) så Polisen har helt rätt i att använda bevismaterial från b.la. franska myndigheter. Förmodligen har dem behövt följa upp detta med att avlyssna fler misstänkta än vad dem hade planerat.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte missbrukas för fel syfte som att övervaka minoriteter (Romer i Skåne t.ex.), politiska grupper (IB-affären) eller personer som råkar vara i ett förhållande med en polis. Kvinnomisshandel är ett vanligare brott bland poliser än övriga befolkningen.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det har ju varit riktiga skurkar och flera är uppe i domstol just nu, bland annat större delen av ett av sveriges största kriminella nätverk. Försvarsadvokater vill gärna positionera sig medialt i sådana här frågor, oavsett om vi har fri bevisföring eller ej.

Det är en rejäl hög som kommer låsas in rätt många år, inte bara i Sverige tack vare encrochat grejen. Så det är ju bra.

Om ordningsmakten inte följt gällande lag måste ju det utredas givetvis, men det här känns mer som ett spel för galleriet och visa klientelet att man gör vad man kan. Görsvaret sitter trångt till, det är rätt graverande bevisning i många fall, då måste man ju hitta på nåt annat för att distrahera och hålla kvar sina kunder.

Permalänk
Medlem

Ingen kunde ha förutsett detta!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dataintrång är dataintrång vare sig det är privat personer eller polis som utför det. Det ska finns självklara skäl mot person om detta ska anses vara ok att användas utav polis. Lätt misstanke mot person/personer är inte i normen. Det finns även gott om korruption inom kåren med som kan använda sig utav detta för egen vinning mm.

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera. Men ärligt talat, om jag måste välja mellan att leva med att någon som jag aldrig kommer att träffa vet vad jag har för sexuella intressen (för det är väl med handen på hjärtat det dom flesta vill hålla hemligt), eller på att leva i och låta mina barn växa upp i ett gangstersamhälle styrt av kriminella, så är valet ganska enkelt. Kan även uppoffra fulstreaming och ”piraterier” för denna saks skull (slutade dock med detta för längesedan pga moraliska själ). Sätt dit kriminella samhällsparasiter, pedofiler och annat avskum säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Nja kan tänka mig detta är ytterst effektivt mot misstänkta pedofiler och en bra hjälp i att nysta upp deras nätverk! Att det sen är ett verktyg mot tung kriminalitet gör det inte sämre

Permalänk
Medlem

Det här är jättebra för samhället, jag är för tvpngsmedel av den här sorten, jag är även för brottsprovokation mot kriminella gäng och grupperingar.
Däremot låter 500 ärenden väldigt lite, det finns betydligt fler rötägg där ute.

Permalänk
Medlem

Det bör utredas självklart men tror (hoppas) majoriteten av dem som avlyssnas förtjänat det och det leder till att de blir dömda.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Windows 10 är det största legala spiongram som någonsin existerat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Så länge det granskas och görs på ett rättssäkert sätt så är jag helt för hemlig dataavläsning vid misstanke om grov brottslighet, vare sig det är 100 eller 500 per år. När det handlar om så grova brott som mord, narkotikahandel osv så är det absolut befogat.

Permalänk
Medlem

Låter mer som om det har funnits ett stort behov från polisen av denna typ av informationsinsamling...
Vet någon vad för metoder de använder för att placera ett sådant system? Kan inte tänka mig att de tar mobilen och helt enkelt installerar det, då är man bra dum som kriminell.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)