EU beställer 20 000 grafikkort till forskningsprojekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

One billion euro! Kanske Dr.Evil som styr EU?

Det är ganska lite jämfört med vad de topp-30 donation-länderna (många som är EU-länder!) skänker i bistånd till tredje världen varje år,
"The total amount of aid donated in 2017 by the 30 DAC members to developing countries reached a high of $163.6 billion."
Källa

Permalänk
Medlem

"Identisk"? Vad fasen är det för jäkla påståenden? Vad händer med nivån här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Identisk"? Vad fasen är det för jäkla påståenden? Vad händer med nivån här?

Nån som inte fick sitt morgonkaffe på sängen idag?

Permalänk
Medlem

@SkynetBuilder

Jobbar du på relevant departement/avdelning inom EU för detta..? 🤔

(Skämt där ditt alias råkar passa in 😉😂)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Bra, men ställ er sist i kön bara

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Tror det blev 3 nollor för mycket :roll:

Ur artikeln:

Citat:

Projektet är en del i EU:s klimatsatsning för att nå koldioxidneutralitet till år 2050, och är en del av en budget på 1 biljon euro

~ 10 biljoner kronor.
Alltså ca 3 gånger dyrare än USAs krig i Irak och Afghanistan. Eller ca 22 000 kr per EU medborgare. 😲
Eller ca 500 stycken Öresundsbroar.

Permalänk
Medlem

Welcome to the desert of the real.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Väldigt hypotetiskt men om alternativet är att man på sikt inte hittar en lösning på problemen man vill åtgärda så är det väl värt det?

Åh fasen då, max 1 per kund. Svettigt för inköparna till projektet!

Dom får väl anställa 19997 inköpare till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Bra, men ställ er sist i kön bara

exakt så!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ur artikeln:
~ 10 biljoner kronor.
Alltså ca 3 gånger dyrare än USAs krig i Irak och Afghanistan. Eller ca 22 000 kr per EU medborgare. 😲
Eller ca 500 stycken Öresundsbroar.

Det stämmer... Men det är också en del av den satsningen. Självklart kostar in 20k grafikkort 10 biljoner 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ur artikeln:
~ 10 biljoner kronor.
Alltså ca 3 gånger dyrare än USAs krig i Irak och Afghanistan. Eller ca 22 000 kr per EU medborgare. 😲
Eller ca 500 stycken Öresundsbroar.

Vafan??
Nej nej nej. 1 billion (eng) = 1 miljard (sve)
1 biljon (sve) = 1 trillion (eng).
😂

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd

Jävla EU scalpers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det blir iallafall en hållbar utveckling efter det.

Haha wow bästa jag läst på länge!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Engelska "billion" är en svensk miljard, dvs inte biljon. Fråga mig inte varför det blivit så, men så är det... Blev själv väldigt förvirrad i början av det 😅

Exakt, men det stod ju på svenska där biljon finns. Det heter trillion på engelska. Här är källan de använt sig av. Låter som sjukt mycket dock men verkar ju stämma.
https://www.pcgamer.com/eu-destine-supercomputer-20000-gpus/

Skrivet av XPerion:

1 miljard är 9 nollor och inte 12.

Precis, men nu var det biljon som är 12 nollor.

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att de sätter skiten på island och kopplar in det hela på några vulkananslutna ångturbiner. Mer troligt är dock att det blir nåt som ska flyttas mellan två städer varje månad vilket är varför det beräknas kosta en triljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Man får ju hoppas att de sätter skiten på island och kopplar in det hela på några vulkananslutna ångturbiner. Mer troligt är dock att det blir nåt som ska flyttas mellan två städer varje månad vilket är varför det beräknas kosta en triljon.

Först och främst är inte Island med i EU så det känns inte troligt. Sedan undrar jag om ingen här läser, en biljon Euro är alltså drygt tio miljarder kronor och ska fördelas över projekt perioden om tio år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Först och främst är inte Island med i EU så det känns inte troligt. Sedan undrar jag om ingen här läser, en biljon Euro är alltså drygt tio miljarder kronor och ska fördelas över projekt perioden om tio år.

Ironin... Ur artikeln som är hänvisad till: "The plan for the DestinE simulations is to have them to feed data into the EU's efforts to become carbon neutral by 2050 and help inform its environmental strategies going forward. It's all part of a $1.2tn (€1tn) investment in the bloc's green technologies.

Den svenska översättningen som sweclockers har gjort är ju rimligtvis i svenska termer, dvs 1 biljon euro som nämns är 10 biljoner SEK, varför skulle de blanda hejvilt?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Först och främst är inte Island med i EU så det känns inte troligt. Sedan undrar jag om ingen här läser, en biljon Euro är alltså drygt tio miljarder* kronor och ska fördelas över projekt perioden om tio år.

* 10 000 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

* 10 000 miljarder kronor.

Förvirringen här kommer av flera inlägg i denna tråd, redan på första sidan skriver @HandsomeT "one billion Euro". Förmodligen som en sorts egen översättning över SweC artikel som nämner "en biljon Euro". En svenks biljon är alltså INTE samma som en engelsk billion.

Går man till källan till artikeln så står det "1 tn Euro", dvs en trillion Euro vilket alltså på svenska blir "en biljon Euro" som SweC mycket riktigt skriver.

Sen verkar det förekomma lite förvirring här och där från flera personer runt biljon och billion. Men engelska "one billion" är alltså på svenska "en miljard".

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

* 10 000 miljarder kronor.

Haha suck ibland blir man trött på sig själv. Tolkar texten fel (blir på engelska av nån anledning) när jag läser den. Du har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Man får ju hoppas att de sätter skiten på island och kopplar in det hela på några vulkananslutna ångturbiner. Mer troligt är dock att det blir nåt som ska flyttas mellan två städer varje månad vilket är varför det beräknas kosta en triljon.

Haha 😆

Den var go! 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Förvirringen här kommer av flera inlägg i denna tråd, redan på första sidan skriver @HandsomeT "one billion Euro". Förmodligen som en sorts egen översättning över SweC artikel som nämner "en biljon Euro". En svenks biljon är alltså INTE samma som en engelsk billion.

Går man till källan till artikeln så står det "1 tn Euro", dvs en trillion Euro vilket alltså på svenska blir "en biljon Euro" som SweC mycket riktigt skriver.

Sen verkar det förekomma lite förvirring här och där från flera personer runt biljon och billion. Men engelska "one billion" är alltså på svenska "en miljard".

Jag tycker mest att det är kul för att 1 miljard € är mycket för grafikkort men en biljon € är helt orimligt mycket.
En biljon € är verkligen svårgreppat pengarna skulle räcka till ca en halv miljard top-end grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Först och främst är inte Island med i EU så det känns inte troligt. Sedan undrar jag om ingen här läser, en biljon Euro är alltså drygt tio miljarder kronor och ska fördelas över projekt perioden om tio år.

Jag tänkte mer att de kanske kunde outsourca det hela...
Sen står det i de källor jag hittat att det beräknas kosta en triljon € vilket är en biljon SEK, men det kanske är fler ställen som blandat ihop det där, va vet jag (och nej jag har inte läst tråden mellan mina kommentarer så jag kanske missat nån källa där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag tycker mest att det är kul för att 1 miljard € är mycket för grafikkort men en biljon € är helt orimligt mycket.
En biljon € är verkligen svårgreppat pengarna skulle räcka till ca en halv miljard top-end grafikkort..

Det är ju mycket kringkostnader också i projektet och knappast bara en person som arbetar med det.