CSFG lanserar vägghängda datorchassin för vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ser fram emot kabeldragningen längst med väggen🤣 svinsnyggt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Chassit är tillverkat inom eu vad jag förstår. Det tillsammans med vägrande att tumma på kvalitén så förstår jag att priset blir högt mot andra chassin. Jag jämnför dessa chassin med inwin’s diton och då blir priset plötsligt mycket rimligare

Det handlar om volymer, och att tillverka i Kina är inte så bara. Det finns företag som gör beslag och dylikt (mest i stål då, men också aluminium) som har tagit hem produktion för att man i stort sett måste ha en person på plats som håller i den. Första och andra leveransen är bra, efter det är allt skit tills någon åker dit och tvingar dem att sluta leja bort produktionen eller att man byter leverantör. Upprepa. På senare år är det en del som t o m tagit hem produktion till Sverige, dels därför att priserna ökat i resten av Europa och dels för att det är enklare så, i synnerhet om det blir problem någonstans. Frakter blir enklare också. /offtopic

Men de ska förstås tjäna pengar på chassit och i o m att det är en väldigt nischad produkt för entusiaster kan de ta bra betalt med förhoppningsvis hyffsade marginaler. Det är ju dem man lever på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Tycker faktiskt detta är lite halvsanning.

Jag har byggt två olika loopar med upp till 2st 360mm radiatorer och vill man inte ha vattentemps på 45+ så får man dra upp fläktarna lite om komponentera får svettas.

Det är såklart lägre än luftkylda datorer men mina förväntningar var så höga att jag trodde datorn skulle låta som i idle under full load.

Nu vet jag inte temperaturer där pump och petg börjar ta skada, kanske är det ingen fara.

45 är långt under skulle jag säga. Jag kör/körde min loop på upp till 60 grader (gränsen för pump enl datablad). Nu är det en skräppump (behövde vara billigt) och den låter som ett tröskverk såhär 7 år senare. Får såklart inte supertemps, men GPU (290X) klarade lätt överklock och CPUn (2500K) hade nog gjort det om jag inte hade haft ett egenfräst alublock. Stock fungerade, men var såklart inte kallt, runt 80 grader

Men prioriteras ljudnivå över överklock går det helt klart att låta vattentempen stiga. Men man får akta sig, 60 grader gör satans ont om det är koppar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Ser fram emot kabeldragningen längst med väggen🤣 svinsnyggt!

Ja har kört väggmonterad dator tidigare, det är bara köra med en kabellist som går ner under tex skrivbordet. 75kr på biltema

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Alla kan! Gäller bara att våga prova, och vara medveten om att man kanske missar kvällens lir med polarna! xD

Blir fan mer än så kan jag lova. Byggde min första dator på 20 år förra året och lade 60 timmar kanske på den. Och det var fan mig ett stort lättbyggt chassi. Dvs hade noll koll på vad jag gjorde och fick lägga om saker ett par ggr. Fästa vattenkylning på moderkort och skruva fast den samtidigt som skiten glider runt på processor och du har en hand bakom moderkortet på utsidan är många svordomar 🤬
Det går till slut men man får vara glad om man inte skickar ut datorn genom fönstret innan man är klar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creative Solutions For Gamers:

Tjena Sweclockers!

Vad roligt med all respons här! Jag vill mest plinga in och visa att vi finns närvarande här också för er som missat vår feedback tråd vi körde i höstas när vi fortfarande var i prototypstadiet. Går fint att fråga grejor och komma med feedback, jag är nog inte snabbare än medel-forum-medlemmen på att svara dock. CSFG är såpass nytt att jag fortfarande arbetar heltid med något helt annat. (För transparans så är det @Deriveh bakom tangentbordet här)

Faktiskt, som en sidoeffekt vi från början inte räknat med så har vi märkt en ansenligt mycket mindre dammsamling i våra chassin än vad konventionella chassin har. Vi har diskuterat det här mycket både sinsemellan och med olika personer, både härifrån forumet och t.ex. med 8Pack. Vi tror att det faktiskt är den öppna designen tillsammans med den vertikala monteringen som gör att ingen "dammsugareffekt" uppstår som det annars gör i ett vanligt chassi. Det tillsammans med att den varma luften stiger upp på baksidan och skapar någon form av luftkudde (det här är spekulation!) som gör att damm som annars faller ner uppifrån minskar.
Givetvis är de inte helt dammfria, men upplevelsen från de användare som haft prototyperna nu i snart ett år är att de behöver städa ur sina chassin mycket mindre än vad de är vana vid.

Oj, det blev en lång utläggning! Men jag just damm-frågan tycker jag är otroligt spännande! Ser fram emot att höra från andra användare framöver hur de upplevt dammansamlingen!

Återigen, tack för den härliga responsen här!

hmm, ja det låter logiskt att det samlas mindre damm om den är väggmonterad, själva glas skivan över.. har den en funktion? känns som att man skulle klara utan den. oddset att någon spiller/spottar, barn som tafsar på komponenterna känns relativt låg.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Annars så måste jag säga att det ser väldigt trevligt ut! Ett tips för att underlätta eventuella köpare är att (tillsammans med inet?) sätta ihop paket med lämplig kylning och kablage som behövs.

Med en fet OBS-skylt om att detta paket inte förmonteras av Inet? Eller?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Med en fet OBS-skylt om att detta paket inte förmonteras av Inet? Eller?

Antar att du försöker vara rolig.
Men nu råkade inet vara återförsäljaren och företaget i sig tillverkar inte vattenkylning. Känns som en rimlig samarbetspartner

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är för WAF (wife acceptance factor) på denna? Skulle passa fint i nya arbetsrummet. Lite lägre pris och jag hade köpte direkt. Nu funderar man ju på hur man kan göra en själv i stället...

Permalänk

Häftigt!
WAF kanske inte är så hög för denna typ av konst men med tanke på hur coolt detta är så är det definitivt värt några övertalningsförsök. Man blir mer och mer sugen. Detta är den bästa nyhet så här långt i år inom datorpryl tycker jag.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Skrivet av hurrai:

hmm, ja det låter logiskt att det samlas mindre damm om den är väggmonterad, själva glas skivan över.. har den en funktion? känns som att man skulle klara utan den. oddset att någon spiller/spottar, barn som tafsar på komponenterna känns relativt låg.

Det härdade glaset har just den funktionen, hålla klåfingriga djur, barn, människor och annat smått och gott borta från komponenterna. Personligen så gillar jag det samt att placeringen hemma hos mig är precis till vänster om mitt huvud, vill inte råka dra huvudet in i hardtubsen vid nätagget. (Dock har jag bara slagit i huvudet när jag lutat mig in bakom skärmen för att fixa grejor.) Tomek, vår produktionschef, har inte det problemet alls då han monterat den ovanför sin TV.

Den vita Tower of Doom sitter hemma hos Tomek i hans man-cave och den vita The Crow sitter hemma hos mig och ska egentligen vara frugans arbetsstation. Dock är min iPredator nedmonterad just nu så jag använder The Crow som min dagliga arbetsstation och battlestation för lite EFT och Valheim. (Sen har jag faktiskt gett mig på och etsat glaset på min The Crow vilket jag gillar skarpt. Hehe)

Visa signatur

CSFG Creative Solutions For Gamers AB
CSFG Facebook
CSFG Hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Undrar vad det är för WAF (wife acceptance factor) på denna? Skulle passa fint i nya arbetsrummet. Lite lägre pris och jag hade köpte direkt. Nu funderar man ju på hur man kan göra en själv i stället...

Om du frågar mig så är det inget jag skulle vilja hänga upp hemma hos mig, men däremot skulle jag tycka det var imponerande att se hos någon annan. Så det skulle kanske fungera? WAF i just ditt fall beror nog mest på vilken fru du har och om du har en egen avdelning i hemmet är den känslan jag får.

Permalänk
Medlem

Klart intressant som jag utan tvekan kunde köpa om det kom ut

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glennswe:

Klart intressant som jag utan tvekan kunde köpa om det kom ut

Det kom ut, i tisdags. Finns hos Inet.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow