Tveksamheter kring vBIOS uppdatering

Permalänk
Medlem

Tveksamheter kring vBIOS uppdatering

Hej på er!

Jag sitter och spanar på att uppdatera vbios på mitt Aorus master 3080 (rev.1)
Bios har jag redan uppdaterat en gång till F2. Tveksamheten kommer från att man bara kan uppdatera i samma "serie" och jag inte blir klok på gränsdragningen mellan serier. Ifall det ens är möjligt. Nu ska F2 upp till F41? Eller kommer jag bara kunna uppdatera till F4?

Bios som finns att uppdatera till i dagsläget är:
F4
F11
F21
F31
F41
Samtliga vbios i stolplistan har -"Add Resizable BAR Support" i beskrivningen

https://ibb.co/N1Zkjb5 (Tydligen för noob för att integrera bilder)

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N3080AORUS-M-10GD-rev-10/support#support-dl-bios

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Hej på er!

Jag sitter och spanar på att uppdatera vbios på mitt Aorus master 3080 (rev.1)
Bios har jag redan uppdaterat en gång till F2. Tveksamheten kommer från att man bara kan uppdatera i samma "serie" och jag inte blir klok på gränsdragningen mellan serier. Ifall det ens är möjligt. Nu ska F2 upp till F41? Eller kommer jag bara kunna uppdatera till F4?

Bios som finns att uppdatera till i dagsläget är:
F4
F11
F21
F31
F41
Samtliga vbios i stolplistan har -"Add Resizable BAR Support" i beskrivningen

https://ibb.co/N1Zkjb5 (Tydligen för noob för att integrera bilder)

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N3080AORUS-M-10GD-rev-10/support#support-dl-bios

Det står på sidan du länkar till att:

"Please note:
You can only update to a VBIOS version of the same series.Visual C++2008 is required for this BIOS flash.
If your VBIOS version is:
F1, it can only be updated with VBIOS versions F2-F9.
F10, it can only be updated with VBIOS versions F11-F19.
F20, it can only be updated with VBIOS versions F21-F29."

Dvs, det låter ju helt klart som att du ska hålla dig inom samma serie.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det står på sidan du länkar till att:

"Please note:
You can only update to a VBIOS version of the same series.Visual C++2008 is required for this BIOS flash.
If your VBIOS version is:
F1, it can only be updated with VBIOS versions F2-F9.
F10, it can only be updated with VBIOS versions F11-F19.
F20, it can only be updated with VBIOS versions F21-F29."

Dvs, det låter ju helt klart som att du ska hålla dig inom samma serie.

Ja det är ju just den som jag tycker är skum. När det tidigare bara kommit en F2:a för att sen komma ett antal olika serier. Detta kort tillverkades inte i en gigantisk upplaga. Då borde det finnas kort där ute med bios F10, F20, F30 och F40 vilket känns orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Ja det är ju just den som jag tycker är skum. När det tidigare bara kommit en F2:a för att sen komma ett antal olika serier. Detta kort tillverkades inte i en gigantisk upplaga. Då borde det finnas kort där ute med bios F10, F20, F30 och F40 vilket känns orimligt.

Ptja, allting de visar tyder ju på det.
Och att de håller isär dessa serier tyder ju på att det handlar om några parametrar som skiljer mellan dessa kort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

du måste ladda rätt. laddar du ner nån av dom andra så kommer det inte fungera att flasha. Har testat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

du måste ladda rätt. laddar du ner nån av dom andra så kommer det inte fungera att flasha. Har testat..

Ja det kanske bara blir ett bios på kortet om det går illa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det går inte initiera flashningen med fel bios.