Spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ned

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt med tidningar som läggs ned. Det behövs verkligen mer av kurerat innehåll. Gillade aldrig tidningen PC-gamer tyckte den var för skrikig och oseriös men den medföljande CD-skivan var ju guld värd innan bredbandet kopplades in. Gillade personligen mer mikrodatorn och Datormagazin (som vi hade hemma så länge jag minns).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hade inte nog med fickpengar för dessa ofta lite dyra datortidningar. Ville ha men det låg aningen lägre i prioriteringen.

Nej, ny hårdvara lärde jag mig om från DELLs reklambilagor och spelnyheter fick komma från gratistidningen Gamereactor.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Funderar på att slänga skivorna. Eventuellt tidningarna med så småningom, börjar bli fullt i hyllorna med annat.

Skänk bort på marknaden här, tradera, facebook market eller något liknande istället för att slänga!
Finns säkert någon som är intresserad.

Permalänk
Avstängd

Jag fastnade aldrig för PC Gamer riktigt. Kändes lite för pubertal på något sätt. När jag var i puberteten var det mer Sega Force som gällde som var ännu mer pubertal i sin humor förstås, men då tyckte jag det var humor på hög nivå.

Jag har läst lite nu på senare tid när den har funnits i Readly men jag känner ändå inte riktigt att jag tillhör målgruppen. Level däremot saknar jag fortfarande, det var den bästa speltidningen i mina ögon. Närmast idag ligger väl Edge men den håller inte riktigt samma nivå.

Permalänk
Medlem

Det för tankarna tillbaka till 80-talet och Sveriges första dator/tv-spelstidning vid namn JOYSTICK, som gavs ut mellan 83-87. Det var lite "vilda västern" på den tiden när allt var nytt, och ibland så fyllde man ut tomrummet på vissa sidor med guldkorn som denna lilla artikel....

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DeepBlue:

Det för tankarna tillbaka till 80-talet och Sveriges första dator/tv-spelstidning vid namn JOYSTICK, som gavs ut mellan 83-87. Det var lite "vilda västern" på den tiden när allt var nytt, och ibland så fyllde man ut tomrummet på vissa sidor med guldkorn som denna lilla artikel....

https://i.ibb.co/3dB9Fcv/Joystick.png

Verkar som om de blandat ihop honom med hans kompis George Lucas som gjorde Star Trek?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Verkar som om de blandat ihop honom med hans kompis George Lucas som gjorde Star Trek?

Just så, inte många rätt i den artikeln beträffande vem som producerat vad. Huvudsaken att det viktigaste gick fram, nämligen att han ville vara med och "provspela och godkänna" samt slutklämmen "och det fick han"

Permalänk
Skrivet av Saya:

Minns mest bilden på Agorander uppe på en garderob.

Jo, det var ju faktiskt en ratt sa epic photo-shoot. Fina minnen.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Vad hette den där gamerblaskan som fanns innan PCGamer? Minns att de recencerade ett finans- spel i ett av de sista numret.

Misstanker att du syftar till gamla goa "High-Score".
Finans-spelet kan nog vara "Capitalism"? Det var riktigt skoj.

Permalänk
Medlem

Prenumererar ju fortfarande fast nu lär man väl inte få fler nummer hem i lådan då alltså

Permalänk
Medlem

Har också en aktiv prenumeration som tar slut iom detta. Det stora förlaget la ju ner tidningen för några år sen, så körde redaktionen vidare själva. Mest troligt därför den kanske inte funnits i alla butiker. Tycker att hela grejjen att köra vidare själva i egen regi är riktigt hedervärt och ska premieras. Hoppas de kan finna sin plats under nytt namn och i ett lämpligt mediaformat, för jag har gillat tidningen och den familjära känslan man fått av redaktionen. Lite som Swec faktiskt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken nostalgi, jag minns fortfarande när jag ryckte farsan i jack-armen och frågade så snällt jag bara kunde om jag kunde få köpa tidningen (vänster på bilden i artikeln).
Hade kvar den tidningen i tidnings-samlingslådan fram tills jag hade flyttat till ny lägenhet för ca 10:e gången, sen åkte dom på tippen för jag orkade inte bära lådan med smått fuktskadade tidningar en gång till.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Rip.
Redan 25år sen? Nu fick man känna sig lite gammal

Permalänk
Medlem

Not so hidden brag.

Fick ett läsarbrev publicerat som Månadens Brev och fick välja ett spel som premie. Frågade istället om jag kunde få en årsprenumeration på tidningen, vilket Emil godkände. Måste vart runt 2008-2009.

Idag hittar man ju all info online så att printmedia går i graven är väl ingen shock, men trist. PC Gamer var en institution.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man köpte första numren. Den ersatte väl mer eller mindre tidningen High Score som hade missbedömt sin målgrupp och gjorde en herrtidning av en speltidning.

Någon som kommer ihåg sloganen "bara spel, inga brudar"? Det var nog en anspelning på just High Scores öde. De ansåg väl själva att den blev lite töntig och ändrade den till "are you a man or a mouse?" i samarbete med Logitech.

Det var ju alltid spännande att läsa om månadens spel. Dock var vissa recensioner otydliga, som i Dungeon Keeper där screenshotsen var riktigt konstiga och missvisande över spelets grafik...

Kul tider! När hårdvaruintresset tog över så byttes den tidningen mot en prenumeration mot Maxidata som var riktigt bra på sin tid.

Vilken nostalgitripp

Permalänk
Medlem

Synd. Super Play & PC Gamer brukade vara höjdpunkten på varje månad vet inte varför jag slutade läsa.
Jag har försökt hitta 16:9 digitala magasin men av någon konstig anledning finns det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blobster:

Synd. Super Play & PC Gamer brukade vara höjdpunkten på varje månad vet inte varför jag slutade läsa.
Jag har försökt hitta 16:9 digitala magasin men av någon konstig anledning finns det inte.

Vad menar du med 16:9 magasin? Annars kan jag rekommendera Readly. Gränssnittet på dator/webbläsare är inte superbra kanske men det har blivit ganska mycket bättre på senare tid och är numera helt funktionellt. Dock tror jag en surfplatta nog hade varit den bästa enheten för sånt här oavsett vilken tjänst det handlar om. För många år sedan laddade jag ner en del piratkopior av olika tidningar i pdf-format och en surfplatta hade nog passat bäst för det också liksom. Det sagt så funkar readly riktigt bra på min ultrawide-skärm.

Permalänk
Medlem

Nostalgi som fortfarande håller

Visa signatur

i7 4770k @ 4,6GHz + EK Supremacy + naked Ivy mount | Asus Maximus VI Formula | EVGA GTX 780 3GB Classified SLI + EK | Corsair Vengance Pro 2x8GB CL11 2400Mhz | Corsair AX 1200i | Obsidian 900D | Pump Swiftech MPC35x2/Alphacool N UT60 480mm | 1x256GB Samsung SSD 840 + 1x1TB Samsung SSD 850| Extern Seagate 4TB | W 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Ohh Syndicate det var ju så jäkla bra, Syndicate wars var dock riktigt jäkla svårt!
Fick med kombo-packet till min dator 1997

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Tråkigt men det känns rätt oundvikligt. Kan inte vara många som läser papperstidningar längre, speciellt inte teknikrelaterade sådana.

Youtube känns som ett överlägset sätt att publicera recensioner och visa hur spel ser ut, jämfört med att bara läsa om spelen och se någon screenshot i en tidning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

JAAAAAAAAAAA goood!

Kommer ihåg demos speciellt till Commandos och Half Life osv

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Youtube känns som ett överlägset sätt att publicera recensioner och visa hur spel ser ut, jämfört med att bara läsa om spelen och se någon screenshot i en tidning.

Det var nog svårt för många att klara av övergången till videoformatet, särskilt innan det gick att tjäna pengar på Youtube. Även Gameplay/Press2Play som var tidigt ute fick så småningom lägga ner p.g.a. finansieringsproblem.

Permalänk

Jag växte upp med demo skivorna som spel efter min storebror hade köpt tidningen.

Har PC Gamer en backlog med alla demoskivor tro eller är det bara önsketänk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GayforLenin:

Jag växte upp med demo skivorna som spel efter min storebror hade köpt tidningen.

Har PC Gamer en backlog med alla demoskivor tro eller är det bara önsketänk?

Skulle du känna att du saknar någon så har jag minst 100 av dem liggandes hos mina föräldrar. Jag lånar gärna ut dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin köpt en speltidning, och senaste datorrelaterade tidningen i fysiskt format som jag höll i mina händer var på tidigt 2000-tal.

Att läsa på bildskärm är bättre på alla sätt, det enda som det fysiska formatet är bättre på är att det inte kräver tillgång till elektricitet för att kunna läsas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har en ganska komplett samling från första numret till 2003 eller så, någonstans. Blev smått påmind om Svenska PC Gamer av denna tråd tidigare i veckan: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630251-urban-sidoscro...

Trodde ärligt talat att tidningen försvann 2008-2010 någon gång. Har nog inte sett tidningen i butik sedan dess. Faktiskt varit lite sugen på speltidning, gärna mer retro, i pappersformat. En av de saker man börjat sakna från barndomen.

Anime för vuxna?
Var en hel del i Super Plays anime-hörna tycker jag mig också minnas.

Superplay hade jag prenumeration på
Fick i födelsedagspresent och julklapp. Andades kvalitet och hade sjukt bra recensioner. Grand tourismo till ps2, ocarnia of time till n64. Får ståpäls.