Permalänk

Antivirusprogram?

Har precis köpt mig en legion 5pro 3060.

Då kommer stora frågan. Ska jag ha antivirusprogramm, eller bara windows egna ?
Jag har en 10 åring hemma som kommer att få använda datorn, lite rädd att han ska klicka ja på allt som dyker upp.

Hur hade ni gjort? Tips på antivirusprogram? Avast? Bitdefender?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med Windows inbyggda, och är precis det jag gör på både min och dotterns dator. Har för mig att det låg i topp ändå, men det kanske har ändrat sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Johannes87:

Har precis köpt mig en legion 5pro 3060.

Då kommer stora frågan. Ska jag ha antivirusprogramm, eller bara windows egna ?
Jag har en 10 åring hemma som kommer att få använda datorn, lite rädd att han ska klicka ja på allt som dyker upp.

Hur hade ni gjort? Tips på antivirusprogram? Avast? Bitdefender?

Jag kör NOD32 sedan flera år tillbaka. Tycker Windows Defender ligger lite för pissigt till vad gäller system impact.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Läste någonstans att mcaffe eller bitdefenser var bra? Kan nod32 slöa ner datorn när man spelar?

Permalänk
Medlem

Skapa en admin user och en standard, använd standard userkontot som ditt huvudkonto. Då måste man skriva lösenordet för adminkontot när man triggar UAC. Det är inte den enda skillnaden utan det händer en del grejer i bakgrunden också som förbättrar säkerheten. Då duger Windows Defender utan problem tycker jag förutsatt att man håller datorn uppdaterad. Du bör också använda ublock origin i webbläsaren för att blockera reklam.

Du kanske också vill återställa datorn innan du börjar använda den, brukar vara ganska mycket bloatware inkluderat med märkesdatorer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Skapa en admin user och en standard, använd standard userkontot som ditt huvudkonto. Då måste man skriva lösenordet för adminkontot när man triggar UAC. Det är inte den enda skillnaden utan det händer en del grejer i bakgrunden också som förbättrar säkerheten. Då duger Windows Defender utan problem tycker jag förutsatt att man håller datorn uppdaterad. Du bör också använda ublock origin i webbläsaren för att blockera reklam.

Du kanske också vill återställa datorn innan du börjar använda den, brukar vara ganska mycket bloatware inkluderat med märkesdatorer.

Är det inte bättre att jag använder adminkonto och barnen får använda vanligt standardkonto? Qå jag kan styra det lite, tex vilka spel som får spelas eller inte?

Kan jag återställa datorn eller måste jag instalera om windows och alla drivrutiner då?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Johannes87:

Läste någonstans att mcaffe eller bitdefenser var bra? Kan nod32 slöa ner datorn när man spelar?

Inte vad jag märkt. Det finns ett spelläge som verkar vara aktivt som standard, jag har iaf inte aktiverat det och när jag tittar är det aktivt.
Jag har bara dåliga erfarenheter av Windows Defender på jobbdatorn där den får för sig att dra ohemult mycket systemresurser på standardiserade sökningar varje vecka, så det färgar väl min åsikt lite.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Okej. Nu vill jag vara jätteärlig med det här inlägget. Menar bara väl

Jag skulle ha petat in Linux istället för Windows 10 (till exempel, Linux Mint Cinnamon) och sen peta in uBlock Origin, Facebook & Google container (det är två tillägg), samt Site Bleacher i Firefox. Jag skulle även ha petat in NextDNS. Därigenom skulle jag ha blockerat till exempel porrsajter, ställa in barnskyddet (parental control) efter hur jag tycker mitt barn ska kunna få använda enheten, och mer.

Fördelar?

  • Du har full kontroll över ditt barns internetvana (som det ska vara).

  • Ett antivirusprogram behövs i stort sett inte (om ens aldrig någonsin).

  • Du kan enklare hantera och kontrollera systemet från en annan enhet via SSH.

  • Du kan installera fail2ban som gör så att ingen kan överbelasta systemet (DDoS) lika lätt (eller någonsin).

  • I stort sett allt till Linux kostar 0 kr.

  • Du är inte produkten, du är användaren.

Nackdelar?

  • Om du inte kan Linux, så kan det ta lite längre tid att ställa in allt.

  • Många populära spel funkar inte i Linux, bland annat Fortnite (söktips på spel till Linux: Flatpak, snap, Steam, itch, Minetest). Valve försöker dock ändra på detta med hjälp av deras Proton-verktyg.

Men som svar på din fråga, så skulle jag köra Kaspersky Total Security som kommer med bland annat ett barnskydd. Samma val av webbläsare, tillägg till webbläsaren och NextDNS till Linux, skulle vara mina råd också, då de även funkar klockrent i Windows 10.

Fördelar?

  • Det är enkelt att ställa in saker och ting då Windows 10 är ett välkänt och populärt operativsystem.

  • Windows 10 är (i alla fall för mig) ämnat för spel... oftast.

Nackdelar?

  • Ett antivirusprogram krävs för att hålla hela systemet säkert. Därför har Microsoft petat in Windows Defender som duger gött och väl i dag.

  • Du är produkten, inte användaren (gör en nätsökning på det, vetja).

  • Du måste installera ett tredjepartsprogram för att kunna hantera och kontrollera systemet från en annan enhet (om du vill hålla det enkelt och inte köra via SSH).

  • Mycket till Windows 10 kostar pengar.

  • Windows 10 kommer med "tonvis" av bloatwares, vilket kan räcka för att mer eller mindre sänka prestandan. Det här skriptet kan dock råda bot för det (typ).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Windows Defender har funkat utmärkt för i ganska många år nu, och det används också på mitt jobb som är ett av världens största företag med rätt extrema säkerhetskrav så jag litar på att det är tillräckligt bra.

Skrivet av Shudnawz:

Inte vad jag märkt. Det finns ett spelläge som verkar vara aktivt som standard, jag har iaf inte aktiverat det och när jag tittar är det aktivt.
Jag har bara dåliga erfarenheter av Windows Defender på jobbdatorn där den får för sig att dra ohemult mycket systemresurser på standardiserade sökningar varje vecka, så det färgar väl min åsikt lite.

Jo, ofta är det väldigt dåligt konfigurerat har jag märkt. På mitt jobb så är exempelvis mappen C:\Dev\ undantagen, tidigare var den inte det och det var katastrof för kodfiler är ju suspekta och måste granskas noggrant vid varje ändring. Fortfarande problem om man vågar sig på att spara sina repos någon annanstans än just där dock. Det var också schemalagt att sätta igång en fullständig koll av datorn varje dag klockan typ 11:42 eller liknande vilket funkade ok när man jobbade på kontoret och gick på lunch precis då, men inte så bra när man är hemma och äter lunchen vid datorn eller på helt andra tider. Som tur är är vi utvecklare administratörer så man kan ju gå in och ändra policys och se till att de inte ändras tillbaka vid varje omstart. Numera kör min dator viruskoll en gång i veckan mitt i natten.

Permalänk
Skrivet av Johannes87:

Är det inte bättre att jag använder adminkonto och barnen får använda vanligt standardkonto? Qå jag kan styra det lite, tex vilka spel som får spelas eller inte?

Kan jag återställa datorn eller måste jag installera om windows och alla drivrutiner då?

Man ska aldrig köra på admin-konto samt aldrig slå av UAC.
Så kör alla på vanliga konton. Godkänn med admin när något vill installeras/köras, läs på vad det är som vill köras och installeras.

På samma sätt som att man aldrig sätter in sin linux-användare i su/root-grupp.

Följ dom reglerna så minskar risken för skit i datorn oerhört.

Vad det gäller antivirus, alltid bra att ha, men likaså malware.
Kombinera windows egna med malwarebytes är många som rekommenderar.

pcgamer skrev om antivirus för gaming-datorer för ett tag sedan.
https://www.pcgamer.com/best-anti-virus/

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Man ska aldrig köra på admin-konto samt aldrig slå av UAC.
Så kör alla på vanliga konton. Godkänn med admin när något vill installeras/köras, läs på vad det är som vill köras och installeras.

På samma sätt som att man aldrig sätter in sin linux-användare i su/root-grupp.

Följ dom reglerna så minskar risken för skit i datorn oerhört.

Vad det gäller antivirus, alltid bra att ha, men likaså malware.
Kombinera windows egna med malwarebytes är många som rekommenderar.

pcgamer skrev om antivirus för gaming-datorer för ett tag sedan.
https://www.pcgamer.com/best-anti-virus/

Vad är uac?

Okej men då verkar bitdefender vara ett bra alternativ.
Vilket mallware är att rekomendera?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Johannes87:

Vad är uac?

Okej men då verkar bitdefender vara ett bra alternativ.
Vilket mallware är att rekomendera?

UAC är User Account Control, Windows sätt att fråga dig om tillåtelse varje gång ett program vill göra en ändring. Detta:

Stänger du av UAC får du inga frågor ifall några suspekta program försöker göra nånting på datorn. Vista var notoriskt för att slänga upp UAC-frågor i nyllet på folk, så en del tröttnade och stängde av funktionen helt. Gissa hur det gick?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

UAC är User Account Control, Windows sätt att fråga dig om tillåtelse varje gång ett program vill göra en ändring. Detta:
https://img.webnots.com/2019/03/UAC-Prompt.png

Stänger du av UAC får du inga frågor ifall några suspekta program försöker göra nånting på datorn. Vista var notoriskt för att slänga upp UAC-frågor i nyllet på folk, så en del tröttnade och stängde av funktionen helt. Gissa hur det gick?

snälla tala om det för mig som inte haft det igång sen vista tiden?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rouge of Darkness:

snälla tala om det för mig som inte haft det igång sen vista tiden?

För flera i min umgängeskrets? Malware, virus och allehanda tråk. Som jag fick städa upp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör själv F-Secure. Snyggt, lätt förtståeligt, ligger bland toppen år efter år och är därtill Finländskt.
Må hända jag är partisk men har mera förtroende för Finländskt eller Nordiska bolag i allmänhet än valfritt ”gratis” program ifrån USA eller dylikt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad